Citat:
Ursprungligen postat av
Jatroddejavaprometeus
Fast jag tror nog att det är klokt att tona ned det där med folkhjälte en smula trots allt. Dels är de som skriver sådana saker sannolikt ungefär en liknande blandning människor som de som t ex skriver här på Flashback. Och vi kan nog vara säkra på att om Flashbacks skribenter skulle utgöra ett exakt tvärsnitt av den svenska valmanskåren så skulle landets riksdag, regioner och kommuner se väldigt annorlunda ut. I linje med det så är jag inte alldeles övertygad om att man kan korrekt ta pulsen på det amerikanska samhällets inställning i stort baserat på vad som skrivs på sociala medier om den här saken just nu.
Sedan är det en speciell situation så pass snart efter händelsen, OCH jag misstänker att med tanke på att det händer så pass snart efter ett presidentval som rört upp stämningen ännu mer, både bland vinnare och förlorare, så är det just nu även av den orsaken ingen bra tidpunkt att avgöra hur folk faktiskt ser på den här killen. Skickliga pollsters och andra vet att det finns tidpunkter då felkällorna är så många att man helt enkelt inte kan få ut så mycket bra info, utan man måste välja ett hyfsat "neutralt" tillfälle för att läsa av olika stämningslägen. Jag är ingen opinionsguru i och för sig, men jag tror att just nu är ett tillfälle som inte lämpar sig jättebra för att undersöka stabila långsiktiga trender i folkopinionen.
Nu trycker jag väl på folkhjältegrejen lite för att baita halleluwah, som verkar lite upprörd över beundran killen får. Det stämmer att killen knappast står inför att få en flygplats döpt efter sig, och att social media naturligtvis dominerar samtalet på ett sätt som inte reflekterar gemene man.
Samtidigt ska vi inte spela ner betydelsen av tre saker:
-Beundrandet är, även om det är mestadels begränsat till gaphalsar på social media, verkar förena höger och vänster i en tid då de två sidorna i politiken har enorma meningsskillnader.
-Medan folkflertalet som du säger inte är entusiastiska, är de inte förfärade heller. De flesta har reagerat med ett mått av kyla, humor och förståelse som är ytterst sällsynt vid lönnmord av viktiga personer, något som annars ses som ett tecken på samhällets förfall.
-Medan det amerikanska folket liksom andra är instinktivt motsatta lönnmord, har man dessvärre en lång historia av vigilantism, och stöd för vigilantism.