2024-11-26, 15:05
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag kör dags-, vecko- och månadsrapporter. Sen allt finns på en graf som gör att jag känner mig supernöjd.
Så här ser min viktkurva, dagsvikten i lila och vecko genomsnit i cerise.

https://ibb.co/k5LGvJn

Första halvårer hade jag vikt 83-85 hela tiden. Nu nere på 73-74. Mål, ner till 71 innan årsskiftet

Hur fungerar din dos? Visst höjde du till 1.25 mg..?
Citera
2024-11-26, 16:55
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Bra jobbat och så kul att höra! Det är så inspirerande att höra om er som gått ner i vikt och sen framförallt faktiskt stannat där en längre period (för det har ju jag aldrig lyckats med tidigare).

Hur ofta har du vägt dig under det här året? Och har du pendlat några kilon upp och ner (så att du aktivt behövt "skärpa till dig" liksom) eller har du varit mer eller mindre viktstabil "automatiskt" (missförstå mig rätt) hela året?

Väger mig en gång i veckan, legat rätt stilla under året och gått upp och ned 1-2 kg. Skulle säga att det varit ganska automatiskt. Har gjort några ryck för att gå ned mer men så har jag blivit mer hungrig eller bara tröttnat på "bantningen" och gått tillbaka till att äta så jag blir mätt och inte så matfixerad. Hade kanske kunnat pressa mig mer och gått ned mer men landade i att nej det här är jättebra med och ärligt talat känner jag mig färdig med dieter och bantning. Väldigt skönt att låta hjärnan vila från massa tankar på nyttighet, mat, kropp och vikt.
Citera
2024-11-26, 20:57
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Väger mig en gång i veckan, legat rätt stilla under året och gått upp och ned 1-2 kg. Skulle säga att det varit ganska automatiskt. Har gjort några ryck för att gå ned mer men så har jag blivit mer hungrig eller bara tröttnat på "bantningen" och gått tillbaka till att äta så jag blir mätt och inte så matfixerad. Hade kanske kunnat pressa mig mer och gått ned mer men landade i att nej det här är jättebra med och ärligt talat känner jag mig färdig med dieter och bantning. Väldigt skönt att låta hjärnan vila från massa tankar på nyttighet, mat, kropp och vikt.
Viktminskning, kalorier och BMI i all ära, men att få vila från alla tankar (som jag gissar att du likt mig haft större delen av livet?) låter ljuvligt. Grattis till det lugnet, fantastiskt!
Citera
2024-11-26, 21:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Viktminskning, kalorier och BMI i all ära, men att få vila från alla tankar (som jag gissar att du likt mig haft större delen av livet?) låter ljuvligt. Grattis till det lugnet, fantastiskt!

Ja! Precis. Tack 😊
Citera
2024-11-26, 23:17
Medlem
Citat:
Kan inte tacka dig nog för att du startade denna tråd, som gjorde att flera vågade börja.
Fanstastisk att du håller vikten. 76 på 1,76 ycker jag är nästan för lite )
Skämt åsido, så på 7 månader du gick hur mycket ner?

Tack, det är kul att så många tagit chansen att bli hälsosamma och gå ner i vikt! Jag gick ner lite drygt 20 kg på sju månader. Nu har jag hållit målvikten i tre månader ungefär.

https://ibb.co/9HrD6cm
Citera
2024-11-27, 08:54
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Hur fungerar din dos? Visst höjde du till 1.25 mg..?

Jag hade mkt biverkningar, illamående. magkramper, diare... Inte mkt på viktfronten heller.
Så vi bestämde oss att gå tillbaka till 1mg

Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Tack, det är kul att så många tagit chansen att bli hälsosamma och gå ner i vikt! Jag gick ner lite drygt 20 kg på sju månader. Nu har jag hållit målvikten i tre månader ungefär.

https://ibb.co/9HrD6cm
Wohooo, verkligen lyckosaga!!!
Citera
2024-11-27, 10:28
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Jag hade mkt biverkningar, illamående. magkramper, diare... Inte mkt på viktfronten heller.
Så vi bestämde oss att gå tillbaka till 1mg

Usch.. då förstår jag att du gick tillbaka till 1 mg
Citera
2024-11-27, 10:55
Medlem
Eg0x3s avatar
Är det någon här som har behövt lämna nya blodprover efter 6 mån?
Citera
2024-11-27, 11:19
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Jag har kört drygt 6m, och jag frågade min läkare på Dr.Vikt. Han sa att man får ett mailutskick om detta. Inte fått nåt än
Citera
2024-11-27, 18:22
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Ja. De följer upp blodfetter mm.
Citera
2024-11-27, 20:52
Medlem
Jag har en bekant här i Stockholm som kan fixa Ozempic från Bulgarien, är det något man vågar testa på tro? Jag har under lång tid funderat på att testa det men inte riktig vågat och detta känns ju ännu mer läskigt.
Citera
2024-11-28, 09:00
Medlem
graskalas avatar
Torsdag igen. Börjar se en trend senaste månaden med minimal minskning varannan vecka och sen ett större kliv varannan vecka.

Jag har nu kommit ner till normalviktigt BMI (24,8). BMI är ju ett trubbigt verktyg, men det känns ändå som en rejäl, härlig milstolpe för mig.

Jag är inte riktigt nere på målvikt ännu, utan vill ner till 75 kg inledningsvis. Hoppas vara där till jul, och sen får jag utvärdera lite mer. Kanske är målet 70 kg (BMI 22,6), men jag vet inte. Känner i alla fall ingen stress dit.

1 juni (start): 96 kg
Ihopslaget juni-september (17 veckor): -14,8 kg
3 okt: 81,2 (-0,7 kg)
10 okt: 81,2 (+/-0 kg)
17 okt: 80,3 (-0,9 kg)
24 okt: 79,5 (-0,8 kg)
31 okt: 79,3 (-0,4 kg)
7 nov: 79,2 (-0,1 kg)
14 nov: 77,8 (-1,4 kg)
21 nov: 77,6 (-0,2 kg)
28 nov: 76,8 kg (-0,8 kg)
Totalt: -19,2 kg