• 1
  • 2
2024-12-11, 12:53
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Det är inte första gången jag köper en tvättmaskin. Det är andra gången.
Förra gången var det i en lägenhet där jag kunde koppla in den i badrummet. det skedde lätt med slang till duschslangen.
Den här gången skall jag ha tvättmaskin i köket och det har jag inte haft förut.
Hur kopplar jag för att förse den med vatten enklast?
Det är privat villa så muppar skall hålla på och babbla om vad man får och inte i en hyresrätt undanbedes.
Även folk som skall göra reklam för sin egen rörmokarservice undanbedes. Du får sätta på någon annans kärring.

Det finns väl någon relativt lätt grej man bara kan koppla fast på kranen? Andra lösningar?
Citera
2024-12-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Förra gången var det i en lägenhet där jag kunde koppla in den i badrummet. det skedde lätt med slang till duschslangen.
Den här gången skall jag ha tvättmaskin i köket och det har jag inte haft förut.
Det är privat villa så muppar skall hålla på och babbla om vad man får och inte i en hyresrätt undanbedes.
Även folk som skall göra reklam för sin egen rörmokarservice undanbedes. Du får sätta på någon annans kärring.

Det finns väl någon relativt lätt grej man bara kan koppla fast på kranen? Andra lösningar?

Nu spelar det ingen roll hyreslägenhet eller villa, ska försäkringen gälla kolla med försäkringsbolaget först va du får eller inte för att försäkringen ska gälla! och Hemmapulare som dig ger alla jobb med vattenskador mm! Frågar man på FB om en sak ska man hålla sig bort från det! Men lycka till och go helg
Citera
2024-12-11, 13:10
På den här sidan kanske du får svar på dina frågor? https://sakervatten.se/branschregler...4-tvattmaskin/
Citera
2024-12-11, 13:12
Medlem
Beror väl på hur det ser ut i ditt förbannade kök med anslutningar till vatten respektive avlopp. Titta under diskhon om det finns förberett att ansluta diskmaskin kanske?
Citera
2024-12-11, 13:13
Medlem
tnems avatar
Citat:

Anslutning till vattnet gör väl bara ett t-kors vid kökskranens anslutningar.
Glöm inte avstängningsventil. Eller skaffa en kran som är förberedd för diskmaskin.
Avloppet kan nog vara värre, risk att man trycker upp vatten i diskhon misstänker jag om man kopplar in den som en diskmaskin.

Tycker det borde vara lik hur man installerar en diskmaskin.

Ett problem jag ser är när man skall rensa målfållan, då kommer det rinna ut vatten på golvet.
Citera
2024-12-11, 13:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har du diskmaskin i köket?

I så fall: Skaffa ett T-rör och koppla tvättmaskinen på diskmaskinsuttaget, likaså avloppet.

Har du inte diskmaskin kanske du ändå har diskmaskinsuttag på diskbänksblandaren, då äre ba du kopplar in dig på den.
Citera
2024-12-11, 13:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du ska inte koppla tvättmaskiner eller diskmaskiner direkt på kranen. De är inte gjorda för det trycket.
Citera
2024-12-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Anslutning till vattnet gör väl bara ett t-kors vid kökskranens anslutningar.
Glöm inte avstängningsventil. Eller skaffa en kran som är förberedd för diskmaskin.
Avloppet kan nog vara värre, risk att man trycker upp vatten i diskhon misstänker jag om man kopplar in den som en diskmaskin.

Tycker det borde vara lik hur man installerar en diskmaskin.

Ett problem jag ser är när man skall rensa målfållan, då kommer det rinna ut vatten på golvet.

Man kan väl bara låta slangen gå in i ett rör och ut genom fönstret? Det finns ingen fara för det i mitt fall. Gräsmatta där vattnet landar på min egen tomt.
Citera
2024-12-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska inte koppla tvättmaskiner eller diskmaskiner direkt på kranen. De är inte gjorda för det trycket.

Ja, men har du sagt A får du säga B.
Citera
2024-12-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har du diskmaskin i köket?

I så fall: Skaffa ett T-rör och koppla tvättmaskinen på diskmaskinsuttaget, likaså avloppet.

Har du inte diskmaskin kanske du ändå har diskmaskinsuttag på diskbänksblandaren, då äre ba du kopplar in dig på den.

Gött. Skall kolla.
Men om man inte har diskmaskinsuttag då?
Citera
2024-12-11, 13:32
Medlem
Leta upp var kallvatten anslutningen är till kranen bör sitta en avstängningsventil om det inte är riktigt gammalt oavsett ett ställe där du kan dela på ledningen köp dig en fördelare (tkors) och en extra avstängningsventil koppla på kranen är inte och rekomendera då det ofta är en gummipackning i dessa som kan få problem hålla trycket. Koppla rakt på vattenledningen en extra ventil så du kan stänga vattnet vid behov. behöver du mer förklaring än så är du inte händig nogg handlar om par gängade kopplingar och är så lätt min mormor kan göra detta. Som andra sagt vid tömmning etc blir det lätt vatten på golvet men ärligt det är inga problem se bara till torka upp det ordentligt och så det inte flyter in under skåp etc kan orsaka problem.
Citera
2024-12-11, 13:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja, men har du sagt A får du säga B.

B är att du får ta dit en rörkrökare som installerar en tvättmaskinsanslutning med avstängningskran och avloppstratt. Vatten och avlopp att ansluta till finns ju i diskbänksskåpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in