2024-12-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag säger inte att det är hugget i sten men att det är fullt möjligt mot bakgrund av en del vittnesmål.

Som du själv skriver var Kungsan en central mötesplats inte minst för dealningen av narkotika.
S var tung missbrukare R röka en hel del och drack desto mer om man får tro vittnen. C var tung missbrukare men även kran och sålde. Att deras vägar korsades här är fullt möjligt.

Det finns vittnesuppgifter från TÅ som placerar en kille just med R karakteristiska drag, stor ljushårig, i Kungsan samtidigt som CdC är i krokarna.

Ett av de sista vittnena JE, säger dessutom att CdC på fredagkvällen efter pingsten var i sällskap med en mörkhårig kille, en lite stressig missbrukartyp runt 185 (om jag inte missminner mig) och som prata svenska.

Dessutom finns vittnesuppgifter på att CdC ska stuckit iväg med en nymuckad kille när TÅ letar efter henne. De enda som jag sett är nymuckade vid detta tillfället är R och M. De släpptes ut arresten 7/6 enligt tidigare uppgifter i tråden.

Sen har vi även ”Gypsy brevet” adresserat till åklagarn från ”drop boxen”. Häri beskrivs även de två männen som kommer gåendes med CdC till ”tillhållet”. Han namnger CdC och den mörke galne killen. Den andre killen beskrivs som stor och blond, ”vit”.

Den mörkhårige galna killen, som troligen är från samma finska kahlekultur som brevvittnet, förekommer med namn men det är såklart blurrat i utredningsmaterialet.
Det skulle även kunna vara en glasklar koppling.

Att de två "snobarna" i brevet ytligt liknar R och S, är uppenbart men det ska inte bli en trådsanning att det är R och S. Det är bara en teori bland andra.

Däremot innehåller brevet ett flertal konkreta detaljer, som gör det trovärdigt: bla stanken i båten, vittnets inkontinens, området, huset, och båten.

Värt att notera är också att vittnet kände igen da Costa.
Det verkar som att han visste hur hon såg ut innan hon dog. Hon gick väl förbi hans ödehus?
Citera
2024-12-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns inte en molekyl som binder honom till brottet. Inga indicier, vittnen eller bevis finns. Inte ett enda vittne binder Solnamannen till brottet. Och GW insinuerar alltså att en nu levande person är skyldig, utan ett skit på fötterna. Känns det igen? LOL

Solnamannen är inte mer skyldig än CB, Härm och Allgén.

Måste kännas väldigt hånfullt för CdC nära och kära att se och höra detta från GW med ett smil på läpparna som var direkt inblandad i utredning 2. Inte minst för hennes pojkar som säkert idag följer utvecklingen med stort intresse.

Mediahantering av kriser är en sak men att GW sitter som spokes person inför svenska folket med detta uttalande är närmast snudd på en rimligt sjuk mediehantering av polisstaten Sverige i mina ögon.

Den stora frågan är varför?

Har en teori -

GW själv vet de facto hur det förhåller sig kring denne person han vet är skyldig men hade inget med själva ansvarsfrågan att göra när det begav sig.

Alltså kan GW på pappret vara friskriven och tillika bunden till sekretess pga åklagarn valde att preskribera hela fallet efter möjligt övervägande av högre ort eller motarbetande fotfolk eller ”vafalls”.

Men hånfullheten i detta statement är ändock väldigt oklädsamt. Något utöver det vanliga.

Inte minst ur ett signalpolitiskt perspektiv där det direkt skadar förtroendet för polisen och indirekt höjer frågan om en djupt skadlig tystnadskultur som uppenbart rullar på ännu idag.

Strömmer har kanske inget emot att häva preskriptionen så även CdC med anhöriga kan få ett värdigt avslut?
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-17 kl. 12:50.
Citera
2024-12-17, 12:42
Medlem
Citat:
Det finns inte en molekyl som binder honom till brottet. Inga indicier, vittnen eller bevis finns. Inte ett enda vittne binder Solnamannen till brottet. Och GW insinuerar alltså att en nu levande person är skyldig, utan ett skit på fötterna. Känns det igen? LOL

Solnamannen är inte mer skyldig än CB, Härm och Allgén.

Nu vill jag göra en korrigering.

GW påstår inte att mannen som han ser ibland är gärningsmannen.

Detta är vad GW sa i intervjun med SVT:

Citat:
David Boati: Men om det inte är de här två, vem var det som mördade Catrine da Costa?

Leifs svar:

En person i hennes närhet, naturligtvis. Bland annat så hittar man en person i da Costas närhet som man till och med frihetsberövade. Han satt inte så länge, men han satt väl något dygn.

Har han mördat da Costa och styckat henne? Jag är ganska övertygad om att han inte har gjort det. Däremot så tror jag att han vet ungefär hur det hela gick till. Och när jag kollade senast för ett år sedan så levde han. Han bor inte så långt från mig här. Jag brukar se honom ibland.

Källa: David Boati intervjuar Leif GW Persson, SVT 2024-12-11.
Citera
2024-12-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Nu vill jag göra en korrigering.

GW påstår inte att mannen som han ser ibland är gärningsmannen.

Detta är vad GW sa i intervjun med SVT:

Källa: David Boati intervjuar Leif GW Persson, SVT 2024-12-11.

Ok det var marginellt bättre men fortfarande fel av GW.
En offentlig person i GW:s ställning ska inte hålla på och insinuera vad anhållna personer vet och inte, 25 år efter att vederbörande person avskrivits.

Solnamannen var dessutom anhållen för mord och har polisen varken kunnat få ett erkännande ur honom eller ett användbart vittnesmål, ska GW hålla tyst offentligt.

Och att GW säger att han är "ganska" övertygad, vad fan är det? Solnamannen är 100% friad.

Inte en proton binder honom till da Costas död.

GW är en hal jävel och ett deprimerande inslag i da Costa-fallet.

För övrigt, om GW menar att Solnamannen hållit inne med sanningen, menar han att Solnamannen begått brottet skyddande av brottsling, dvs Sveriges mest berömda styckmördare.

Ingen liten grej.

Hur känns det för Solnamannen?

Och eftersom GW inte säger vem han syftar på, varför babbla om personen överhuvudtaget?

Det är så tramsigt alltihop.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-17 kl. 13:08.
Citera
2024-12-17, 12:54
Medlem
Låt oss ponera att denne man som GW ser ibland vet hur da Costa dog.

Då har ju mannen all möjlighet att frivilligt träda fram och berätta det han vet.

Däremot är ju brotten mot da Costa tyvärr preskriberade.

Från Wikipedia:

Citat:
Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående.

Därför misstänker jag att polisen saknar rätt att kräva att denne man infinner sig för förhör.

Skulle det vara värt att ändra på lagen för detta fall? Jag är inte övertygad om det.

om mannen vet något, är det upp till honom att frivilligt berätta.

Men självklart är det en enorm skandal att polisen totalt sjabblade bort denna brottsutredning så totalt. Staten borde verkligen ge upprättelse åt Thomas Allgén och Teet Härm för den skamliga hantering man har utsatt dem för.
Citera
2024-12-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Flera av dem som bar ansvaret är döda. Expressens chefredaktör Bo Strömstedt, domarna i tingsrätten Carl-Anton Spak och Ingegerd Westlander, barnpsykologen Margaretha Erixon, mordutredaren Per-Åke Larsson, åklagaren Anders Helin, med flera. Resten är pensionärer.

Teet Härm och Thomas Allgén ska självklart ha skadestånd. Inget rättsfall har skadat allmänhetens förtroende så mycket som detta. Det har Sverige inte råd med.

Jo men det finns ett sk. "vertikalt narrativ" som handlar om freudiansk psykoanalys som huvudreligion särskilt på Expressens kultursida. Något som gäller än idag, Victor Malm i synnerhet - och som ytterst beror på vilka som är tidningens ägare.

Hela häxjakten mot läkarna kan ytterst förklaras med psykoanalysens ställning som generalteori bland svenska "intellektuella". Den som hade tillgång till "djupa kunskaper" i denna lära kunde nämligen genom att deschiffrera barnets "dada bäbä" få tillgång till barnets "förträngda undermedvetna". Samma sak gällde med Quick. Som vi vet var kvartsjudinnan Margit Norell det ytterst skyldiga orakel som garanterade vederhäftigheten i denna teori. Och så hade vi ju den där emeritusprofessorn Tok-Frans som fick försvara sig i Bonnierspressens andra huvudorgan DN.

Dan Josefsson har för övrigt själv harvat omkring inom psykoanalysen - den svenska kulturelitens elitreligion - och går nog inte så särdeles djupt in i denna förklaringsmodell.

https://fof.se/artikel/2025/1/psykoanalysen-har-stallt-till-det-for-manga-inom-psykiatrin/
Senast redigerad av PeterBjorkman 2024-12-17 kl. 13:21.
Citera
2024-12-17, 13:12
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Att de två "snobarna" i brevet ytligt liknar R och S, är uppenbart men det ska inte bli en trådsanning att det är R och S. Det är bara en teori bland andra.

Däremot innehåller brevet ett flertal konkreta detaljer, som gör det trovärdigt: bla stanken i båten, vittnets inkontinens, området, huset, och båten.

Det verkar som att han visste hur hon såg ut innan hon dog. Hon gick väl förbi hans ödehus?
Jag skulle vilja påstå att det redan har uppstått en trådsanning om att den ene killen är mörk.

I brevet beskrivs visserligen den blonda killen relativt utförligt: hans hårfärg, att han har "vitt ansikte", att han bara pratar svenska osv och man tänker sig lätt att den andre killen är motsatsen till detta, men jag kan inte hitta något explicit signalement på den andra killen.

Istället nämns att han är (någonting maskat), att han kommer från (någonting maskat), men inget om hans utseende. Upplys mig gärna om jag har missat det!

Att Gypsy inte beskriver mannens utseende är lite intressant, för han nämner inte heller något om hur Catrine såg ut eller hur han visste att det var just da Costa han såg.

Jag tror att Gypsy kan ha haft vissa brister i theory of mind, som säkert kan härledas till hans bristande skriftspråk (och möjligen psykiatriska tillstånd). Han kanske kände till såväl mannen som da Costa och reflekterade därför inte över att han borde upplysa brevets mottagare om vissa grundläggande detaljer, just eftersom de var självklara för honom.

Den blonde mannen var däremot okänd för Gypsy och därmed försökte han förklara vem han var genom utseendet.

Detta är så klart spekulationer, men man kan se det som ett svagt indicium på att Gypsy kände till Catrine, vilket inte vore omöjligt i och med Solna-kopplingen och försäljning samt inköp av hasch.
Citera
2024-12-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag skulle vilja påstå att det redan har uppstått en trådsanning om att den ene killen är mörk.

I brevet beskrivs visserligen den blonda killen relativt utförligt: hans hårfärg, att han har "vitt ansikte", att han bara pratar svenska osv och man tänker sig lätt att den andre killen är motsatsen till detta, men jag kan inte hitta något explicit signalement på den andra killen.

Istället nämns att han är (någonting maskat), att han kommer från (någonting maskat), men inget om hans utseende. Upplys mig gärna om jag har missat det!

Att Gypsy inte beskriver mannens utseende är lite intressant, för han nämner inte heller något om hur Catrine såg ut eller hur han visste att det var just da Costa han såg.

Jag tror att Gypsy kan ha haft vissa brister i theory of mind, som säkert kan härledas till hans bristande skriftspråk (och möjligen psykiatriska tillstånd). Han kanske kände till såväl mannen som da Costa och reflekterade därför inte över att han borde upplysa brevets mottagare om vissa grundläggande detaljer, just eftersom de var självklara för honom.

Den blonde mannen var däremot okänd för Gypsy och därmed försökte han förklara vem han var genom utseendet.

Detta är så klart spekulationer, men man kan se det som ett svagt indicium på att Gypsy kände till Catrine, vilket inte vore omöjligt i och med Solna-kopplingen och försäljning samt inköp av hasch.

Fan, nu måste jag kolla igen.
Jag minns nog fel om brevet.
Citera
2024-12-17, 13:29
Medlem
Citat:

Det är självklart ingen trådsanning utan en möjlig matchning bland många andra.

Jovisst de här 2 männen och CdC passera tydligen förbi killens och hans polares flummarplajs glada i hågen på kvällen. Sen utbröt något som han uppfatta som misshandel av CdC och stämningen var tydligen inte alls så munter längre. Dagen efter såg han bara till de två killarna och massor av stinkande blod.

CdC utseende vid närtiden beskrivs lite närmre i frissans vittnesmål. Där berättas att hon träffar CdC sista gången den 5/6 uppenbart flummig och trött, påverkad av något.

Hon hade tidigare både klippt CdC och gjort ljusa grå slingor (kalla?) i håret. CdCs hår var vid tillfället fortfarande ganska kort framtill och längden baktill var till öronhöjd ungefär. Slingorna syntes fortfarande om än något svagare.

Edit: costa-mop har rätt, det finns ingen direkt uttryckt beskrivning av mannen han namnger i brevet. Bara den okände svenske blonde med vitt ansikte.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-17 kl. 14:01.
Citera
2024-12-17, 13:31
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Mycket träffande beskrivning av media - vars självbild är att de "granskar makten åt folket", men i praktiktet istället mycket ihärdigt granskar folket åt makten. Som också skedde i styckmordsfallet där de två enskilda medborgarna stod ensamma mot en extrem övermakt. En fungerande granskande massmedia hade då kunnat ifrågasätta vilka belägg makten egentligen hade för sin sak. Att så ej skedde är ju förstås välkänt, men lika lite som massmedia utför sitt kärnuppdrag är de benägna åt någon form av självkritik.

Det närmast bisarrt övertydliga exemplet var ju när Expressen bara för några dagar sedan explicit hyllade Leif Brännström med ett pris för sina insatser vid "rapporteringen" kring Catrine da Costa-fallet.
Ja, hyllandet av Brännströms journalistiska arbete inföll onekligen vid en olämplig tidpunkt, nu när den breda allmänheten börjar få insyn i vilket haveri da Costa-fallet var juridiskt och medialt.

En icke försumbar anledning till den obefintliga självkritiken i detta - och säkert många fler - fall tror jag är att alla tyckare, journalister, akademiker och så kallade intellektuella var övertygade om att de var just progressiva och kritiskt granskande av "överheten" i form av TA och TH, som ansågs omgärdas av "bröder som ilade till bröders hjälp".

I själva verket stod de i princip ensamma mot ett enormt angrepp och fick sina liv förstörda. Resultatet av mediernas agerande var inte bara att de krossade TH och TA, utan även att de effektivt omöjliggjorde en seriös utredning av vad som verkligen hände da Costa. Den insikten tror jag är svår att tugga i sig.
Citera
2024-12-17, 13:42
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Flera av dem som bar ansvaret är döda. Expressens chefredaktör Bo Strömstedt, domarna i tingsrätten Carl-Anton Spak och Ingegerd Westlander, barnpsykologen Margaretha Erixon, mordutredaren Per-Åke Larsson, åklagaren Anders Helin, med flera. Resten är pensionärer.

Teet Härm och Thomas Allgén ska självklart ha skadestånd. Inget rättsfall har skadat allmänhetens förtroende så mycket som detta. Det har Sverige inte råd med.
Känns ändå bra att Teet och Thomas överlevt så många av dem som gjort de illa. Så länge det finns liv finns det hopp.
Citera
2024-12-17, 13:56
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Inte vad jag minns? Jag är inte hundra insatt i alla turer, finns experter i tråden att fråga och som vet, gissar jag.

JO är ju väldigt fåordig, eftertänksam i det närmaste absurda, med tanke på att han både är pensionär och att mordet är preskriberat. Frågan är ju om han vet någonting om detta? Att en misstänkt hade en flakmoped vid tidpunkten, eller att det fanns fysiska spår som berättade om detta eller att han bara spekulerade/gissade med sin profession i bagaget?
Förstod det som att varje dumpning var en lagom last för en flakmoped. Att inte allt dumpades på ett ställe kunde tyda på att allt inte gick att transportera på en gång. Fanns det sedan någon misstänkt med tillgång till en flakmoped blir spåret så klart hetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in