2024-12-13, 22:45
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.

Dom räknar givetvis att med ett så dyrt pris behöver du bjuda in släkt och vänner till en riktig hemmabio och då förlorar dom massor av pengar.
Citera
2024-12-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin
Disney plus höjde mitt årsabonnemang från 890kr till 1390kr.

Det är +56%.

Att jag som kund ska gå med på det får de gärna tro i sin sagovärld, uppsagt blev det illa kvickt.

Ser inte vad Disney kan motivera det med annat än ren girighet. Knappast är det inflation iaf.
Är väl ändå hög tid att sluta sponsra det snuskbolaget ändå?
Citera
2024-12-14, 00:23
Medlem
Onanikrems avatar
Hyr folk verkligen filmer via dessa tjänster? Att folk har Prime, Netflix, Disney ok. men att hyra filmer för 150kr? därifrån??

Bukten finns fortfarande nära dig där allt är gratis...
Citera
2024-12-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Tar ned dom gratis på Superbits.
Hur går man med där? Finns ju ingen länk att registrera sig.
Citera
2024-12-14, 00:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Vad är logiken bakom prissättningen på hyr- och köpefilmer på till exempel Apple TV (iTunes) och SF Anytime? De flesta filmer kostar ca 150 kr att köpa och 49 kr att hyra. Det finns filmer som kostar mindre men det är oftast skitfilmer ingen vill se -men det finns även filmer som kostar betydligt mer än så, den senaste Joker-filmen kostar 249 kr att köpa och 199 kr att hyra - alltså mer än en biobiljett med popcorn (källa: https://tv.apple.com/se/movie/joker-folie-a-deux/umc.cmc.22cryc7ylk2o3bd7jz8hhttbp ). Hyrpriset tycker jag väl borde ligga närmare 20-30 kr. Köpepriset tycker jag borde ligga närmare 100 kr. Låt mig förklara varför.

Jag förstår att filmer kostar hysteriska summor att producera. Jag förstår även att tjänsteleverantörerna har löpande kostnader med lagring och den bandbredd som brukar varje gång man tittar på filmen. Men - hur många är det egentligen som köper filmer för 169 kronor? Jag är laglig och vill således inte bruka piratkopiering - men det känns ändå som att de måste förlora många kunder med denna prissättning?

Tror ni inte att de hade tjänat bättre på att sänka priset något (hyra = 19 kr & köpa = 99 kr)? Jag tänker att fler människor hade då varit okej med att betala, så även om de tjänar mindre per kund så tjänar de ändå mer i slutändan på den kraftigt ökade kvantiteten av människor som betalar?

Och nej - streamingtjänster (Disney+, Paramount+ o.s.v.) vet vi redan är svårt att få lönsamma för bolagen, så jag tror inte de höga priserna är till för att skrämma kunderna till streamingtjänsterna.

Tillgång/Efterfrågan
Citera
2024-12-14, 01:53
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin
Disney plus höjde mitt årsabonnemang från 890kr till 1390kr.

Det är +56%.

Att jag som kund ska gå med på det får de gärna tro i sin sagovärld, uppsagt blev det illa kvickt.

Ser inte vad Disney kan motivera det med annat än ren girighet. Knappast är det inflation iaf.

Disney måste finansiera de miljarder de spenderat på att producera den politiskt korrekta woke-versionen av Snövit med Rachel Zegler som kommer nästa år.

Skämt åsido så är Disney nog fan den sjukaste av alla. Nästintill alla Disneyfilmer på iTunes är dyra (169kr och uppåt) även om de är från stenåldern, och så deras hysteriska priser på Disney+. Det är loose-loose alltså om man vill se Disney på lagligt vis.
Citera
2024-12-14, 01:56
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hyr folk verkligen filmer via dessa tjänster? Att folk har Prime, Netflix, Disney ok. men att hyra filmer för 150kr? därifrån??

Bukten finns fortfarande nära dig där allt är gratis...

150 kronor är ett undantag, majoriteten av filmerna hyr man på dessa tjänster för ca 50 kronor. Tycker dock fortfarande det är för dyrt ärligt talat. För 10 år sedan kunde jag gå till ICA och hyra en DVD i 72 timmar för 19 kronor.
Citera
2024-12-14, 02:00
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tillgång/Efterfrågan

Hur menar du nu? Det är ju inte en stor efterfrågan på Joker 2 (tvärtom), och digitala kopior av filmer finns ju i obegränsad upplaga. Det har ju ryktats om att Apple övervägt att lägga ned iTunes, dessutom gick ju digitala Blockbuster (samma typ av tjänst) i konkurs för något år sedan i Sverige. Så att klämma ur 160 kr per person för en digital kopia av en film är uppenbarligen inget framgångsrikt recept. Jag menar att fler hade betalat och att tjänsterna hade tjänat mer om filmerna kostade 80-100 kronor att köpa istället.
Citera
2024-12-14, 06:59
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag hyr kanske en handfull filmer om året på iTunes, ofta för ca 30-40 kr per film. Den absoluta merparten av alla filmer jag ser är på Blu-Ray och UHD-BD, men undantag sker. Till exempel kan jag av ren impuls vilja se något jag läst om, hittar en film som inte finns att köpa på annat håll eller att en ny restaurering har släppts som bara finns att streama.

Skulle inte använda det som mitt huvudsakliga sätt att se på film i hemmet, men som komplement fungerar iTunes bra. Dock köper jag inga filmer där bortsett från om prisskillnaden är mycket liten (ca 10-20 kr).

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Vad menas med att "köpa" en film?

Det är ingen fysisk kopia då gissar jag, med tanke på vilka rövare som ligger bakom.
Köper man en fil som man kan ladda ner till datorn, eller vad innebär att köpa i det här fallet?
I det här fallet köper du bara en licens att få titta på filmen så länge den finns tillgängliga på plattformen. Det gör att jag är mycket försiktig med digitala köp av film. Filmer kan försvinna titt som tätt ur ens cinematek när regionala rättigheter försvinner (har hänt med t.ex. Nashville av Altman, som inte längre finns på iTunes i Sverige). Mao betalar du för ett långtidslån.

Digitala licenssystem fungerar egentligen bara för uthyrning av film tänker jag. Det enda du då köper är tillgången till filmen under en begränsad tid och då är det sak samma om den försvinner efteråt, då du ändå har fått vad du har betalat för.

EDIT: För att svara på frågan: På iTunes kan du ladda ner filmen i HD som mest för att se offline, men den kan endast spelas upp på Apple TV-appen i iOS eller macOS. Du kan inte lägga filmen på ett USB-minne exempelvis. För 4K finns endast streaming och då krävs konstant uppkoppling. Uppspelning görs fortfarande i appen.
Senast redigerad av Dobbels 2024-12-14 kl. 07:05.
Citera
2024-12-14, 07:01
Avslutad
Citat:
Det finns filmer som säljs billigare också. Ironiskt nog säljs Joker 1 (den från 2019) för 49 kr för att köpa och äga filmen för alltid på iTunes. Joker 2 som är tusen gånger sämre kostar alltså 5 gånger mer (jag vet att priset inte nödvändigtvis har med filmens kvalitet att göra, menar bara att det är intressant hur stor skillnaden är).

Tänker att det finns en idé bakom. Utan insikt i företaget kan vi endast spekulera.
Citera
2024-12-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hur går man med där? Finns ju ingen länk att registrera sig.
Ibland fri reg som kanske till jul. Annars får man ha nån bekant som kan dela ut en invite.
Citera
2024-12-14, 11:25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fast. bio konkurrerar ju främst med upplevelsen, inte filmen i sig,

Och det är därför jag inte går på bio längre. Upplevelsen är extremt mycket sämre nu än för något decennium sedan.

Halva salongen är full med ljus från mobiler, prasslande påsar. Till råga på det är man själv sur utöver att priset på en resa till biografen med dryck och snax för familjen skulle kunna konkurreras med kostnaden för att köpa ett hemmabiosystem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in