2024-12-10, 20:06
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinto87
Vänta 12 timmar kanske?
Så bokföringsbrottet gäller hans gamla företag?
Hans senaste års skattefusk, ingår det under samma åtal eller kommer eko inte åtala honom för det?
Citera
2024-12-10, 20:10
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Du sa "Googla åtalsunderlåtelse"

https://www.aklagare.se/ordlista/a1/atalsunderlatelse/

https://ibb.co/Z2d0Fdx

Ring Macke.
Citera
2024-12-10, 20:11
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Man behöver inte ha firma för att bli åtalad för det där.

Driver man en näringsverksamhet utan firma kan man åka dit för bokföringsbrott. Är ganska så vanligt att folk gör det som vill jobba svart, är svårare att ha en firma och f-skatt sedel om man vill komma undan.

Det är sen gammalt att folk utan firma åker dit så det sjunger om det för bokföringsbrott med mera, så länge det går att bevisa ett en näringsverksamhet har bedrivits, tex få betalt av någon för att göra ett jobb flera gånger. Är väldigt vanligt bland hantverkare att ge fan i att ha firma, men bedriva sin verksamhet exakt som att man hade en firma, förutom alla avgifter och skatter och bokföring då.
Lättare att bevisat att en hantverkare fuskat.
Chrippa har ju fått betalt ifrån Youtube. Han har ingen anställning, ingen krav på att utföra ett jobb åt youtube, han lägger ut videos när han känner för det, för betalt och skattar inte för pengarna.
Men jag antar att han inte är den första youtuber som gör så, så myndigheterna har nog varit med om detta tidigare.
Ska bli intressant när FUPen kommer ut.
Citera
2024-12-10, 20:27
Medlem
Citat:
Lättare att bevisat att en hantverkare fuskat.
Chrippa har ju fått betalt ifrån Youtube. Han har ingen anställning, ingen krav på att utföra ett jobb åt youtube, han lägger ut videos när han känner för det, för betalt och skattar inte för pengarna.
Men jag antar att han inte är den första youtuber som gör så, så myndigheterna har nog varit med om detta tidigare.
Ska bli intressant när FUPen kommer ut.

Det är då det blir en näringsverksamhet, när man inte är anställd eller har inga krav på att jobba, då är man sin egna chef och bör starta en firma tycker alla myndigheter.

Men nu skall det understrykas att jag vet inte om det är pågrund av detta han blev åtalad. Blev bara intresserad av åtalet i sig och spekulerade i varför det blev bokföringsbrott.
Citera
2024-12-10, 20:33
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Det är då det blir en näringsverksamhet, när man inte är anställd eller har inga krav på att jobba, då är man sin egna chef och bör starta en firma tycker alla myndigheter.

Men nu skall det understrykas att jag vet inte om det är pågrund av detta han blev åtalad. Blev bara intresserad av åtalet i sig och spekulerade i varför det blev bokföringsbrott.
Problemet blir väl då att chrippa inte får ha företag enligt myndigheterna.
Samtidigt som myndigheterna kräver att han har företag eftersom han tjänar pengar.
Det blir ju en svår situation.
Dock är ju chrippas lösning, att inte betala skatt, fel lösning.
Jag tror vi alla pratar om den lilla information som finns ute, vi får väl veta mer imorgon.
Citera
2024-12-10, 20:38
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Det är dina jävla övertolkningar ständigt. Sluta med dem så blir livet lättare!

"Det finns undantag från åklagarens så kallade åtalsplikt. I vissa fall kan åklagaren fatta beslut om åtalsunderlåtelse eller förundersökningsbegränsning. Det innebär dock inte att den som begått brott slipper straff. Förundersökningsbegränsning innebär att man begränsar en brottsutredning till att enbart omfatta de mest väsentliga delarna eller att vissa brott inte alls utreds."
Men då är det väl förundersökningsbegränsning och inte åtalsunderlåtelse, som har skett i dem fall utredningarna blev nerlagda trots bevis på brott?

Jag tycker också det är intressant att du fortfarande tycker Wikipedia är en mer pålitlig källa än åklagarmyndigheten.
Citera
2024-12-10, 20:42
Medlem
Dopys avatar
Citat:
https://ibb.co/Z2d0Fdx

Ring Macke.
Vet du vilken anmälan som blev nedlagd?
Citera
2024-12-10, 20:49
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Men då är det väl förundersökningsbegränsning och inte åtalsunderlåtelse, som har skett i dem fall utredningarna blev nerlagda trots bevis på brott?

1. Öppna bilden.
2. Läs.

Klarar du det?

Står tydligt åtalsunderlåtelse kap 20.
Senast redigerad av Pinto87 2024-12-10 kl. 20:54.
Citera
2024-12-10, 21:22
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Inte till dig. Men om nån annan frågar kanske.

Enligt dej har jag ju bara fel om allt så ironiskt du anställt mig som nån jävla svarsrobot nu.

Jag har tyckt tidigare att det varit bra att folk även försvarat Chrippa här så det inte blir alltför ensidigt. Men Chrippakrigarna (ja vi vet nog alla vilka jag menar) har gått för långt många gånger. Ibland även glåporden från andra sidan kan jag tycka.

Just det här att de skall ifrågasätta allt in i absurdum har gjort att jag först började hoppa över Micros inlägg sen de andra. Nu verkar det bara vara Dopy som hakar upp sig på precis allt.

Men! Du Pinto får jag ge dig att du kommer med mycket matnyttig fakta. Cred för det!

Slipper man bara tjafsandet som blir så tycker jag ändå om farten i den här tråden.
Citera
2024-12-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Tack Pinto för vettig information, du är en stjärna 🌟 finns ju risk att alla hans hot blir nedlagt men jag antar att åklagaren räknar med tillräckligt högt straff ändå.

Ni som lyssnar på streamen får gärna uppdatera om han säger något om detta eller om han mörkar, vägrar ge han visningar.
Orkade lyssna 20 min,kommer ny video om Rask i morgon.Han är knäpptyst om åtalet o bara ordbajsar på.
Citera
2024-12-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13
Orkade lyssna 20 min,kommer ny video om Rask i morgon.Han är knäpptyst om åtalet o bara ordbajsar på.

Tack för försöket 🙏 förstår att du inte orkar, han har ju redan knäckt rask säger han räcker inte det han har gjort mot Therese.
Citera
2024-12-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det var på tiden. Chrippa har duckat sina skyldigheter länge nu.
Jag anar att det till slut kommer att finnas en hel del till än bara detta.

Äntligen händer något, de var på tiden. Tror du han erkänner de i sin stream?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in