2024-12-12, 07:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag skulle snarare vilja översätta det som överbeskyddad. Liknelsen hänför sig uppenbarligen till "finporslinet" i gamla dagars hushåll, som bara ytterst sällan togs fram i nyktert och städat sällskap, och alltid noga skyddades från att "naggas" i kanten!
Det kan du givetvis göra, men det är inte vad som avses. ”Fin i kanten” betyder att vara tillgjort förnäm, ingenting annat.
Citera
2024-12-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Eller risbastu. Eller sinkadus, avbasning, hurril och sittopp.
Ej heller lavett, smäll på käften, räkna tänderna (detta iofs mer en nödöversättning från andra språk, är nog inte ett svenskt idiom, men förstås av den vakne lyssnaren när sammanhanget är klart. Förekommer sagt av folk med tex polskt bakgrund.).

Ps. Avbasning kunde iofs vara utskällning också. Kanske i det militära, när sergeanten skällde ut en mening basse som sergeanterna och korpralerna ju för plägsed hade.
Citera
2024-12-12, 08:22
Medlem
Citat:
...

Duckspeak.

Är det från Orwell?? Näbbtal? Dvs man återupprepar politiskt korrekta fraser, utan verkligt innehåll eller att fundera om de hänger samman eller hur det verkligen är?
Citera
2024-12-12, 08:29
Medlem
Citat:
Till båtnad för dem som icke fattar ovanstående: uttrycket "undantaget bekräftar regeln" hänvisar till gammal romersk lag, där det var en grundprincip att då något uttryckligen förbjöds var det underförstått att allt annat var tillåtet (sålänge det inte stred mot ngn annan lag).

Ett vanligt (modernt) exempel är "parkering förbjuden söndagar", vilket då skulle innebära att parkering vore (underförstått) tillåten alla andra dagar.

Mitt exempel med att resp. cykla på en gräsmatta var endast ägnat att visa på ett extremfall av detta slags juridisk argumentation!

Tack för förklaringen!

Gammal romersk lag och gammal romersk lag.

Den romerska rätten studeras fortfarande som ett centralt ämne vid juridiska studier.
Om inte annat så som en jämförelse till dagens lagstiftning, men ofta nog ÄR mycken av dagens lagstiftning direkta ekon från vad de romerska rättslärde har kodifierat på sin tid.
Många juridiska fraser termer och principer är direkta latinska citat from romersk rätt... Kanske mest i den engelska och amerikanska rättskipningen än här på kontinenten men iaf.

Habeas corpus, Iuris prudensis, etc etc
Citera
2024-12-12, 09:03
Medlem
Merwinnas avatar
Jag frågade en gång ett par ungdomar bakom disken på en restaurang: "har ni rättigheter?" Jag menade förstås alkoholförsäljningsrättigheter, men det fattade de inte - de trodde nog att jag menade fackliga rättigheter eller något... Blev dumt.

Standardfrågan efter "frimärken till kontinenten" upphörde postkassörskor och sedan expediter på postombudsställen gradvis att förstå, nu är det knappast någon som förstår den längre. Så nu måste man säga "frimärken till Europa", men jag tycker att det blir fel eftersom Sverige också hör till Europa.
Citera
2024-12-12, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Är det från Orwell?? Näbbtal? Dvs man återupprepar politiskt korrekta fraser, utan verkligt innehåll eller att fundera om de hänger samman eller hur det verkligen är?

Ja, det är Orwell, men det är inte samma sak som att ha karbonpapper i käften. Att ha karbonpapper i käften var detsamma som göteborgarna menar med tjôta ungefär.
Citera
2024-12-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Lika barn leka bäst. I dagens samhälle värderas oftast mångfald och olikeheter. Detta är på sitt sätt ett rasistiskt ordspråk.

Morgonstund har guld i mun. Detta fattar nog inte ungdomarna.

Hur gammal är du själv?
Citera
2024-12-12, 20:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Många unga tror att Jantelagen är något egalitärt och bra, medan det i verkligheten är motsatsen: Jantelagen är den inskränkta kälkborgerliga normen att människor (som inte är överklass eller övre medelklass) ska veta sin plats i hackordningen och känna sig värdelösa i motsats till "samhällets stöttepelare".

Citat:
Har alltid uppfattat begreppet "Jantelagen" som en sammanfattning av "Slicka uppåt! Sparka nedåt!"

Jag har vid åtminstone två tillfällen tidigare försökt utreda det här på Flashback, dock inte nödvändigtvis i detta forum. Nej, jantelagen handlar inte om hur folk med högre status förtrycker dem som har lägre status. Jantelagen handlar om hur folk med låg status förtrycker och håller varandra nere. På engelska kallas det the crab bucket syndrome eller the crab basket syndrome. Eller kanske rentav the crab barrel syndrome. Sök gärna på det.
Citera
2024-12-14, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har vid åtminstone två tillfällen tidigare försökt utreda det här på Flashback, dock inte nödvändigtvis i detta forum. Nej, jantelagen handlar inte om hur folk med högre status förtrycker dem som har lägre status. Jantelagen handlar om hur folk med låg status förtrycker och håller varandra nere. På engelska kallas det the crab bucket syndrome eller the crab basket syndrome. Eller kanske rentav the crab barrel syndrome. Sök gärna på det.

Och som finns förevigat och gjorts odödligt i musikstycket "Working Class Hero" (+ "is something to be")
Av John Lennon och Yoko Ono år 1970 gjordes den.
Albumet heter John Lennon/Plastic Ono Band.

Läs texten och att den verkligen anspelar på Jantelagen.
Jantelagen har många fler bottnar än bara den här tolkningen.
Och är i sin tur ett slags ovärderligt kulturellt arv i Norden.

Liknande sedelärande berättelser som Jantelagen finns lite överallt i andra
civilsamhällen/språkområden också.

Japan är ett sådant språkområde bland annat.
Har för mig att det finns liknande uttryck på japanska som påminner om Jantelagen.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-12-14 kl. 02:17.
Citera
2024-12-14, 17:11
Medlem
Sonny00s avatar
”Vid vite förbjudet att beträda gräsmattan” är det nog inte många under 60 som förstår.
Citera
2024-12-15, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Kommentaren till någon som upprepar sig
"Har du käkat karbonpapper, människa?"
är ett mycket bra uttryck som få under 40 kan relatera till.

[...]
Käka karbonpapper (*) kan syfta på att personen ljuger.
Tungan blir ju svart.
Finns i och för sig andra uttryck som anspelar på att
tungan blir svart när man ljuger.
[...]
I min värld hette det "Har du svalt ett karbonpapper?" Då blev det tydligare att det handlade om att upprepa sig och inte om att ljuga.
Citera
2024-12-15, 11:37
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I min värld hette det "Har du svalt ett karbonpapper?" Då blev det tydligare att det handlade om att upprepa sig och inte om att ljuga.
En del av att käka är ju att svälja, så otydligt tycker jag det inte är.

Däremot är det lite långsökt att karbonpapper skulle ha nåt med att ljuga. "Käka karbonpapper" är helt enkelt att upprepa nåt, att 'kopiera' sig själv. Men man måste väl förstå vad ett karbonpapper har för funktion för att begripa innebörden.

Alla som sett Varning för Jönssonligan har förresten hört uttrycket, även om inte alla förstod det. Det är när Rocky ängsligt flera gånger tjatar om "vad gör vi nu?" varpå Vanheden till slut tröttnar och kontrar med " Har du ätit karbonpapper? Vad vi gör? Vi gör vad vi alltid har gjort. Stora stötar, lysande stötar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in