2024-12-13, 04:13
Medlem
Majsmannen2s avatar
Undra ifall Luigi tänkte så pass långt fram i tiden till hur människor skulle reagera på hans gärning.

Ifall det på något sätt fanns med i kalkylen, om det möjligen finns andra motiv än enbart visa sitt missnöje mot det misslyckade sjukvård systemet och hur försäkringsbolag klär sig på andra människors olycka.

Känns ju på förhand som ett ganska säkert target, för att bli omtyckt av ett helt land och nu när det har hänt känns det konstigt det inte hände tidigare.

Men Luigi kanske bara varit driven av en önskan om att bli sedd och omtyckt.

I kombination av en stor ilska och hat.

Vilket gjorde Brian till den perfekta måltavlan.

Undra hur han kom fram till just honom, ifall det fanns fler alternativ.

(Nu utgår jag ifrån att det är han som är GM och det är ju inte helt fastställt)
Senast redigerad av Majsmannen2 2024-12-13 kl. 04:17.
Citera
2024-12-13, 07:20
Avslutad
Kan någon droppa länk med videon på skjutningen? Ja jag förstår att den postats tidigare
Citera
2024-12-13, 07:35
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Finns ingen arbetande människa på hela jorden som tycker den här gärningsmannen gjort nåt fel.

Den de gripit, Luigi, lär vara ditsatt med planterade bevis.

Det är därför ni bara är arbetare. Korkade undermänniskor som inte förstår sig på system.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nu är det inte att man "ertappats med att göra fel", utan att man satt nekandet i system. Bland annat har man infört en AI-process som har 90% felsvar. Det är sådant som man såklart önskar att politikerna reglerade bort, men man kan inte försöka spela ner den ondska som existerar i de män och kvinnor som cynisk utnyttjar systemet på detta sätt. Det finns trots allt tusentals aktiebolag som agerar med någon form av etik och moral trots att man enligt lagar och incitament är skyldiga endast inför aktieägare.

Hedervärt av dina vänner/bekanta att jobba med sådant, men alla vet inte att dessa företag finns. Andra har inte tid - framför allt de som har lite pengar kommer ofta till en punkt då de hellre hostar upp eller slösar tid på sådant. Och det blir aldrig tydligare att dessa företag tjänar pengar på att försätta människor i skuld, sjukdom, eller i allra bästa fall en jävla massa pappersarbete.

Varför hittar du på så äckligt mycket i varenda inlägg? Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. Man nekar främst behandlingar som inte har någon evidens, det har ingenting att göra med AI eller att "sätta nekande i systemet". Samma sak jag sa till Grumbo gäller givetvis även dig.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kanske kommer man att se det som att Mangione offrade Thompsons och sitt eget liv för att påverka USA mot en förändring? Men vilken förändring, kan man fråga sig?

Det finns en uppenbar förändring och inget annat än det kommer ske på grund av denna korkade handling. Priserna kommer vara lite (men väldigt lite) dyrare eftersom högt anställda och ledare kommer vilja ha större garantier, försäkringar och löner. Bra jobbat, low-brows.
Senast redigerad av Fojos 2024-12-13 kl. 07:49.
Citera
2024-12-13, 08:14
Medlem
Med Usas rättssystem och det är en jury som är avgörande så ät jag inte helt säker Luigi döms.
Varför?
Kunde OJ Simpsons frias så har Luigi chansen.
Citera
2024-12-13, 08:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Med Usas rättssystem och det är en jury som är avgörande så ät jag inte helt säker Luigi döms.
Varför?
Kunde OJ Simpsons frias så har Luigi chansen.

Faktiskt så har du en poäng.
Med befolkningen på hans sida vilket också kan ge honom en jury som är på hans sida (trots att de ska vara opartiska så är alla ändå bara människor med känslor).
Han har en chans för frigivning i rätten, kanske liten eller stor men den finns.
Citera
2024-12-13, 08:58
Medlem
LoversInJapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Kan någon droppa länk med videon på skjutningen? Ja jag förstår att den postats tidigare

Videon finns på Wikipedia. Bara att scrolla ned:

https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Brian_Thompson
Citera
2024-12-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Fast jag tror nog att det är klokt att tona ned det där med folkhjälte en smula trots allt. Dels är de som skriver sådana saker sannolikt ungefär en liknande blandning människor som de som t ex skriver här på Flashback. Och vi kan nog vara säkra på att om Flashbacks skribenter skulle utgöra ett exakt tvärsnitt av den svenska valmanskåren så skulle landets riksdag, regioner och kommuner se väldigt annorlunda ut. I linje med det så är jag inte alldeles övertygad om att man kan korrekt ta pulsen på det amerikanska samhällets inställning i stort baserat på vad som skrivs på sociala medier om den här saken just nu.

Sedan är det en speciell situation så pass snart efter händelsen, OCH jag misstänker att med tanke på att det händer så pass snart efter ett presidentval som rört upp stämningen ännu mer, både bland vinnare och förlorare, så är det just nu även av den orsaken ingen bra tidpunkt att avgöra hur folk faktiskt ser på den här killen. Skickliga pollsters och andra vet att det finns tidpunkter då felkällorna är så många att man helt enkelt inte kan få ut så mycket bra info, utan man måste välja ett hyfsat "neutralt" tillfälle för att läsa av olika stämningslägen. Jag är ingen opinionsguru i och för sig, men jag tror att just nu är ett tillfälle som inte lämpar sig jättebra för att undersöka stabila långsiktiga trender i folkopinionen.

Jag försöker belysa det absurda i att utnämna någon till skyldig och därmed hjälte. Om han är oskyldig, vem är då den verkliga skytten – den sanna hjälten – som ännu inte trätt fram för att motta folkets jubel? Äran bör tillfalla den som förtjänar den. Ingen vill väl se någon bli felaktigt prisad.

Och så har vi de som högljutt hävdar att stackars Luigi är oskyldig – att han är “framed,” bara en simpel “patsy.” Men vem är då denna mystiske mästermanipulatör som skulle ligga bakom allt? Samtidigt tycker ju dessa att skytten var en hjälte. Så, hur löser vi det här lilla dilemmat? Ska vi hylla själva gärningen, men fördöma att hjälten inte kliver fram och tar åt sig äran – utan istället låter Luigi njuta av hjälteglansen?

Fattar du? Absurt.
Citera
2024-12-13, 09:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik

https://nypost.com/2024/12/04/us-news/video-shows-gunman-executing-brian-thompson-at-close-range-as-unitedhealthcare-ceo-stumbles-away/
Citera
2024-12-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Jag försöker belysa det absurda i att utnämna någon till skyldig och därmed hjälte. Om han är oskyldig, vem är då den verkliga skytten – den sanna hjälten – som ännu inte trätt fram för att motta folkets jubel? Äran bör tillfalla den som förtjänar den. Ingen vill väl se någon bli felaktigt prisad.

Och så har vi de som högljutt hävdar att stackars Luigi är oskyldig – att han är “framed,” bara en simpel “patsy.” Men vem är då denna mystiske mästermanipulatör som skulle ligga bakom allt? Samtidigt tycker ju dessa att skytten var en hjälte. Så, hur löser vi det här lilla dilemmat? Ska vi hylla själva gärningen, men fördöma att hjälten inte kliver fram och tar åt sig äran – utan istället låter Luigi njuta av hjälteglansen?

Fattar du? Absurt.

Jag fattar vad du menar, men jag tror samtidigt att du överanalyserar de där sakerna, för jag tror knappt en enda av de som skrivit ilskna, sarkastiska och hånfulla saker om det här mordet har tänkt igenom saken på det viset som du gör ovan. De där motsägelserna bekymrar nog inte folk som bara vill få ur sig ilska och frustrationer över allt möjligt. En del handlar nog om genuint missnöje med sjukvårdssystemet i USA, men det kommer säkert med en hel massa annat "bagage" som just nu yttrar sig i att folk skriver mindre genomtänkta grejer on-line.

Så dina invändningar mot bristande logik är helt korrekta i sak, men just nu tror jag ändå att det är att skjuta litet bredvid målet. Det blir just nu litet som att gå fram till två boxare som just ska gå upp i ringen och säga "hörni grabbar, ni kan ju diskutera saken istället".
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2024-12-13 kl. 10:16. Anledning: felskrivning
Citera
2024-12-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Finns ingen arbetande människa på hela jorden som tycker den här gärningsmannen gjort nåt fel.

Den de gripit, Luigi, lär vara ditsatt med planterade bevis.

Gärningsmannen har inte gjort något fel.

Luigi är ditsatt.

Hör du inte själv hur skevt de två meningarna tillsammans låter?

Om du tycker att gärningsmannen inte gjort något fel och att Luigi bara är en syndabock, borde du då inte fråga dig varför den verkliga, ännu okända skytten – din hjälte – bara sitter tyst och låter det hända? Är det verkligen schysst? Är skytten fortfarande en hjälte i dina ögon? Mordet var bra, men det är taskigt mot Luigi att inte träda fram. Eller? Varför kliver inte den riktiga skytten – din hjälte – fram och tar emot folkets jubel… och ett fängelsestraff?

Du är så marinerad i din onlinevärld, med konspirationsteorier om onda och goda, svart och vitt, att du är helt lost. Du vet knappt vad du ska tänka längre. Allt lär väl sluta med att du skyller på Hunter Biden och Deep State. Men vänta nu – mordet var ju bra, eller hur? Fan. Vad gör vi nu?
Citera
2024-12-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Stå för det? Varför tror du det? Killen sa nåt i stil med "This is a travesty of the American (nånting) system" nånting och "Completely out of touch and an insult to the intelligence of the American people." - när han fördes till arresten.

Och har å andra sidan ett manifest på sig. Det är såklart omöjligt att veta exakt hur han kommer att spela detta, och det är ingen som gör det då han inte har en advokat klar i New York ens. Om bevisen är så övertygande som vi tror är det inte troligt att han kommer att blåneka.
Citera
2024-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Fast jag tror nog att det är klokt att tona ned det där med folkhjälte en smula trots allt. Dels är de som skriver sådana saker sannolikt ungefär en liknande blandning människor som de som t ex skriver här på Flashback. Och vi kan nog vara säkra på att om Flashbacks skribenter skulle utgöra ett exakt tvärsnitt av den svenska valmanskåren så skulle landets riksdag, regioner och kommuner se väldigt annorlunda ut. I linje med det så är jag inte alldeles övertygad om att man kan korrekt ta pulsen på det amerikanska samhällets inställning i stort baserat på vad som skrivs på sociala medier om den här saken just nu.

Sedan är det en speciell situation så pass snart efter händelsen, OCH jag misstänker att med tanke på att det händer så pass snart efter ett presidentval som rört upp stämningen ännu mer, både bland vinnare och förlorare, så är det just nu även av den orsaken ingen bra tidpunkt att avgöra hur folk faktiskt ser på den här killen. Skickliga pollsters och andra vet att det finns tidpunkter då felkällorna är så många att man helt enkelt inte kan få ut så mycket bra info, utan man måste välja ett hyfsat "neutralt" tillfälle för att läsa av olika stämningslägen. Jag är ingen opinionsguru i och för sig, men jag tror att just nu är ett tillfälle som inte lämpar sig jättebra för att undersöka stabila långsiktiga trender i folkopinionen.

Nu trycker jag väl på folkhjältegrejen lite för att baita halleluwah, som verkar lite upprörd över beundran killen får. Det stämmer att killen knappast står inför att få en flygplats döpt efter sig, och att social media naturligtvis dominerar samtalet på ett sätt som inte reflekterar gemene man.

Samtidigt ska vi inte spela ner betydelsen av tre saker:
-Beundrandet är, även om det är mestadels begränsat till gaphalsar på social media, verkar förena höger och vänster i en tid då de två sidorna i politiken har enorma meningsskillnader.
-Medan folkflertalet som du säger inte är entusiastiska, är de inte förfärade heller. De flesta har reagerat med ett mått av kyla, humor och förståelse som är ytterst sällsynt vid lönnmord av viktiga personer, något som annars ses som ett tecken på samhällets förfall.
-Medan det amerikanska folket liksom andra är instinktivt motsatta lönnmord, har man dessvärre en lång historia av vigilantism, och stöd för vigilantism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in