2024-12-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det sätt som dom publicerar på är oetiskt.
Dom vill att det ska vara lätt att känna igen personen och lätt att spåra upp. Därav att dom dessutom länkar de fall det finns domar till dessa uthängningar, gör att dom anhöriga lätt också blir skadade.
Och det är något som dom vet är en stor risk och därmed också struntar i.

Varför måste det alltid vara 100 eller 0?
Jag påstår aldrig att dom ska ströva fritt.
Har aldrig påstått att jag tycker det är okej att göra det dom uthängda gör.
Jag är kritisk mot arbetssättet och att många svenskar tittar blint på och hejar på när det sker massa olagligheter. Sen försöker dom står med rak rygg och hävda att dom är vita riddare.

Hur tänker du att personen som är uthängd på livstid ska kunna få hjälp och komma vidare?

I bland annat behandlingar med psykisk ohälsa, så ingår det att bland annat skaffa jobb och ev fritidsaktiviteter.
Med Dumpens metoder så slås det alternativet helt bort.
Då dom bidrar och hjälper andra att hålla denna person nedtryckt.

Detta skulle jag vilja påstå hjälper till att skapa människor som blir farligare i samhället.
När det inte finns något att jobba för så blir man ännu farligare för andra.

Den som inte har något att förlora har inget att vara rädd för.

Det finns inga smärtfria sätt tyvärr, det viktiga är att eventuella brottsoffer får upprättelse och att gäddan inte riskera skapa (fler) offer

Genom att tiden har sin gång, jobbar gäddan med sina problem så kommer han med tiden glömmas bort, dumpen tror jag knappast kommer finnas för evigt

Det finns alltid något att jobba för, gör dom inget åt problemet riskerar det bli ännu värre för sig själva
Dom har allt att vinna

Finns inget som hindrar gäddorna från att skaffa fritidsaktiviteter, baka bröd, laga mat, ut och spring, träna någon idrott etc...finns massvis med saker dom kan göra för att komma vidare förrutom att söka hjälp för sin störning/missbruk (eller vad det nu handlar om i det enskilda fallet)

Jobb kan det däremot bli lite svårare med på kort sikt men med lite ansträngning så kan nog det oxo lösa sig

Sen är det många i vårt samhälle som går genom hela livet utan ett arbete, att få ett jobb idag är svårt tyvärr och där är det stora problemet arbetslösheten, när vi har hög arbetslöshet så kan arbetsgivare vara mer kräsna och då väljs gäddor bort
Senast redigerad av Bertil87 2024-12-16 kl. 17:30.
Citera
2024-12-16, 17:17
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Jag vill ifrågasätta premissen om att anhöriga inte alltid tar Dumpens hjälp. Tänk på detta: om du själv hade blivit utsatt för mobbning eller annan negativ behandling, skulle du då ha velat ta emot hjälp från samma källa?

Du får också komma ihåg att om inte anhöriga tar 100% avstånd och stöter ut "gäddan" så brukar dumplingarna få spel och antyda att dessa personer är gäddor. Det spelar ingen roll om det är partners eller barn till "gäddan". De blir trakasserade och uthängda av dumplingarna till Saras glädje. Kryper de inte på sina knän och tackar till gudarna att Sara och Patrik hängde ut "gäddan" så är de också suspekta, och antagligen smyggäddor själva.
Citera
2024-12-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är lätt för dig att säga som inte ser deras värld eller hur de har de. Du ser bara måsten och ska och det är deras fel med mera.

Om du ser en anhörig lida så som Fredrik beskriver, du lider och har ont. Du har dina egna problem och ser att din existens är anledningen till att dina anhöriga lider, då skiter du i hur de kommer må efter.
Du ser en lösning på alla problemen, en enkel lösning även om den är kortsiktig eller om ens effektiv.

Märker att du aldrig gått i självmords tankar trotts dina egna psykiska problem.
Jag gick igenom skolan med en tung ryggsäck, en säck som ingen annan såg. Jag mådde dåligt, jag hade planer och tankar. Hur jag skulle göra, på vilket sätt jag skulle gå tillväga. Hur skönt det skulle vara att få slippa må så dåligt. Jag sket fullständigt i mina föräldrar eller hur de skulle må. Allt jag såg var min utväg, det är inget jag diskuterade med någon. Jag hade det kämpigt och mådde dåligt av all skit. Så nej, du har ingen aning om det du pratar om.

Mörkret och vägen ut. Små saker, som att man blev en börda för andra trotts att man inte var skyldig till all mobbing som kom. Skolans sätt att "lösa" var ju effektiv igenom att ge mig tid med kurator, de fick ju garanterat alla andra att sluta när de inte ens pratade med dem. Hängning, tabletter, skära upp handleder med mera. Då var jag inte ens 15.

Så nej, du tror du ser allt så logiskt men du bör tänka om, värdera om. Det är stor skada på samhället i många former, och många som valt att ta sina liv för att i tron och hoppet göra det bättre för sin familj, att de sörjer efteråt det är inget de tänker på.

Vad stort av dig att berätta detta.
Jag känner att det inte är mer än rätt att jag också delar med mig lite av mig själv i den ålder.
Men jag säger detta bara för att jag själv var ett as under en viss tid.

Jag drar det väldigt kort och plumt. Vilket jag ber om ursäkt för.

Jag och några "kompisar" brukade retas och vara taskiga mot en kille i skolan. Vi var taskiga varje dag. Vi såg det inte som det skulle vara så allvarligt. Det va bara "kul"
Det är absolut inget jag är stolt över eller som jag menar att jag ska förlåtas för.
Men det gick så långt att den killen till slut inte orkade mer och tog sitt liv.

Detta öppnade mina ögon. Vad "lite" ord kan skada någon annan.
Jag själv blev deprimerad och kunde inte sova på nätterna. Något jag själv i dag tycker var rätt åt mig.
Jag mådde så pass dåligt att jag själv va nära många gånger att ta livet av mig.
Varför skulle jag få fortsätta leva när jag varit delaktig i att någon annan inte fick det.

Mina tidigare "kompisar" fortsatte som vanligt men jag tog avstånd från alla. Och med det blev jag också en av dom som dom hackade på.
Det tog många år innan jag bearbetade mitt mående och slutade att tänka på hur jag skulle ta mitt liv.

Jag är fortfarande ledsen över vad jag gjorde och jag vet att jag aldrig kommer kunna få det ogjort eller kunna förlåta mig själv. För att inte tänka på vad jag gjorde mot hans föräldrar och bror.

Det är tack vare honom som jag är den jag är i dag.
Någon jag absolut inte skulle vara annars.
Jag jobbar aktivt mot mobbing och allas rättigheter.
Jag önskar inte att någon ska behöva genomlida våld eller psykisk misshandel.

Jag ber om ursäkt varje dag för det as jag var när jag var 14-15.
Citera
2024-12-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Du får också komma ihåg att om inte anhöriga tar 100% avstånd och stöter ut "gäddan" så brukar dumplingarna få spel och antyda att dessa personer är gäddor. Det spelar ingen roll om det är partners eller barn till "gäddan". De blir trakasserade och uthängda av dumplingarna till Saras glädje. Kryper de inte på sina knän och tackar till gudarna att Sara och Patrik hängde ut "gäddan" så är de också suspekta, och antagligen smyggäddor själva.

Absolut.
Lite så jag menar. Har skrivit något liknande tidigare.
Citera
2024-12-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Hedervärt av Douglas Roos att donera pengar till något som konkret hjälper för att sätta dit pedofiler och groomare.

Väldigt märkligt att gamla rika profiler som Aschberg och Bodström viger sitt liv på gamla dagar på den här kullen att vilja göra livet enklare för människor som försöker utnyttja barn. Oavsett deras juridiska spetsfundigheter, är de moraliskt helt depraverade som människor, som engagerar sig i den frågan. På något sätt har de frikopplats från allt förnuft.

Som jag sagt förut Dumpen är utmärkt, då det höjer trösken för män med perversa drifter. Inte minst tror jag de har en viktig förebyggande roll. Vissa människor med sjuka människor kanske inte vågar gå över tröskeln. Det är en vinst för alla.

Du menar alltså att personer som blivit utsatta för ett brott ska förnekas representation för att nån pundarhora ränner runt och påstår sig kunna diagnostisera folk som pedofiler till höger och vänster?
Gissar att du är sån som också vill ge alla som misstänks för mord ett nackskott direkt utan nån rättslig prövning? Eller att vi ska bränna häxorna som inte flyter på bål?
Berätta gärna mer om hur din oförmågan att ha två tankar i huvudet samtidigt bidrar till din moralpanik?
Citera
2024-12-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Hur stor är risken att en för fjortisen helt okänd Börje 58 överhuvudtaget kommer få till en träff med fjortisen?
Rent realistiskt?
I de fallen återstår bara en helt orealistisk önskan/ avsikt , som tydligen ska straffas livslångt.

Nu gör du antagandet att ett våldtäktsoffer är attraherad till sin förövare
Så är det inte, dom låtsasbarn fiskarna spelar är väldigt trasiga barn som använder sex som självskada
Dom finns dessvärre i vårt samhälle även om dom är få
Citera
2024-12-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dumpen är inte media, vad har de med allt jag fetat att göra? Föreningar, aktivister, partier, trossamfund, sammanslutningar, organisationer o.s.v. har inget med pressetik att göra. Bara media har ju med pressetik att göra.

Om du mot förmodan helt missat det så är dumpen att likställas med en tidning/media då dom gömmer sig bakom ett utgivningsbevis för att göra det svårare för uthängda att stämma dom för förtal.
Så jo dom har allt med pressetik att göra. Sen så skiter dom i att vara med i det pressetiska rådet då dom vet att de dom gör är förtal. Och har istället utvecklat en egen dumpenetik dom är ytterst knepig och ologiskt för dom flesta men som i korta drag går ut på att "det dumpen gör är rätt" och "alla som kritiserar dumpen är pedofilkramare".
Citera
2024-12-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det är lätt för dig att säga som inte ser deras värld eller hur de har de. Du ser bara måsten och ska och det är deras fel med mera.

Om du ser en anhörig lida så som Fredrik beskriver, du lider och har ont. Du har dina egna problem och ser att din existens är anledningen till att dina anhöriga lider, då skiter du i hur de kommer må efter.
Du ser en lösning på alla problemen, en enkel lösning även om den är kortsiktig eller om ens effektiv.

Märker att du aldrig gått i självmords tankar trotts dina egna psykiska problem.
Jag gick igenom skolan med en tung ryggsäck, en säck som ingen annan såg. Jag mådde dåligt, jag hade planer och tankar. Hur jag skulle göra, på vilket sätt jag skulle gå tillväga. Hur skönt det skulle vara att få slippa må så dåligt. Jag sket fullständigt i mina föräldrar eller hur de skulle må. Allt jag såg var min utväg, det är inget jag diskuterade med någon. Jag hade det kämpigt och mådde dåligt av all skit. Så nej, du har ingen aning om det du pratar om.

Mörkret och vägen ut. Små saker, som att man blev en börda för andra trotts att man inte var skyldig till all mobbing som kom. Skolans sätt att "lösa" var ju effektiv igenom att ge mig tid med kurator, de fick ju garanterat alla andra att sluta när de inte ens pratade med dem. Hängning, tabletter, skära upp handleder med mera. Då var jag inte ens 15.

Så nej, du tror du ser allt så logiskt men du bör tänka om, värdera om. Det är stor skada på samhället i många former, och många som valt att ta sina liv för att i tron och hoppet göra det bättre för sin familj, att de sörjer efteråt det är inget de tänker på.

Jag har själv en historia av psykisk ohälsa så nog vet jag hur det är alltid sen har jag en nära vän som tog sitt liv men det är inget jag tänker dela med mig av här då det är helt irrelevant vad gäller dumpen

Men i det här fallet är det just gäddorna som riskerar att skapa ett helvete för barn och för att undvika det måste dom stoppas, jag ser ingen glädje i att andra människor mår dåligt men när det gäller gäddorna så ser jag det som ett nödvändigt ont
Citera
2024-12-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag har själv en historia av psykisk ohälsa så nog vet jag hur det är alltid sen har jag en nära vän som tog sitt liv men det är inget jag tänker dela med mig av här då det är helt irrelevant vad gäller dumpen

Men i det här fallet är det just gäddorna som riskerar att skapa ett helvete för barn och för att undvika det måste dom stoppas, jag ser ingen glädje i att andra människor mår dåligt men när det gäller gäddorna så ser jag det som ett nödvändigt ont

Det är nog ingen här inne som säger att "Gäddorna" inte ska bli bestraffade för dom övertramp dom gjort.
Att det som är olagligt ska absolut bestraffas enligt lagens mening.

Det du förbiser med din retorik är just det att det inte bara är "gäddan" som blir bestraffad tack vare Dumpens arbetsätt.

Det är som sagt klart och tydligt att Dumpen agerar olagligt på flera sätt. Och därför bör det läggas ner.
Citera
2024-12-16, 17:59
Medlem
Citat:

Unga vuxna och jämnåriga står för 70% av övergreppen av de som blivit lagförda .På dumpen utgör de 10-20 % av gäddorna
Varför?
Citera
2024-12-16, 18:09
Medlem
Citat:
Det är nog ingen här inne som säger att "Gäddorna" inte ska bli bestraffade för dom övertramp dom gjort.
Att det som är olagligt ska absolut bestraffas enligt lagens mening.

Det du förbiser med din retorik är just det att det inte bara är "gäddan" som blir bestraffad tack vare Dumpens arbetsätt.

Det är som sagt klart och tydligt att Dumpen agerar olagligt på flera sätt. Och därför bör det läggas ner.

Jag fördömer såklart dom som ger sig på dom anhöriga
Jag kommer aldrig kunna försvara de fall där anhöriga utsätts för kränkningar

Jag hoppas på lagändring så även försök till sexuell kontakt med barn kriminaliseras, i den bästa av världar hade dumpen aldrig behövts
Citera
2024-12-16, 18:48
Medlem
Citat:
Jag fördömer såklart dom som ger sig på dom anhöriga
Jag kommer aldrig kunna försvara de fall där anhöriga utsätts för kränkningar

Jag hoppas på lagändring så även försök till sexuell kontakt med barn kriminaliseras, i den bästa av världar hade dumpen aldrig behövts

Jag ser det som fel att framförallt inskränka och hoppas på anhöriga. Oavsätt hur dom väljer att agera i detta läge.

Men även att ge sig på dom uthängda "gäddorna"
Speciellt på det sätt dom blir förtalade.
Dom har rätt till sin integritet enligt svensk lag.
Och inskränkning på det tycker jag är fel.

Jag har inget emot en lagändring.
Inte heller att göra straffen för denna typ av brott hårdare.
Men det ger inte mig eller dig eller någon annan rätten att ta lagen i egna händer och göra det som Dumpen sysslar med.

Personligen tycker jag att det är extra jävligt när ett företag drar ekonomisk vinning på det dessutom.
Men det är en personlig åsikt.

För att förtydliga. Jag har inget emot att klandervärda människor åker fast och får sitt straff i en rättegång.
Jag tycker att Dumpens arbete är helt fel och pinsamt dåligt av bland annat JK, som låter detta fortgå.
Det betyder inte att jag står på dom uthängdas sida.
Mer än att dom likt alla andra tio miljoner invånare i detta land har samma rättigheter och skyldigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in