2024-12-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men jag har ju sagt att det inte går att lagstifta om en alternativ straffmyndighetsålder. En straffmyndighetsålder måste ju vara binär, allt annat vore att bryta mot legalitetsprincipen och bestämmelserna om förutsebar rättstillämpning. Du måste bestämma vilket ben du skall stå på; Bevara den nuvarande straffmyndighetsåldern ELLER sänka straffmyndighetsåldern, men då för all slags brottslighet.

Du kan också tänka dig svårigheterna i en brottsrubricering som "står och väger" i frågan om det är ett grovt brott eller inte (t ex Grov misshandel alt. Misshandel av normalgraden). Detta skulle ju innebära oerhörda svårigheter för en åklagare i frågor som skall/kan man ö.h.t inleda förundersökning? skall/kan man begära vederbörande häktad? Vi skulle också få rättegångar där den tilltalade förklaras skyldig till brott, men där domstolen inte anser att det är ett grovt brott, vilket gör att vederbörande går fri "för att han inte varit straffmyndig".

Bra, då har vi kommit fram till att vi är överens om att vi inte är överens. Man har klarat av att särbehandla yngre brottslingar i rättsväsendet tidigare, men rabatt osv, och jag är säker på att man hade klarat av detta också.
Citera
2024-12-17, 15:22
Avslutad
Kan moderator lägga upp FUP i startlinlägget så behöver den inte efterfrågas flera gånger?

Förundersökningsprotokoll
Fup
Stämningsansökan

(FB) Flicka mördad, tre är misstänkta för inblandning i mordet, Landskrona (2024-07-23)
Senast redigerad av 4202 2024-12-17 kl. 15:37.
Citera
2024-12-17, 15:31
Medlem
Citat:
"12 eller 13 år är därför egentligen en bra ålder för straffmyndighet" - Varför skall vi ha en straffmyndighet som är lägre än vad FN:s barnrättskommitté förordar? (14-16 år) Varför skall vi ha en straffmyndighet som är lägre än det europeiska genomsnittet? (14 år)

Jag vet inte hur bevandrad du är i barnpsykologi och barns utveckling egentligen. Men snackar vi om en 13-åring så är detta en person som precis börjat högstadiet. Precis som du säger nämner så har man precis kommit in i puberteten med allt vad det innebär. Man är med andra ord väldigt känslig och orolig i denna åldern - och det händer oerhört mycket i både kroppen och hjärnan. Som nybliven tonåring träffar man på många saker "man förväntas klara av", men som det inte alltid är säkert att man klarar av. Man söker flitigt efter sin identitet och strävar efter att vara populär, har oerhört lätt för att falla för påverkan och grupptryck och kan därför gå väldigt långt för att vara populär och få vara "en i gänget". Mitt i denna röran gör man allt man kan för att frigöra sig från sina föräldrar, när man i själva verket behöver dom som mest. Det är också vid 13 års ålder man har rätt att teckna konton på sociala medier, vilket gör att det i denna åldern uppenbarar sig en helt ny värld och därmed ett helt nytt liv (..och ja! jag är medveten om att det går att kringgå denna åldersgränsen ibland). Även i det mentala sviktar en 13-åring som ofta kan vara väldigt inflexibel och "svart-vit" och har svårt att se helheten i saker och ting.

Så för mig är det alldeles uppenbart att en 13-åring är en "ofärdig vuxen" med många mentala/utvecklingsmässiga brister och att det därför skulle kännas tufft att låta dessa människor ta ett straffrättsligt ansvar och kanske rent av sitta inlåsta i flera år. Någonting annat jag tycker är tänkvärt är att en hjärna inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder. Det betyder i princip att en 13-åring hade behövt att leva ett lika långt liv till för att få/ha en färdigutvecklad hjärna - Trots detta skall man, i ett så tidigt stadie, kunna ställa som till svars för sina handlingar och straffa dom!?

Absolut är en 13 åring ett barn och hjärnan fortsätter växa även till 25 årsåldern och man är i alla fall att betrakta som ungdom ända tills dess. Idag är det dock vanligare att komma i puberteten före 10 än efter 13 och många i den åldern har utvecklat en mer vuxen livsstil än många kan tro (fastän de inte är vuxna såklart). Även en 15-16 åring är uppenbart ett barn men vi har tidigare exempel från i år av att de börjat dömas till långa fängelsestraff, en 15 åring fick ex 10 år för anstiftan till mord. En 18 åring har ofta, men inte alltid, mer gemensamt med en yngre tonåring än en riktig vuxen men kan ändå dömas till livstids fängelse. Mot den bakgrunden borde en 13 åring åtminstone kunna dömas till något slags straff för allvarliga brott, inte inlåsning i flera år på en avdelning för vuxna eller stämplad i register för livet. Men en slags markering på att det inte är okej beteende. I det här fallet skulle ju 13 åringen till och med ta på sig allt ansvar eftersom hon ju inte var straffmyndig. Dessa ungdomar är så medvetna om att de inte kan straffas och utnyttjar det.

Att en 13 åring som utfört ett tortyrmord undkommer straff helt, tillåts hota förhörsledaren i förhör och får skattefinansierade utflykter till lekland från det LVU-hem hon sitter på är nog ganska unikt för Sverige. I USA hade hon kunnat dömas till livstid.
Citera
2024-12-17, 15:52
Bannlyst
På TikTok kontot @nyheter.sverige2023 fick sammanfattning med bilder från fuppen.
Citera
2024-12-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightofthewest
—-
Skulle inte vilja påstå Borderline, hon saknar ju empati vilket människor med borderline har gott om även om de inte alltid verkar så.

Tror denna Raffe som hon själv säger var otroligt avundsjuk o svartsjuk på Emilia .
Och att det kanske bottnar i en djup gränslös förälskelse från raffes sida i Malek..
Allt kretsar kring malek ,vara henne nära för nära, svartsjuk på emilia som umgåtts med Malek ,skulle offra aitt liv för henne.
Och i förhören hör jag ingen djup ånger över emilia bara hur hon lyfter malek i skyarna.
Nä nått är galet i deras relation Tror jag i alla fall/
Citera
2024-12-17, 17:39
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
•/•••
Så för mig är det alldeles uppenbart att en 13-åring är en "ofärdig vuxen" med många mentala/utvecklingsmässiga brister och att det därför skulle kännas tufft att låta dessa människor ta ett straffrättsligt ansvar och kanske rent av sitta inlåsta i flera år. Någonting annat jag tycker är tänkvärt är att en hjärna inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder. Det betyder i princip att en 13-åring hade behövt att leva ett lika långt liv till för att få/ha en färdigutvecklad hjärna - Trots detta skall man, i ett så tidigt stadie, kunna ställa som till svars för sina handlingar och straffa dom!?
Barn lär sig från jättetidig ålder att visst beteende är oacceptabelt och i den inlärningen ingår olika straff som en naturlig del, allt ifrån ett aja baja osv till indragna veckopengar och utegångsförbud. Så bristande mognad är inget argument mot sänkt straffmyndiget, men självklart ska utdömningen av straff anpassas efter ålder och mognad.
Senast redigerad av Bigpox 2024-12-17 kl. 17:42.
Citera
2024-12-17, 18:51
Medlem
Tack SthlmHolmes!

Naturligtvis är det Bulger-fallet jag tänker på och det hat som folk visade mot de två minderåriga mördarna. Jag måste kolla, men undrar om detta var en vågbrytare i engelsk straffrätt eller om de hade haft någonting liknande tidigare (i modern tid) gällande andra GM i så ung ålder.
Citera
2024-12-17, 19:42
Medlem
Vem är den här tjejen som misstänks kan ha anstiftat mordet? Som var utomlands i Turkiet sen?

Och vem är den här äldre killen i Malmö som de först påstår beställt misshandeln eller rentav mordet?
Citera
2024-12-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Vem är den här tjejen som misstänks kan ha anstiftat mordet? Som var utomlands i Turkiet sen?

Och vem är den här äldre killen i Malmö som de först påstår beställt misshandeln eller rentav mordet?

Aiight, nu har jag läst _allt_ och de har missat att sätta censur på vissa ställen.
Tjejen i turkiet och som var grundaren genom att ha blivit kallad hora om jag har förstått det rätt:

Mxya Sxndin
x=a & u

Det är fortfarande oklart, vem är mannen som säger "torska inte nu raffe" tillsammans med vad jag tror är F*licia.

Det hjälper inte att dom ljuger sönder i de flesta förhören så man blir helt snurrig om man inte får hela kontexten

Men det finns ingen man som har beställt det. Dom ljuger om det och säger att det är A*em för det är ett ex eller något som är dryg, så han kan gott ha det. Men det stämmer inte.

* = L

Also, inlägget någon har gjort på FB om att det finns en liga som drar ut tjejer i landskrona och misshandlar etc, en liga. DET däremot nämns ovanligt lite och M*ya(?) bekräftar det nästan i en av loggarna då hon frågar "omg hur vet dom allt?" Och någon svarar att det är husch husch.
Citera
2024-12-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkatten07
Aiight, nu har jag läst _allt_ och de har missat att sätta censur på vissa ställen.
Tjejen i turkiet och som var grundaren genom att ha blivit kallad hora om jag har förstått det rätt:

Mxya Sxndin
x=a & u

Det är fortfarande oklart, vem är mannen som säger "torska inte nu raffe" tillsammans med vad jag tror är F*licia.

Det hjälper inte att dom ljuger sönder i de flesta förhören så man blir helt snurrig om man inte får hela kontexten

Men det finns ingen man som har beställt det. Dom ljuger om det och säger att det är A*em för det är ett ex eller något som är dryg, så han kan gott ha det. Men det stämmer inte.

* = L

Also, inlägget någon har gjort på FB om att det finns en liga som drar ut tjejer i landskrona och misshandlar etc, en liga. DET däremot nämns ovanligt lite och M*ya(?) bekräftar det nästan i en av loggarna då hon frågar "omg hur vet dom allt?" Och någon svarar att det är husch husch.

Är Adem också förhörd? Vad säger han?
Citera
2024-12-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastkatten07

Mxya Sxndin
x=a & u

* = L

Tack, har också läst nästan allt nu, men som du skriver, det blir en jäkla röra eftersom de ljuger så mycket, men i de där lögnerna finns kanske också insprängt sanningar som man omöjligt kan urskilja.

Tror samma med A*em, han är inte inblandad, men den du menar som eventuellt också är inblandad är killen de kallar "pappa" eller hur? Det fanns väl också någon okänd i chatten, som man inte lyckats spåra upp?

Intressant att de inte lyckats maska rent överallt, det har jag missat. Kan du hänvisa till vilken sida de missat maska? Jag hade inte gissat på M*ya utan kanske S*nda, men tycker du verkar ha bra koll på detta och lusläst FUP:en.

Tyckte också det var både intressant och lite kul när de tog upp Flashback-inlägget och att de reagerade så starkt på det, hur man kunde veta det. Men frågan är; reagerade de på själva inlägget, eller på att deltagarna i chatten listats med sina användarnamn?
Citera
2024-12-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
I Landskrona är det tyvärr vanligt att en tjej blir lurad ut och grovt misshandlad, torterad, av en grupp andra tjejer och de har knivar med sig och denna gången har de använt knivarna. Detta har skett flera gånger de senaste åren men bara ett har hamnat i media.
Finns ett känt fall där domen kom för nån månad sedan, förövarna 15-19 år. I det fallet var det två som bråkat helgen innan och den ena ringde till nån utanför stan som tog med en kompis och som stod för huvuddelen av övergreppet. Ingen av de två kände offret sedan innan.
Samma tillvägagångssätt som knivmordet i Örkelljunga.
Samma bekantskapskrets alltihop.
Finns en tråd om det men vet inte hur man kopierar.
De filmar överfallen.
Lågoddsare att någon av förövarna i det fallet är inblandade även i detta, åtminstone finns de i samma umgänge.
Tjejer från Klippan, Asmundtorp, Åstorp, Svalöv, Örkelljunga bland andra, blir inringda av tjejer i Landskrona för att vara med och utföra detta synnerligen sjuka. De kommer dit enbart för att misshandla en för dem okänd annan tjej för skojs skull. De får alltså inget för det ens.
Tjejerna, i de fallen jag känner till och som förekommer i rättsfall är till 95 % etniskt svenska.
Många av dem har kontakt med soc sedan innan men lika många är tillsynes helt vanliga ungdomar utan synliga eller kända problem.

Det är detta inlägget som finns med i FUP:en och som deltagarna i chatten reagerar på med typ "hur fan vet man detta?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in