2024-12-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
För mig är det oftast saker som skulle kunna hända mig själv, eller vem som helst, som känns som mest obehagliga. Jag tänker på filmer som Funny Games och Ils. El habitante incierto också som en liten bubblare. Sådant gör mig riktigt obekväm.

Sen tror jag på det andliga, och att människor har blivit, och fortfarande kan bli besatta. Men det kanske inte är just därför jag även tycker The Exorcist är obehaglig, utan det är nog mer för att de fått till stämningen och hela filmen så otroligt bra. Jag har sett den filmen närmare 30 gånger (ingen överdrift) och jag tycker fortfarande den kittlar mig på ett obehagligt sätt.

Men även om jag tror på att man kan bli besatt och påverkad av andar, så blir filmer som jag nämnde i mitt första stycke sådant som jag tycker är som mest jobbigt.

Sådant jag inte kan förstå, eller ser som "övernaturligt" blir ofta inte skrämmande för mig.

Men kul att det är så olika för oss
Funny Games är fruktansvärt otäck just av det skäl du nämner (har bara sett den tyskspråkiga versionen). En sådan där film jag ångrar att jag har sett. En del av Michael Hanekes filmer har den effekten på mig. Som Bennys video också. Fy för den lede hin Håle!
Citera
2024-12-10, 15:50
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Heh mycket heta diskussioner nu i tråden

De här med vad som är skräck eller inte är ju mycket upp till betraktaren skulle jag säga.
Skräckchangern är ju otroligt bred, så vad som är skräck eller inte är ju otroligt svårt att svara på.

Skräck är en vid genre som innehåller allt från terror till horror, som är två subgenrer inom denna litteratur, dock med varsitt syfte. Den ena är till för de mera blodiga, lemlästande skräckhistorierna och den andra för de mer djupgående psykologiska, melankoliska skräckhistorierna går att läsa.

Det finns så mycket olika saker som kan göra oss rädda eller skrämda.
Personligen så blir jag oftast aldrig rädd längre, men ett visst obehag kan jag fortfarande känna, och då oftast när det är något övernaturligt eller något jag inte i min vildaste fantasi kan förstå.

Vad får er att bli rädda/skrämda?

Allt med stora havsdjup tycker jag automatiskt blir ganska obehagligt. Senaste filmen som fick mig att känna såna vibbar var nog Open Water när de filmade ned under vattenytan och man såg hajarna.
Citera
2024-12-10, 16:06
Avslutad
Citat:

De här med vad som är skräck eller inte är ju mycket upp till betraktaren skulle jag säga.
Skräckchangern är ju otroligt bred, så vad som är skräck eller inte är ju otroligt svårt att svara på.

Skräck är en vid genre som innehåller allt från terror till horror, som är två subgenrer inom denna litteratur, dock med varsitt syfte. Den ena är till för de mera blodiga, lemlästande skräckhistorierna och den andra för de mer djupgående psykologiska, melankoliska skräckhistorierna går att läsa.

Personligen så blir jag oftast aldrig rädd längre, men ett visst obehag kan jag fortfarande känna, och då oftast när det är något övernaturligt eller något jag inte i min vildaste fantasi kan förstå.

En grej jag går igång på är filmer där folk gör saker som de är omedvetna om. Det slår an på något inom mig som jag inte riktigt själv förstår. Antar att det har med att göra att folk tappar kontrollen över sig själva (är lite av ett kontrollfreak så det bottnar väl i det) Ett bra exempel är Paranormal-filmerna. 1:an i synnerhet är riktigt jävla otäck! Brrrr

Sen är jag också inne på Bartmans spår om religiösa och andliga undertoner i skräckfilm. Religion och skräck är som hand i handske. Många av mina absoluta favoriter har det temat. När jag var liten så hade jag svårt för undervattensskräck a’la Jaws. Men det har vuxit bort och idag kan jag aktivt söka upp sådana filmer och njuta av dom på ett helt annat sätt än vad jag kunde då.
Senast redigerad av born2chill 2024-12-10 kl. 16:10.
Citera
2024-12-10, 16:15
Avslutad
För mig är det klaustrofobiska filmer, inte för att jag lider av klaustrofobi själv, men filmer som utspelar sig i grottor, under vatten eller i rymden ger mig ofta lite mer puls
Citera
2024-12-10, 17:21
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Funny Games är fruktansvärt otäck just av det skäl du nämner (har bara sett den tyskspråkiga versionen). En sådan där film jag ångrar att jag har sett. En del av Michael Hanekes filmer har den effekten på mig. Som Bennys video också. Fy för den lede hin Håle!
Ja, jag tror jag sett både den tyska remaken, om jag inte minns fel. Och jag ångrar det också, den/de har etsat sig fast på ett negativt sätt hos mig. Det är filmer som jag aldrig kommer se om igen.
Citera
2024-12-10, 17:45
Avslutad
Såg just om "Land of the Dead" https://www.imdb.com/title/tt0418819/ 6.2

Av George A. Romero

"The living dead have taken over the world, and the last humans live in a walled city to protect themselves as they come to grips with the situation."

En film som jag är tvetydig till, här får zombierna en viss intelligens som också till viss del förekommer i hans film "Day of the Dead" från 1985 https://www.imdb.com/title/tt0088993/?ref_=fn_all_ttl_1

Det jag stör mig på mest är hur huvud karaktären har en sådan otroligt bra moral kompass i en tid som denna, ska alltid göra det som är moraliskt rätt, känns ganska tidstypiskt på något vis, superhjälten som alltid gör det som ska göras, men filmen är ändå helt ok på ett annat vis..
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-12-10 kl. 17:48.
Citera
2024-12-10, 18:18
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
För mig är det oftast saker som skulle kunna hända mig själv, eller vem som helst, som känns som mest obehagliga. Jag tänker på filmer som Funny Games och Ils. El habitante incierto också som en liten bubblare. Sådant gör mig riktigt obekväm.

Sen tror jag på det andliga, och att människor har blivit, och fortfarande kan bli besatta. Men det kanske inte är just därför jag även tycker The Exorcist är obehaglig, utan det är nog mer för att de fått till stämningen och hela filmen så otroligt bra. Jag har sett den filmen närmare 30 gånger (ingen överdrift) och jag tycker fortfarande den kittlar mig på ett obehagligt sätt.

Men även om jag tror på att man kan bli besatt och påverkad av andar, så blir filmer som jag nämnde i mitt första stycke sådant som jag tycker är som mest jobbigt.

Sådant jag inte kan förstå, eller ser som "övernaturligt" blir ofta inte skrämmande för mig.

Men kul att det är så olika för oss

Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife

Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Allt med stora havsdjup tycker jag automatiskt blir ganska obehagligt. Senaste filmen som fick mig att känna såna vibbar var nog Open Water när de filmade ned under vattenytan och man såg hajarna.

Citat:
Ursprungligen postat av born2chill
En grej jag går igång på är filmer där folk gör saker som de är omedvetna om. Det slår an på något inom mig som jag inte riktigt själv förstår. Antar att det har med att göra att folk tappar kontrollen över sig själva (är lite av ett kontrollfreak så det bottnar väl i det) Ett bra exempel är Paranormal-filmerna. 1:an i synnerhet är riktigt jävla otäck! Brrrr

Sen är jag också inne på Bartmans spår om religiösa och andliga undertoner i skräckfilm. Religion och skräck är som hand i handske. Många av mina absoluta favoriter har det temat. När jag var liten så hade jag svårt för undervattensskräck a’la Jaws. Men det har vuxit bort och idag kan jag aktivt söka upp sådana filmer och njuta av dom på ett helt annat sätt än vad jag kunde då.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
För mig är det klaustrofobiska filmer, inte för att jag lider av klaustrofobi själv, men filmer som utspelar sig i grottor, under vatten eller i rymden ger mig ofta lite mer puls

Ganska intressant ändå vad för olika saker som kan skrämma oss.

Saker och ting vi inte förstår oss på brukar kunna vara rätt skrämmande.

Jag kan förstå folks rädslor för ormar, spindlar, hajar osv osv.

För mig personligen finns de inte mer skrämmande saker än att drabbas av allvarliga sjukdomar tror jag, annars så är de få saker som kan skapa en större oro hos mig. Rent psykologiskt så är jag ganska avtrubbad måste jag säga, finns inte en film som har någon större inverkan på mig längre.
Jag får gå tillbaka till The Fourth Kind och Exorcism of Emily Rose som var dom senaste filmerna som hade någon djupare inpact på mig.
Idag tar jag dom med en nypa salt.
Citera
2024-12-10, 18:32
Avslutad
Citat:
Ja, jag tror jag sett både den tyska remaken, om jag inte minns fel. Och jag ångrar det också, den/de har etsat sig fast på ett negativt sätt hos mig. Det är filmer som jag aldrig kommer se om igen.
Ah just ja, "Funny games" satt och funderade en stund, men jo jag såg den för några år sedan, ska se om den nu bara för ni tog upp den.
Citera
2024-12-10, 18:50
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Det jag kan komma på på rak arm (och som säkert många inte ens ser på en skräckfilm) är barnet som ovetande tar syra och blir inlåst i en städskrubb i Climax. Det är obehagligt som satan. Sedan sällar jag nog mig till de som tycker Funny Games, Eden Lake, Speak No Evil (originalet) mfl är riktigt otäcka.

För att återknyta till den tidigare Terminatordiskussionen (VET att T2 inte är en skräckfilm) var T1000 bland kusligaste jag visste när jag var yngre. Någon som utger sig för att vara ens mamma och försöker lura en att komma hem.
Citera
2024-12-10, 18:55
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Det jag kan komma på på rak arm (och som säkert många inte ens ser på en skräckfilm) är barnet som ovetande tar syra och blir inlåst i en städskrubb i Climax. Det är obehagligt som satan. Sedan sällar jag nog mig till de som tycker Funny Games, Eden Lake, Speak No Evil (originalet) mfl är riktigt otäcka.

För att återknyta till den tidigare Terminatordiskussionen (VET att T2 inte är en skräckfilm) var T1000 bland kusligaste jag visste när jag var yngre. Någon som utger sig för att vara ens mamma och försöker lura en att komma hem.

Alla dessa filmer som du nämner har en väldigt hög impact när de kommer till skräck/thriller.

För egen del så kan jag uppleva en viss del skräck utav både T1 och T2.

Skräcken av ett atomkrig t ex. är ju något som folk verkligen kan gå igång på.
Citera
2024-12-10, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen

Climax kan jag inte minnas just nu, men instämmer att ondskan i filmer som Funny games, Eden Lake och Speak no Evil, är skrämmande, och de är skräck på sitt vis, mer psykologisk Thriller/skräck
Citera
2024-12-10, 20:34
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Varför skriver ni inte i den officiella tråden om Babadook? Nu förstörs ju denna tråd fullständigt.

Ibland så förs väl diskussioner angående olika filmer, men jag kan hålla med om att det kan bli en smula småtjatigt emellanåt.
Men de är fritt fram att diskutera om man så vill.
Personligen vill jag inte se en tråkig listtråd, sånt är totalt ointressant.

Såg om The Pact
https://www.imdb.com/title/tt2040560/?ref_=ls_t_1

Glömt bort hur bra den var egentligen.
Vissa filmer är värda att se om 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här