Intervju med Erica Lavén (som flyttat till USA för att studera på University of Utah och fortsätta sin skidsatsning där) i ÖP. Några citat:
Citat:
Jag ville testa något nytt. Det har varit väldigt bra, jag trivs. Det är inte världens skillnad från längdgymnasiet
Citat:
Det är en väldigt felaktig bild som folk hemifrån har av college i USA. Samtidigt kan jag också förstå att den finns. Jag känner att jag har gjort rätt val. Jag behövde lite förändring.
– Mitt mål med att åka hit är att bli en bättre skidåkare.
Citat:
Jag drömmer om att kunna ta min skidåkning till de största tävlingarna som VM och OS och ha kapaciteten att fajtas om medaljer.
Citat:
Förutsättningarna tycker hon är optimala.
– Det är bättre än vad jag hade haft om jag hade varit hemma i Sverige och inte varit med i något av landslagen. Vi får hjälp med allt här.
Citat:
Jag har hittat ett annat lugn i min träning och vardag. Jag litar på det jag gör och jag har fått väldigt många fina träningsmöjligheter att utvecklas i.
Citat:
Hur länge hon blir kvar i USA återstår att se. 20-åringen tar det år för år. Denna säsong blir det dock inte några tävlingar i Sverige.
– Jag ska köra hela college-säsongen här för att få uppleva det en gång. Det känns väldigt kul. På något sätt försvinner pressen som jag sätter på mig själv. Hemma vet jag vilka alla är, men här har jag inte så bra koll på mina motståndare. Det är skönt, säger hon.
https://www.op.se/2024-12-16/asarnaakaren-satsar-utomlands-en-valdigt-felaktig-bild/