2024-12-14, 23:57
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Jag vet inte om Olsson skrev särskilt många artiklar (däremot gav hon ju ut en bok som vi alla vet). Om man kollar på Dagens Nyheter perioden 1984-2005 så hittar jag bara en artikel som Olsson skrivit: Vad är motivet bakom mordet?, 1988-03-29. (Jag har inte kollat runt i andra publikationer.)

För övrigt: Olsson har ställt till med enormt mycket skada, men någon gång under 90-talet verkar hon ju ha fattat ett beslut om att hålla låg profil och det gör hon rätt i. (En ursäkt vore ju dock på sin plats.)

Ja, polisen ska ha väldigt mycket kritik för hur de hanterade och saboterade denna mordutredning. Även SVT och dagstidningarna som misslyckades kapitalt med sitt uppdrag.

Men jag tycker faktiskt att det svenska rättsväsendet ska ha ännu mer kritik. I en rättstat ska domstolarna stå över polisen och inte tvärtom. Därför tycker jag att deras ansvar och skuld är ännu större.
Olsson skrev flera artiklar och hjälpte till med den sk dagboken. Störst skada gjorde hon i sina skrivelser med krav på åklagaren i samband med det stundande åtalet för mened och i uppvaktningen av Helin. Hon är fortfarande aktiv och har refererats av bla Kakan. På pk-klubbens debatt -98(?) var hon medverkande. Hon är aktiv kampanjandet och ingår eller ingick i den grupp feminister som fungerade som lobby för fortsatt förtal av Allgén och Härm.

Grupper frågar du. Se dokumentären om Bry. Enligt uppgift kan Christina Allgén skymtas i en scen.
Citera
2024-12-15, 00:23
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Olsson skrev flera artiklar och hjälpte till med den sk dagboken. Störst skada gjorde hon i sina skrivelser med krav på åklagaren i samband med det stundande åtalet för mened och i uppvaktningen av Helin. Hon är fortfarande aktiv och har refererats av bla Kakan. På pk-klubbens debatt -98(?) var hon medverkande. Hon är aktiv kampanjandet och ingår eller ingick i den grupp feminister som fungerade som lobby för fortsatt förtal av Allgén och Härm.

Grupper frågar du. Se dokumentären om Bry. Enligt uppgift kan Christina Allgén skymtas i en scen.

Vad är Bry? Och var finns den dokumentären?
Citera
2024-12-15, 00:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Min fetning.

Du svarade på frågan själv i ditt förra inlägg. Hon var skyldig honom pengar och det är en anledning så god som någon att hålla sig undan.

Hon var skyldig honom pengar den 10 juni också men ringde iallafall tidigt på morgonen och blev insläppt och fick sova ut några timmar. Den sista kända observationen när hon injicerar hos någon är dessutom hos honom.

Det vi ska fråga oss varför hon inte ringde honom igen efter pingsthelgen om hon nu var i livet?
Citera
2024-12-15, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi vet inte var Max H:s fotosamling är men den bör vara en guldgruva.

Max H är ytterligare en av dessa förlorade informationskällor - Styckmordet har tröskats i snart 40 år men ingen har kommit på tanken att fråga en fotograf som fotade missbrukare i flera år och själv var missbrukare.

Det är inte många bilder som kan hittas på nätet men CB känner vi ju igen.
Och den irriterade tjejen på parkbänken är förmodligen Catrine, innan hon blev trådsmal och nedgången.

Och jag tror att det finns en guldklimp till. En av killarna är mkt lik Robert.
Längd frisyr och en till detalj passar perfekt ihop med det signalement som han hade på 70-talet.
Robert förekommer förmodligen i en fotobok också - jag har jämfört 2 bilder från ung samma tid.
Båda bilderna är tagna på sjuttiotalet.

Är det Robert är jag inte ett dugg förvånad. Alla dygnetruntmissbrukare brukar känna varandra, oavsett om de är råalkisar, horsare eller haschtomtar. Missbrukarvärlden är liten.

Försökt PMa dig men har för få inlägg
Citera
2024-12-15, 02:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var inget som polisen arbetade med.

Det finns ingenting som tyder på att da Costa-fallet var sammanlänkat med andra kvinnomord.

Fast nu ignorerar du att BO och de andra två offren var gatuprostituerade och stod på exakt samma gata när de sålde sexuella tjänster.

Det går även att notera att sexmord är tydligen den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys och då blir det genast mer intressant.

Vi ska dessutom komma ihåg att polisens GMP grupp bildades inte förrän 1994.

Kanske hade man kunnat komma vidare med de tre ouppklarade fallen i den nya utredningen kring millennieskiftet om man åtminstone hade försökt utreda ett möjligt samband men tyvärr så fokuserade man på Solnamannen.

Det enda den nya utredningen lyckades åstadkomma var istället ett demolerat badrum i Solna.

Läs oss titta lite närmare på vad begreppet sexualmord innebär, sen sätter vi det i relation till de tre offrens prostitution och försäljning av sexuella tjänster.

"Med sexualmord avses ett mord där förövaren har sex med offret före, under eller efter mordet"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sexualmord

Polisens huvudspår har väl dessutom hela tiden varit att morden var kopplade till offrens prostitution?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-15 kl. 02:51. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-15, 02:49
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu ignorerar du att BO och de andra två offren var gatuprostituerade och stod på exakt samma gata när de sålde sexuella tjänster.

Det går även att notera att sexmord är tydligen den brottstyp som lämpar sig bäst för seriemordsanalys och då blir det genast mer intressant.

Seriemördarteorier är såklart väldigt lukrativa för journalister eftersom de kan leka dektektiver och spåna fritt inom psykodynamiska teorier och försöka hitta någon logik kring vad det är som får mördaren att mörda. Sånt säljer lösnummer och skapar intresse hos en viss typ av människor. Att da Costa skulle vara offer för en seriemördare är totalt nonsens. Hade fallet klarats upp hade mördaren med största sannolikhet varit en missbrukare som rörde sig i samma miljö som da Costa och som hade ihjäl henne medan han var påtänd. Ingen skulle minnas fallet idag om mördaren hittats.
Citera
2024-12-15, 03:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Seriemördarteorier är såklart väldigt lukrativa för journalister eftersom de kan leka dektektiver och spåna fritt inom psykodynamiska teorier och försöka hitta någon logik kring vad det är som får mördaren att mörda. Sånt säljer lösnummer och skapar intresse hos en viss typ av människor. Att da Costa skulle vara offer för en seriemördare är totalt nonsens. Hade fallet klarats upp hade mördaren med största sannolikhet varit en missbrukare som rörde sig i samma miljö som da Costa och som hade ihjäl henne medan han var påtänd. Ingen skulle minnas fallet idag om mördaren hittats.

Fast nu ignorerar istället du att BO och de andra två offren i de ouppklarade prostitutionsmorden kom i kontakt med många tidigare ostraffade män som inte var missbrukare via sin prostitution.

Det brukar ofta heta att det är helt "vanliga män" som köper sex och så var det också på 80-talet.

Du kan alltså inte börja yra om att gärningsmannen var med största sannolikhet en missbrukare som rörde sig i samma miljö som BO eftersom fallet och de två andra fallen fortfarande är ouppklarade.

Vi vet helt enkelt inte om det fanns ett möjligt samband eftersom detta aldrig har utretts.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-15 kl. 03:10. Anledning: Tillägg
Citera
2024-12-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Förvisso, men det kan nog vara svårt att genomföra i efterhand, när allting är så sammanflätat i varann. Risken är att det blir som i Palmemordsunderforumet, där majoriteten av diskussionerna ändå förs i huvudtråden.

Att Olsson och MB kände varandra är så klart intressant, särskilt med tanke på att Olsson säger sig citera ur Catrines journaler från socialtjänsten i Catrine och rättvisan. Dessa borde givetvis ha varit under sekretess för gemene skribent.

Jag vet att andra prostituerade missbrukare fick BO hos Olsson, och har för mig att även Marianne S gjorde det. Enligt Marianne S själv träffade hon och lärde känna Olsson först efter rättegångarna, på någon slags manifestation för Catrine.

Ja just det... Att Hanna Olsson direkt fick tillgång till C:s SOC-journaler, har nog skett genom Madeleine Bäckström.

Det är 70 års sekretess, så det är värt att notera.

Ja Marianne S är verkligen ett index på pålitlighet. Hon kunde ljuga om vad som helst.
Citera
2024-12-15, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probobz
Försökt PMa dig men har för få inlägg

Fan vad synd. Jag har iaf ändrat mig om Hobstigs bilder. Tjejen på bänken är inte Catrine tex. Men jag diskuterar gärna. Att killen med gitarren är Robert är jag hyfsat säker på. Det finns iaf guldkorn på nätet, som man kan vaska fram om man är envis och har tur.

Vissa personer som jag söker bilder på, är också tydliga karaktärer, med tydliga drag. Även slitna och grova bilder kan vara intressanta. CB och "Stig" kan man nog känna igen på 100 meters håll...
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-15 kl. 08:39.
Citera
2024-12-15, 08:51
Medlem
Jan Guillou om dåtidens sinnessjuka galenskaper som ledde till att det blev som det blev.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zAQ531/styckmordsrattegangen-tva-oskyldiga-lakare-fick-sina-liv-forstorda
Senast redigerad av Pazzamo 2024-12-15 kl. 08:56.
Citera
2024-12-15, 09:02
Medlem
Hanna Olsson kan iofs ha fått SOC-journaler via polisen. Och fick hon det, är det inte mindre anmärkningsvärt än att hon skulle ha fått dem av Madeleine Bäckström. I båda fallen har det skett ett sekretessbrott.

Madeleine var förvisso närmast anhörig men jag betvivlar att hon hade rätt att strö bitar av Catrines SOC-journaler omkring sig, efter eget huvud, eftersom de kunde vara bevismaterial i en mordutredning. I journalerna kunde det såklart finnas spår till GM. I SOC-journaler finns djupt privata detaljer, saker som sagts i förtroende osv.

Faktum kvarstår: i slutet av 80-talet arbetade författaren Hanna Olsson med sekretessbelagda uppgifter som hon enligt lagen inte borde ha haft. Samtidigt arbetade hon nära Rajs, som var juridiskt jävig. Hon var verkligen fräsch, Hanna Olsson.

Märkligt också, att Olssons förlag inte alls reagerade på att Olsson arbetade med SOC-journaler.
Citera
2024-12-15, 09:16
Medlem
Dokumentären har fått brett genomslag, och åter igen diskuteras fallet i radio, teve och på internet. Och denna tråd har fått en enorm energiboost, och man hoppas att tråden ska fungera som en trål, som kan fånga upp personer som har koppling till C och hennes bekanta. De senaste månaderna har det dykt upp två debattörer med koppling till C:s sociala liv och de kretsar där hennes bekanta ingick. Hoppas att dokumentären kan inspirera folk, så att det dyker upp flera sådana personer.

Dokumentären verkar även inspirera personer som inte har satt sig in i fallet, och det är ju fantastiskt.

När det gäller fallet i sig, har jag funderat vidare på C:s utlandskopplingar. Om omgivningen upplevde att C försvann från sina vanliga kretsar, kan det ha berott på en utlandsresa. Det kan vara värt att kolla om C var aktiv utanför Sverige under perioden 15/6-31/7 1984. Vid månadsskiftet juni/juli bör han definitivt ha varit avliden.

Eventuella polisärenden som upprättades under den perioden i S-holm, Uppsala och Västerås har iaf kollats. I de städerna var hon inte i kontakt med polisen i slutet av juni 1984.

Även de nordiska grannländerna kan vara värda att kolla upp....

Huruvida C var i kontakt med polisen i Malmö och G-borg (två naturliga destinationer för en langare som fyller förråden) vet jag inte. G-borg är ett intressant alternativ, eftersom Vinof hade en mångårig koppling dit.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-15 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in