2024-12-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sett ett antal foton av GM nu i olika miljöer och han ger inte intrycket av en våldsman personlighet. Så även det här brottet är nog gjort under en psykos, må hända drogutlöst.
Han har en historik av att vara våldsam och vet med sig av erfarenhet att han får psykoser av droger. Han är med andra ord väl införstådd med att han blir sjuk och har därför försatt sig medvetet i situationen. Sådana gärningsmän ska dömas ordentligt.

De flesta människor med psykossjukdomar är inte farliga men människor som missbrukar droger och får psykoser är det.

Sedan så är det lite sisådär att tycka att man ska kunna se på en människa om den är våldsam eller elak, via det yttre.
Citera
2024-12-18, 01:01
Medlem
Det var det första jag tänkte på igår. Att någon på bussen steg av vid samma busshållplats och följde efter henne. Eftersom det har hänt så många gånger tidigare.
Så tjejer- lär er att alltid vända er om när ni stigit av bussen eller promenerar ute sent på kvällen.
Gör det till en vana att vända er om med jämna mellanrum och lita inte på att mobilen är en säkerhet. Rovdjur kommer ljudlöst smygande bakifrån. Om någon går bakom er byt sida på vägen eller gå på motsatt håll. Eller välj en annan säker väg om det går. Men sluta inte att se er om bakåt.
EDIT: Om någon man tycks hastigt resa sig upp just som ni ska stiga av bussen, stig då på igen (när han går av) och åk en busshållplats extra.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-12-18 kl. 01:30.
Citera
2024-12-18, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Rent statistiskt så hade det varit troligare.
Hade det varit en svensk kvinna så hade det även rent statistiskt sett varit troligare med en ex-man t ex.

Att bli mördad av en okänd (i detta fall ett Psyko) är rejält ovanligt

Hur kan det vara det när ingen somalisk tjej någonsin blivit hedersmördad i Sverige?
Citera
2024-12-18, 01:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
/.../
Sedan så är det lite sisådär att tycka att man ska kunna se på en människa om den är våldsam eller elak, via det yttre.

Dom flesta personer som ser ordentligt farliga ut, är farliga. I andra riktningen blir det svårare och psykopaterna går helt under radarn, därvidlag.
Citera
Parongatans avatar

Moderatormeddelande

Postat av Parongatan 2024-12-18, 02:00
Moderator
Eftersom att några få nötter fortsätter, trots två moderatorsmeddelande i tråden, är härmed varningsburken nu öppen på vid gavel. Fortsätt posta irrelevanta OT-inlägg och bli belönad med varningar.

/Moderator
2024-12-18, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sett ett antal foton av GM nu i olika miljöer och han ger inte intrycket av en våldsman personlighet. Så även det här brottet är nog gjort under en psykos, må hända drogutlöst.

Jag har inte sett massa bilder så kan inte uttala mig ang dessa.

Men det är just det som är problemet! Antalet människor med schizofreni är ca 30 000-40 000 st och bipolär sjukdom typ 1 (den ”klassiska” allvarligaste varianten) ca 100 000 st

Ska vi låsa in alla dom människorna??

Jag tycker att det här mordet är fruktansvärt och misslyckande för samhället!

Dock måste man ställa det i relation till hur som dödas i trafiken, på arbetet ( 1 i veckan) eller av att bli träffad av blixten… eller för all del av en vanlig psykopat (ej allvarlig psykisk störning)

Att bli mördad av en okänd gm med en allvarlig psykisk störning är EXTREMT ovanligt!
Citera
2024-12-18, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Ska vi låsa in alla dom människorna??

Jag tycker att det här mordet är fruktansvärt och misslyckande för samhället!

Det eller offa de, välj själv. De är en fara för samhället helt enkelt
Citera
2024-12-18, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det var det första jag tänkte på igår. Att någon på bussen steg av vid samma busshållplats och följde efter henne. Eftersom det har hänt så många gånger tidigare.
Så tjejer- lär er att alltid vända er om när ni stigit av bussen eller promenerar ute sent på kvällen.
Gör det till en vana att vända er om med jämna mellanrum och lita inte på att mobilen är en säkerhet. Rovdjur kommer ljudlöst smygande bakifrån. Om någon går bakom er byt sida på vägen eller gå på motsatt håll. Eller välj en annan säker väg om det går. Men sluta inte att se er om bakåt.
EDIT: Om någon man tycks hastigt resa sig upp just som ni ska stiga av bussen, stig då på igen (när han går av) och åk en busshållplats extra.
Vad är det för dåliga råd? Givetvis ska samhället ordna bättre belysning osv så kvinnor inte mördas efter att de tagit bussen hem från jobbet.

Män som missbrukar ska låsas in istället.
Det är snarare ni män som ska larma polisen om ni ser män förfölja kvinnor från bussen eller utomhus.

Jag bryr mig ärligt talat typ aldrig. Vad ska man göra, gå runt med kniv för att en massa knäppa män samhället vet är farliga, får gå fria?

Jag möter antagligen en massa olika farliga människor regelbundet. Försökte nyligen ringa polisen på en man jag bedömde som farlig för sig själv och allmänheten då jag tvingat honom släcka en brasa han gjort upp som kunde bränt ner skogen. Irrationell och retlig på vis som någon är på olika centralstimulerande skitdroger, cannabis och psykos.

Jag lyckades att få honom att göra som jag bad honom om men larmade ändå på grund av hans tillstånd då han likaväl hade kunnat bränt ner något, sig själv eller överfallit någon. I kön till polisen mötte jag en kvinna som han gjort märkliga utfall mot.

Vågar gissa att de inte skickade ut bilar och sökte efter mannen. Så ren tur att han trots att han blev upprörd och arg på mig, gjorde som jag bad honom om. I mina ögon har jag sett tillståndet förr och inte tolkat det väl. Så det var mannen själv antagligen som bara valde att sköta sig och uppträda väl även om han var arg och gav mig fingret istället för att slå mig på käften.

En ganska stadigt byggd kille hade passerat stunden innan och bör ha sett mannen innan jag gjorde det. Man kan tycka att män har ett ansvar mer än att kvinnor ska gå runt och vara rädda.

Hur många såg den här Patrik uppträda märkligt och börja gå efter kvinnan? Sannolikt reagerade någon på honom och struntade i det.
Citera
2024-12-18, 04:29
Medlem
CheeseHDs avatar
Någon som kan lägga upp bilder på Patrik för oss som inte har Facebook?
Citera
2024-12-18, 06:42
Medlem
Scania922s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheeseHD
Någon som kan lägga upp bilder på Patrik för oss som inte har Facebook?

Du får kolla längre upp i tråden så hittar du bilder.
Citera
2024-12-18, 08:34
Medlem
Jag skrev tidigare i tråden att jag funderade över GM:s bakgrund, och fick snutiga svar om att jag tyckte synd om GM. Men det är ju ändå möjligt att tycka synd om en psykiskt sjuk våldsman och ändå anse att han måste hållas inlåst, därför att han är för farlig för andra människor.

Tidigare var ju psyksjuka människor inlåsta på mentalsjukhus, men mentalsjukhusen avvecklades gradvis i Sverige från tidigt 1980-tal till1995, när det sista, Beckomberga, stängde. Minns att jag läste en tid efter att alla tidigare mentalpatienter hade släppts ut i samhället att folk bara skulle veta vilka knäppskallar som gick runt där ute.

Psykisk sjukdom utgör en riskfaktor för att personen ska begå ett våldsbrott:

Citat:
Att det finns ett samband mellan psykisk sjukdom och våldsbrott är dokumenterat

Citat:
Personer med psykisk sjukdom har visats ha en ökad risk för att begå våldsbrott

Citat:
Några av de samverkande faktorer som har visats bidra till den ökade risken för våld hos personer med psykotiska tillstånd är fientligt beteende, försämrad impulskontroll och bristande följsamhet till medicinsk och psykologisk behandling.

Missbruk är en annan viktig samverkande faktor. Exempelvis bedöms risken för att en man med schizofreni begår mord vara 17 gånger högre om han dessutom har alkoholproblem.

Vidare har det konstaterats att det är fler som har ett pågående missbruk bland personer med schizofreni som begått mord än bland personer med schizofreni som inte begått brott. Vi kan också konstatera att personer med missbruk står för 25 procent av alla våldsbrott i befolkningen, medan personer med psykisk sjukdom står för 5 procent av våldsbrotten.

En tidig debut i kriminalitet och/eller våld, oavsett psykiskt status, har återkommande visat sig vara en av de faktorer som tydligast predicerar upprepat våldsbeteende. Ett tidigt norm- och regelbrytande beteende föregår dessutom i många fall debut av psykisk ohälsa. ADHD har i en studie visats ha samband med en ökad risk för våld, medan annan forskning visat att detta samband endast gäller för individer som har ett samtidigt och allvarligt norm- och regelbrytande beteende.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2015/05/psykisk-ohalsa-och-valdsbrott-inget-okomplicerat-samband/

Undrar hur många riskfaktorer GM har? Missbruk? Ovilja att ta mediciner? Fientligt beteende? Tidig debut i kriminalitet?

Frågan är om inte samhället kanske borde låsa in de som är psykiskt sjuka och dessutom har flera andra riskfaktorer för att begå brott.
Citera
2024-12-18, 08:51
Medlem
Om jag själv hade pratat i telefon med en kvinnlig släkting eller vän som just gick av bussen, och jag visste att kvinnan skulle gå hem genom en mörk park, och hon plötsligt började gallskrika i telefonen och sedan blev tyst, så skulle jag omedelbart ha ringt 112.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in