2024-12-16, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Barmark här, men jag hoppas på en vit hjul.

Det gäller att ha bra vinterdäck då!
Citera
2024-12-16, 18:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Det gäller att ha bra vinterdäck då!

Jag har snöhjul utan dubb. Fungerar det bra tror du?
Citera
2024-12-17, 15:05
Medlem
Om fyra dagar går vi mot ljusare tider igen. Jag föredrar överlag mörker o kyla men nu har jag fan lessnat på det
Citera
2024-12-17, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Om fyra dagar går vi mot ljusare tider igen. Jag föredrar överlag mörker o kyla men nu har jag fan lessnat på det

Jag tycker det gått extremt fort denna gång till jul och det har knappt varit kallt här, känns mer som det är Marsväder ute. Idag sken solen och det var 0 grader på dagen, nu -10. Har varit så länge nu.

Är väl dom uppe i Norrbotten som har rätt att klaga på vintern möjligen, iaf på kylan
Där kan jag förstå om man lessnar när vintern börjar i November och slutar i Maj.

Just nu ser det ut att bli skitväder i mellandagarna med mer vårlikt väder, regn, snö och sol i en salig blandning, samt stormar på löpande band.

Tror inte södra Sverige får någon vinter alls faktiskt, iaf inte efter kusten.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-17 kl. 18:24.
Citera
2024-12-17, 23:52
Medlem
Detta ser ut att bli den fjärde decembermånaden i rad med kallare än normalt i större delen av landet. Väldigt tydligt att vi nu går mot ett kallare klimat.
Citera
2024-12-18, 06:17
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Detta ser ut att bli den fjärde decembermånaden i rad med kallare än normalt i större delen av landet. Väldigt tydligt att vi nu går mot ett kallare klimat.
SMHI på min telefon visar bara på underskott i mellersta Sverige, och prognosen resten av månaden ser allt annat än kall ut.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/
Citera
2024-12-18, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0

Inte för södra delen av landet?
Där är det ju fortfarande barmark enligt SMHI.

Malmö och Skåne ser ut att få 7-8 grader varmt under julhelgen och det kan bli plusgrader långt upp i landet.

Här har det varit snö i några dagar bara, får hoppas den ligger kvar efter dagens storm är över då det mestadels ser ut att bli snöblask, enligt prognosen.

Får hoppas det blir 1dm snö först iaf, och sen lite regn på det, då blir det bra skidåkningssnö.

Jämför man med fjolårets December så går det inte ens att jämföra, då hade vi -25 vid julhelgen, denna vinter har det inte varit kallare än 12 grader minus. Det är Mars likt ute faktiskt, -10 på nätterna och plus på dagarna, har aldrig varit med om det i December.

Någon gång måste väl vintern börja på riktigt ?
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-18 kl. 08:52.
Citera
2024-12-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
SMHI på min telefon visar bara på underskott i mellersta Sverige, och prognosen resten av månaden ser allt annat än kall ut.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

Det beror på vart i landet man tittar. Väldigt stora kontraster i temperatur nu mellan norr och söder. För sydligaste delarna ser det fortsatt milt ut medan stora delar av landet har rejäl kyla och kraftiga snöfall att vänta. När månaden summeras kommer det nog ha varit kallare än normalt utom längst i söder.
Citera
2024-12-18, 10:12
Medlem
AttansNedranss avatar
Det är intressant att höra vilket väder ni har och era åsikter om det.
Men ni kan väl också skriva ungefär vart ni bor i vårt avlånga land.
Här nere på skånska västkusten regnar det just nu och ska bli 10+ idag. Jag gillar värmen.
Citera
2024-12-18, 10:39
Medlem
Zarfots avatar
Riktigt stora temperaturkontraster över landet idag, -35 längst uppe i norr och upp mot +10 längst i söder
Citera
2024-12-18, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Riktigt stora temperaturkontraster över landet idag, -35 längst uppe i norr och upp mot +10 längst i söder

Det är väl som vanligt då ?
fast Skåne brukar väl få vinter först i Januari/Februari, om det nu kommer någon vinter där.
Tycker synd om dom som inte längre får uppleva vintrar, framförallt barnen.
Det är väl därför dom blir mördare som vuxna, konstant gråväder gör barnen utvecklingsstörda och så måste dom ta till droger för att klara vardagen.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2024-12-18 kl. 10:59.
Citera
2024-12-18, 12:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Det är väl som vanligt då ?
fast Skåne brukar väl få vinter först i Januari/Februari, om det nu kommer någon vinter där.
Tycker synd om dom som inte längre får uppleva vintrar, framförallt barnen.
Det är väl därför dom blir mördare som vuxna, konstant gråväder gör barnen utvecklingsstörda och så måste dom ta till droger för att klara vardagen.

I det sammanhanget kan nämnas att sonen och hans kompisar brukar spela online istället för att träffas fysiskt men för ett tag sedan kom det lite snö här (i huvudstadstrakten) och då begav de sig alla direkt ut för att åka i backarna.
Det är inte så ofta de ges en möjlighet att göra det. Nu är det lite snöblandat regn här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in