2024-12-11, 21:45
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Är det?

https://www.aljazeera.com/news/2024/12/3/us-lawmakers-back-covid-lab-leak-theory-after-two-year-probe
Citera
2024-12-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.aljazeera.com/news/2024/12/3/us-lawmakers-back-covid-lab-leak-theory-after-two-year-probe

Här är slutrapporten som artikeln pratar om:

https://coronavirus-democrats-oversight.house.gov/sites/evo-subsites/coronavirus-democrats-oversight.house.gov/files/2022.12.09%20Preparing%20for%20and%20Preventing%20 the%20Next%20Public%20Health%20Emergency.pdf

Vart står det att det är "bekräftat" att det kommer från ett labb i kina?

En annan artikel om ämnet:

https://www.france24.com/en/live-news/20241202-us-lawmakers-back-covid-chinese-lab-leak-theory-after-two-year-probe

Citat:
Most believe it to have spread from animals in China, but a US intelligence analysis said last year that the virus may have been genetically engineered and escaped from a virology lab in the Chinese city of Wuhan, where human cases first emerged.
Senast redigerad av poiuy1298 2024-12-13 kl. 23:15.
Citera
2024-12-14, 11:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
En annan artikel om ämnet:

https://www.france24.com/en/live-news/20241202-us-lawmakers-back-covid-chinese-lab-leak-theory-after-two-year-probe

Citat:
Most believe it to have spread from animals in China, but a US intelligence analysis said last year that the virus may have been genetically engineered and escaped from a virology lab in the Chinese city of Wuhan, where human cases first emerged. [min fetning]
"Most"?
Citera
2024-12-14, 12:58
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så nu är det bekräftat att detta virus kom från ett labb i Kina?

Jaha, så det är alltså inte bekräftat, enligt din källa. Bara en spekulation. Precis som förut då.

Såklart omöjligt att säga vad som är sant i en sån här fråga. Men jag lutar åt att om det verkligen gick att utveckla effektiva smittsamma biovapen så skulle mänskligheten redan blivit decimerad många gånger om, antingen genom oavsiktliga läckor eller avsiktliga attacker.

Tycker det verkar mer rimligt att covid huvudsakligen var en psykologisk attack, avsedd att framkalla lydnad och beroende-beteende hos världens befolkning. Kanske spreds det inledningsvis ut substanser på väl valda platser som gav folk sjukdomssymptom. Men efter att den inledande paniken tagit fart så gjorde media och vaccinen resten av jobbet.
Citera
2024-12-16, 17:08
Medlem
Enligt en ny studie i Brain Communications (Oxford University Press) hjälper mRNA-vaccinet inte mot postcovid. Det är artikeln "Vaccination prior to SARS-CoV-2 infection does not affect the neurologic manifestations of long COVID" den 10 dec.

De undersöker PASC, alltså postcovid eller post-acute sequelae of SARS-CoV-2 infection (PASC) och konstaterar i absrtactet att "whether vaccines also have an impact on PASC remain unknown".

Nu minns vi ju kanske att det gjordes en studie vid Göteborgs universitet, som vår statsepidemiolog var inblandad i, där man fann att vaccinet hjälpte några procent mot postcovid, men det betyder förstås inte att det finns en vetenskaplig konsensus om att det hjälper och här är en tung studie som tycks säga motsatsen:
We investigated whether vaccination prior to infection alters the subsequent neurologic post-acute sequelae of SARS-CoV-2 infection (Neuro-PASC).
De studerade både 200 personer som lagts in på sjukhus med Covid-19 (post-hospitalization Neuro-PASC (PNP)) och 1100 personer som inte lagts in (non-hospitalized Neuro-PASC (NNP)).

Att man funnit vissa skillnader kan bero på andra saker, nämligen vilka varianter av Covid-19 det handlar om. Här är deras resultat:
These results indicate that vaccination prior to SARS-CoV-2 infection does not affect the neurologic manifestations of long COVID in either PNP or NNP patients. Minor differences in neurologic symptoms between pre-vaccination infection and breakthrough infection groups may be caused by SARS-CoV-2 strains evolution. https://academic.oup.com/braincomms/advance-article/doi/10.1093/braincomms/fcae448/7920652
Precis som andra konstaterade de inledningsvis att vaccinet minskar symptom alltså att "COVID-19 vaccines reduce the gravity of ensuing SARS-CoV-2 infections."

De nämner också andra saker i artikeln, till exempel att "COVID-19 vaccines only prevent an estimated 52% of expected infections 7." Nu konstaterar de också inledningsvis att vaccinet hjälper mot allvarligare symptom, men om det inte hjälper mot postcovid kan man fråga sig om vaccineringarna av större delen av befolkningen kanske varit onödiga?

Det är då bara de med underliggande sjukdomar som har varit i riskzonen. Någon flockimmunitet som har fått Covid-19 att försvinna har ju inte uppnåtts. Många vet ju inte att de är i riskzoner så ur den synvinkeln är det logiskt om folk vaccinerade sig, men vi har ju sett indikationer på att både Covid-19 och vaccinet till exempel tycks kunna trigga diabetes. Då blir frågan hur stor risken är att få diabetes och andra sjukdomar av vaccinet jämfört med av Covid-19. Dessutom kan ju vaccineringarna ha lett till ökad smittspridning genom att de gjorde det legitimt att fortsätta leva som vanligt och alla studier visar följande: De som är vaccinerade får samma virusmängd i sig som de som är ovaccinerade. Skillnaden är att de vaccinerade smittas mindre ofta (52% mindre enligt ovan). När en vaccinerad person är smittad så får den samma virusmängd i sig men sprider kanske dessutom mer virus eftersom den har mindre symptom och rör sig mer bland folk?
Senast redigerad av Lamento 2024-12-16 kl. 17:20.
Citera
2024-12-16, 18:33
Medlem
Så intressant. Det är ett antal trådar nu på Flashback med ett antal personer som upplever konstig trötthet. Det är inte alls otänkbart att det i flera av dessa fall är postcovid. Vi vet ju att varje gång man smittas med Covid så har man ca 10% risk att få postcovid oavsett hur mild sjukdomen är. Man kan ha Covid-19 och tycka sig bli frisk, och 1-2 månader senare kommer postcoviden.

Här är en sådan tråd där jag svarade personen, som haft Covid 3 gånger, att det kan vara postcovid. Förhoppningsvis inte:
Långvariga symtom - Postcovid eller vad? https://www.flashback.org/showthread.php?p=90413159&posted=1#p90413159
Och det var intressant, i samma tråd tipsade andra om ytterligare sådana trådar:
Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta
Jag vet inte vad jag har drabbats av, men det är uppenbarligen någon form av virus. Vanlig förkylning, eller kanske covid är gissningen. (FB) Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta

Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
(...) Jo har funderat på post covid men det borde dom väl ha koll på att diagnostisera vid det här laget? (FB) Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
En sak som på nåt sätt är tjatig är att vi vet att Covid-19 ger postcovid i knappt 10% av fallen och att man riskerar det varje gång man smittas. Sedan är det förstås olika för olika individer men säg att nån smittas 2 gånger och att det innebär närmare 20% risk för postcovid... Hur ser i så fall samhällets plan ut för detta, d v s hur många år tar det innan majoriteten av svenskarna har postcovid?

Många virus kan ge effekter efter, men enligt forskningen så ger Covid-19 postcovid. Punkt. Harvard 1 dec 2024:

The latest on long COVID
What we know (and what we still don't know)

(...) Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, and scientists continue to learn more about how it affects people and its possible long-term effects. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid
Vi vet av en studie att 30% av de unga som fick postcovid fortsatte att rapportera symptom 2 år efter. Men jag antar att planen är att inte ha en plan utan bara fortsätta tills alla har det?
Citera
2024-12-17, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Så intressant. Det är ett antal trådar nu på Flashback med ett antal personer som upplever konstig trötthet. Det är inte alls otänkbart att det i flera av dessa fall är postcovid. Vi vet ju att varje gång man smittas med Covid så har man ca 10% risk att få postcovid oavsett hur mild sjukdomen är. Man kan ha Covid-19 och tycka sig bli frisk, och 1-2 månader senare kommer postcoviden.

Här är en sådan tråd där jag svarade personen, som haft Covid 3 gånger, att det kan vara postcovid. Förhoppningsvis inte:
Långvariga symtom - Postcovid eller vad? https://www.flashback.org/showthread.php?p=90413159&posted=1#p90413159
Och det var intressant, i samma tråd tipsade andra om ytterligare sådana trådar:
Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta
Jag vet inte vad jag har drabbats av, men det är uppenbarligen någon form av virus. Vanlig förkylning, eller kanske covid är gissningen. (FB) Vad har jag drabbats av? Förkylning(?) kombinerad med enorm smärta

Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
(...) Jo har funderat på post covid men det borde dom väl ha koll på att diagnostisera vid det här laget? (FB) Extrem trötthet, förkylning, huvudvärk. Prover visar inget. Råd?
En sak som på nåt sätt är tjatig är att vi vet att Covid-19 ger postcovid i knappt 10% av fallen och att man riskerar det varje gång man smittas. Sedan är det förstås olika för olika individer men säg att nån smittas 2 gånger och att det innebär närmare 20% risk för postcovid... Hur ser i så fall samhällets plan ut för detta, d v s hur många år tar det innan majoriteten av svenskarna har postcovid?

Många virus kan ge effekter efter, men enligt forskningen så ger Covid-19 postcovid. Punkt. Harvard 1 dec 2024:

The latest on long COVID
What we know (and what we still don't know)

(...) Long COVID affects an estimated 6% to 11% of adults who have had COVID, according to the most recent statistics from the CDC, and scientists continue to learn more about how it affects people and its possible long-term effects. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/the-latest-on-long-covid
Vi vet av en studie att 30% av de unga som fick postcovid fortsatte att rapportera symptom 2 år efter. Men jag antar att planen är att inte ha en plan utan bara fortsätta tills alla har det?

Jag har postcovid och har skrivit en del i dom trådarna. Blev sjuk i februari 2021 innan man börjat vaccinera min åldersgrupp i min region.
Jag orkar inte rada upp några symtom just nu, pga mitt i natten och min hjärna har kopplat ur, men om nån frågar så svarar jag.
Citera
2024-12-17, 15:42
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Jag har postcovid och har skrivit en del i dom trådarna. Blev sjuk i februari 2021 innan man börjat vaccinera min åldersgrupp i min region.
Jag orkar inte rada upp några symtom just nu, pga mitt i natten och min hjärna har kopplat ur, men om nån frågar så svarar jag.

Berätta gärna lite om förloppet som ledde fram till att du fick diagnosen, om du vill.
Skulle också vara intressant att veta hur din läkare gick tillväga för att försäkra sig om att det är var just postcovid? Vilka tester gjordes? Övervägde man om det kunde vara nåt annat? I så fall, på vilka grunder förkastade man dom teorierna?
Citera
2024-12-17, 21:44
Medlem
Citat:

Du är ju inte ensam. Här är en som räknar upp ett antal artister som nu har avbrutit sina turnéer pga Covid. Justin Bieber, Springsteen, Billy Joel, Elvis Costellos band, och ett antal till som under hösten ställt in pga andningsrelaterade hälsoproblem: https://threadreaderapp.com/thread/1634847581665918977

Jag kollade en av dem, vet inte Justin Biebers bakgrund men han ställde in sin turné 2022 också och han lider tydligen av Ramsay Hunt Syndrome: https://www.euronews.com/culture/2022/09/09/justin-bieber-cancels-tour-dates-what-we-can-learn-from-his-example

Vet inte om han haft det tidigare men Ramsay Hunts sjukdom är en av de saker man kan få av Covid-19: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10706881/

En peer review-studie som kom igår visade att unga personer (15-årsåldern) har enormt mycket större risk att få hjärtproblem av Covid-19 än av till exempel influensa:
A total of 740 patients with COVID-19 also experienced myocarditis, compared to 55 patients who had flu and 65 with RSV. The odds of myocarditis were 61% lower in influenza (adjusted odds ratio (...) https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/covid-19-linked-more-heart-complications-flu-rsv
Ett instituts tidskrift Acturaries Digital skriver idag följande:
*For the first eight months of 2024, against a baseline that includes anticipated COVID-19 deaths:
total mortality was 2% higher than predicted;
COVID-19 mortality was 70% higher than predicted;
Non-COVID respiratory mortality was 8% higher than predicted, with pneumonia deaths 14% higher; and
these outcomes are all statistically significant.
*There have been five deaths from COVID-19 for every death from influenza.
*Mortality from non-respiratory causes has been close to predicted. https://www.actuaries.digital/2024/12/17/mortality-in-first-eight-months-of-2024-2-higher-than-predicted/
Däremot ser det ju bättre ut med dödsfall i Covid-19 i Sverige nu än förra året eftersom det bara ligger runt 50 i veckan, inte 200 som förra året vid den här tiden.
Citera
2024-12-18, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Berätta gärna lite om förloppet som ledde fram till att du fick diagnosen, om du vill.
Skulle också vara intressant att veta hur din läkare gick tillväga för att försäkra sig om att det är var just postcovid? Vilka tester gjordes? Övervägde man om det kunde vara nåt annat? I så fall, på vilka grunder förkastade man dom teorierna?

Jag blev sjuk i februari 2021 (innan vaccinet) som sagt. Jag hade precis fått ett nytt jobb och blev sjuk under introduktionskursen på annan ort. Testade positivt när jag kom hem och fick börja första jobbveckan med sjukskrivning. Eller det var kanske två veckor. Sen hade jag glömt allt från kursen när jag skulle börja jobba igen.
Jag var trött, förvirrad och hade dåligt minne.
Efter ytterligare två veckor fick jag sparken för jag var helt förvirrad. Chefen trodde jag var typ utbränd, eller missbrukare av nånting, även om det aldrig sades.

Jag ringde vårdcentralen och grät, men dom vägrade ge mig läkartid, fick istället en psykologtid två månade senare.
Sen låg jag utslagen i en soffa i tre månader, minns knappt nånting av den tiden.
Psykologen sa att jag inte hade nån depression iallafall.

Sen tog jag mig samman och kontaktade arbetsförmedlingen, fick ett nytt jobb i slutet av sommaren.
Förklarade läget för chefen som ändå trodde på mig.
Men efter två veckor så fick jag sluta där med, med orden ”du måste få hjälp”.
Jag mindes inte vad nån sa till mig. Allt var borta på 5 minuter.
Varje dag fick vi gå igenom vad jobbet gick ut på. Så det gick ju inte.

Fick en läkartid och blev sjukskriven i några veckor. Orkade fortfarande ingenting.
Fick sitta på en stol och laga mat för att inte svimma. Allt som innebar fler än en kastrull gick inte att laga för det blev för ansträngande för hjärnan.
Orkade inte duscha.
Luktsinnet och smak var borta i 8 månader och kom sakta tillbaka men var helt skevt. Det är fortfarande inte helt bra.
Blev andfådd av att gå några hundra meter.
Synen var suddig till och från, särskilt om jag gjort nån aktivitet dagen innan.
Träffa vänner ledde till extrem huvudvärk dagen efter.
Hade lite hallucinationer om jag var riktigt trött och i samband med insomning/uppvaknande.

Sökte ny sjukskrivning. Blev inte trodd, fick antidepp, läkaren tog prover och trodde jag drack och ville kolla det där provet man ser alkoholintag flera månader tillbaka. Såklart syntes inget.
Blev osams med läkaren huruvida söka jobb funkar för nån som arbetsförmedlingen tycker är för sjuk.

Bytte vårdcentral, nya prover- alla ok. Blev hånad av läkaren som lovade att sjukskriva mig om jag visade att jag ansträngde mig för att bli frisk. Glömde sen sjukskriva och slutade.

Fick ny läkare som lyssnade. Nya prover. Allt ok. Skickades på utredning av arbetsförmågan, gjorde massa tester. Kognitiv nedsättning konstaterades. Misstanke om ADHD.
Möte med psykolog (den 4:e i ordningen) som sa att symtomen påminde om folk som fått stroke.

Är sjukskriven och arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har gett upp alla tankar på arbetsträning.

Försöker klara av vardagen. Bara att äta, duscha och städa är svårt.

Jävla lång text, men har svårt med att strukturera upp saker.
Citera
2024-12-18, 20:37
Medlem
Citat:
Jag blev sjuk i februari 2021 (innan vaccinet) som sagt. Jag hade precis fått ett nytt jobb och blev sjuk under introduktionskursen på annan ort. Testade positivt när jag kom hem och fick börja första jobbveckan med sjukskrivning. Eller det var kanske två veckor. Sen hade jag glömt allt från kursen när jag skulle börja jobba igen.
Jag var trött, förvirrad och hade dåligt minne.
Efter ytterligare två veckor fick jag sparken för jag var helt förvirrad. Chefen trodde jag var typ utbränd, eller missbrukare av nånting, även om det aldrig sades.

Jag ringde vårdcentralen och grät, men dom vägrade ge mig läkartid, fick istället en psykologtid två månade senare.
Sen låg jag utslagen i en soffa i tre månader, minns knappt nånting av den tiden.
Psykologen sa att jag inte hade nån depression iallafall.

Sen tog jag mig samman och kontaktade arbetsförmedlingen, fick ett nytt jobb i slutet av sommaren.
Förklarade läget för chefen som ändå trodde på mig.
Men efter två veckor så fick jag sluta där med, med orden ”du måste få hjälp”.
Jag mindes inte vad nån sa till mig. Allt var borta på 5 minuter.
Varje dag fick vi gå igenom vad jobbet gick ut på. Så det gick ju inte.

Fick en läkartid och blev sjukskriven i några veckor. Orkade fortfarande ingenting.
Fick sitta på en stol och laga mat för att inte svimma. Allt som innebar fler än en kastrull gick inte att laga för det blev för ansträngande för hjärnan.
Orkade inte duscha.
Luktsinnet och smak var borta i 8 månader och kom sakta tillbaka men var helt skevt. Det är fortfarande inte helt bra.
Blev andfådd av att gå några hundra meter.
Synen var suddig till och från, särskilt om jag gjort nån aktivitet dagen innan.
Träffa vänner ledde till extrem huvudvärk dagen efter.
Hade lite hallucinationer om jag var riktigt trött och i samband med insomning/uppvaknande.

Sökte ny sjukskrivning. Blev inte trodd, fick antidepp, läkaren tog prover och trodde jag drack och ville kolla det där provet man ser alkoholintag flera månader tillbaka. Såklart syntes inget.
Blev osams med läkaren huruvida söka jobb funkar för nån som arbetsförmedlingen tycker är för sjuk.

Bytte vårdcentral, nya prover- alla ok. Blev hånad av läkaren som lovade att sjukskriva mig om jag visade att jag ansträngde mig för att bli frisk. Glömde sen sjukskriva och slutade.

Fick ny läkare som lyssnade. Nya prover. Allt ok. Skickades på utredning av arbetsförmågan, gjorde massa tester. Kognitiv nedsättning konstaterades. Misstanke om ADHD.
Möte med psykolog (den 4:e i ordningen) som sa att symtomen påminde om folk som fått stroke.

Är sjukskriven och arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har gett upp alla tankar på arbetsträning.

Försöker klara av vardagen. Bara att äta, duscha och städa är svårt.

Jävla lång text, men har svårt med att strukturera upp saker.
Blivit biten av en latmask?
Citera
2024-12-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Blivit biten av en latmask?

Nej verkligen inte. Blir så jävla trött och förbannad på såna idiotiska uttalanden.

Är man lat när man inte orkar äta, duscha och umgås med vänner?
Tror du att det är kul att ligga utslagen i en soffa och känna att livet rinner bort?
Att fundera på självmord för att man känner sig som en belastning för sin familj?

Jag kan jobba, med väldigt fysiska jobb. Men jag blir utslagen i flera dagar efter.

Lathet ger inte problem med lukt och smak, balansproblem, nervpirr, dubbelseende, yrsel och huvudvärk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in