2024-12-16, 16:18
Medlem
Semperexians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Bodström framstod som en försvarare av pedofiler. Det budskapet gick fram. Allt annat juridiskt tjafs skiter vanligt folk i. Dessutom ser Bodström nerknarkad ut. Kanske mycket cola på peddopartyn?

Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Att undvika pinsamma frågeställningar genom kraftigt överdriva fantasier är inte bara dumt

Nivån av aningslös ironi är sanslös, som tagen direkt ur en övertydlig sitcom 😆 Det enda som saknas är pålagt skratt efter denna punchline
Senast redigerad av Semperexian 2024-12-16 kl. 16:30.
Citera
2024-12-16, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Okej, då förstår jag, då vänder vi på det.
Eftersom Dumpen ger ut tillräckligt med information för att personerna ska bli identifierade så är det Dumpen som utsätter dem för onödig skada. Oavsett vad det är som lett dit.
Personen hade kunnat getts chansen att söka hjälp med mera, men i sitt agerande så utsätter Dumpen individen för onödig skada.

Det borde till och med du kunna förstå med tanke på hur folk agerar och vilka rubriker som skapas. Dumpen skapar forumet om att personerna inte kan lagföras så samhället behöver göra något åt dem, sedan så ger de information nog för identifiering och som du säger så kan det leda till att de utsätts för olika typer utav våld men även mord. Men även deras anhöriga.

Det låter som ett vårdslöst beteende och oaktsam publicering ifrån Dumpens sida, det har du helt rätt i.

Getts chans?
Man får bara en chans att inte sexchatta med barn och den har gäddan redan försummat

Måste gäddan nå fram till ett riktigt barn innan du anser att det är legitimt med publicering?
Hur många barn riskerar inte bli utsatta då?
Citera
2024-12-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vilket alternativ är mest rättvist, Bertil?
Ska den utsatta personen stanna kvar och ta emot stöd, vilket innebära att deras anhöriga utsätts för trakasserier, eller ska de välja att lämna för att skydda sina nära och kära från ytterligare påfrestningar?

Men självmord är ingen lösning, det traumatiserar dom anhöriga och gör att dom riskerar må oerhört dåligt under lång tid framöver

Dom måste söka hjälp för sina problem och sedan komma vidare
Citera
2024-12-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Har hon fortfarande de? För de blev väl avbetalt vid ett tidigare tillfälle när de hotades om att de skulle sälja av deras domän?
Vet inte hur man får det bekräftat, men ska försöka...
Citera
2024-12-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Dumpen hänger aldrig ut anhöriga, det är enbart gäddan som publiceras på hemsidan
Att andra personer utanför dumpen väljer att ge sig på anhöriga (i de fall det sker) är djupt tragiskt och där bör vi tala mer öppet om dessa frågor så att inte någon skuld läggs på anhöriga, dom har ingen skuld i detta och det är inte deras skam att bära

Om jag skulle få reda på att min partner skulle ha sexchattat med ett barn eller låtsasbarn så är det självklart jag skulle ta emot den hjälp som erbjuds och jag skulle va djupt tacksam för att jag fick veta

Problemet är just att man väljer att fokusera på dumpens metoder istället för på barnen, i den bästa av världar hade dumpen aldrig behövts
Det hade aldrig funnits något existensberättigande för dumpens verksamhet men det stora stödet visar något helt annat

Och låta gäddorna ströva mer fritt menar du? Det är bättre att dom blir publicerade än att barn ska riskera bli utsatta för övergrepp

Det sätt som dom publicerar på är oetiskt.
Dom vill att det ska vara lätt att känna igen personen och lätt att spåra upp. Därav att dom dessutom länkar de fall det finns domar till dessa uthängningar, gör att dom anhöriga lätt också blir skadade.
Och det är något som dom vet är en stor risk och därmed också struntar i.

Varför måste det alltid vara 100 eller 0?
Jag påstår aldrig att dom ska ströva fritt.
Har aldrig påstått att jag tycker det är okej att göra det dom uthängda gör.
Jag är kritisk mot arbetssättet och att många svenskar tittar blint på och hejar på när det sker massa olagligheter. Sen försöker dom står med rak rygg och hävda att dom är vita riddare.

Citat:
Men självmord är ingen lösning, det traumatiserar dom anhöriga och gör att dom riskerar må oerhört dåligt under lång tid framöver

Hur tänker du att personen som är uthängd på livstid ska kunna få hjälp och komma vidare?

I bland annat behandlingar med psykisk ohälsa, så ingår det att bland annat skaffa jobb och ev fritidsaktiviteter.
Med Dumpens metoder så slås det alternativet helt bort.
Då dom bidrar och hjälper andra att hålla denna person nedtryckt.

Detta skulle jag vilja påstå hjälper till att skapa människor som blir farligare i samhället.
När det inte finns något att jobba för så blir man ännu farligare för andra.

Den som inte har något att förlora har inget att vara rädd för.
Citera
2024-12-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dumpen är inte media, vad har de med allt jag fetat att göra? Föreningar, aktivister, partier, trossamfund, sammanslutningar, organisationer o.s.v. har inget med pressetik att göra. Bara media har ju med pressetik att göra.

Som andra också påpekat här.
Dom utger sig för att vara det själva.
Så det är inget jag påstår att dom är. Utan något dom själva påstår.

Tidigare så var deras slogan också "Media utan munkavle" eller något sånt.
Citera
2024-12-16, 16:45
Medlem
Citat:
Getts chans?
Man får bara en chans att inte sexchatta med barn och den har gäddan redan försummat

Måste gäddan nå fram till ett riktigt barn innan du anser att det är legitimt med publicering?
Jaha, så man har en gång man får göra det? Synd bara att de använde sin gång på att chatta med en vuxen.

Anledningen att Jackie aka Sanna fiskare gick ifrån Dumpen var ju att hon började se dels Dumpen i ett annat ljus men även att det fanns en risk som gjorde att de som blir kommer i en form utav limbo där risken ÖKAR för att utsätta riktiga barn. Då de förlorar allt, så vad mer finns det att förlora.

Du MÅSTE sära på dina känslor och kolla på fakta, se på händelsen objektivt.
Man griper inte folk för att de NÄSTAN snattat. Det må vara förkastligt men straffet matchar inte brottet. Det har inte begåtts ett brott men ändå skall det ses till att deras liv faller ihop totalt förstöra dessa människor, dehumanisera dem, från ta dem rättigheter med mera.

Det går faktiskt att behandla folk som gjort något och folk som inte gjort det eller nästan gjort det på olika sätt.
Du kan göra skillnad på någon som döms för något mot någon som inte döms. Första skedet får ändå vara rättsväsendet och inte ett ekonomiskt företag.
Du kan göra skillnad i de som hängs ut mot om de gjort något liknande eller inte.

De kan lämna in sina uppgifter och anpassa sin publicering efter rättsväsendet gjort sitt.
Det finns MÅNGA sätt att gå tillväga, flertalet har skrivits i tråden men blir oftast ignorerat. Med stor del av kontentan att Dumpens sätt är de ända rätta eller de har rätt att tjäna pengar på sitt med mera.

De tjänar pengar på folks lidande. Folk som befinner sig i limbo, både har gjort något fel men ändå inte. Påföljderna är ändå större än om de skulle blivit dömda för fullbordat brott.

https://www.regeringen.se/contentassets/001f2724bb3b47e88311ff4e5636d9c7/sexualbrotten---ett-okat-skydd-for-den-sexuella-integriteten-och-angransande-fragor-del-2-kapitel-7- t.o.m.-kapitel-15.pdf

Citat:
döms för våldtäkt mot barn till fängelse, lägst två år och högst sex år

Eftersom det inte skett något så utgår vi ifrån att omständigheterna hade lett till lägsta straff.
Folk är på de som blivit publicerade för ett par år sedan. Ser till så de blir av med sina jobb och inte kan försörja sig med mera.
Hade de blivit dömda hade de åkt in, fått vård och flera måltider samt hjälp att återförenas i samhället. Allt som det ska vara, vi skall vårda och försöka ta hand om. Men dessa individer placeras i en form utav laglös utanförskap där det är lagligt att göra vad man vill mot dem för de har begått en moralisk vidrighet.

Men Dumpen har agerat sköld och skyddat barn, även om de är totalt verklighets från vridet och de provocerar till 1000%. Dumpen har ekonomisk vinning i publiceringen och underhållet snarare än att allt går rätt till rättsligt. Det har skapats en form utav vi emot dem.

Dumpen kan agera på många sätt för att skydda mot påföljderna som de vet skall komma. Ist betalar de någon jurist att skriva någon friskrivnings text om att de tar kontakt med anhöriga och att ingen annan skall göra det. Vet du något som är effektivare än en liten text till att hindra andra ifrån att göra sådant? att minska på den mängden information de ger ut för att på så sätt skydda exempelvis de anhöriga ifrån attacker eller trakasserier med mera.

Där skiljer Dumpens ansvar emot vad du anser "Gäddan" skall stå för. "Gäddan" kan inte stå för publiceringen därför kan de inte stå för konsekvenserna där om. Det är Dumpens handling och deras ansvar om vad som händer efter publicering.
Citera
2024-12-16, 16:53
Medlem
SnutteFia03s avatar
Edit: postade i fel tråd.
Senast redigerad av SnutteFia03 2024-12-16 kl. 17:05.
Citera
2024-12-16, 16:56
Medlem
SmartSkalles avatar
Ny gädda på gång tydligen, en lärare från Umeå som blivit avstängd av skolan han jobbar på.
Hände i Lördags så det har inte kommit på Dumpen ännu.
Citera
2024-12-16, 16:59
Medlem
Citat:
Vilket alternativ är mest rättvist, Bertil?
Ska den utsatta personen stanna kvar och ta emot stöd, vilket innebära att deras anhöriga utsätts för trakasserier, eller ska de välja att lämna för att skydda sina nära och kära från ytterligare påfrestningar?

Citat:

Det är lätt för dig att säga som inte ser deras värld eller hur de har de. Du ser bara måsten och ska och det är deras fel med mera.

Om du ser en anhörig lida så som Fredrik beskriver, du lider och har ont. Du har dina egna problem och ser att din existens är anledningen till att dina anhöriga lider, då skiter du i hur de kommer må efter.
Du ser en lösning på alla problemen, en enkel lösning även om den är kortsiktig eller om ens effektiv.

Märker att du aldrig gått i självmords tankar trotts dina egna psykiska problem.
Jag gick igenom skolan med en tung ryggsäck, en säck som ingen annan såg. Jag mådde dåligt, jag hade planer och tankar. Hur jag skulle göra, på vilket sätt jag skulle gå tillväga. Hur skönt det skulle vara att få slippa må så dåligt. Jag sket fullständigt i mina föräldrar eller hur de skulle må. Allt jag såg var min utväg, det är inget jag diskuterade med någon. Jag hade det kämpigt och mådde dåligt av all skit. Så nej, du har ingen aning om det du pratar om.

Mörkret och vägen ut. Små saker, som att man blev en börda för andra trotts att man inte var skyldig till all mobbing som kom. Skolans sätt att "lösa" var ju effektiv igenom att ge mig tid med kurator, de fick ju garanterat alla andra att sluta när de inte ens pratade med dem. Hängning, tabletter, skära upp handleder med mera. Då var jag inte ens 15.

Så nej, du tror du ser allt så logiskt men du bör tänka om, värdera om. Det är stor skada på samhället i många former, och många som valt att ta sina liv för att i tron och hoppet göra det bättre för sin familj, att de sörjer efteråt det är inget de tänker på.
Citera
2024-12-16, 17:11
Medlem
Citat:
Getts chans?

Hur stor är risken att en för fjortisen helt okänd Börje 58 överhuvudtaget kommer få till en träff med fjortisen?
Rent realistiskt?
I de fallen återstår bara en helt orealistisk önskan/ avsikt , som tydligen ska straffas livslångt.
Citera
2024-12-16, 17:11
Medlem
Citat:
Här är ett exempel på hur många som hyllar Dumpen har en tendens att vara ensidiga i sin uppfattning. De ser inte den större bilden, utan fokuserar på de känslomässiga aspekterna av situationen.

Jag vill ifrågasätta premissen om att anhöriga inte alltid tar Dumpens hjälp. Tänk på detta: om du själv hade blivit utsatt för mobbning eller annan negativ behandling, skulle du då ha velat ta emot hjälp från samma källa?

Det är viktigt att poängtera att varken jag eller någon annan som kritiserar Dumpen försvarar eller ursäktar det beteende som dom uthängda uppvisar. Kritik handlar snarare om att den metod som används inte är acceptabel på flera nivåer.

Vad Dumpen gör strider mot grundläggande pressetiska principer, och det är något som många inom journalistiken också reagerar på. De går långt bortom de etiska riktlinjer som styr vårt medieklimat, vilket är något som riskerar att underminera den pressfrihet vi idag värnar om. En viktig del av detta system är att journalister, genom sitt utgivningsbevis, är förpliktade att följa pressetiska regler – något Dumpen inte gör.

Programmet agerar på en gråzon där etiska och juridiska regler ofta sätts åt sidan. De framställer sig som försvarare av barn och hjälper anhöriga, men när kritiken riktas mot dem, spelar de ofta ut argument som att motståndarna skulle vara i opposition mot barnens bästa. Detta skapar ett försvar där de undviker att ta ansvar för sitt agerande.

Om Dumpen verkligen var engagerade för barnens och anhörigas bästa, skulle det användas andra, mer respektfulla och etiskt hållbara sätt att arbeta på. Istället är det uppenbart att de agerar för egen vinning, där de skapar uppmärksamhet och ekonomisk vinning genom att spela på känslor och kontroverser.

I slutändan skadar Dumpen de anhöriga mer än vad som skulle vara fallet om deras arbete gjordes på ett mer etiskt och ansvarsfullt sätt. För mig framstår det som tydligt att Dumpen i sin nuvarande form inte är i linje med de värderingar som borde styra ansvarig och respektfull journalistik.

Lycka till, jag försökte dra den här för Berra häromveckan men de är tyvärr nått som inte kopplar i huvudet på grabben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in