2024-12-06, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
För vi vet att dom var på riktigt. Och framförallt så vet vi (även ni som inte vill låtsas om det) att vi aldrig träffar på någon ovaccinerad som klagar över "långcovid". Det är enkom ni som tagit sprutor som drabbas av "långcovid". (Och då pratar vi senaste åren sen 2021, inte under fake-news året 2020.)

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Bara du som "snackar" här.

Varför lägga spaltmeter på att försöka motbevisa något som jag inte skrev? Blir ju bara jobbigt för dig själv. Jag skrev såhär (i sammandrag):

"Det är enkom ni som tagit sprutor som drabbas av 'långcovid' [...] senaste åren sen 2021"

Jag syftade alltså på perioden 2021 och framåt, EFTER att sprutorna kom. Sen dess, menar jag, så är det knappt någon enda ovaccinerad som anser sig ha fått "långcovid". Utan i princip enbart ni som tagit sprutorna. Visst, antagandet är helt baserat på min egen erfarenhet. Men jag skulle gissa att din, och alla andras, erfarenhet är ungefär samma.

Du behöver inte förklara för mig att begreppet "långcovid" myntades innan sprutorna kom. Finns alltid folk som lider av oklara symptom. Nån läkare råkar läsa en pamflett om nåt som heter långcovid och tycker att symptomen på nån SVK stämmer överens. Men framförallt praktiskt att kunna ha nåt att skylla vaccinskador på i framtiden.

Men du kan ju inte hävda att folk som fick postcovid 2020 inbillar sig medan de vaccinerade som fick postcovid efter 2020 inte inbillar sig. Sen är det ju rätt konstigt att du tror att ovaccinerade som fått postcovid skulle berätta om det. De säger sig ju ha varit utsatta för drev, de skulle knappast ovanpå det vilja gå ut och berätta att de dessutom fick postcovid. Det kanske snarare är så att de som berättar att de fått postcovid är de vaccinerade eftersom de är förvånade över att ha fått det medan ovaccinerade med postcovid, som enligt studier är fler, tiger som muren.
Senast redigerad av Lamento 2024-12-06 kl. 02:01.
Citera
2024-12-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Jag är en av de med postcovid. Jag fick det innan vaccinet.
Jag tror att coviden utlöste en autoimmun reaktion som påverkat NMDR-receptorerna i hjärnan. Det påminner väldigt mycket om symtomen på nmdr-receptor encefalit.
Tror även det kan vara nån påverkan på hippocampus.

Har skevt lukt och smaksinne efter 4 år även om det börjar bli bättre, hjärndimma, trötthet, dåligt minne, och kan tappa ord, även om det också blivit bättre. Men det mest påtagliga är hjärntröttheten. Jag kan absolut inte umgås med folk längre.
Har haft nervryckningar men det kommer bara ibland numera.
Jag har fått högt blodtryck trots att jag innan har haft problem med lågt. Men det medicineras nu.
Andfåddhet och dålig ork blev bättre med betablockerare.
Fysisk trötthet blev bättre med Bupropion som är ett antidepp som ger energi. (Enkelt beskrivet)
Men det blir långsamt bättre, även om det tar enorm tid och blir många bakslag.

En sjukt konstig grej som hänt är att jag blivit 1,5 cm längre. Det är tydligen ett inte helt ovanligt symtom. Kan bero på nån förändring i diskarna i ryggen. (Jag är kvinna 40 plus och har definitivt växt färdigt)
Jag har även som många andra blivit väldigt smidig i lederna, vilket kan bero på nån förändring i ligamenten.
Det borde ju vara tvärtom att man blir stelare med åren.

Info om nmdr-receptor encefalit https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/sallsynta-halsotillstand/om-kunskapsdatabasen/sok-bland-sallsynta-halsotillstand/anti-nmda-receptorencefalit/

Intressant, tack för att du berättar! Jag vet ju inte hur mycket du ligger ner, men angående det du skrev om längden så lär man vara ca 1 cm längre på morgonen efter att ha sovit (finns mycket om det på nätet jag bara tog en länk här: https://www.manifatturafalomo.com/blog/sleep-tips/sleeping-increase-height/).
Senast redigerad av Lamento 2024-12-06 kl. 01:58.
Citera
2024-12-06, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Intressant, tack för att du berättar! Jag vet ju inte hur mycket du ligger ner, men angående det du skrev om längden så lär man vara ca 1 cm längre på morgonen efter att ha sovit (finns mycket om det på nätet jag bara tog en länk här: https://www.manifatturafalomo.com/blog/sleep-tips/sleeping-increase-height/).

Har tänkt på det med. Klart jag ligger ner. Men samtidigt har jag ju hästar och jobbar mycket med kroppen och bär tungt varje dag. Har mätt mig på vårdcentralen och då har jag ju hållit igång ett tag.
Citera
2024-12-06, 10:24
Medlem
Citat:
Men du kan ju inte hävda att folk som fick postcovid 2020 inbillar sig medan de vaccinerade som fick postcovid efter 2020 inte inbillar sig. Sen är det ju rätt konstigt att du tror att ovaccinerade som fått postcovid skulle berätta om det. De säger sig ju ha varit utsatta för drev, de skulle knappast ovanpå det vilja gå ut och berätta att de dessutom fick postcovid. Det kanske snarare är så att de som berättar att de fått postcovid är de vaccinerade eftersom de är förvånade över att ha fått det medan ovaccinerade med postcovid, som enligt studier är fler, tiger som muren.
Stämmer det verkligen (det fetade)? Jag har nämligen försökt hittat information om detta.

Att ovaccinerade skulle gå omkring med postcovid och hålla tyst om det, tycker jag låter konstigt.
Citera
2024-12-06, 18:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Men du kan ju inte hävda att folk som fick postcovid 2020 inbillar sig medan de vaccinerade som fick postcovid efter 2020 inte inbillar sig.

Varför citerar du mig en gång till, när jag redan citerat mig själv? Vill manövrera in mig i nån poänglös ordmärkeri-tävling eller fattar du genuint inte vad jag skrev?

Kan du vara snäll och försöka läsa noggrannare i framtiden? För jag är trött på att förklara vad jag sagt om och om igen, åt folk som gör sig dummare än dom är för att vinna retoriska fuskpoäng.

Citat:
Sen är det ju rätt konstigt att du tror att ovaccinerade som fått postcovid skulle berätta om det. De säger sig ju ha varit utsatta för drev, de skulle knappast ovanpå det vilja gå ut och berätta att de dessutom fick postcovid. Det kanske snarare är så att de som berättar att de fått postcovid är de vaccinerade eftersom de är förvånade över att ha fått det medan ovaccinerade med postcovid, som enligt studier är fler, tiger som muren.

Lika tänkbart i sånt fall att många vaccinerade inte vill erkänna för andra (eller ens för sig själva) att deras magiska genterapi-sprutor inte gjorde nån nytta. Och att slagsidan i själva verket är ännu större än den verkar.

För övrigt så krockar din spekulation / önsketanke med det observerbara faktumet att ovaccinerade överlag formligen skiner av hälsa. Till skillnad från många besprutade stackare som i dessa tider går runt och hostar och hackar värre än nånsin.

"Långcovid" är i praktiken ett sätt att kunna ge folk någon liten mån av erkännande, sjukskrivning, och kanske till och med behandling för sina vaccinskador, utan att kalla saken för sitt rätta namn. För om man erkände alla vaccinskador för vad dom var, så skulle huvuden rulla.
Citera
2024-12-07, 01:44
Medlem
Nu kommer den, "sjukdom X". Inte nog med att "antivaxxare" varnat för att nya saker är på gång, eller att en känd spåkvinna menat att vi både ska få kontakt med utomjordingar 2025 och dessutom få nya pester, men nu har vi en ny på gång. Och om detta är en ny sjukdom utan koppling till Covid-19 så kommer den ju att bli off-topic här kanske. Men än så länge vet vi ju inte:
”Sjukdom X” sprider oro – Sverige följer utvecklingen noga

Mer än 100 personer uppges ha dött i en okänd smitta i Kongo.

Myndigheterna har själva döpt den till ”sjukdom X” och nu har flera länder skärpt gränsbevakningen.

Även svenska Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen.

– Vi har extra stor uppmärksamhet på det här och är beredda på att vidta åtgärder om det skulle behövas, säger statsepidemolog Magnus Gisslén.
Symptomen skulle så att säga kunna vara Covid-19 2.0:
De smittade har drabbats av symtom som hög feber, huvudvärk, hosta och andningssvårigheter. Landets folkhälsominister Roger Kamba säger att den ser ut att vara en luftvägssjukdom, men att det är för tidigt att fastställa om det orsakas av ett virus eller bakterier. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kweXxA/sjukdomen-x-sprider-oro
Men det är kanske en sån här nyhet som dyker upp på natten och sedan drunknar i reguljära nyheter imorgon.

P.S. Man vet kanske inte om det verkligen är en sjukdom eller flera, bland annat Corona, som Washington Post påpekade för 3 timmar sen: https://www.washingtonpost.com/world/2024/12/06/congo-mystery-flu-disease-x-illness/
Senast redigerad av Lamento 2024-12-07 kl. 01:48.
Citera
2024-12-07, 23:02
Medlem
Idag kunde Rapport och andra nyhetsmedier berätta att för få har vaccinerat sig enligt FHM.

Man är lite vaga. Man talar om att 65+ ska vaccinera sig mot influensa medan man säger att riskgrupper 18-64 år ska vaccinera sig mot Covid-19. Men man menar ju att Covid-19 är inbakad i influensasprutan för de äldre.
Alla personer som är 65 år eller äldre rekommenderas vaccination mot influensa. Fram till mitten av november har 56 procent av dem vaccinerats. Bland personer i medicinska riskgrupper 18-64 år har bara 11 procent vaccinerat sig mot covid-19, skriver FHM på sin sajt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyBrGx/fhm-fler-maste-vaccinera-sig
Även Folkhälsomyndigheten är lite vag. På slutet säger de uttryckligen att ingen annan behöver vaccinera sig:
Regionernas vaccinationsinsats mot covid-19 och influensa startade den 15 oktober och pågår till slutet av december. Personer som inte tillhör någon riskgrupp behöver inte vaccinera sig. https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2024/december/vaccinationstackningen-for-covid-19-och-influensa-behover-oka/
Men om man jämför med ett tidigare år, 2018, så var det hälften av 65+ som vaccinerade sig mot influensa då också, men då talade man om rekordantal vaccinerade: https://www.vardfokus.se/halsa/fler-vaccinerar-sig-mot-influensa/

Så kanske är det samma som vaccinerade sig då som vaccinerar sig nu.
Citera
2024-12-08, 18:56
Medlem
USA Today har just berättat att WHO skickar folk till Kongo för att utreda den nya mystiska influensliknande sjukdomen och utesluta att det handlar om Covid-19:
The team of WHO experts is working to rule out respiratory pathogens such as influenza or COVID-19, as well as other causes like malaria and measles. https://eu.usatoday.com/story/news/health/2024/12/06/who-experts-investigate-congo-flu-mystery-disease/76820219007/
De skickar epidemiologer, laboratoriepersoner, läkare och andra.

De vill inte skapa panik innan de vet vad det är men ca 30 har dött (e n indisk tidning säger mer än det dubbla) och hundratals ha smittats och det tycks främst drabba de som är över 15 och upp till och med medelåldern, medan influensa brukar vara värst för de yngsta och äldsta. Kongo har även haft stora problem med mpox tidigare. Tänk om det är en luftburen variant av mpox?

MSN spekulerar i om detta nu har kommit till USA: https://www.msn.com/en-in/news/other/fears-mystery-congo-disease-is-already-in-america/ss-AA1vp1vj

Spekulation: Är det en tillfällighet att mpox och detta uppstår i länder där man inte vaccinerat sig mot Covid-19, på liknande sätt som mykoplasma uppstod i Kina, där man inte heller vaccinerat sig (förrän lite på slutet)? Förutom att vi talar om fattiga så kanske deras motståndskraft också sänkts av Covid-19?

Återigen sprids massor med mykoplasma i Sverige. Fortfarande 4 år efter pandemins slut menar man att detta beror på minskad motståndskraft efter pandemin. Att detta skulle kunna bero på Covid-19 talar man inte om. Här är både antivaxxare och staten helt eniga om att Covid-19 inte är ett problem. Tyvärr går den synen emot vetenskapliga studier. 2022 skrev The Conversation:
So you’ve had COVID and have now recovered. You don’t have ongoing symptoms and luckily, you don’t seem to have developed long COVID.

But what impacts has COVID had on your overall immune system?

It’s early days yet. But growing evidence suggests there are changes to your immune system that may put you at risk of other infectious diseases. https://theconversation.com/ive-had-covid-and-am-constantly-getting-colds-did-covid-harm-my-immune-system-am-i-now-at-risk-of-ot her-infectious-diseases-188899
De räknar upp flera studier och det finns ju mängder med senare studier som säger att Covid-19 kan förstöra i immunsystemet. Varför räknar man inte med dessa? Antivaxxarna har stuckit ned huvudet i ett hål där det står "vaccin" medan landets ledning har stuckit ner huvudet i ett hål där det står "Covid är över". Forskning pekar på annat, som här den 23 augusti 2024, där Mayo Clinic påpekar intressanta saker som att det finns studier som pekar på att vaccin kanske hjälper mot postcovid (så vagt är det alltså):
People can get long COVID symptoms after catching the COVID-19 virus even if they never had COVID-19 symptoms. Also, long COVID symptoms can show up weeks or months after a person seems to have recovered. (...)

Current research has found that long COVID is a chronic condition triggered by the virus that causes COVID-19. The medical term for this is an infection-associated chronic condition.

Researchers don't know exactly how COVID-19 causes long-term illness, but they have some ideas. Theories include:

The virus that causes COVID-19 upsets immune system communication. This could lead immune cells to mistake the body's own cells as a threat and react to them, called an autoimmune reaction.
(...)
Some research also shows that getting a COVID-19 vaccine may help prevent long COVID.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-long-term-effects/art-20490351
Och som andra har påpekat internationellt: de som drabbas värst är de arbetare som arbetar i främsta linjen och som dels får mest Covid-19 och dels har minst möjligheter att gå ner i arbetstid och annat. Att arbeta som chaufför på en buss eller i en taxi är helt enkelt en helt annan sak här än att sitta i en luftig plenisal.
Senast redigerad av Lamento 2024-12-08 kl. 18:59.
Citera
2024-12-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Stämmer det verkligen (det fetade)? Jag har nämligen försökt hittat information om detta.

Att ovaccinerade skulle gå omkring med postcovid och hålla tyst om det, tycker jag låter konstigt.

Du kan ha rätt. När det gäller vad människor med postcovid pratar om så kan jag inte påminna mig att de varken säger att de har eller inte har vaccinerat sig. Det vore kanske annars logiskt om de hade påpekat att de har vaccinerat sig eftersom de då kunde peka på att de har gjort allt för att undvika postcovid. Så vem vet, många av de som berättar om sin postcovid kanske är ovaccinerade? Å andra sidan så är forskningen tydligen inte särskilt tydlig på att vaccinet skulle hjälpa mot postcovid, som jag nämnde från Mayo Clinic ovan. Det kom ju en svensk studie som statsepidemiologen var inblandad i som sa att vaccinet tycks hjälpa lite men det verkar kanske inte vara jättetydligt att det är så.
Citera
2024-12-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Link till studie t ex här:

The researchers found that the rate of new Long COVID cases declined with each variant, and that the numbers of cases were significantly lower in the vaccinated cohorts.

https://www.yalemedicine.org/news/covid-vaccines-reduce-long-covid-risk-new-study-shows

A growing consensus is emerging that receiving multiple doses of the COVID vaccine before an initial infection can dramatically reduce the risk of long-term symptoms. Although the studies disagree on the exact amount of protection, they show a clear trend: the more shots in your arm before your first bout with COVID, the less likely you are to get long COVID.

https://www.scientificamerican.com/article/vaccination-dramatically-lowers-long-covid-risk/
Senast redigerad av Chipmonk 2024-12-08 kl. 19:47.
Citera
2024-12-11, 11:55
Medlem
Overminds avatar
Så nu är det bekräftat att detta virus kom från ett labb i Kina?
Citera
2024-12-11, 20:13
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så nu är det bekräftat att detta virus kom från ett labb i Kina?

Är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in