• 1
  • 2
2021-09-23, 21:31
Medlem
Jag är väldigt skeptisk till hälsokost-preparat då jag är lagd åt det vetenskapliga hållet. Men har nu börjat spana på lite alternativ på vad man kan ta mot ångest då jag ex får för mkt biverkningar av ssri mfl.

Är ashwagandha nåt hitte-på? Lr kan det funka mot bland annat ångest?
Citera
2021-09-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Jag är väldigt skeptisk till hälsokost-preparat då jag är lagd åt det vetenskapliga hållet. Men har nu börjat spana på lite alternativ på vad man kan ta mot ångest då jag ex får för mkt biverkningar av ssri mfl.

Jag var mycket skeptisk, men efter ett par dagar märkte jag resultat.
KSM-66 använde jag under drygt ett år.
All stress mm försvann, men när jag gjorde uppehåll ett tag, så kom problemen tillbaka.

I vintras fick jag liknande problem, men då fungerade det inte.
Då fungerade Arctic root istället, som inte fungerat förr.
Fick dock lite dubbelslag på hjärtat av den.

Prova och utvärdera.. Är ju ett förhållandevis billigt preparat.
Citera
2021-09-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Jag var mycket skeptisk, men efter ett par dagar märkte jag resultat.
KSM-66 använde jag under drygt ett år.
All stress mm försvann, men när jag gjorde uppehåll ett tag, så kom problemen tillbaka.

I vintras fick jag liknande problem, men då fungerade det inte.
Då fungerade Arctic root istället, som inte fungerat förr.
Fick dock lite dubbelslag på hjärtat av den.

Prova och utvärdera.. Är ju ett förhållandevis billigt preparat.
Har ätit ssri-preparat men får så konstiga biverkningar…. Hm… vet inte om jag ska testa…. Som sagt, mkt skeptisk.
Citera
2021-09-23, 21:48
Medlem
Citat:
Har ätit ssri-preparat men får så konstiga biverkningar…. Hm… vet inte om jag ska testa…. Som sagt, mkt skeptisk.

Det är bra att vara skeptisk, då slipper man placebo effekterna :P
Men man ska ju också fundera över vad ångesten beror på.
Ofta kan man hitta orsaken, om man börjar söka.
Citera
2021-09-23, 22:48
Medlem
Lyzzas avatar
Har testat ashwagandha i ca två veckor för att kunna sova bättre och vara lugnare.

Trodde också först att det var hittepå. Men efter att ha läst om det som kapslar och inte på någon mystisk indisk sida så köpte jag en burk med kapslar och tar två om dagen.

Konstigt nog så sov jag bättre ganska omgående, drömmer som tusan. Tycker att jag är mer organiserad och tänker bättre. Förmodligen för att jag sover bättre.

Jag har ätit fontex tidigare mot ångest och allt är bättre än psykmedicin.

Skriv in "Ashwagandha" och googla, det är en grön burk med silverlock och 120 kapslar. Vill inte lägga reklamlänk här inne.
Citera
2021-09-24, 03:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Har du provat att sänka dosen och känt efter var gränsen går.
Jag hade problem med att jag blev apatisk och hade svårt med erektionen och halverade min dos.
Jag kände att jag då kom att ligga på gränsen, men fick aldrig panikångestattacker vilket var mitt huvudproblem och som jag dessutom var jävligt rädd för.
Blev mer positiv och hade erektion igen. Dock var det fortfarande inte lätt att få orgasm och jag fick verkligen jobba för det. Vilket uppskattades av min sambo.
Citera
2021-09-24, 08:55
Funkar i någon vecka för mig sedan verkningslöst
Citera
2021-09-24, 10:00
Medlem
Cindells avatar
Jag har testat Ashwagandha KSM-66 men kände ingen skillnad.

Däremot L-Teanin/L-Theanine, (ta det tillsammans med kaffe eller te, eftersom koffeinet förstärker effekten). Det tar ca 30 min sedan känner man (åtminstone jag) effekten!

Jag tar två kapslar à 200 mg och effekten sitter i några timmar.
Citera
2021-09-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag har testat Ashwagandha KSM-66 men kände ingen skillnad.

Däremot L-Teanin/L-Theanine, (ta det tillsammans med kaffe eller te, eftersom koffeinet förstärker effekten). Det tar ca 30 min sedan känner man (åtminstone jag) effekten!

Jag tar två kapslar à 200 mg och effekten sitter i några timmar.
Hur känns det då? Vill du utveckla lite?
Citera
2021-09-25, 04:12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag är väldigt skeptisk till hälsokost-preparat då jag är lagd åt det vetenskapliga hållet. Men har nu börjat spana på lite alternativ på vad man kan ta mot ångest

Det finns en del studier på ashwagandha. Fackdatabasen Pubmed listar idag mer än 1300 studier:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=ashwagandha

Ashwagandha har massor med bra effekter på kroppen och hjärnan. Bra för minne, fokus, uppmärksamhet.

En sälsynt biverkan är att vissa kan få förhöjda nivåer av sköldkörtel hormon och det kan ge ångest och hjärtklappning.

------++
Jag odlar egen ashwagandha i köket och på balkongen. Förutom att jag äter lite blad var och varannan dag så gör jag te på rötterna och även blad och grenar. Teet dricker jag en ggn per vecka (en kanna med 2 liter te).

Jag gör inte te varje dag för jag har ibland kännt av effekten på sköldkörtel hormonerna och blodprov visade att de var förhöjda. När jag höll upp med ashwagandha blev de låga igen (det normala för mig är för låga nivåer, hypotyreos).

Är man fysiskt eller mentalt sliten/utmattad är ashwagandha bra, eller för att toppa idrottsprestationer, men jag tycker inte man ska ta det varje dag.
Citera
2024-12-09, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det finns en del studier på ashwagandha. Fackdatabasen Pubmed listar idag mer än 1300 studier:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=ashwagandha

Ashwagandha har massor med bra effekter på kroppen och hjärnan. Bra för minne, fokus, uppmärksamhet.

En sälsynt biverkan är att vissa kan få förhöjda nivåer av sköldkörtel hormon och det kan ge ångest och hjärtklappning.

------++
Jag odlar egen ashwagandha i köket och på balkongen. Förutom att jag äter lite blad var och varannan dag så gör jag te på rötterna och även blad och grenar. Teet dricker jag en ggn per vecka (en kanna med 2 liter te).

Jag gör inte te varje dag för jag har ibland kännt av effekten på sköldkörtel hormonerna och blodprov visade att de var förhöjda. När jag höll upp med ashwagandha blev de låga igen (det normala för mig är för låga nivåer, hypotyreos).

Är man fysiskt eller mentalt sliten/utmattad är ashwagandha bra, eller för att toppa idrottsprestationer, men jag tycker inte man ska ta det varje dag.

Var hittar man frön eller plantor ?
Citera
2024-12-10, 22:18
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Var hittar man frön eller plantor ?

Jag köpte mina första frön från Impecta ca 2010, men de har slutat sälja ashwaganda frö. När man odlar själv är det bara att spara frön från de röda små bären.

Idag misstänker jag att man får köpa frön från någon frösida utlands, tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in