2024-11-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Torsdag igen. Börjar se en trend senaste månaden med minimal minskning varannan vecka och sen ett större kliv varannan vecka.

Jag har nu kommit ner till normalviktigt BMI (24,8). BMI är ju ett trubbigt verktyg, men det känns ändå som en rejäl, härlig milstolpe för mig.

Jag är inte riktigt nere på målvikt ännu, utan vill ner till 75 kg inledningsvis. Hoppas vara där till jul, och sen får jag utvärdera lite mer. Kanske är målet 70 kg (BMI 22,6), men jag vet inte. Känner i alla fall ingen stress dit.

1 juni (start): 96 kg
Ihopslaget juni-september (17 veckor): -14,8 kg
3 okt: 81,2 (-0,7 kg)
10 okt: 81,2 (+/-0 kg)
17 okt: 80,3 (-0,9 kg)
24 okt: 79,5 (-0,8 kg)
31 okt: 79,3 (-0,4 kg)
7 nov: 79,2 (-0,1 kg)
14 nov: 77,8 (-1,4 kg)
21 nov: 77,6 (-0,2 kg)
28 nov: 76,8 kg (-0,8 kg)
Totalt: -19,2 kg

Stort grattis till BMI under 25! Även om du inte känner dig helt klar tror jag det är hälsosamt att ”fira segern” lite. Vilket jobb du har gjort, 19 kilo på mindre än ett halvår.
Citera
2024-11-28, 19:51
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Stort grattis till BMI under 25! Även om du inte känner dig helt klar tror jag det är hälsosamt att ”fira segern” lite. Vilket jobb du har gjort, 19 kilo på mindre än ett halvår.
Tack! (Och tack igen för denna tråd!)
Ja, det är galet att det finns exakt 20% mindre av mig nu än i juni, och kanske ännu viktigare: att jag för första gången i mitt liv känner att jag har en chans att stanna på 70-talet viktmässigt. D.v.s. inte väga 90+ kg igen lagom till nästa höst. Förhoppningsvis var det här min sista stora viktpendling i livet och det känns overkligt men fantastiskt.

Älskar julen, så jag ska absolut försöka fira och njuta lite under december månad (utan den sedvanliga "i januari måste jag skärpa mig!"-ångesten).
Citera
2024-12-01, 17:06
Medlem
Är det någon som har lite långsiktiga resultat, hur det gick "efteråt"? Eller fortsätter de flesta med underhållsdos?
Jag slutade helt 27/9. Gått ner 7 kg till efter det. Jag äter som jag åt när jag tog sprutorna, för nu vet jag ju hur lite jag behöver äta för att gå ner men jag vet inte hur jag ska äta för att behålla vikten långsiktigt.
Citera
2024-12-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Är det någon som har lite långsiktiga resultat, hur det gick "efteråt"? Eller fortsätter de flesta med underhållsdos?
Jag slutade helt 27/9. Gått ner 7 kg till efter det. Jag äter som jag åt när jag tog sprutorna, för nu vet jag ju hur lite jag behöver äta för att gå ner men jag vet inte hur jag ska äta för att behålla vikten långsiktigt.

Det tycker jag är en jätteintressant fråga också!

Vad var du på för BMI när du slutade? 7 kg till tror jag inte skulle vara nyttigt för mig, jag ligger på BMI 24 nu och håller på att gå ner i dos långsamt.

Hur resonerade du när du slutade med Ozempic? Trappade du ner eller slutade tvärt?
Citera
2024-12-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Det tycker jag är en jätteintressant fråga också!

Vad var du på för BMI när du slutade? 7 kg till tror jag inte skulle vara nyttigt för mig, jag ligger på BMI 24 nu och håller på att gå ner i dos långsamt.

Hur resonerade du när du slutade med Ozempic? Trappade du ner eller slutade tvärt?

Jag slutade på 24,4. Hade 29,4 när jag började, men förhöjda kolesterolvärden. Nu ligger det på 22,3.
Jag slutade tvärt från 0,75 mg pga ville se hur jag mådde utan. Tog mellan 26/7-27/9. Mått ganska illa och var lite trött på den konstanta äckelkänslan inför att äta som jag hade. Har en till spruta som är oöppnad. Tänkte initialt pausa ett par veckor och fortsätta sen men det har gått bra ändå så jag avvaktar lite.
Vad har du för dos nu?
Citera
2024-12-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Jag slutade på 24,4. Hade 29,4 när jag började, men förhöjda kolesterolvärden. Nu ligger det på 22,3.
Jag slutade tvärt från 0,75 mg pga ville se hur jag mådde utan. Tog mellan 26/7-27/9. Mått ganska illa och var lite trött på den konstanta äckelkänslan inför att äta som jag hade. Har en till spruta som är oöppnad. Tänkte initialt pausa ett par veckor och fortsätta sen men det har gått bra ändå så jag avvaktar lite.
Vad har du för dos nu?

Jag gick ner från 1,0 till 0,75 i höstas. Gick på 0,75 mg i tio veckor. Har nu gått på 0,5 mg i två veckor.

Det känns som om sötsug och hunger kanske kommit tillbaka lite. Jag hade gått upp något kg över helgen. Jag får skärpa till mig och äta bättre den här veckan.
Citera
2024-12-05, 14:57
Medlem
graskalas avatar
Torsdag igen. Positivt överraskad över resultatet (76,4, d.v.s. -0,4 kg) eftersom det blivit lite väl mkt ost och vin denna vecka. Hoppet lever fortfarande om 75 kg till julafton.

I söndags var det i alla fall exakt 6 mån sen jag kom igång. Ser fram emot att ta nya blodprover framöver också och se vad som har förändrats där. Resultat 6 mån:
- Vikt: -19,6 kg
- BMI: från 31 till 24.7
- Midjemått: -22 cm
- Höftmått: -14 cm
Citera
2024-12-08, 09:17
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Torsdag igen. Positivt överraskad över resultatet (76,4, d.v.s. -0,4 kg) eftersom det blivit lite väl mkt ost och vin denna vecka. Hoppet lever fortfarande om 75 kg till julafton.

I söndags var det i alla fall exakt 6 mån sen jag kom igång. Ser fram emot att ta nya blodprover framöver också och se vad som har förändrats där. Resultat 6 mån:
- Vikt: -19,6 kg
- BMI: från 31 till 24.7
- Midjemått: -22 cm
- Höftmått: -14 cm
woww, jag blir varje gång så imponerad av din viktresa
Citera
2024-12-08, 10:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Jag har BMI 26, kan man få sån medicin då? Vet iofs inte om jag vågar, läskigt med sprutor, och biverkningar
Citera
2024-12-10, 10:30
Medlem
Hej!
Har följt tråden ett tag och också gått på Ozempic i 3,5 månader cirka 😊 väger mig väldigt oregelbundet men kan ge av de siffror jag har
Man 30+
Längd 190cm
Startvikt 152kg
Tog första 0.25 dosen 29 augusti och höll på med den i 7 veckor, längre tid än vad jag ville men läkaren insisterade på att jag skulle fortsätta med den och hålla ut.
Under den här tiden så trooor jag att jag bara gick ner 4,5kg till 147,5 vilket jag tyckte var nedslående då jag enligt mig själv åt mindre portioner och jag åt inget godis eller läsk
Fortsatte sen med 0,5 dosen i 5 veckor och om jag minns korrekt med datum så vägde jag mig 3 november och låg då på 143,5kg.
Har inte vägt mig efter det och tar nu 0.75 per vecka, känner ingen större skillnad mot 0,5 men är ändå rätt nöjd med hur det är nu på den dosen.
Mätte mig på diverse ställen före jag började och har minskat 10cm på midja och bröst cirka 4cm på lår och 2cm på armarna 😊
Ska väga mig igen strax före jul och även om jag är väldigt pessimistiskt lagd, vilket blev värre av de första veckornas misslyckande så hoppas jag på att vågen visar att jag har gått ner mer då
Citera
2024-12-10, 22:51
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stikkeren
Hej!
Har följt tråden ett tag och också gått på Ozempic i 3,5 månader cirka 😊 väger mig väldigt oregelbundet men kan ge av de siffror jag har
Man 30+
Längd 190cm
Startvikt 152kg
Tog första 0.25 dosen 29 augusti och höll på med den i 7 veckor, längre tid än vad jag ville men läkaren insisterade på att jag skulle fortsätta med den och hålla ut.
Under den här tiden så trooor jag att jag bara gick ner 4,5kg till 147,5 vilket jag tyckte var nedslående då jag enligt mig själv åt mindre portioner och jag åt inget godis eller läsk
Fortsatte sen med 0,5 dosen i 5 veckor och om jag minns korrekt med datum så vägde jag mig 3 november och låg då på 143,5kg.
Har inte vägt mig efter det och tar nu 0.75 per vecka, känner ingen större skillnad mot 0,5 men är ändå rätt nöjd med hur det är nu på den dosen.
Mätte mig på diverse ställen före jag började och har minskat 10cm på midja och bröst cirka 4cm på lår och 2cm på armarna 😊
Ska väga mig igen strax före jul och även om jag är väldigt pessimistiskt lagd, vilket blev värre av de första veckornas misslyckande så hoppas jag på att vågen visar att jag har gått ner mer då

Kul med ytterligare en dagbok!
Fattar helt att man vill ha snabba resultat, men 10 cm runt midjan är ju verkligen inte fy skam på lite drygt 3 månader, och dessutom medan du fortfarande är på upptrappningsdos. Heja dig, kämpa på!

Finns det någon anledning till att du väger dig så oregelbundet/sällan? Jag lägger alltså ingen värdering i det alls, bara nyfiken.
Citera
2024-12-11, 07:16
Medlem
Citat:
Kul med ytterligare en dagbok!
Fattar helt att man vill ha snabba resultat, men 10 cm runt midjan är ju verkligen inte fy skam på lite drygt 3 månader, och dessutom medan du fortfarande är på upptrappningsdos. Heja dig, kämpa på!

Finns det någon anledning till att du väger dig så oregelbundet/sällan? Jag lägger alltså ingen värdering i det alls, bara nyfiken.

Jag jobbar utomlands och har inte tillgång till våg så ofta som jag skulle vilja

"Tyvärr" så bjuder jobbet på mat 3 gånger per dag vilket gör det lite svårare att hålla tillbaka, men senaste veckorna har jag hållt mig till en lågkalori joghurt kl11 som enda mål mat under dagen (utan att känna så mycket hunger ändå under dagen) och sen förstås middag på kvällen där kocken tyvärr gör lite för bra mat men där jag minskat på portionen lite och helt har skippat efterrätten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in