Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Jag har inte en aning om hur det stod till i huvudet på Unabombaren, eller var han dömdes, men Mangione hade inte haft en chans för rättpsyk i Sverige eller något annat land heller, av det förvisso lilla vi vet om fallet hittills. Han är helt enkelt i sammanhanget inte särskilt svårt sjuk alls. Ribban sätts väldigt högt där.
Även här numera, en del talar om hur lätt det varit i Sverige men det är flera decennier sedan. (Jag påstår inte att du sign Flaskback tror det, det är mer som en kommentar.)
Gällande USA så kan vi ju ta två närliggande exempel: Mark Chapman mördade John Lennon i New York i december 1980, och John Hinckley skadade Ronald Reagan svårt i mars 1981 i Washington. Hyfsat likvärdigt liberala delar av USA redan dåförtiden, likartat förvirrade skyttar.
Mark Chapman fick livstids fängelse i New York, hans förvirring, där han identifierade sig med Holden Caulfield i Salingers bok Räddaren i nöden och en massa andra stolligheter, inget av det räckte till att hamna på rättspsyk, utan det blev livstid, och han sitter fortfarande inne.
John Hinckley var besatt av Jodie Foster efter att han sett filmen Taxi Driver, och han ansågs fullkomligt sjuk i huvudet och hamnade på dårhus och satt där tills för tre-fyra år sedan då han beviljades frigång under stora restriktioner. Nu var det en sittande president han närapå mördade, men i alla fall.
Att döma av det som framkommit hittills är den här snubben sannolikt friskare än Mark Chapman och inte ens i närheten av John Hinckley i "galenhetsgrad". Och dessutom så har även USA de senaste fyrtio åren fått strängare regler för bedömningar kring rättspsykiatrisk vård. (Rätt mycket sådant där följer kriminologiska och psykiatriska "skolor" och rådande forskningsläge, så de ändras i"i takt" med varandra i olika länder över tid.)
Så mitt i och för sig lekmannamässiga stalltips är att den här herrn inte har någon som helst chans att ses som alltför psykiskt störd för att kunna åtalas. Ärligt talat tror jag inte ens att något advokatteam kommer att försöka sig på det försvaret. (Visserligen skulle han själv kunna insistera på det, så vi får väl se, men jag tror inte att det blir ens så.)