2011-09-10, 14:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Intressant ämne som förtjänar en seriös debatt och därför håller vi oss ifrån sidodiskussioner. Tack på förhand. //Mod
Citera
2011-09-10, 14:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför länkar du till gamla wikipedia istället för den nya artiklarna?

Därför att jag tog stycken ur gamla inlägg jag skrivit där källhänvisningen till Wikipedia hade varit ogiltig eftersom artiklarna skrivits om.

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_psychology

Varför fortsätter du inte med stycket nedanför? Följande text fortsätter precis där du valde att avsluta ditt citat:

Citat:
Several meta-studies by Richard Lynn between 1999 and 2005 found mean IQ of men exceeding that of women by a range of 3-5 points.[22] [25][26] Lynn's findings were debated in a series of articles for Nature.[27][28] Jackson and Rushton found males aged 17–18 years had average of 3.63 IQ points in excess of their female equivalents.[29] A 2005 study by Helmuth Nyborg found an average advantage for males of 3.8 IQ points.[30] One study concluded that after controlling for sociodemographic and health variables, "gender differences tended to disappear on tests for which there was a male advantage and to magnify on tests for which there was a female advantage."[23] A study from 2007 found a 2-4 IQ point advantage for females in later life.[31]

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_psychology

Citat:
Jag lyfter ut denna så att du inte missar den;

IQ- nya
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Det skulle göra dig gott att läsa mitt första inlägg i tråden där jag påpekar att jag inte vill diskutera vilken betydelse IQ har. Dvs, det är helt ointressant för mig att diskutera vilka åtgärder man tagit för att förändra resultaten och könsskillnaderna. Det är off-topic.
Citera
2011-09-10, 14:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Därför att jag tog stycken ur gamla inlägg jag skrivit där källhänvisningen till Wikipedia hade varit ogiltig eftersom artiklarna skrivits om.

Varför fortsätter du inte med stycket nedanför? Följande text fortsätter precis där du valde att avsluta ditt citat:

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_psychology
Jag fortsatte inte med stycket nedanför eftersom det redan i det stycke jag citerade slogs fast att olika studier visade olika resultat. Varför fortsatte du inte själv med studien från 2001?

Citat:
Det skulle göra dig gott att läsa mitt första inlägg i tråden där jag påpekar att jag inte vill diskutera vilken betydelse IQ har. Dvs, det är helt ointressant för mig att diskutera vilka åtgärder man tagit för att förändra resultaten och könsskillnaderna. Det är off-topic.
Faktum är väl att det i allra högsta grad är relevant om man konstruerat testen så att det ena könet skall ha fördel i det.
Senast redigerad av micro113 2011-09-10 kl. 14:52.
Citera
2011-09-10, 14:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag fortsatte inte med stycket nedanför eftersom det redan i det stycke jag citerade slogs fast att olika studier visade olika resultat.

Jag tror att de allra flesta större studierna kommer fram till ett högre medelvärde för män.

Citat:
Faktum är väl att det i allra högsta grad är relevant om man konstruerat testen så att det ena könet skall ha fördel i det.

Nej, det är inte relevant för ämnet. Man har gjort liknande revisioner för att höja kvinnors resultat kontra mäns resultat både vad gäller IQ-tester och SAT/högskoleprov. Utan att lyckas jämna ut skillnaderna. Vi lämnar den biten då det inte har med diskussionen att göra.
Citera
2011-09-10, 14:58
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vi kan ha en intervju med mig också, där jag gör en massa påståenden om IQ. Tror ni på mig då? Jag kan även lägga upp intervjun på någon förenings hemsida, ifall ni har lättare att tro på mig då? Låt säga att intervjun kommer med i expressen, då måste ni väl ändå inse att jag talar sanning?

Ursäkta ironin men jag tycker det är näst intill skrämmande att de första två inläggen går tvärtemot vad Stig-Britt satt upp för "regler" för diskussionen. Är det ingen som vet vad en vetenskaplig källa är?

Skrev klart och tydligt att jag skulle vilja veta vad hans källa är. Dock finns samma påståenden på Mensas hemsida vilket i alla fall jag ser som en trovärdig källa. Att TS själv lägger upp text från Wikipedia verkar dock inte röra dig i ryggen. Och om det nu är så viktigt att följa TS "regler" så tycker jag att du själv ska göra just det istället för att komma med dumma och klumpigt formulerade kommentarer.
Senast redigerad av AcidM 2011-09-10 kl. 15:01.
Citera
2011-09-10, 15:04
Medlem
Stig-Britts avatar
En meta-studie av 26 studier i ämnet:

Citat:
Article MaleadvantageinIQpoints
Court(1983) 0
JensenandReynolds(1983) 1.67
Brody(1992) 0
Lynn(1994) 4
CarrettaandRee(1997) 0
Jensen(1998) 0
Lynn(1998) 5.09
Flynn(1998) 0
Allik,MustandLynn(1999) 6.6
Colom, etal. (2000) 0
Aluja-Fabregat, etal. (2000) 0
HalpernandLaMay(2000) 0
RushtonandSkuy(2000) 0
ColomandGarc´ıa-L´opez(2002) 0
Colom, etal. (2002) 0
LynnandTse-Chan(2003) 3.65
ColomandLynn(2004) 4.3
Lynn, etal. (2004) 1.6
Lynn,AllikandIrwing(2004) 2.9
LynnandIrwing(2004) 5
IrwingandLynn(2005) 4.6
Nyborg(2005) 8.55
Dolan, etal. (2006) 0
vanderSluis, etal. (2006) 0
JacksonandRushton(2006) 3.63
Deary, etal. (2007) 1

Källa: http://www.cs.ucl.ac.uk/staff/M.Sewell/SexDifferencesInIntelligence.pdf

Se källa för bättre format.

Ingen av studierna visar högre medelvärde för kvinnor, hälften av studierna visar högre medelvärde för män.
Citera
2011-09-10, 15:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag tror att de allra flesta större studierna kommer fram till ett högre medelvärde för män.
"Tror"? Dessutom bör man kanske se på vad nyare studier säger, vilka bias som råder, samt hur vilka förutsättningar/utgångspunkter som funnits och inte enbart stirra sig blind på resultatet.

Citat:
Nej, det är inte relevant för ämnet. Man har gjort liknande revisioner för att höja kvinnors resultat kontra mäns resultat både vad gäller IQ-tester och SAT/högskoleprov. Utan att lyckas jämna ut skillnaderna. Vi lämnar den biten då det inte har med diskussionen att göra.
Jaså har man? Du är alltså helt insatt i vad det var för revision man gjord?
Nej, det har man inte. När det gällde IQ handlade det om en ren anpassning till pojkarnas förmågor.

Citat:
Från början visade intelligenstesten att kvinnor hade högre resultat och då gjordes testen om av ideologiska skäl. Det är ett trubbigt instrument.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2547562/nu-vill-alla-vara-med-i-smarta-klubben

Citat:
When standardized IQ tests were first developed in the early 20th century, girls typically scored higher than boys up to age 14.[11] As testing methodology was revised, efforts were made to equalize gender performance.[11][12][13]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_and_psychology
Citera
2011-09-10, 15:16
Medlem
Stig-Britts avatar
Ytterligare en källa visar könens spridning och fördelning på IQ-skalan:

Citat:
p. 214

[Bild]

Källa: http://books.google.se/books?id=rPNFXBnwuNoC (The scientific study of general intelligence: tribute to Arthur R. Jensen By Helmuth Nyborg)

Enligt källan går det 120 män per kvinna vid 145 IQ. Vidare påstår källan att män är överrepresenterade i botten av IQ-skalan, men bara till ungefär en sjundedel av den grad de är överrepresenterade i toppen av IQ-skalan. Vid IQ 55 verkar det gå ungefär 17 män per kvinna. Om jag inte minns fel så är en standardavvikelse 15 poäng på IQ-skalan.
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 15:21.
Citera
2011-09-10, 15:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
"Tror"? Dessutom bör man kanske se på vad nyare studier säger, vilka bias som råder, samt hur vilka förutsättningar/utgångspunkter som funnits och inte enbart stirra sig blind på resultatet.

Jag skrev tror eftersom jag inte vet. Diskussionen gäller resultat, inte tolkningar av resultat, vilken betydelse IQ har eller något annat. Råder dig att läsa första inlägget igen.

Citat:
Jaså har man? Du är alltså helt insatt i vad det var för revision man gjord?

Ja, det har man. Nej, det är jag inte. Det är off-topic. Lämna den diskussionen är du snäll.

Citat:
Nej, det har man inte. När det gällde IQ handlade det om en ren anpassning till pojkarnas förmågor.

Ok, jag köper det. Vi lämnar den biten nu då det inte har med diskussionen att göra.

Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2547562/nu-vill-alla-vara-med-i-smarta-klubben

Jag ber dig att sluta använda Expressen som källa då jag inledningsvis påpekade att jag inte ville ha den typen av källor. Jag kommer därför inte heller att bemöta något som kommer från den typen av (icke-)källor. Visa god debattförmåga och håll dig till de regler som anges för diskussionen. Tack!
Senast redigerad av Stig-Britt 2011-09-10 kl. 15:23.
Citera
2011-09-10, 15:19
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
...
Följande gäller för diskussionen: Vad någon vill är irrelevant. Var påståenden går att återfinna är irrelevant. De wikipedia-länkar som länkats uppfyller kraven på vetenskaplig källa.

Slutligen; practice what you preach så hade vi sluppit off-topic både från mig och dig. Ta vidare diskussion i PM om något är oklart.
Citera
2011-09-10, 15:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag skrev tror eftersom jag inte vet. Diskussionen gäller resultat, inte tolkningar av resultat, vilken betydelse IQ har eller något annat. Råder dig att läsa första inlägget igen.

Ja, det har man. Nej, det är jag inte. Det är off-topic. Lämna den diskussionen är du snäll.

Ok, jag köper det. Vi lämnar den biten nu då det inte har med diskussionen att göra.

Jag ber dig att sluta använda Expressen som källa då jag inledningsvis påpekade att jag inte ville ha den typen av källor. Jag kommer därför inte heller att bemöta något som kommer från den typen av (icke-)källor. Visa god debattförmåga och håll dig till de regler som anges för diskussionen. Tack!
Källan i fråga är personen som citeras; Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

Dessutom måste jag ifrågasätta hur själv kan hänvisa till wikipedia om du är så noga med källan - du är väl medveten om att vem som helst kan gå in och skriva och ändra på det som står där.
Citera
2011-09-10, 15:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Följande gäller för diskussionen: Vad någon vill är irrelevant. Var påståenden går att återfinna är irrelevant. De wikipedia-länkar som länkats uppfyller kraven på vetenskaplig källa.

Slutligen; practice what you preach så hade vi sluppit off-topic både från mig och dig. Ta vidare diskussion i PM om något är oklart.
Nej, verkligen inte. Jag hoppas du inte försöker hävda det i något annat sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in