2024-12-10, 19:20
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Går det verkligen till så?
Som exempel om Chrippa är skyldigt till att hota anjos barn, hota Jocke, sprida sexvideo på Therese. Då väljer dem att inte åtala honom för spridning av sexvideon eftersom han ändå kommer bli dömd för hotet? Är det så du menar?

För det låter inte logiskt att man ska slippa bli dömd för brott som man är bevisar skyldig till bara för att man ändå kommer bli straffad för andra brott.

Om Chrippa tex inte döms för spridning av sexvideon, och bara hoten. Och sen i framtiden sprider sexvideo igen, då kommer det ju inte synas att detta är ett brott han gjort sig skyldig till tidigare.
Om man gör samma brott flera gånger så kan ju sånt påverka domen.

Det låter snarare som att dem saknade bevis och därför la ner vissa anmälningar

Googla åtalsunderlåtelse. Straffet för grovt bokföringsbrott är så högt att det andra knappt påverkar sammantaget.
Citera
2024-12-10, 19:23
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLJA
Tyvärr funkar det så om det handlar om samma typ av brott iaf.

Jag blev utsatt för bedrägeri..
Den som gjorde detta åkte dit. Fångades på film. Han beställde saker i ett namn. Hämta ut det på posten med falsk leg.

Detta var längesen.

Jag behövde inte betala något. Osv.
Men mitt fall togs inte upp för killen hade större saker i bagaget som det skulle skapas rättegång om.
Jag kunde skicka in om sveda och verk typ. Men fick till mig att det var totalt meningslöst då killen ändå inte hade några pengar.
Om han begår fler brott av bedrägerier kan jag förstå att han inte döms för alla. Men då kommer det ju synas i hans register att han tidigare begått bedrägeri.

Men begår han bedrägeri och sen ett annat brott, och inte åtalas för bedrägeri, då kommer det ju inte synas i framtiden ifall han gör samma brott igen.

Systemet är dock idiotiskt, så jag är inte förvånad.

Beklagar vad du blev utsatt för. Hemskt när folk begår brott och slipper straffa för det. Nästan som om man uppmuntrar kriminella att begå fler brott då dem ändå inte kommer bli dömda för alla.

Chrippa är ju anklagad för väldigt många olika brott. Så vi får se hur många som leder till åtal.
Att skattefusket skulle gå till åtal är ingen överraskning.
Citera
2024-12-10, 19:25
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinto87
Jo så går det visst till. Motargumentera en gång till så ska jag trycka till dej rejält med ett foto.
Du missade mig "?" antar jag?
Ett foto på vad?
Skicka gärna om du har bevis för det du påstår.
Citera
2024-12-10, 19:26
Medlem
Citat:
Går det verkligen till så?
Som exempel om Chrippa är skyldigt till att hota anjos barn, hota Jocke, sprida sexvideo på Therese. Då väljer dem att inte åtala honom för spridning av sexvideon eftersom han ändå kommer bli dömd för hotet? Är det så du menar?

För det låter inte logiskt att man ska slippa bli dömd för brott som man är bevisar skyldig till bara för att man ändå kommer bli straffad för andra brott.

Om Chrippa tex inte döms för spridning av sexvideon, och bara hoten. Och sen i framtiden sprider sexvideo igen, då kommer det ju inte synas att detta är ett brott han gjort sig skyldig till tidigare.
Om man gör samma brott flera gånger så kan ju sånt påverka domen.

Det låter snarare som att dem saknade bevis och därför la ner vissa anmälningar
Någon som kallar sig Skuldrådgivaren tog upp allt sådant kring Chrippa i en video, ska se om jag hittar den.
Citera
2024-12-10, 19:29
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Googla åtalsunderlåtelse. Straffet för grovt bokföringsbrott är så högt att det andra knappt påverkar sammantaget.
Vilka brottet har Chrippa erkänt?
Citera
2024-12-10, 19:30
Medlem
Citat:
Dopy kommer hävda nu att han inte är dömd ännu. Det är visserligen korrekt. Men grov betyder fängelse vid fällande dom så blir inte böter då som Dopy övertygade trott.

Jag nämnde åtalet idag FÖRST av alla. Kom ihåg vem som vet saker.

Det är bra rapporterat, mycket intressant med att det är ett gammalt bokföringsbrott dom åtalar han för med.

Jag tror inte detta har med tiden efter personliga konkursen att göra. Så det lär ju komma mera. Vad jag vet har han inte bortfört så mycket sedan dess.

Lär bli saftiga böter och fängelse, samt höga rättegångskostnader vid fällande dom.
Citera
2024-12-10, 19:34
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Det är bra rapporterat, mycket intressant med att det är ett gammalt bokföringsbrott dom åtalar han för med.

Jag tror inte detta har med tiden efter personliga konkursen att göra. Så det lär ju komma mera. Vad jag vet har han inte bortfört så mycket sedan dess.

Lär bli saftiga böter och fängelse, samt höga rättegångskostnader vid fällande dom.
Så detta åtal handlar om tiden innan hans personliga konkurs? Inte om hans skattefusk dem senaste åren?
För jag tror ju det är dem senaste åren han tjänat som mest.
Citera
2024-12-10, 19:34
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=eqnwlUpXsYE
Citera
2024-12-10, 19:54
Medlem
Han lusläser ju här så tror han kommer bete sig väldigt hyfsat på kvällens stream ,han vet att folk vet.
Citera
2024-12-10, 19:54
Medlem
Citat:
När bildade skatteverket hans firma?
Hur kunde dem göra det när han inte får ha firma? Det var väl 2021-2022 som det blev beslutar att chrippa inte fick ha firma?
Så det är bara pengarna han tjänat efter skatteverket bildade en firma åt honom som åtalet gäller? För pengarna han tjänade innan han hade firma kan han ju inte dömmas för att han inte satte in på någon firma?

Man behöver inte ha firma för att bli åtalad för det där.

Driver man en näringsverksamhet utan firma kan man åka dit för bokföringsbrott. Är ganska så vanligt att folk gör det som vill jobba svart, är svårare att ha en firma och f-skatt sedel om man vill komma undan.

Det är sen gammalt att folk utan firma åker dit så det sjunger om det för bokföringsbrott med mera, så länge det går att bevisa ett en näringsverksamhet har bedrivits, tex få betalt av någon för att göra ett jobb flera gånger. Är väldigt vanligt bland hantverkare att ge fan i att ha firma, men bedriva sin verksamhet exakt som att man hade en firma, förutom alla avgifter och skatter och bokföring då.
Citera
2024-12-10, 20:02
Medlem
Dopys avatar
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%85talsunderl%C3%A5telse

Du är helt makalös.
Wikipedia ner pålitligt källa än Åklagarmyndigheten?
Citat:
Om åklagaren beslutar om åtalsunderlåtelse så betyder det att det inte blir åtal eller rättegång. En förutsättning för åtalsunderlåtelse är att man erkänt brottet. Vid en åtalsunderlåtelse får man ingen påföljd för det specifika brottet men det antecknas i belastningsregistret.
https://www.aklagare.se/ordlista/a1/atalsunderlatelse/

Dock inte första gången du tycker Wikipedia är mer pålitlig än en sida ifrån myndigheten
Citera
2024-12-10, 20:04
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Jag svarar när jag får lön för att vara din personliga assistent.
Det är ju du som påstår att skatteverket har ordnat ett företag åt chrippa.
Men när man söker på Chrippa finns det bara hans gamla företag ifrån 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in