2024-12-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Du försöker övertyga en redan övertygad.

Jag vände mig mest mot ditt påstående att den offentliga synen på Mangiones skuld på något sätt skulle förändras om han blev frikänd. Det är ingen risk, eftersom de flesta vet skillnaden på faktisk och straffrättslig skuld.
Citera
2024-12-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag vände mig mest mot ditt påstående att den offentliga synen på Mangiones skuld på något sätt skulle förändras om han blev frikänd. Det är ingen risk, eftersom de flesta vet skillnaden på faktisk och straffrättslig skuld.

Jag säger att hans hjältegloria hamnar något på sned om han fortsätter hävda att det inte var han som avlossade skotten.
Citera
2024-12-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Jag säger att hans hjältegloria hamnar något på sned om han fortsätter hävda att det inte var han som avlossade skotten.

Det behöver han inte göra heller. Han har rätt att inte säga någonting. Och varför skulle hans hjältegloria påverkas av vad han säger? Det är ju uppenbart han som har gjort det.
Citera
2024-12-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Hur många dödsfall ligger du bakom? Har du själv betalat ut pengar till folk i behov av vård?

Den här killen var VD på det största amerikanska sjukförsäkringsföretaget. Det finns advokater runt om USA som på heltid jobbar med att försöka hitta folk som nekats vård enligt avtal med United Healthcare i syfte att få material för Class Action. Att dessa inte hittat något av värde bevisar väl att United inte gjort några större fel.

Om du vill minska antalet nekanden till vård bör du kanske försöka förändra lagstiftningen istället för att tro att vinstdrivande företag ska bli altruistiska.
Det lönar sig inte att förklara för folk som inget begriper.
Att UH inte gjort några större fel betyder väl inte att dom har gjort rätt eller att rättssystemet är ok.
Det här var väl en mans desperata aktion för att påverka den oheliga alliansen staten och kapitalet.
Staten kan hålla trivialiteter som sjuk- och hälsovård utanför budgeten och kapitalet kan casha in. Väl medvetna om att dom skyddas av staten.
Win-win för staten och kapitalet.
Lose-lose för skattebetalare och väljare.
Vad är, på riktigt, din åsikt om det här?
Att folk är dumma i huvudet som inte får ut sin rätt?
Senast redigerad av Armadou 2024-12-12 kl. 18:34.
Citera
2024-12-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Min åsikt är att man bör stärka reglerna för vad som täcks. Det finns relativt välfungerande rättsliga åtgärder att ta till i de fall försäkringsbolagen inte vill betala ersättning för kostnader de är skyldiga att betala. Problemet är att det finns många områden som inte täcks av olika försäkringar.

Halvt poäng. Det stämmer att täckningen på försäkringen är extremt ihålig, men UH har ju också ertappats med att nobba legitima försäkringskrav. Många försäkrade har inte "relativt välfungerande rättsliga åtgärder" att vända sig till, väldigt många har inte tid, möjlighet, eller kunskap nog, vilket är förutsägbart och möjligen avsiktligt.
Citera
2024-12-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Har du någon länk eller källa där det sägs?
Jag såg det på reddit men verkar ha varit lite vinklat, googla "UHC ceo we will honor" så får du upp flera olika källor med hans uttalande.
Citera
2024-12-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Det är ju ganska rejäla "indicier" när man haffar någon som hade ett manifesto, falskt ID, och dessutom mordvapnet. Det går inte att bortförklara. Han kommer att åka dit för mordet.
Jag tror också på påföljd, men det finns några skickliga advokater i USA om man säger så
Citera
2024-12-12, 20:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
I vissa TV-kanaler framkommer en illa dold förtjusning över mordet. Kanske beror på att de starkt sympatiserar med kritiken mot försäkringsbolagen, kanske på att Thompson hade vissa politiska kontakter eller kanske är det avund över de gigantiska CEO-lönerna. Mangiones personliga framtoning inverkar nog också. Om rättsmedvetandet havererar så kan mycket hända.
Citera
2024-12-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Jag såg det på reddit men verkar ha varit lite vinklat, googla "UHC ceo we will honor" så får du upp flera olika källor med hans uttalande.

Helt otroligt. Snacka om tondövt. Och självmål.
Citera
2024-12-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Flr att bli dömd måste man klara av att binda honom vid skjutningen, det räcker alltså inte bara med vissa indicier. Man måste visa att pistolen dom hittade i väskan är de facto den som användes vid skjutningen och att det var han som sköt. Manifestet är indicier och blir inget mer än en pusselbit. De falska ID skulle kunna bli knepigt att förklara. Bilderna på skytten innan skjutningen avslöjar för lite för att visa att det är rätt man, vissa detaljer i hans utseende skiljer sig åt.
Arbetet framgent blir alltså att kunna binda honom vid skjutningen.

Tänk på att rättssystemet är lite annorlunda i USA än i Sverige.

I Sverige tar man hänsyn till varje enskilt indicium separat och funderar på om det går att hitta en alternativ, aldrig så långsökt förklaring (en fågel kanske först landade på krutstänket och sedan på förövarens jacka, etc), och så kastar man bort det. Det svenska rättsväsendet har inget begrepp om sannolikhet, och att indicier måste vägas ihop.

I USA har du en jury som skapar sig en helhetsbild av fallet.
Citera
2024-12-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I vissa TV-kanaler framkommer en illa dold förtjusning över mordet. Kanske beror på att de starkt sympatiserar med kritiken mot försäkringsbolagen, kanske på att Thompson hade vissa politiska kontakter eller kanske är det avund över de gigantiska CEO-lönerna. Mangiones personliga framtoning inverkar nog också. Om rättsmedvetandet havererar så kan mycket hända.

Jag tror de i första hand speglar sina tittare, och har märkt tydligt att tittarna varierar mellan "förtjusta" och "inte helt förfärade för vad som ändå är en mord på öppen gata". Politiker av alla färger verkar vara inne på samma spår. Kul att landet är förenat igen. Synd att det krävs dödligt våld för det.
Citera
2024-12-12, 20:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag tror de i första hand speglar sina tittare, och har märkt tydligt att tittarna varierar mellan "förtjusta" och "inte helt förfärade för vad som ändå är en mord på öppen gata". Politiker av alla färger verkar vara inne på samma spår. Kul att landet är förenat igen. Synd att det krävs dödligt våld för det.
Kanske kommer man att se det som att Mangione offrade Thompsons och sitt eget liv för att påverka USA mot en förändring? Men vilken förändring, kan man fråga sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in