2024-12-13, 15:08
Medlem
cacablancas avatar
Har märkt att jag blir orolig i magen och gasig av vanlig mjölk så då testade jag uht mjölk längre hållbarhet men då kände jag mig bara trött och dosig hela dagen och fick också lite huvudvärk så vet ej om det är laktosintolerans eller mjölkproteinallergi kan man bli väldigt trött av båda?
Citera
2024-12-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Har märkt att jag blir orolig i magen och gasig av vanlig mjölk så då testade jag uht mjölk längre hållbarhet men då kände jag mig bara trött och dosig hela dagen och fick också lite huvudvärk så vet ej om det är laktosintolerans eller mjölkproteinallergi kan man bli väldigt trött av båda?
Då bokar man tid till läkaren eller köper ett test på apoteket.
Citera
2024-12-13, 15:18
Medlem
zombie-nations avatar
Mjölkproteinallergi kan vara farligt och man ska inte leka med det, men varför köper du inte laktosfri mjölk och testar?
Citera
2024-12-13, 16:05
Medlem
Citat:

Om du tror att du är allergisk och verkligen behöver veta så söker du vård. Men gissningsvis finns inte något sånt behov, antingen så har du bara en tämligen harmlös allergisk reaktion eller så har du en tämligen harmlös reaktion pga laktosintolerans. Blir man dålig av att dricka mjölk så låter det som en rimlig åtgärd att sluta dricka mjölk. Gör du en utredning som kommer fram till att du är allergisk så lär åtgärden vara att de bara säger åt dig att sluta dricka mjölk - det är nog inte något de sätter in några vårdåtgärder för att komma tillrätta med.
Citera
2024-12-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mjölkproteinallergi kan vara farligt och man ska inte leka med det, men varför köper du inte laktosfri mjölk och testar?

Du säger att det kan vara farligt att leka med, men i nästa andetag så frågar du varför TS inte tar och leker lite med det? Inte riktigt konsekvent kan jag tycka.
Citera
2024-12-13, 17:22
Medlem
cacablancas avatar
Konstigt någ så kan jag äta andra mjölk produkter utan problem som t.e.x youghurt och glass
Citera
2024-12-13, 18:44
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Konstigt någ så kan jag äta andra mjölk produkter utan problem som t.e.x youghurt och glass

Har också problem med vissa mjölkprodukter, kommer från min mor kan jag anta då hon aldrig drack mjölk... men kunde äta ost. Min syster har också diverse problem med diverse mjölkprodukter och så även jag... Har dock inte kunnat (trots att jag nu är rejält gammal) hitta exakt vad problemet är.

Vet bara att för mycket av feta mjölkprodukter (grädde, creme fraiche.. dock kan jag käka gräddfil?) filmjölk osv.

Det är skumt.. köper alltid laktosfritt (men misstänker att det har inte med saken att göra faktiskt, då som sagt creme fraiche inte funkar även om det är laktosfritt)...

Ost inga problem (men visst äter ju inte mängder)... lite grädde funkar, men blir det "mycket" då är det explosion... filmjölk behövs bara pytte lite och sedan explosion...

Mjölk har jag inga större problem med, ost inte heller...

Har ju vissa favo rätter som i princip kräver creme fraiche och då blir det detta... men då vet jag vad som komma skall och man får förbereda sig för det... Imodium hjälper dock för mig...

Glass kan vara ett problem för mig ibland, yoghurt också men inte alltid...

Svårt det dära med tycker jag alla verkar vara olika... kanske är det kombos som inte funkar.

När jag var mindre åt jag filmjölk som bara den.. inga problem alls... men nu räcker en sked för 1 dags tur på dass...

Kanske har bara otroligt dålig bakterieflora, vem vet...
Citera
2024-12-13, 22:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Antingen köper du ett test via nätet eller apoteket och får det kollat eller så kör du allt laktosfritt under några veckor och ser om du blir bättre i kistan.
Citera
2024-12-14, 16:36
Medlem
Citat:
Prova att utesluta laktos ett par veckor och se om du märker skillnad. Är det mjölkprotein ska man inte äta något med mjölk alls, dvs titta på ingredienslistan efter även vassle och skummjölkspulver och liknande. Förvånansvärt många produkter innehåller mjölkprotein.
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har också problem med vissa mjölkprodukter, kommer från min mor kan jag anta då hon aldrig drack mjölk... men kunde äta ost. Min syster har också diverse problem med diverse mjölkprodukter och så även jag... Har dock inte kunnat (trots att jag nu är rejält gammal) hitta exakt vad problemet är.

Vet bara att för mycket av feta mjölkprodukter (grädde, creme fraiche.. dock kan jag käka gräddfil?) filmjölk osv.

Det är skumt.. köper alltid laktosfritt (men misstänker att det har inte med saken att göra faktiskt, då som sagt creme fraiche inte funkar även om det är laktosfritt)...

Ost inga problem (men visst äter ju inte mängder)... lite grädde funkar, men blir det "mycket" då är det explosion... filmjölk behövs bara pytte lite och sedan explosion...

Mjölk har jag inga större problem med, ost inte heller...

Har ju vissa favo rätter som i princip kräver creme fraiche och då blir det detta... men då vet jag vad som komma skall och man får förbereda sig för det... Imodium hjälper dock för mig...

Glass kan vara ett problem för mig ibland, yoghurt också men inte alltid...

Svårt det dära med tycker jag alla verkar vara olika... kanske är det kombos som inte funkar.

När jag var mindre åt jag filmjölk som bara den.. inga problem alls... men nu räcker en sked för 1 dags tur på dass...

Kanske har bara otroligt dålig bakterieflora, vem vet...
Olika produkter innehåller olika mycket laktos, hårdost innehåller tex knappt något laktos. Du kan googla och utforska mer för specifika livsmedel.
Ett tips istället för Immodium är dessa istället som hjälper till att bryta ner laktosen.
https://www.apotea.se/lactrase-go
Citera
2024-12-14, 19:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.poplitea

Olika produkter innehåller olika mycket laktos, hårdost innehåller tex knappt något laktos. Du kan googla och utforska mer för specifika livsmedel.
Ett tips istället för Immodium är dessa istället som hjälper till att bryta ner laktosen.
https://www.apotea.se/lactrase-go

Tack!

Det får testas!
Citera
2024-12-17, 10:47
Medlem
cacablancas avatar
Testade laktosfri mjölk känner inga mag besvär men känner samma trötthet som när jag drack vanlig mjölk kan knappt hålla mig vaken kan det vara någon mjölk allergi?
Citera
2024-12-17, 11:08
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Testade laktosfri mjölk känner inga mag besvär men känner samma trötthet som när jag drack vanlig mjölk kan knappt hålla mig vaken kan det vara någon mjölk allergi?

Du får magtarm-besvär av mjölkproteinallergi inom ett par dygn, oftast tidigare. Det ingår alltid i allergin.

Det låter mer som laktosintolerans. Drick inte mjölk om du känner att det är negativt för dig, det finns ingen anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in