2024-12-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Nu är vi där igen... Vilka "påståenden om lögner om Sara och Dumpen" (sic!) har jag framfört? Och var har jag anklagat vederbörande för annan brottslighet är den som har dokumenterats i tråden? Och – om så har skett, varför har du inte reagerat förrän nu?

P.S.

Vad som borde vara intressant för tråden, enligt min åsikt, vore ju snarast hur många av de länkade domarna som är ett resultat av Dumpens ingripanden...

Jag har inte engagerat mig i den här debatten på länge, och anledningen till att jag valde att kliva in igen är att jag är så evinnerligt trött på att det ofta handlar om att försöka förminska sina meningsmotståndare, snarare än att diskutera själva sakfrågan: Hur får vi bukt med problemet att vuxna män förgriper sig på barn?

När det gäller dina frågor så vill jag klargöra att jag inte har påstått att just du har spridit några lögner om Sara, Patrik eller Dumpen. Min poäng är att diskussionen överlag tenderar att kretsa mer kring deras karaktärer och metoder än på att försöka adressera problemet som de faktiskt försöker belysa.
Citera
2024-12-11, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Jag har inte engagerat mig i den här debatten på länge, och anledningen till att jag valde att kliva in igen är att jag är så evinnerligt trött på att det ofta handlar om att försöka förminska sina meningsmotståndare, snarare än att diskutera själva sakfrågan: Hur får vi bukt med problemet att vuxna män förgriper sig på barn?

När det gäller dina frågor så vill jag klargöra att jag inte har påstått att just du har spridit några lögner om Sara, Patrik eller Dumpen. Min poäng är att diskussionen överlag tenderar att kretsa mer kring deras karaktärer och metoder än på att försöka adressera problemet som de faktiskt försöker belysa.

OK. Vad jag försöker att belysa är, att i Dumpens fall är ofta "den förmenta boten mer förödande än soten"...
Citera
2024-12-11, 13:32
Avslutad
Citat:

vettefan, men enligt dumpens logik får vi bukt på problemet genom att skicka ut en armé av troll (fiskare) som jobbar heltid med att uppmuntra män att begå övergrepp på barn.
Logiskt? Njaaee
Citera
2024-12-11, 13:40
Medlem
entilllirares avatar
Citat:

Problemet är att två blandmissbrukare har förnedringstv som drivit tvåsiffrigt antal i döden och utpressat män på miljonbelopp, din dumma jävla kossa. I USA finns redan den heliga brottsprovokationslagen och det finns gott om ljusskygga typer som tjänar pengar på att spela fjortis och lägga upp konfrontationsvideos ändå. Som P&S är de oftast kriminella som inte vill eller kan ha ett vanligt jobb och tycker det är kul att få utöva makt.
Citera
2024-12-11, 13:42
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Chat control blir förhoppningsvis ett viktigt verktyg.

Skammen som offer upplever är nog ofta en avgörande faktor för att anmälan ska ske. Och det behöver väl inte ens röra sig om en anmälan, utan för att någon som drabbats över huvudtaget ska prata med någon om vad de råkat ut för.

Rejälare straff för dömda brottslingar är ytterligare en metod som säkert kommer att bidra.

Problemen med Dumpen är så många att de väger betydligt tyngre än det goda de gör. Jag tycker det blir tydligt i Gäddtråden. Den sadismen och skadeglädjen ser man inte hos människor som bryr sig om barn och ungdomar.
Citera
2024-12-11, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
[...]
Jag ser liknande problem med vissa typer av offentliga organ som instiftas för något och mer eller mindre uppnår sitt syfte, när de är klara finns dock ett antal anställda som är beroende av organet för sin försörjning och de ser till att hitta sätt att fortsätta...oavsett om det finns en faktisk efterfrågan eller ej.

Det finns rentav en "lag" (vars namn för tillfället undflyr mig), som beskriver detta. "In a nutshell" -som Basil Fawlty brukade uttrycka det: det tillsätts en organisation, vilken har till uppgift att utröna, huruvida dess lönekälla bör avvecklas – etc...
Citera
2024-12-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Medelåldern för de som dömdes var 30 år. Tycker du det är jämnårigt med 14?

Pappskalle. Grabbarna i högstadiet som ägnar sig åt sexofredande mot jämnåriga flickor hamnar inte i fängelse. Det är dessa som utgör problemet till största del och inte det här konstiga som Dumpen-folket fått för sig.
Fjortisar som raggar på snuskgubbar existerar bara i Saras huvud och det kommer inte bli verklighet. Dock roligt att läsa Dumpens chattar och dom börjar ragga direkt med att kalla den gamla tjockisen för snygg.

Dumpen borde föreläsa på skolor om dom vill minska övergrepp mot barn och låta rättsväsendet ta hand om vuxna förövare.

Sara kan få igenom sin lagförändring så klart och som lite goodwill så kan man slänga in ”Lex Sara” för det är hon värd denna underbara aggressiva människa.
Citera
2024-12-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Medelåldern för de som dömdes var 30 år. Tycker du det är jämnårigt med 14?

Medelålder är statistik. Dessutom visar det inte om det enbart handlar om brott mot fjortisar, som vi liksom dumpen ska fokusera på. Gäller dessa brott mot barn i alla åldrar eller?
Citera
2024-12-11, 14:27
Medlem
AEggkartongens avatar
En annan för frågan intressant aspekt är väl hur dumpens agerande kan påverka åt fel håll, exempelvis genom ett sexualiserande av barn och/eller fjortisar.
Risken finns väl att dumpen genom sitt agerande får det att verka som att det finns ett konstant och icke sinande utbud av fjortisar online som är sugna på äventyr och förhållanden med äldre män. Riktiga människor som finns på nätet, de finns ju faktiskt irl också. Så någonstans finns alltså alla dessa sugna tjejer...

Jag ser en risk i att det kan leda till att fler agerar som de gör på nätet irl om detta är signalerna de får.

Möjligt att detta tagits upp förut men jag har tro det eller ej inte tröskat igenom alla 87000 inlägg.
Citera
2024-12-11, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Pappskalle. Grabbarna i högstadiet som ägnar sig åt sexofredande mot jämnåriga flickor hamnar inte i fängelse. Det är dessa som utgör problemet till största del och inte det här konstiga som Dumpen-folket fått för sig.
Fjortisar som raggar på snuskgubbar existerar bara i Saras huvud och det kommer inte bli verklighet. Dock roligt att läsa Dumpens chattar och dom börjar ragga direkt med att kalla den gamla tjockisen för snygg.

Dumpen borde föreläsa på skolor om dom vill minska övergrepp mot barn och låta rättsväsendet ta hand om vuxna förövare.

Sara kan få igenom sin lagförändring så klart och som lite goodwill så kan man slänga in ”Lex Sara” för det är hon värd denna underbara aggressiva människa.

Vad skulle dumpen-grundarna ha att föreläsa om, utom möjligen deras förmåga att suga åt sig ohemula inkomster från swishande, devota proselyter och oseriösa företag, typ Impulskollen?
Citera
2024-12-11, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
En annan för frågan intressant aspekt är väl hur dumpens agerande kan påverka åt fel håll, exempelvis genom ett sexualiserande av barn och/eller fjortisar.
Risken finns väl att dumpen genom sitt agerande får det att verka som att det finns ett konstant och icke sinande utbud av fjortisar online som är sugna på äventyr och förhållanden med äldre män. Riktiga människor som finns på nätet, de finns ju faktiskt irl också. Så någonstans finns alltså alla dessa sugna tjejer...

Jag ser en risk i att det kan leda till att fler agerar som de gör på nätet irl om detta är signalerna de får.

Möjligt att detta tagits upp förut men jag har tro det eller ej inte tröskat igenom alla 87000 inlägg.

Det gjorde jag också, innan jag "anslöt mig" till den här tråden... (det var väl inte 87000 inlägg då, men ungefär samma "storleksordning").
Citera
2024-12-11, 14:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Chat control blir förhoppningsvis ett viktigt verktyg.

Skammen som offer upplever är nog ofta en avgörande faktor för att anmälan ska ske. Och det behöver väl inte ens röra sig om en anmälan, utan för att någon som drabbats över huvudtaget ska prata med någon om vad de råkat ut för.

Rejälare straff för dömda brottslingar är ytterligare en metod som säkert kommer att bidra.

Problemen med Dumpen är så många att de väger betydligt tyngre än det goda de gör. Jag tycker det blir tydligt i Gäddtråden. Den sadismen och skadeglädjen ser man inte hos människor som bryr sig om barn och ungdomar.

Mer statlig övervakning och hårdare straff kommer inte att lösa några problem och är ett mycket större problem för integritet och utpekande av enskilda än det Dumpen utgör även om Dumpen skulle vara så illa som ni kritiker påstår.

Social kontroll är en nödvändig del av varje sunt och demokratiskt samhälle och något bra och naturligt, tvärtemot vad du fått för dig. Utan en sådan kommer samhället se ännu mer av både organiserad brottslighet och människor som försöker grooma barn för sex. Den kan inte ersättas av att staten skall lägga sig i allt som kan gå fel mellan människor och minutiöst kontrollera och bestraffa, medan vanligt folk skall hålla tyst och sköta sitt.

Social kontroll är inget medborgargarde eller pöbelvälde utan det är människors rätt och skyldighet att reagera mot sin granne som i skydd av sin anonymitet tror sig ha rätt att utföra handlingar som skadar medmänniskor och speciellt de svaga av dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in