Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Berätta gärna lite om förloppet som ledde fram till att du fick diagnosen, om du vill.
Skulle också vara intressant att veta hur din läkare gick tillväga för att försäkra sig om att det är var just postcovid? Vilka tester gjordes? Övervägde man om det kunde vara nåt annat? I så fall, på vilka grunder förkastade man dom teorierna?
Jag blev sjuk i februari 2021 (innan vaccinet) som sagt. Jag hade precis fått ett nytt jobb och blev sjuk under introduktionskursen på annan ort. Testade positivt när jag kom hem och fick börja första jobbveckan med sjukskrivning. Eller det var kanske två veckor. Sen hade jag glömt allt från kursen när jag skulle börja jobba igen.
Jag var trött, förvirrad och hade dåligt minne.
Efter ytterligare två veckor fick jag sparken för jag var helt förvirrad. Chefen trodde jag var typ utbränd, eller missbrukare av nånting, även om det aldrig sades.
Jag ringde vårdcentralen och grät, men dom vägrade ge mig läkartid, fick istället en psykologtid två månade senare.
Sen låg jag utslagen i en soffa i tre månader, minns knappt nånting av den tiden.
Psykologen sa att jag inte hade nån depression iallafall.
Sen tog jag mig samman och kontaktade arbetsförmedlingen, fick ett nytt jobb i slutet av sommaren.
Förklarade läget för chefen som ändå trodde på mig.
Men efter två veckor så fick jag sluta där med, med orden ”du måste få hjälp”.
Jag mindes inte vad nån sa till mig. Allt var borta på 5 minuter.
Varje dag fick vi gå igenom vad jobbet gick ut på. Så det gick ju inte.
Fick en läkartid och blev sjukskriven i några veckor. Orkade fortfarande ingenting.
Fick sitta på en stol och laga mat för att inte svimma. Allt som innebar fler än en kastrull gick inte att laga för det blev för ansträngande för hjärnan.
Orkade inte duscha.
Luktsinnet och smak var borta i 8 månader och kom sakta tillbaka men var helt skevt. Det är fortfarande inte helt bra.
Blev andfådd av att gå några hundra meter.
Synen var suddig till och från, särskilt om jag gjort nån aktivitet dagen innan.
Träffa vänner ledde till extrem huvudvärk dagen efter.
Hade lite hallucinationer om jag var riktigt trött och i samband med insomning/uppvaknande.
Sökte ny sjukskrivning. Blev inte trodd, fick antidepp, läkaren tog prover och trodde jag drack och ville kolla det där provet man ser alkoholintag flera månader tillbaka. Såklart syntes inget.
Blev osams med läkaren huruvida söka jobb funkar för nån som arbetsförmedlingen tycker är för sjuk.
Bytte vårdcentral, nya prover- alla ok. Blev hånad av läkaren som lovade att sjukskriva mig om jag visade att jag ansträngde mig för att bli frisk. Glömde sen sjukskriva och slutade.
Fick ny läkare som lyssnade. Nya prover. Allt ok. Skickades på utredning av arbetsförmågan, gjorde massa tester. Kognitiv nedsättning konstaterades. Misstanke om ADHD.
Möte med psykolog (den 4:e i ordningen) som sa att symtomen påminde om folk som fått stroke.
Är sjukskriven och arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har gett upp alla tankar på arbetsträning.
Försöker klara av vardagen. Bara att äta, duscha och städa är svårt.
Jävla lång text, men har svårt med att strukturera upp saker.