2024-12-10, 19:16
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Jag mailade mrkoll med den mall som angivits här och fick följande (automatiska) svar på mail:

Min fråga till er som lyckats bli helt borttagna (förlåt, men tråden är lång och jag har inte lyckats skumma mig till något bra svar) är hur ni gått till väga med mrkoll.

Har ni fått hota med en IMY-anmälan eller rentav gjort en?
Hur lång tid har detta tagit er från första kontakten med mrkoll?

Jag har lyckats bli borttagen på alla sidor.

Mrkoll tog några veckor.

Jag började ta bort mig väldigt tidigt när tråden var ny. Kanske det som har gjort att man blivit borttagen snabbt innan de fick massa förfrågningar.

I ditt fall skulle jag tjata och tjata 1 gång i veckan minst.

Efter 30 dagar kan du göra IMY anmälan om de inte tar bort dig. Jag säger inte att IMY anmälan kommer garantera borttagning men det är bästa alternativet du har ifall de inte tar bort dig.
Senast redigerad av pOXE 2024-12-10 kl. 19:26.
Citera
2024-12-10, 19:22
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odessa7
Jag har nu varit helt borttagen från alla söktjänster i fyra månader typ. Här kommer en liten reflektion!

Jag känner mig totalt anonym på något sätt. Det känns jävligt bra, jag fylls av en slags frihetskänsla när jag tänker på det. Vi föds och vi dör, vem fan bryr sig om vad jag håller på med mitt emellan det? Jag har inte blivit uppringd av någon äcklig försäljare eller någon sån där robotröst från nåt indiskt spamföretag öht. Mitt nummer finns ingenstans att skåda, pilutta er.

Vad är det för sjuk naturlag som säger att ett privat företag har rätt att skylta mig vad vi tjänar, vad vi kör för bil, vad vår bostad är värd, mm? Tänk på det. Helt jävla galet. Jag tänker så här: opt in istället för opt out. Fråga folk om de vill visa allmänheten, brottslingar och tredje världen-scammers exakt allting om din person, stjärntecken eller vilken jävla statsminister som styrde när du föddes. Känner du "Ja! Jättegärna!" Så kör i vind! Men det ska va opt in, inte opt out.

Om möjligt så är väl baksidan att någon som söker på en kanske tror att man döljer någonting. Eller en arbetsgivare. Men om man blir nekad jobb av den anledningen så var det nog inget företag man ville jobba på ändå. Men med tiden så kommer fler fler ta bort sig så det kommer att bli mer normaliserat. Det är ingenting jag är nämnvärt orolig över.

Trevlig liten historia, känner samma sak som dig.
Citera
2024-12-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Lyckades på krimfup, men de la in mig igen de råttorna.

samma för mig dessa jävla horor alltså
Citera
2024-12-11, 10:33
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Jag mailade mrkoll med den mall som angivits här och fick följande (automatiska) svar på mail:

Min fråga till er som lyckats bli helt borttagna (förlåt, men tråden är lång och jag har inte lyckats skumma mig till något bra svar) är hur ni gått till väga med mrkoll.

Har ni fått hota med en IMY-anmälan eller rentav gjort en?
Hur lång tid har detta tagit er från första kontakten med mrkoll?

Jag blev borttagen från MrKoll efter max en vecka men jag skickade in min förfrågan till dom när denna tråden startades alltså någon gång i Augusti månad och då hade dom nog inte lika många förfrågningar som dom har i dagsläget, ha tålamod och vänta i värsta fall anmäl till IMY.
Citera
2024-12-11, 13:52
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mot.pride
Får du ingen återkoppling via deras formulär så skicka ett mail istället (hej@nusvar.se) . Har du dokumenterat när du skickat första förfrågan till Mrkoll antingen via mail eller formuläret och de inte har svarat inom 30 dagar så gör du en anmälan till IMY.

Den enda tjänsten jag var tvungen att göra en anmälan för är Upplysning.se, där jag togs bort ganska kort därefter. Men jag var också ute väldigt tidigt.

Yes, jag mailade.

Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Jag har lyckats bli borttagen på alla sidor.

Mrkoll tog några veckor.

Jag började ta bort mig väldigt tidigt när tråden var ny. Kanske det som har gjort att man blivit borttagen snabbt innan de fick massa förfrågningar.

I ditt fall skulle jag tjata och tjata 1 gång i veckan minst.

Efter 30 dagar kan du göra IMY anmälan om de inte tar bort dig. Jag säger inte att IMY anmälan kommer garantera borttagning men det är bästa alternativet du har ifall de inte tar bort dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Jag blev borttagen från MrKoll efter max en vecka men jag skickade in min förfrågan till dom när denna tråden startades alltså någon gång i Augusti månad och då hade dom nog inte lika många förfrågningar som dom har i dagsläget, ha tålamod och vänta i värsta fall anmäl till IMY.

Tack för era svar!
Tror också de drunknar i förfrågningar, så jag tänker ge dem en månad eller så innan jag gör något annat.
Citera
2024-12-11, 16:44
Medlem
moment-of-truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSun
Någon som blivit borttagen från Krimfup / Lexbase och har blivit dömd för brott under de senaste 10 åren? Ska testa!

Lexbase fittar sig, har skickat IMY på dom men inget verkar ha blivit åtgärdat. Har iallafall tagit bort så att mitt namn på första sidan på Google inte skyltar med Lexbase.
Blev dömd senast 2016.
Citera
2024-12-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment-of-truth
Lexbase fittar sig, har skickat IMY på dom men inget verkar ha blivit åtgärdat. Har iallafall tagit bort så att mitt namn på första sidan på Google inte skyltar med Lexbase.
Blev dömd senast 2016.

Ja Lexbase är dryga, jag skickade till dom att jag ville bli borttagen och dom hävdade att dom hade rätt att publicera uppgifter.

Dock i mitt fall så står jag som ""FÖREKOMMANDE" om någon söker på mitt namn (Finns bara en med mitt namn i Sverige så inte så svart att hitta) och jag finns inte med i brottsregisteret, har aldrig blivit dömd eller ens misstänkt, det enda jag kan tänka mig var att jag var med i en bilolcyka (som passagerare) och det fallet gick till rättegång och föraren blev dömd för vårdslöshet i trafiken, för jag har för mig att Lexbase tar med alla som är med i en dom även om dom inte är målsägande!

Om någon söker på Lexbase och ser att man är förekommande så kanske dom inte går djupare in och kollar vad det är som gör att man är förekommande, vilket gör att man kanske inte får jobb osv.
Iaf så skrev jag till dom att jag inte finns med i brottsregisterat men att jag står på er sida som förekommande, vilket borde vara förtal och att jag vill att dom skickar domen till mig som jag är förekommande i.
Efter det svarade dom att dom inte "förstod dialogen" och vad jag var ute efter, dock när jag söker på mitt namn på Lexbase nu, har även prövat mitt personnr så är jag borta, konstigt nog.
Citera
2024-12-13, 09:24
Medlem
Det absolut bästa man kan göra, iaf att börja med, är att mejla google alla sidor (länkar) där ens namn dyker upp och be dom tar bort en.
Även om man finns kvar på sidorna så hittar man inget på en när man googlar, och många är lata och orkar inte söka vidare, tänker kanske att det inte finns något, dessutom så finns det ju många sidor och folk orkar kanske inte kolla en och en.

Börjar man där så kan man sedan kontakta dom andra sidorna, även om det tar lång tid innan man tas bort så syns man iaf inte när folk googlar på ens namn och det hjälper nog alltid något.
Citera
2024-12-13, 09:25
Medlem
Har något lyckats blivit borttagen från Upplysning.se ÄVEN när folk är inloggade?
Jag är borttagen från den vanliga sidan men när jag loggar inte så finns jag kvar, vilket är drygt.
Citera
2024-12-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Har något lyckats blivit borttagen från Upplysning.se ÄVEN när folk är inloggade?
Jag är borttagen från den vanliga sidan men när jag loggar inte så finns jag kvar, vilket är drygt.

Ja, men du måste göra en IMY-anmälan. Inget svårt att göra.

Du skickar in en redogörelse för vad du gjort, vilken respons du fått och eventuell kommunikation du haft med upplysning.se.

Se svaret Lars skickade till IMY på min anmälan, ingen tas bort utan "Särskilt ömmande fall"

https://imgur.com/a/5KdDgnK
Senast redigerad av mot.pride 2024-12-13 kl. 10:42.
Citera
2024-12-13, 18:05
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba

Ja men det var ett tag sen. Tog 1-3 veckor. Minns inte riktigt.

Hjälper en kompis att bli raderad nu med hjälp av IMY ska se hur lång tid detta kommer ta. Just nu har det gått 8 dagar sedan anmälan. Ska se om det funkar denna gång och hur lång tid det tar.

Återkommer.
Citera
2024-12-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Ja men det var ett tag sen. Tog 1-3 veckor. Minns inte riktigt.

Hjälper en kompis att bli raderad nu med hjälp av IMY ska se hur lång tid detta kommer ta. Just nu har det gått 8 dagar sedan anmälan. Ska se om det funkar denna gång och hur lång tid det tar.

Återkommer.

Jag kontaktade upplysning.se och väntade 1 månad, sedan anmälde jag till IMY. Idag är det exakt 1 månad efter anmälan och jag finns tyvärr kvar på upplysning.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in