2024-12-14, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
För information så vägrar biluppgifter.se att ta bort personuppgifter. De hänvisar till sitt utgivningsbevis.
Ja du får ha bilen skriven på någon annan. Folk som vill köpa din bil slår upp där för att kolla upp eventuella saker innan affär väldigt smidigt för både dig och dom för att se att bilen inte har varit med om krock eller något etc.
Citera
2024-12-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Ja du får ha bilen skriven på någon annan. Folk som vill köpa din bil slår upp där för att kolla upp eventuella saker innan affär väldigt smidigt för både dig och dom för att se att bilen inte har varit med om krock eller något etc.
Jag är inte emot sidans grundfunktioner, utan att de likt Ratsit, Mrkoll, Hitta och Upplysning hanterar mina personuppgifter. Med personuppgifter avser jag då främst namn, adress och liknande.
Citera
2024-12-15, 19:38
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Jag är inte emot sidans grundfunktioner, utan att de likt Ratsit, Mrkoll, Hitta och Upplysning hanterar mina personuppgifter. Med personuppgifter avser jag då främst namn, adress och liknande.

Enligt tidigare inlägg ska personuppgifterna försvinna från Biluppgifter om du tar bort dem från Ratsit.

Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Du mailar ratsit om att du vill bli borttagen. Klicka övriga frågor.

https://www.ratsit.se/kontakt

Biluppgifter hämtar info från ratsit.

Blir du borttagen från ratsit kommer din info hos biluppgifter försvinna.
Citera
2024-12-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Enligt tidigare inlägg ska personuppgifterna försvinna från Biluppgifter om du tar bort dem från Ratsit.
De verkar numera tillhandahålla personuppgifter själva efter lanseringen av deras nya hemsida. Jag vill dock inte skapa konto där för att verifiera om så är fallet.

Plus att i deras gamla hemsida så visade dom vilken stad ägaren bor i, vilket innebär att de hanterar personuppgifter. GDPR omfattar personuppgifter som hanteras, inte bara vad som visas.
Senast redigerad av wennerberg 2024-12-15 kl. 20:50.
Citera
2024-12-16, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Lyckades på krimfup, men de la in mig igen de råttorna.

Hur gjorde du? Jag har mejlat dem men har vare sig fått nåt mejlsvar el nån borttagning. Det har gått över en vecka.
Citera
2024-12-16, 17:16
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Jag kontaktade upplysning.se och väntade 1 månad, sedan anmälde jag till IMY. Idag är det exakt 1 månad efter anmälan och jag finns tyvärr kvar på upplysning.se.

Tur att man var snabb i början och lyckades bli raderad då.

Intressant de kanske slutat att ta bort trotts IMY anmälan. Ska se hur det går för min kompis.
Citera
2024-12-16, 20:04
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mstockholm
Hur gjorde du? Jag har mejlat dem men har vare sig fått nåt mejlsvar el nån borttagning. Det har gått över en vecka.
anmäl till IMY, mycket viktigt, sedan bifogar du anmälan i mailen till dem.
Citera
2024-12-17, 09:02
Medlem
Jag har mailat mrkoll, krimfup och lexbase. Fick endast svar tillbaka av Lexbase:

Hej,

Lexbase kan hjälpa dig att radera uppgifter som kan omfattas av GDPR, till exempel kunduppgifter. För att göra detta behöver vi ditt användarnamn så att vi kan hitta ditt konto i vårt system. Observera att offentliga handlingar som publicerats via nyhetstjänsten Lexbase inte omfattas av GDPR och därför inte kan raderas. Dessa handlingar gallras i stället enligt våra uppsatta gallringsregler, som du kan läsa mer om under “Frågor och svar” på vår hemsida.

Är det samma gubbe eller ledning som sitter bakom alla dom här sidorna?
Citera
2024-12-17, 10:23
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroflash
Jag har mailat mrkoll, krimfup och lexbase. Fick endast svar tillbaka av Lexbase:

Hej,

Lexbase kan hjälpa dig att radera uppgifter som kan omfattas av GDPR, till exempel kunduppgifter. För att göra detta behöver vi ditt användarnamn så att vi kan hitta ditt konto i vårt system. Observera att offentliga handlingar som publicerats via nyhetstjänsten Lexbase inte omfattas av GDPR och därför inte kan raderas. Dessa handlingar gallras i stället enligt våra uppsatta gallringsregler, som du kan läsa mer om under “Frågor och svar” på vår hemsida.

Är det samma gubbe eller ledning som sitter bakom alla dom här sidorna?

Jonas Häger & Co tar bara bort domar mot dem själva. Så enda sättet att bli borttagen från Lexbase är nog att gå in som delägare, eller invänta att de stängs ner av juridiken, vilket med all säkerhet kommer ske senast 2027. Antingen genom den föreslagna grundlagsändringen, eller dessförinnan via EU-domstolens kommande utslag.

https://sakerhetsbloggen.net/2020/09/27/tre-domar-du-inte-kommer-hitta-pa-lexbase-eller-verifiera-ab/

https://sakerhetsbloggen.net/2020/09/30/victor-wallin-pa-verifiera-saljer-bakgrundskontroller-sjalv-domd-for-valdsbrott/

Personligen är jag kluven till Lexbase. Jag tycker det är toppen att dömda pedofiler och andra som begått grövre brott hängs ut, men det är en jävla skam att personer, som tex de som var inblandade i civilrättsliga mål, eller friats helt i brottmål, hängs ut på precis samma sätt. Lexbase förstör livet för många helt oskyldiga.
Citera
2024-12-17, 11:20
Medlem
Nihennas avatar
HUR ska man få bort sig från Upplysning.se? Varför är de så obstinata jämfört de andra tjänsterna, som tar bort en bara man ber dem?

Jag har t.o.m hotat dem med att anmäla till IMY, som någon tipsade om i tråden, men inget händer

Jag har skrivit till dem säkert en 5 gånger nu.
Citera
2024-12-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
HUR ska man få bort sig från Upplysning.se? Varför är de så obstinata jämfört de andra tjänsterna, som tar bort en bara man ber dem?

Jag har t.o.m hotat dem med att anmäla till IMY, som någon tipsade om i tråden, men inget händer

Jag har skrivit till dem säkert en 5 gånger nu.

Du behöver göra anmälan, inte bara hota om att göra en anmälan.

Det tar 5 minuter så är du klar. Skrivit tidigare i tråden om hur du gör.
Citera
2024-12-17, 16:00
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Du behöver göra anmälan, inte bara hota om att göra en anmälan.

Det tar 5 minuter så är du klar. Skrivit tidigare i tråden om hur du gör.
Jo, jag gjorde en anmälan för typ en månad sedan men inte hört något från dem. Kanske lång handläggningstid.

Frågan är dock; vad vinner Lars (utgivaren på upplysning) på att vara so motståndskraftig och ovillig jämfört de andra sidorna som tar bort en med en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in