Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det var det första jag tänkte på igår. Att någon på bussen steg av vid samma busshållplats och följde efter henne. Eftersom det har hänt så många gånger tidigare.
Så tjejer- lär er att alltid vända er om när ni stigit av bussen eller promenerar ute sent på kvällen.
Gör det till en vana att vända er om med jämna mellanrum och lita inte på att mobilen är en säkerhet. Rovdjur kommer ljudlöst smygande bakifrån. Om någon går bakom er byt sida på vägen eller gå på motsatt håll. Eller välj en annan säker väg om det går. Men sluta inte att se er om bakåt.
EDIT: Om någon man tycks hastigt resa sig upp just som ni ska stiga av bussen, stig då på igen (när han går av) och åk en busshållplats extra.
Vad är det för dåliga råd? Givetvis ska samhället ordna bättre belysning osv så kvinnor inte mördas efter att de tagit bussen hem från jobbet.
Män som missbrukar ska låsas in istället.
Det är snarare ni män som ska larma polisen om ni ser män förfölja kvinnor från bussen eller utomhus.
Jag bryr mig ärligt talat typ aldrig. Vad ska man göra, gå runt med kniv för att en massa knäppa män samhället vet är farliga, får gå fria?
Jag möter antagligen en massa olika farliga människor regelbundet. Försökte nyligen ringa polisen på en man jag bedömde som farlig för sig själv och allmänheten då jag tvingat honom släcka en brasa han gjort upp som kunde bränt ner skogen. Irrationell och retlig på vis som någon är på olika centralstimulerande skitdroger, cannabis och psykos.
Jag lyckades att få honom att göra som jag bad honom om men larmade ändå på grund av hans tillstånd då han likaväl hade kunnat bränt ner något, sig själv eller överfallit någon. I kön till polisen mötte jag en kvinna som han gjort märkliga utfall mot.
Vågar gissa att de inte skickade ut bilar och sökte efter mannen. Så ren tur att han trots att han blev upprörd och arg på mig, gjorde som jag bad honom om. I mina ögon har jag sett tillståndet förr och inte tolkat det väl. Så det var mannen själv antagligen som bara valde att sköta sig och uppträda väl även om han var arg och gav mig fingret istället för att slå mig på käften.
En ganska stadigt byggd kille hade passerat stunden innan och bör ha sett mannen innan jag gjorde det. Man kan tycka att män har ett ansvar mer än att kvinnor ska gå runt och vara rädda.
Hur många såg den här Patrik uppträda märkligt och börja gå efter kvinnan? Sannolikt reagerade någon på honom och struntade i det.