2024-12-16, 23:23
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Återigen - drevet syftar till att visa vilken usel människa denna entreprenör skulle vara. Se bara rubriken till den här tråden. Om någon tycks ha fått städa en WC på jobbet som använts trots anslag om att den inte var till för alla så är det inte av allmänintresse. Om en chef skriker på en, ja det har nog hänt de flesta anställda. Vad gäller body shaming så är det såklart trist, men knappast av allmänintresse heller vad som sägs internt i en kontext vi inte känner till. Pressfriheten är inte till för att sänka folk via mer eller mindre snaskiga historier. AB borde ha vetat bättre och avstått den här fullkomligt bagatellartade historien.

Jag kände inte till personen innan de här rubrikerna dök upp. Men det är förstås en generationsfråga.

Då skulle nästintill samtliga #metoo-fall för ett antal år sedan kunna avskrivas utifrån din definition av brist på allmänintresse.

/AI
Citera
2024-12-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Förtal har inget att göra med vad som faktiskt har hänt eller inte. Dvs det är helt oviktigt vad som är ”sant” eller ”falskt”.

Förtal handlar enbart om att någon smutskastar någon och därmed få andra att visa missaktning mot personen i fråga. Dvs syftet med skriverierna är enbart att få personen att se så dålig ut som möjligt. Ju bredare spridning - desto grövre. Att lansera en sådan historia via internet och den största nyhetssajten blir försvårande.

I det här fallet tycker jag det känns farligt nära grovt förtal.

Dock är det så att det bedöms olika beroende på hur mycket personen redan ses i medier etc. Ganska svårt att sätta dit någon som skriver om politiker etc. för att ta ett exempel.

Hon verkar förövrigt vara ett as och har själv haft dåliga chefer som påminner väldigt om historierna man får höra här. Även om det främst var kollegor som drabbades. Jag tar inte åt mig och hade hellre gått hem och aldrig kommit tillbaka. Tyvärr är inte alla i den sitsen eller klarar av att hantera det så.
Citera
2024-12-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Finns absolut ett allmänintresse. En av Sveriges största influencerexporter och modeentreprenörer säljer in sig själv som en förespråkare för godhet, medkänsla och inkludering men är raka motsatsen bakom fasaden. Svårt att tänka sig en mycket vassare vinkel.

Sen kan du mycket väl ha rätt i att juristerna överväger en stämningsansökan, även om jag har svårt att se en sådan gå igenom. Pressfriheten i Sverige är relativt oinskränkt och Aftonbladet vet garanterat var de juridiska gränserna går någonstans.

Tyvärr kan det sägas om många svenska företag idag. Sverige blir ju allt mer som det liberala skithålet USA där arbetsgivare nästan kan visa dig dörren samma dag om du inte kör slut på dig själv för dem och accepterar pisslön. Men det är en härlig känsla när ialf ett kräk till arbetsgivare blir uthängd. Man får hoppas verksamheten faller pladask
Senast redigerad av Doosing 2024-12-16 kl. 23:53.
Citera
2024-12-16, 23:51
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Bolaget svarar i mejl till tidningen att de ser allvarligt på bristerna, och att det är medvetna om att det finns områden som behöver utvecklas, inklusive ledarskapet.

De bekräftar även att Matilda Djerf har en egen toalett för att hon ska hålla sig frisk, men skriver också att det inte är rimligt att en anställd ska tvingas städa den.

Matilda Djerf själv säger att hon tar hjälp av en coach angående sitt ledarskap.

Jag gillar att de medger allt.
Måste vara en katastrofal situation där att man böjer sig för media på direkten.
Man böjer sig inte för media,det här är coachernas tips för de som är i ledare roll,erkänn felet br om ursäkt du kommer att vinna folkets emapati,dark psykologi. Hon kan inte förändras , hon kommer bara fördtå att om hon vill fortsätta vinna så ska hon ta andra sätt , tyvärr influencer betyder förebild inte hur man kan bli rik på andras bekostnad.
Citera
2024-12-16, 23:53
Medlem
En vintageförsäljare/influencer säger sig ha blivit utlovad en taggning av Matilda Djerf i utbyte mot ett par högt eftertraktade designerskor, värderade till minst ett par tusen SEK.

Men någon taggning kom aldrig, bara en bild på skorna ståendes i Djerf garderob, skickad av Djerf själv. Shitty move om det stämmer.

Länk till TikTok-video med screenshots av konversationen dem emellan https://vm.tiktok.com/ZNeTsbYxk/
Senast redigerad av mickk 2024-12-17 kl. 00:29. Anledning: Förtydligande info
Citera
2024-12-16, 23:55
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Alltså stod det ingenting i artikeln från GP i trådstarten om att det skulle vara 11 personer som uttalat sig kring Matilda Djerf.
Och nu har jag skrivit flera gånger om att jag inte försvarar ett eventuellt dåligt beteende hos Matilda utan enbart ifrågasätter att folk direkt hoppar på uttalanden som gjorts av anonyma personer i kvällspressen som att de är sanning och bevis. Det är samma fenomen som när folk sitter och "vet" att förskolepersonalen inte haft ordentlig koll på pojken som fastnade i sin reflexväst i olyckan i Umeå - folk är så snara att döma utan bevis trots ett rättssystem där konkreta bevis krävs.

Jag tycker att även kändisar har rätt att slippa bli uthängda och anklagade i pressen inför hela Sveriges befolkning - vilket definitivt kan orsaka psykisk ohälsa.
Matilda Djerf är också en ung tjej och det hon utsätts för nu är ju långt värre än vad tjejerna som jobbat för henne har utsatts för. Dessa tjejer blir alltså livrädda, slutar äta och sova för att de fått skäll på jobbet nån dag eller hört en i deras tycke nedsättande kommentar eller fått skura en toalett - vad ska det bli av dessa människor om de är så känsliga? Och hur kan de samtidigt hänga ut en annan ung tjej i kvällspressen?
Sedan när räknas sanning att hänga ut, förstår att du har empati för hur svårt situationen är för henne men tänk nu får hon tänka sig för och inte för att hon är empatisk eller bryr sig om folket utan hon bryr sig om sin egen del.
Citera
2024-12-16, 23:58
Avslutad
Har hon tagit bort sin Instagram
Citera
2024-12-17, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Har hon tagit bort sin Instagram
Nej. https://www.instagram.com/matildadjerf/
Du kanske blivit blockad?
Citera
2024-12-17, 00:05
Medlem
Någon ställde idag en riktig toalettstol på gatan vid porten till Djerf Avenues kontor.

På den stod det ”Djerf Avenue - Employee toilet”, och en lapp ”Please use instead of Matilda’s toilet”.

Reddit - bild
https://www.reddit.com/r/djerfavenue/s/8kPe7NiKLU

TikTok - video
https://vm.tiktok.com/ZNeTssEWq/
Citera
2024-12-17, 00:14
Bannlyst
Tydligen försvarar en del henne, hm.

https://www.bt.se/2024-12-16/till-forsvar-for-matilda-djerf/
Låst artikel
"Jag hoppas innerligt att Matilda Djerf kan resa sig ur det här, hon har mycket potential och det skulle vara en skam att slänga bort det, anser Lisa.

Det är så otroligt synd att Matilda Djerf fått hybris, man kan hoppas att den här granskningen tar ner hennes fötter på jorden. Men jag vill också påpeka till alla kritiker, att det krävs ganska vassa klackar om man vill slå sig fram i en så hård bransch som hon befinner sig i."
Citera
2024-12-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag tycker att även kändisar har rätt att slippa bli uthängda och anklagade i pressen inför hela Sveriges befolkning - vilket definitivt kan orsaka psykisk ohälsa.
Vad du tycker är givetvis irrelevant. Det är en hård värld vi lever i, och hon kände uppenbarligen till spelreglerna, med tanke på hur stor vikt hon lagt vid att falskeligen framställa både sig själv och sitt företag som inkluderande och snälla, när så inte var fallet, har det ju visat sig.

Hon kan ta sig ur denna jobbiga situation genom att be om ursäkt. Genuint be om ursäkt. Erkänna bristerna i sin personlighet offentligt och uppriktigt be om ursäkt. Kanske till och med ekonomiskt kompensera de personer som hon krossat mentalt. Det har hon råd med.
Men icke då - istället gör hon precis allt för att det ska framgå med all önskvärd tydlighet att hon försöker sopa detta under mattan. Hon tror att internet kommer glömma detta.

Den enda ursäkten hon gett är villkorad - "OM någon tagit illa vid sig så ber jag om ursäkt". Det är inte genuint. Hon har inte förstått. Det spelar liksom ingen roll om någon blivit ledsen. Poängen är ju att hon har ett mönster av att trycka ner och skada människor som står i beroendeställning till henne. När man gjort fel så ber man inte om ursäkt bara "om" ditten och datten - man tar ansvar och erkänner att man är en elak person.
Citera
2024-12-17, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Nej. https://www.instagram.com/matildadjerf/
Du kanske blivit blockad?

Haha, har inte gjort något så det hade varit konstigt. Men tack för länk.
Ville se om hon hade kommit under 3 mille men attans. Verkar gå trögt ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in