2021-05-07, 17:40
Medlem
299 medlemskap per år. Priserna skiljer sig inte så mycket från Willys. Sämsta stället. Aldrig mer. Kan man ångra medlemskapet?
Citera
2021-05-08, 11:56
Avslutad
snabbgross ser jag inte riktigt poängen med, de har ju samma varor som på vilken willys som helst

costco är på väg till sverige, min förhoppning är att dom inte försvenskar sitt sortiment för mycket, så som lidl gjort. lidl var mycket bättre i början när de hade massa skumma tyska matvaror, nu för tiden har de samma märken som alla andra vilket är trist..

https://www.handelstrender.se/costco-oppnar-medlemsbutik-i-arninge/
Citera
2023-09-06, 12:00
Medlem
Syrons avatar
Så vad hände här? Är Snabbgross fortfarande skit eller är det värt det? Vill ju egentligen testa Costco men är inte så ofta man är i närheten av den enda butiken i landet.
Citera
2024-12-12, 12:18
Medlem
Några nyare tankar angående detta?

Hon där hemma har städfirma, så det förbrukas ju en del Wc Duck. Hon brukar handla där det är billigast, typ Ö&B, de tar i skrivande stund 22 spänn för en flaska. Ibland har de rea, runt 20 spänn.

Jag kollade firman ämnad till tråden... 448,50 för en kartong om 12. För de utan förmåga till huvudräkning, så är det 37,38 kr/st...

En viss skillnad.

Så, vem handlar här?!
Citera
2024-12-16, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Några nyare tankar angående detta?

Hon där hemma har städfirma, så det förbrukas ju en del Wc Duck. Hon brukar handla där det är billigast, typ Ö&B, de tar i skrivande stund 22 spänn för en flaska. Ibland har de rea, runt 20 spänn.

Jag kollade firman ämnad till tråden... 448,50 för en kartong om 12. För de utan förmåga till huvudräkning, så är det 37,38 kr/st...

En viss skillnad.

Så, vem handlar här?!
En del Pizzeriababbar ser man där som köper storpack oliver och sånt. Har varit där något gånger med en kompis, deras priser är nästan alltid mycket högre än på vanliga butiker.

Ibland har dom dock erbjudanden på kött och frysvaror, det brukar vara rätt bra pris men du behöver ju tajma erbjudanden.

Affärsidén verkar vara att lura folk som inte klarar av att läsa jämförpriser och tror att det är billigare per kg/liter än ica maxi bara för att förpackningen är fem gånger så stor.
Citera
2025-11-03, 17:52
Medlem
Jag handlar på snabbgross club ibland. Och tycker att det är ganska bra.
En stor fördel är att det är lite folk där. (Att trängas är inget jag gillar).

Annars uppfattar jag priserna som bra. Speciellt deras erbjudanden. Brukar inte kolla priser speciellt, men de ggr jag har kollat har det varit bra. Väl värd medlemsavgiften.
Citera
2025-11-03, 18:04
Avstängd
Jag har koll på Axfood o Martin - så hääär funkar deet.

Konsumentprodukter som är märkesvaror är INTE Billiga-
de vågar inte sparka ICA o Hemköp/Willys som de äger på pungen.

Vad som är billigt är vissa storförpackningar som cafeer o restauranger köper
o som inte finns i vanliga butiker.

Frysta varor fisk mm av udda fabrikat allt import är billiga.

Dricka backvis t ex san pellegrino har i vart fall varit billigt-
dyra espressokaffen har varit billiga men f f a udda fabrikat som
inte finns i butikerna - Musso var väldigt billigt o ett bra kaffe som
Axford är ensamimportör av.

Dyra ostar är billiga men stoooraaa

Frysta grönsaker o f f a

Färska grönsaker o frukt där dyrare än Ali Baba på torgen

Stora burkar med paprika soltorkade tomater ayran
o stooraa förpackningar kryddor är mycket billiga och
förmodligen även sopsäckar och dylikt
Citera
2025-11-03, 19:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagsskvaller --> Köksredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2025-11-11, 18:06
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nu är det ju så att de flesta inte köper ett bröd för 50kronor utan 95% av kunderna köper vanliga varor.

Många varor som köttfärs kostade mer på 80 talet så dom har fått ta ner kvaliteten på innehållet på vissa varor .
kycklingen får lida hela sitt liv.
Det är fan sjukt att de kan föda upp en kyckling och sen slakta den och transportera till butik med svenska skatter och personal och sälja en grillad kyckling för 49kronor.

De har även bytt ut smör mot gift margarin i många produkter för att hålla priserna nere.

Finns hur många exempel som helst.
Aladdin chokladask kostade mer på 80 talet med hälften i lön .De har alltså tvingats byta ut innehållet mot skit och extremt mer socker.
Vem som helst fattar att man inte kan sälja en chokladask med kvalitet för 40-50kronor lägg därtill svenska skatter så är det sinnessjukt billigt.
De flesta ica butiker i sverige har bara 2 till 5 % vinst efter skatt.

Vi i sverige har extremt bra pris på de flesta varor matbutiken.

Bullshit.

På 90-talet kunde du köpa köttfärs, Svensk, max 10% fett i butik i lösvikt för 30 spänn/kg.
Som lockvara.
Billigare, hur du än räknar. Bra protein idag är betydligt dyrare.
Senast redigerad av Pitschka 2025-11-11 kl. 18:15.
Citera
2025-11-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bullshit.

På 90-talet kunde du köpa köttfärs, Svensk, max 10% fett i butik i lösvikt för 30 spänn/kg.
Billigare, hur du än räknar. Bra protein idag är betydligt dyrare.

på 50talet la folk runt 40% av sin lön på maten.

Sen blev det billigare.
på 80talet 25% av lönen.

-Några år sen 2022 ännu billigare .Endast 12 tll 13% av lönen på mat.

Så matpriserna har inte höjts lika mycket som lönerna och har sackat efter under lång tid trots höga ob tillägg och tillkomna nya skatter och nästan dygnet runt öppet i svenska matbutiker.

Vi har haft det väldigt bra under lång tid tills sossarna manipulerade upp matpriserna med elskatter och sjuka bensinpriser ett tag och företag som gb och orkla osv som har monopol passade på att höja extra mycket och sen coronaskojeriet och eliten som manipulerar priserna på råvarubörsen på kakao osv för att tjäna pengar osv och sen det onödiga kriget som mutade europeiska ledare vill ha för att tvätta våra skattepengar till krigsindustrin som höjt vetepriserna och odling av vissa saker.

Efter höjningarna senaste åren så är dock matkassen fortfarande billigare idag än på 80talet och innan.
Kommer ihåg när de hade annonspris på köttfärs för 69,90 per kg på slutet av 80talet.

Motsvarar idag cirka 165kr per kg men på annons brukar de väl gå för 99kr per kg så extremt mycket billigare idag.

jag kan köpa kikkoman soja för 35kr på ica medans det i länder med under halva svenska lönen kostar 55kr.
icas egen fryspizza kostr bara 32kr här medans det kostar 60kr i estland.

Ben jerrys och häegen dasz kostade 80kr i många länder medans det kostade 40 i sverige eller 33 på annons.
san pellegrino kostar 22kr i grannlandet medans det bara kostar 14 här.
Picadeli sallader kostar 24kr hg i finland medans det kostar 15kr hg på coop.
4-pack magnum 100kr medans skräpet kostade 40kr här.
ekologisk tomasås billigare på ica än i litauen.

Det gäller väldigt många kvalitetsprodukter som är mycket dyrare runtom europa i butikerna vad jag märkt än i sverige trots högre lön och högre skatter.
Mer konkurrens här i många segment av varor.
Senast redigerad av Blatteman 2025-11-11 kl. 18:42.
Citera
2025-11-11, 18:43
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
på 50talet la folk runt 40% av sin lön på maten.

Sen blev det billigare.
på 80talet 25% av lönen.

-Några år sen 2022 ännu billigare .Endast 12 tll 13% av lönen på mat.

Så matpriserna har inte höjts lika mycket som lönerna och har sackat efter under lång tid trots höga ob tillägg och tillkomna nya skatter och nästan dygnet runt öppet i svenska matbutiker.

Vi har haft det väldigt bra under lång tid tills sossarna manipulerade upp matpriserna med elskatter och sjuka bensinpriser ett tag och företag som gb och orkla osv som har monopol passade på att höja extra mycket och sen coronaskojeriet och eliten som manipulerar priserna på råvarubörsen på kakao osv för att tjäna pengar osv och sen det onödiga kriget som mutade europeiska ledare vill ha för att tvätta våra skattepengar till krigsindustrin som höjt vetepriserna och odling av vissa saker.

Efter höjningarna senaste åren så är dock matkassen fortfarande billigare idag än på 80talet och innan.
Kommer ihåg när de hade annonspris på köttfärs för 69,90 per kg på slutet av 80talet.

Motsvarar idag cirka 165kr per kg men på annons brukar de väl gå för 99kr per kg så extremt mycket billigare idag.

jag kan köpa kikkoman soja för 35kr på ica medans det i länder med under halva svenska lönen kostar 55kr.
icas egen fryspizza kostr bara 32kr här medans det kostar 60kr i estland.
Det gäller väldigt många kvalitetsprodukter som är mycket dyrare runtom europa i butikerna vad jag märkt än i sverige trots högre lön och högre skatter.
Mer konkurrens här i många segment av varor.

Visst.

Vi kan väl spinna vidare på Svensk köttfärs-indexet.
För det var protein-stapelvara. Då. Borde vara nu.
Eller priset på en Irländsk oxfilé eller en Nederländsk Gouda-ost eller en Norsk uttagen lax.

Bra råvaror/protein.

GLÖM att dessa inköp äter mindre lön idag jämfört med 80/90-tal.
Procentuellt. Med indexuppräkning.
Citera
2025-11-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Visst.

Vi kan väl spinna vidare på Svensk köttfärs-indexet.
För det var protein-stapelvara. Då. Borde vara nu.
Eller priset på en Irländsk oxfilé eller en Nederländsk Gouda-ost eller en Norsk uttagen lax.

Bra råvaror/protein.

GLÖM att dessa inköp äter mindre lön idag jämfört med 80/90-tal.
Procentuellt.

Man räknar alltid totalpriset på matutgifterna för månaden.

Folk lägger nästan inget av lönen på mat längre jämfört mot förr trots manipulerandet av matpriserna senaste 2 åren. Men de kommer nog jämna ut sig så småningom när man avslutar onödiga krig och börjar köpa olja igen som andra länder och slutar med andra dumheter som att höja bensinpriset och tar bort lite elskatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in