Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
För mig är det oftast saker som skulle kunna hända mig själv, eller vem som helst, som känns som mest obehagliga. Jag tänker på filmer som
Funny Games och
Ils.
El habitante incierto också som en liten bubblare. Sådant gör mig riktigt obekväm.
Sen tror jag på det andliga, och att människor har blivit, och fortfarande kan bli besatta. Men det kanske inte är just därför jag även tycker
The Exorcist är obehaglig, utan det är nog mer för att de fått till stämningen och hela filmen så otroligt bra. Jag har sett den filmen närmare 30 gånger (ingen överdrift) och jag tycker fortfarande den kittlar mig på ett obehagligt sätt.
Men även om jag tror på att man kan bli besatt och påverkad av andar, så blir filmer som jag nämnde i mitt första stycke sådant som jag tycker är som mest jobbigt.
Sådant jag inte kan förstå, eller ser som "övernaturligt" blir ofta inte skrämmande för mig.
Men kul att det är så olika för oss

Citat:
Ursprungligen postat av
ZweiLife
Funny Games är fruktansvärt otäck just av det skäl du nämner (har bara sett den tyskspråkiga versionen). En sådan där film jag ångrar att jag har sett. En del av Michael Hanekes filmer har den effekten på mig. Som Bennys video också. Fy för den lede hin Håle!
Citat:
Ursprungligen postat av
Veckans klubba
Allt med stora havsdjup tycker jag automatiskt blir ganska obehagligt. Senaste filmen som fick mig att känna såna vibbar var nog Open Water när de filmade ned under vattenytan och man såg hajarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
born2chill
En grej jag går igång på är filmer där folk gör saker som de är omedvetna om. Det slår an på något inom mig som jag inte riktigt själv förstår. Antar att det har med att göra att folk tappar kontrollen över sig själva (är lite av ett kontrollfreak så det bottnar väl i det) Ett bra exempel är Paranormal-filmerna. 1:an i synnerhet är riktigt jävla otäck! Brrrr
Sen är jag också inne på Bartmans spår om religiösa och andliga undertoner i skräckfilm. Religion och skräck är som hand i handske. Många av mina absoluta favoriter har det temat. När jag var liten så hade jag svårt för undervattensskräck a’la Jaws. Men det har vuxit bort och idag kan jag aktivt söka upp sådana filmer och njuta av dom på ett helt annat sätt än vad jag kunde då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
För mig är det klaustrofobiska filmer, inte för att jag lider av klaustrofobi själv, men filmer som utspelar sig i grottor, under vatten eller i rymden ger mig ofta lite mer puls
Ganska intressant ändå vad för olika saker som kan skrämma oss.
Saker och ting vi inte förstår oss på brukar kunna vara rätt skrämmande.
Jag kan förstå folks rädslor för ormar, spindlar, hajar osv osv.
För mig personligen finns de inte mer skrämmande saker än att drabbas av allvarliga sjukdomar tror jag, annars så är de få saker som kan skapa en större oro hos mig. Rent psykologiskt så är jag ganska avtrubbad måste jag säga, finns inte en film som har någon större inverkan på mig längre.
Jag får gå tillbaka till The Fourth Kind och Exorcism of Emily Rose som var dom senaste filmerna som hade någon djupare inpact på mig.
Idag tar jag dom med en nypa salt.