2024-12-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Växt-kolesterol-baserat smör med ett gemensamt namn kallat för smörgåsmargarin.

Växt-kolesterolet har en mycket god effekt vid till exempel IBS.

Rätt sorts kost-fiber har också en god effekt vid till exempel IBS

Mvh/ @JokerMannen
Vissa växtfetter är nyttiga, tex kokosfett och linfröolja och i viss mån olivolja.

Du har fortfarande inte berättat för tråden vilket sorts margarin du rekommenderar.

Äkta smör är fortfarande bäst och även de jag nämner ovan.

Du inser väl att gemene man tolkar ordet "margarin" som det vanliga sorterna som finns att köpa i daglivaruhandeln, de margarinerna är fulla med omega 6 och du vet inget om personernas övriga kost och intag av omega6 fetter.
Citera
2024-12-08, 08:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lionesse1
Hamnat i IBS-skov efter längre tids stress och tror det triggats igång av en ibuprofenkur. Starka magknip, uppblåshet, osv.

Vad brukar lindra bäst vid skov?
Jag testade gelatin och blev plötsligt bra. Äter samtidigt mjölksyrabakterier så inte helt säker vad som hjälper. Gelatin finns som pulver eller i visst godis.
En annan sak som låter skum men funkar är djupandning.
Senast redigerad av TaxenSixten 2024-12-08 kl. 09:21.
Citera
2024-12-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag testade gelatin och blev plötsligt bra. Äter samtidigt mjölksyrabakterier så inte helt säker vad som hjälper. Gelatin finns som pulver eller i visst godis.
En annan sak som låter skum men funkar är djupandning.

Beträffande att konsumera livsmedel med tillsatta mjölksyre-bakterier så som också preparat i kapselform innehållande mjölksyre-bakterier.

Efter cirka en tid av 30 minuter, så har mer än 90% av de mjölksyre-bakterierna som tillförts magsäcken avdödats av magsäckens Klorid- och Väte-joner vilket betyder, att den lilla kvarstående mängden som eventuellt lyckats med att överleva inom magsäckens sura miljö inte har någon effekt då den mycket lilla mängden mjölksyre-bakterier har nått ned till grovtarmen.

Däremot sagt till det ovan skrivna skall tilläggas, att mjölksyre-bakterier som tillförts magsäcken hjälper till att avdöda sådana typer av skadliga mikro-organismer som har toxiska effekter, det vill säga, sådana typer av bakterier som kan orsaka Nauséa, diarréer och andra typer av mag- och tarm-besvär.

Vill man uppnå full effekt beträffande mjölksyre-bakterier så är det nödvändigt att dessa bakterier får en direktkontakt med grovtarmens ytliga Mucósa vilket betyder att mjölksyre-bakterier inte har en tillfredsställande effekt per Ós utan måste sprutas in i grovtarmen per Ánus Canális.

Mjölksyre-bakterierna har en mycket viktig uppgift inom grovtarmen då de hjälper till att sänka grovtarmens pH-värde. Ju lägre pH-värde som kan uppnås inom grovtarmen, desto större motståndskraft får Colon-Mucósans yttersta slemhinne-lager.

Extra tillägg till det ovan skrivna.

Då speciella Colon-bakterier bildar Butyrat-syror vilket i första hand ger Colono-Cýterna dess livsnödvändiga nutrition.

När Colono-Cýterna förbränner butyrat-syror, så krävs mycket stora mängder av syre vilket i sin tur leder till att pH-värdet inom grovtarmen sjunker, detta i sin tur hjälper grovtarmen att få bort ovälkomna bakterier.

De allra flesta skadliga bakterier som försöker att få fäste på grovtarmens ytliga Mucósa är bakterier som kräver och trivs i syrerika miljöer.

Så länge som miljön inom grovtarman klarar ut av att upprätthålla ett lågt pH-värde, så kommer grovtarmen att fungera fullt tillfredsställande.

Individer vilka lider av en dysfunktionell grovtarm, det vill säga, IBS, har ingen nytta av att tillföra sin magsäck med olika typer av mjölksyre-bakterier på grund av att mer än 90% av de tillförda mjölksyre-bakterierna kommer att, inom en tid av cirka 30 minuter, vara avdödade av magsäckens Klorid- och Väte-joner.

Men, tilläggas skall, att mjölksyre-bakterier hjälper till att avdöda andra ovälkomna gäster inom magsäcken, det vill säga, under den korta tiden som mjölksyre-bakterierna har sin fulla effekt.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2024-12-08 kl. 16:51.
Citera
2024-12-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ingen vill läsa ditt svammel.

Hur pigga, och hur aktiva bakterierna än är i probiotisk föda, så dör de allra flesta sådana bakterier inom magsäcken, det är också sedan länge bevisat, att så är fallet.

Man varken botar eller lindrar en dysfunktionell grovtarm
( IBS ) med konsumtion av probiotiska livsmedel så som även, till exempel, mjölsyrade grönsaker.

Magsäckens kraftfulla och sura miljö kan sjunka ner till ett pH-värde på 1,5 vilket leder till att probiotiska bakterier och mjölksyre-bakterier avdödas eftersom de inte klarar ut av att leva i en sådan sur miljö eller, i ett sådant lågt pH-värde.

Det finns betydligt mer effektivare sätt att gå tillväga med för att uppnå lindring då man som individ besväras av en dysfunktionell grovtarm ( IBS )

Man kan till exempel lära sig att förstå hur Tryptofanets metaboliter ( Skatol och Indol ) påverkar grovtarmens ytliga Mucósa då dessa metaboliter får vara i kontakt med Mucósan under en allt för lång tid som till exempel vid Obstipátions-problem.

Faeces har till största delen sin lagringsplats inom Distála Cólon Descéndens, det vill säga, den Cólon-parten som befinner sig precis före, där Sigmoidéum tar sin början.

Faeces uppehåller sig inom denna Cólon-böjen tills den Gastro-Koliska reflexen startar och sedan frampressar Faeces mot Cólon Réktum.

Vid till exempel Obstipátion, så är det mycket vanligt att Faeces-rester blir kvarliggandes inom Cólons uppsamlings-plats och sålunda irriterar Colon-Mucósan, detta, vilket leder till att individen kommer att må dåligt, detta beror på att metaboliterna Skatol och Indol är toxiska och något som grovtarmen vill göra sig av med inom en viss tid.

Eftersom som de Colonála cellerna kontinuerligt absorberar vätska ur Faeces så kommer ämnen in i blodbanan och sedan når fram till Hépar. För höga mängder av toxiska metaboliter överbelastar det Hepátiska systemet vilket leder till att individen mår dåligt.

Ju renare man lyckas hålla sin grovtarm, desto bättre hälsa och välmående kan individen uppnå.

De individer vilka besväras av IBS, har till allra största utsträckning kvarliggande Faece-rester efter en gjord tarmtömning.

Faces-resterna som ligger kvar inom tarmen och som individen inte lyckats göra sig av med kommer att leda till Mucósa-irritationer och detta i sin tur, leder även till att stora mängder av tarmgaser bildas inom grovtarmen vilket också påverkar individen negativt.

Den gasen som uppstår från kvarliggande Faeces-rester kallas för [ Stående Gas ] det vill säga, gas-ansamlingar inom grovtarmen som individen har svårt att göra sig av mig.

Den stående gasen trycket mot Colon-Mucósan och leder till att man sålunda mår sämre och samtidigt som gasmängderna leder till Colon-Distension, det vill säga, att tarmen sväller upp.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2024-12-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ja du ser responsen du får från denne du citerat. Det är googlesvar med tvetydiga svar och meningsuppbyggnader som bara en AI sysslar med.

Alla som frågar denne jokern om något får svar som är faktabaserade men osammanhängande och utelämnar alltid viss information som kan få helt vansinniga följder, tex som det jag diskuterade med honom om gluten och hans råd att äta gluten eller omega fetter och smörsyra.

Lägger man ned lite tid så får man vettigare svar av att googla själv i de frågor man vill ha svar på.
Frågar man jokern så får man en viss tidsvinning av att slippa googla själv men i övrigt blir det väldigt haltande i längden att interagera med honom.
Citera
2024-12-09, 20:17
Medlem
Citat:

Gemene man har med största sannolikhet någon gång besökt ett badhus och därinom fått uppleva den starka Klor-odören.

Kloret som blandats ner i badbassängs-vattnet är så vitt alla förstår, bakterie-avdödande och, har en bakterie-dödande effekt.

Inom en mänsklig individs Magsäck, så finns en Mucósa vilken är rikligt försedd med så kallade Parietál-Celler, dessa Magsäcks-celler är försedda med så kallade
Pro-Tón-Pumpar och mikroskopiska membran.

Varje Parietál-Cell, är försedd med två stycken membran-fungerande Pro-Tón-pumpar och ur vilka två olika cell-kanaler det sekerneras Klorid-joner och Väte-joner.

Samman-blandningen av Klorid-joner och Väte-joner äger rum från Parietál-Cellernas Apikála parter, det vill säga, från själva cell-topparna.

Klorid-jonerna har den bakterie-avdödande effekten inom Magsäcken medans Väte-jonerna i sin tur bestämmer Magsäcks-innehållets pH-värde.

Ju fler Väte-joner som sekerneras till Magsäckens Khýmus-innehåll, desto lägre pH-värde kommer att uppstå. Väte-jonernas främsta uppgift, det är att aktivera det inaktiva Pepsinogénet till ett aktivt och protein-spjälkande Pepsin som sedan klyver olika proteiner till mindre mikroskopiska parter.

Khýmus är den välling-formade massan som tillförts Magsäcken efter Dentál tuggning och sedan nedsvalts via Esófagos, det vill säga, matstrupen.

Då Magsäcken utför muskulära sammandragningar och peristaltistiska vågrörelser så tillblandas Klorid- och Väte-joner in i Khýmus-innehållet och, efter cirka 10 minuter gångna, så har Magsäckens pH-värde gått ner till 2,0 - 1,5 och då först är det protein-spjälkande enzymet pepsinogén fullständigt aktiverat.

För de som fäster sin inre tro på probiotiska livsmedel och mjölksyrade grönsaker för att kunna bota eller också lindra en dysfunktionell grovtarm, det vill säga ( IBS )

Testa följande skrivet.

Bland Klorid-joner tillsammans med Väte-joner i vanligt ljummet kranvatten och, efter det att blandningen är utförd, så mäter man pH-värdet.

Blandningens pH-värde skall ligga på 2,0 och ända ner till 1,5.

Till denna blandningen tillsätter man 4 till 5 matskedar med spadet från en burk som innehåller mjölksyrade grönsaker och slutligen rör om ordentligt med hjälp av en absolut ren träslev.

Man kan sedan direkt efter avslutad blandning konstatera att blandningen innehåller levande mjölksyre-bakterier.

Låt sedan blandning stå still i rumstemperatur. Efter cirka 20 till 30 minuter kan man sedan mycket enkelt konstatera att cirka 90% av mjölksyre-bakterierna har avdödats, detta är naturens lagar och regler.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2024-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Hej, jag undrar, har du blivit helt fri nu ifrån dina mag- och tarm-besvär ... ?

Mvh/ @JokerMannen

Hej, ja jag har börjat äta annorlunda, mer fibrer, mer protein och mindre kolhydrater, magen fungerar riktigt bra nu, har jag gått en helg och ätit mycket mackor, chips och godis så får jag direkt en stark variation vad som kommer ut, mycket gaser och mycket magknip, äter normalt sett runt 80-100g kolhydrater och ungefär 150g protein per dag, som bonus tappar jag 0.5-1kg i veckan.
Citera
2024-12-11, 20:31
Medlem
IBS är en jävla slask diagnos man kan likaväl ha en pågående cancer på g som inte setts än på någon undersökningar. Nästa vecka ska jag köra en MR buk som jag själv köpt privat genom magnetlabbet.se så vi få se vad den ger .
Citera
2024-12-14, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fiberbröd bör han verkligen avstå ifrån ifall han har problem med zonulin-funktionen. Gluten är känt för att orsaka leaky gut.

Att låta sig tillföra sin kropp med livsmedel vilka innehåller smörsyror, är till föga hjälp för en dysfunktionell grovtarm ( IBS )

Smörsyror skall uppstå genom Colon-bakteriella funktioner, detta sker och äger rum med tillförandet av kostfiber och därtill sagt, med rätt sorts kostfiber som får, och på ett naturligt sätt, brytas ner med hjälp av Colon-bakteriella jäsnings-processer.

Smörsyror är någonting som bildas när speciella Colon-bakterier fermenterar kostfiber som framför allt Råg och Korn.

Smörsyror finns bland annat i livsmedel som Smör och Ostar men, produceras till 95% av speciella Colon-bakterier vid bakteriell jäsning.

En ökad genomsläpplighet hos Colon-Mucósan leder till att toxiska substanser tar sig in genom Mucósans yttersta lager, men, kostfiber som Råg och Korn bildar på ett naturligt sätt de livsnödvändiga smörsyrorna vilka stärker Colons barriärfunktion samt, vilket leder till en god hälsa och tillika till ett gott välmående.

Akkermansía Mucini-Phila är en Intestinal bakterier vilken producerar smörsyror, individer vilka lider av en dysfunktionell grovtarm, det vill säga, ( IBS ) har en mycket liten mängd av just denna bakterien i sin Intestinal-kanal.

Tillför din kropp med rätt sorts kostfiber vilket leder till en mycket god grovtarms-hälsa, detta är ett faktum som varken du, jag eller någon annan kan ändra på.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2024-12-14, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
IBS är en jävla slask diagnos man kan likaväl ha en pågående cancer på g som inte setts än på någon undersökningar. Nästa vecka ska jag köra en MR buk som jag själv köpt privat genom magnetlabbet.se så vi få se vad den ger .

Efter att ha läst igenom dina olika skrivna och postade inlägg, så har jag mycket svårt att kunna föreställa mig, att du som individ, skulle vara drabbad av en cancer-sjukdom, däremot sagt, att du har krångel med din Mag- och Tarm-kanal, råder det ingen tvivel om för min del.

Du får nog lära dig, att försöka, att acceptera att du helt enkelt sagt har en väldigt känslig Mag- och Tarm-kanal och, att du försöker göra det bästa du kan av din situation och ditt liv för att sålunda kunna få må så bra som möjligt går.

Jag tror inte, att du skall nonchalera diagnosen
( IBS ) helt och hållet, du har faktiskt en del typiska symptomer som just är kopplade till ( IBS )

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2024-12-19, 07:42
Medlem
Citat:
Att låta sig tillföra sin kropp med livsmedel vilka innehåller smörsyror, är till föga hjälp för en dysfunktionell grovtarm ( IBS )

Smörsyror skall uppstå genom Colon-bakteriella funktioner, detta sker och äger rum med tillförandet av kostfiber och därtill sagt, med rätt sorts kostfiber som får, och på ett naturligt sätt, brytas ner med hjälp av Colon-bakteriella jäsnings-processer.

Smörsyror är någonting som bildas när speciella Colon-bakterier fermenterar kostfiber som framför allt Råg och Korn.

Smörsyror finns bland annat i livsmedel som Smör och Ostar men, produceras till 95% av speciella Colon-bakterier vid bakteriell jäsning.

En ökad genomsläpplighet hos Colon-Mucósan leder till att toxiska substanser tar sig in genom Mucósans yttersta lager, men, kostfiber som Råg och Korn bildar på ett naturligt sätt de livsnödvändiga smörsyrorna vilka stärker Colons barriärfunktion samt, vilket leder till en god hälsa och tillika till ett gott välmående.

Akkermansía Mucini-Phila är en Intestinal bakterier vilken producerar smörsyror, individer vilka lider av en dysfunktionell grovtarm, det vill säga, ( IBS ) har en mycket liten mängd av just denna bakterien i sin Intestinal-kanal.

Tillför din kropp med rätt sorts kostfiber vilket leder till en mycket god grovtarms-hälsa, detta är ett faktum som varken du, jag eller någon annan kan ändra på.

Mvh/ @JokerMannen
Fibrer tillför man i ökande mängd EFTER man först vilat tarmen ifrån ALLT som irriterar den och tillför man smörsyra om än i liten mängd så är det långt mycket bättre än att tillföra grova fibrer och gluten till en redan skadad tarm.
Lägg ner ditt svammel.
Citera
2025-01-12, 17:27
Medlem
Hej nu har jag gjort en MR buk genom magnetlabbet.se och det ända man kunde ses var många " tarmfickor " men det visste jag redan att jag hade. Men känner fortfarande att det är något skumt och fel I magen men man kan ha mycket fel I magen trots att det inte syns på tex nag röntgen det finns många defusa sjukdomar som tyvärr inte syns på tex mag röntgen och där kommer väl den klassiska IBS in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in