2024-12-17, 19:50
Medlem
Jobbar normal måndag till fredag 7-16 men är just nu sjukskriven

har varit sjukskriven några veckor nu och skulle egentligen börjat "jobba" på måndag, Har tagit semester jul och nyårs veckan.

Men på sjukhuset tyckte dom att jag skulle vara sjukskriven dom 2 veckorna åxå. dom tyckte det var onödigt att jag slösa min semester när jag ändå inte kan jobba.

men min fråga är. jag förlorar väl en jävla massa pengar om jag går sjukskriven dom 2 veckorna. det är ju 5 arbetsdagar på 2 veckor, jag får ju inte betalt av försäkringskassa röda dagar eftersom jag egentligen inte skulle jobbat dom.

men avbryter jag min sjukskrivning och går på semester ist så får jag ju betalt för 2 veckor?

måste ju vara smartare för mig att avbryta min sjukskrivning och gå på semester direkt?
Citera
2024-12-17, 20:00
Medlem
Du får sjukskrivning för dessa dagarna du skulle ha jobbat.
Så nä du får inte mer i lön av att ta ut semester.
Om vi nu utgår ifrån att semesterlönen och sjukpenningen är detsamma. Du får lika dagar utbetalning som sjukskriven, som din semester.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-12-17 kl. 20:03.
Citera
2024-12-17, 20:05
Medlem
Men jag har månadslön. så tar jag semester får jag ju betalt för "10" dagar
tar jag sjukskrivningen får jag väl bara för 5 dagar?
Citera
2024-12-17, 20:53
Medlem
Rent ekonomiskt måste det ju vara mer fördelaktigt att arbeta/ha semester. Däremot är det ju trist att bränna semester. Samtidigt rätt få semesterdagar du måste ta ut denna jul för att ändå få lång ledighet. Frågan är ju också om du kommer vara fortsatt sjukskriven efter dessa två veckor eller då återgå i arbete oavsett?
Citera
2024-12-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Rent ekonomiskt måste det ju vara mer fördelaktigt att arbeta/ha semester. Däremot är det ju trist att bränna semester. Samtidigt rätt få semesterdagar du måste ta ut denna jul för att ändå få lång ledighet. Frågan är ju också om du kommer vara fortsatt sjukskriven efter dessa två veckor eller då återgå i arbete oavsett?

det e ju så jag tänker.
Min tanke är inte o va sjukskriven,
(har blivit opererad och vill inte läka riktigt)
Citera
2024-12-18, 01:45
Medlem
Damen101s avatar
Trög eller? Du ska ju vara sjukskriven och spara dom semester dagarna till nästa år. Till sommaren.

Och om du e sjuk så kan du väl ändå festa eller annat om det inte smittar av sig? Vem ska veta liksom?
Citera
2024-12-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Trög eller? Du ska ju vara sjukskriven och spara dom semester dagarna till nästa år. Till sommaren.

Och om du e sjuk så kan du väl ändå festa eller annat om det inte smittar av sig? Vem ska veta liksom?
tror det va du som va trög som inte fattar vad jag skriver.

VAD TJÄNAR JAG MEST PÅ.

semester har jag så jag klarar mig. så för dom 5 dagarna spelar ingen roll. men jag går ju miste om 5 arbetsdagar jag får betalt för om jag inte tar sjukskrivningen.

o nä jag e inte sjuk.
har ett operationssår som inte riktigt vill läka helt. så hoppas inte det smittar
Citera
2024-12-18, 12:57
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rgolsson
tror det va du som va trög som inte fattar vad jag skriver.

VAD TJÄNAR JAG MEST PÅ.

semester har jag så jag klarar mig. så för dom 5 dagarna spelar ingen roll. men jag går ju miste om 5 arbetsdagar jag får betalt för om jag inte tar sjukskrivningen.

o nä jag e inte sjuk.
har ett operationssår som inte riktigt vill läka helt. så hoppas inte det smittar

Haha jag hade sparar dom dagarna och ta ut dom i pengar isf om du nu har så många semester dagar.

En mindre lön för december eller i januari beroende på när det påverkar din lön gör inte så mycket.

Va sjuk dumboll! 🫃🏻😅
Citera
2024-12-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rgolsson
Men jag har månadslön. så tar jag semester får jag ju betalt för "10" dagar
tar jag sjukskrivningen får jag väl bara för 5 dagar?

Månadslöner beräknas på ett genomsnittligt antal arbetade timmar per månad. Systemet är främst till för att kompensera inkomstbortfall vid storhelger där arbetet till största del ligger nere (jul/nyår).

Ditt schema är det enda som är väsentligt. Du får bara betalt för faktiska arbetsdagar och du kan välja mellan semesterdagar eller sjukskrivning.

Jag hade själv 11 veckors semester i år och har varit sjukskriven i 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in