2024-12-14, 03:43
Medlem
Jag är i färd med sälja mitt BR-radhus värt ca 4.7-5.1 miljoner i Gbg-området.
Jag kommer anlita mäklare men vet inte vad det olika större mäklarfirmorna tar i avgift för uppdraget.
Så det vore skoj att veta vad ni som nyligen sålt BR har betalt för procent och till vilken mäklar-firma.
När vi sålde villan för 7 år sedan hade vi 3 olika mäklare och deras procent var oerhört stor skillnad på.
Citera
2024-12-14, 03:54
Medlem
sebastian66s avatar
I regel mellan 3-5% beroende på vilket område stad det gäller.
Alla mäklare vill ju ha så mycket som möjligt. Är det en bra känd mäklare får du betala för det.
Lite som att du får betala mer för en Iphone än Samsung som är likvärdiga.
Det är ju många faktorer som spelar in i arvode och andra saker.
Men kolla denna länken verkar passa dig.
https://www.xn--mklararvode-l8a.se/artiklar/m%C3%A4klararvode-procent
Citera
2024-12-14, 07:51
Medlem
IRMEs avatar
Min mäklare tog 2%, då ingick fotografering och stylingråd (alltså en stylist kom och kollade och gav lite tips). Det var dock i Uppsala (BR centralt). Sålde i år för närmare 4 miljoner.

Jag pratade med en annan mäklare först också och han ville ha ett fast pris med visst bonussystem beroende på försäljningsspris som skulle ha landat på typ samma.

Jag tror att olika hemsidor drivs av mäklare och blåser kanske upp priserna så att du ska bli väldigt glad när de ger just dig en viss rabatt (båda mäklarna jag pratade mig gav just mig en speciell rabatt på arvodet).
Senast redigerad av IRME 2024-12-14 kl. 07:57.
Citera
2024-12-14, 08:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag är i färd med sälja mitt BR-radhus värt ca 4.7-5.1 miljoner i Gbg-området.
Jag kommer anlita mäklare men vet inte vad det olika större mäklarfirmorna tar i avgift för uppdraget.
Så det vore skoj att veta vad ni som nyligen sålt BR har betalt för procent och till vilken mäklar-firma.
När vi sålde villan för 7 år sedan hade vi 3 olika mäklare och deras procent var oerhört stor skillnad på.

I den prisklassen borde du kunna hamna på 1,5 %. Tänk också på att ett mäklararvode är förhandlingsbart.

En bra sida med information och kalkylator är den här:

https://www.xn--mklararvode-l8a.nu/
Citera
2024-12-14, 10:21
Medlem
Christopher.s avatar
Själv skulle jag föredra en lägre fast procent samt en högre rörligt del. Gäller att få mäklaren motiverad.
Citera
2024-12-14, 11:44
Medlem
Varför accepterar folk ett så högt arvode?
Tidsåtgången för att sälja ett hus är väldigt låg, ändå kastar folk ut 50 000+ kr utan att blinka.
Sedan får man själv bekosta annonsen på Hemnet och eventuell besiktning av huset.
Det är dessutom andra oskäliga villkor som att mäklaren skall ha ensamrätt i tre månader på försäljningen. Ingenstans står det om att mäklaren får betala tillbaka pengar vid ett dåligt utfört arbete såsom att de kommer försent till visningar, inte ringer alla potentiella köpare eller redovisar antalet timmar de lagt ner på ärendet.

Sälj huset själv.
Banken hjälper ändå till med bolånen och lagfarten.
Citera
2024-12-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
I regel mellan 3-5% beroende på vilket område stad det gäller.
Alla mäklare vill ju ha så mycket som möjligt. Är det en bra känd mäklare får du betala för det.
Lite som att du får betala mer för en Iphone än Samsung som är likvärdiga.
Det är ju många faktorer som spelar in i arvode och andra saker.
Men kolla denna länken verkar passa dig.
https://www.xn--mklararvode-l8a.se/artiklar/m%C3%A4klararvode-procent
3-5% lät väldigt högt! Har sålt flera bostäder i Gbg-området och då har det legat mellan 2-2.5%
Vad jag såg nu så är 1.5% snittet (https://www.xn--mklararvode-l8a.nu/#maklararvoden-i-Sverige)

När det gäller skillnaden mellan Iphone och Samsung så är det ju bara märket du betalar onödigt mycket för, Samsung är ju en så mycket bättre mobil rent tekniskt sett.
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2024-12-14 kl. 23:20.
Citera
2024-12-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Min mäklare tog 2%, då ingick fotografering och stylingråd (alltså en stylist kom och kollade och gav lite tips). Det var dock i Uppsala (BR centralt). Sålde i år för närmare 4 miljoner.

Jag pratade med en annan mäklare först också och han ville ha ett fast pris med visst bonussystem beroende på försäljningsspris som skulle ha landat på typ samma.

Jag tror att olika hemsidor drivs av mäklare och blåser kanske upp priserna så att du ska bli väldigt glad när de ger just dig en viss rabatt (båda mäklarna jag pratade mig gav just mig en speciell rabatt på arvodet).
Vilken mäklarfirma var det?
Citera
2024-12-15, 00:09
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Vilken mäklarfirma var det?

Inget jag tänker gå ut med men jag var i kontakt med två olika. Det var inga enmansfirmor.
Citera
2024-12-15, 01:16
Medlem
Citat:
Inget jag tänker gå ut med men jag var i kontakt med två olika. Det var inga enmansfirmor.
Spelar kanske inte någon roll då jag såg att snittet för BR för 4-5,5 miljoner låg på 1.9%... Men jag förstår inte varför du inte vill gå ut med det?
Citera
2024-12-15, 01:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Spelar kanske inte någon roll då jag såg att snittet för BR för 4-5,5 miljoner låg på 1.9%... Men jag förstår inte varför du inte vill gå ut med det?

Jag tycker att stan är relativt liten. Lite mystik får man väl ha?
Citera
2024-12-15, 02:22
Medlem
Citat:
Jag tycker att stan är relativt liten. Lite mystik får man väl ha?
Jag tänkte mer att få igång en diskussion om hur det olika mäklarfirmorna tar betalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in