Citat:
Ursprungligen postat av
banal
Det återstår att se vad åtalspunkterna blir för Skabbe - misstankarna är ju flera gånger mer omfattande, både i tid och art, mot honom än vad de var mot Melina.
Melina dömdes för ett fall av bokföringsbrott (ej grovt). Hon fick villkorlig dom och dagsböter. Åklagaren vill ha näringsförbud, men det avslogs.
Det intressanta i hennes fall är inte straffet i sig.
En intressant sak är hur domstolen tänker kring näringslivsverksamhet som streamer. Än viktigare är att en ganska simpel utredning tog ett år att slutföra trots att hon medverkade, samt att hon hade reseförbud under två månader medan utredningen bedrevs. Det senare innebar att hon inte kunde resa till sin amerikanska make (hon bodde där, jobbade och betalade skatt i USA) - en ganska rejäl inskränkning av hennes vardag.
https://pixeldrain.com/u/m5kF37uC
låt mig bara säga att han är anmäld för många brott han är oskyldig till och i dom fallen har mängder av felaktiga uppgifter florerar. Det gör det hela svårutrett.
Har det prövats i högre instanser för att bli ett prejudicerande fall vad gäller streamers?
visst är det så att brottsrubriceringen gällande bokföringsbrott utgår från hur högt prisbasbeloppet var året brottet begicks?
Bokföringsbrott går förmodligen att bevisa med hjälp av adsence men det kan fattas bokföring för att bevisa utom rimligt tvivel det eftersom hans kanal var dotterkanal till Jocke och Jonnas ett tag. Har som lämnat in fel uppgifter har också Jocke fingrarna i kakburken. Jonna håller sig helt utanför ekonomiska frågar.
Vilka år kan Jocke och Jacke haft att göra med Chrippas youtubeinkomster?
Eko hade ett samtal med Jocke i 2023 så jag tror att han har haft stor insyn eller inblandning.
Hur mycket hade hon undanhållit från Skatteverket och många dagsböter landade det i och hur stor blev dagsboten?
Jag tycker att fallen är jämförbara på många sätt.