2024-12-10, 08:15
Medlem
Julgransflygning över Köpenhamn med 12 Gripen och 1 F-16. Det skulle varit 3 F-16, men två av dem hade tekniska problem, så man valde att inte flyga med. Hoppas att denna samövning mellan danskt och svenskt flygvapen också kan bli en tradition.

Över Köpenhamn.
https://localeyes.dk/103512-178-video-12-gripen-og-1-dansk-kampfly-overfloej-koebenhavn-i-juletraes-formation-2-danske-fl y-med-tekniske-problemer/

Över Karlskrona.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-flyger-danska-och-svenska-stridsplan-i-arets-julgransflygning
Citera
2024-12-10, 11:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Julgransflygning över Köpenhamn med 12 Gripen och 1 F-16. Det skulle varit 3 F-16, men två av dem hade tekniska problem, så man valde att inte flyga med. Hoppas att denna samövning mellan danskt och svenskt flygvapen också kan bli en tradition.

Över Köpenhamn.
https://localeyes.dk/103512-178-video-12-gripen-og-1-dansk-kampfly-overfloej-koebenhavn-i-juletraes-formation-2-danske-fl y-med-tekniske-problemer/

Över Karlskrona.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-flyger-danska-och-svenska-stridsplan-i-arets-julgransflygning

Det skulle varit tre F-35. Det blev 1 F-16.

Idag skulle Norge skickat upp F-35 med Svenska Gripar över Norge men det blev inställt:
F7:
"Tyvärr måste de norska F-35rna ställa in dagens medverkan i flygningen. Detta på grund av väderförhållanden runt deras hemmabas. Det innebär också att vi inte flyger alls i Norge idag."
Citera
2024-12-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Idag skulle Norge skickat upp F-35 med Svenska Gripar över Norge men det blev inställt:
F7:
"Tyvärr måste de norska F-35rna ställa in dagens medverkan i flygningen. Detta på grund av väderförhållanden runt deras hemmabas. Det innebär också att vi inte flyger alls i Norge idag."

Denna årstiden är väl inte riktigt helt optimalt att flyga och så stora formationsflygningar med ganska tätt mellan planen. De flyger rätt mycket visuellt, så det gäller det ha så bra väderförhållande som möjligt.
Sedan är det ju frågan hur mycket danskarna/norrmännen har tränat på liknande stora formationsflygningar.
Jag tror inte de har samma vana.
Det danska planet flög i varje fall sist och hade mest avstånd av alla, men garanterat var det en häftig syn när de gled över Köpenhamn, så tror nog det blir återkommande och de också kommer öva på liknande fram över.
Citera
2024-12-10, 13:56
Medlem
Larasofts avatar
Såg nyss granen, från position högt upp i kontoret.
Citera
2024-12-10, 14:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

F7:
Ett stridsflygplan som inte kan flyga i dåligt väder är väl inte mycket att ha?

Själv såg jag 12 Gripen svepa förbi nyss. Men jag befinner mig just nu en bit upp från marken i ett högre hus, så någon "gran" såg jag tyvärr inte! Här i Stockholm är det klarblå himmel för övrigt.
Citera
2024-12-10, 14:17
Medlem
Dom passerade över norra förorterna nyss...snygg julgransformation och ett imponerande dån från EBK.

Man blir lite patriotisk ändå.
Citera
2024-12-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ett stridsflygplan som inte kan flyga i dåligt väder är väl inte mycket att ha?

Själv såg jag 12 Gripen svepa förbi nyss. Men jag befinner mig just nu en bit upp från marken i ett högre hus, så någon "gran" såg jag tyvärr inte! Här i Stockholm är det klarblå himmel för övrigt.

Stridsflyg har normalt sett ingen de-ice funktion. Dumt att flyga i formation, lågt över städer i relativ låg fart med risk för isbildning.
Citera
2024-12-10, 15:27
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Jävlar vad det dånade. Lite maffigt var det ändå!
Citera
2024-12-10, 16:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Stridsflyg har normalt sett ingen de-ice funktion. Dumt att flyga i formation, lågt över städer i relativ låg fart med risk för isbildning.
Ok, men jag svenska Gripen har väl inte backat ur trots dåligt väder tidigare gånger? Verkar vara en hel del strul med F35 eller vad det heter. Snart är väl stealth passé också verkar det som... för att inte säga bemannat stridsflyg över huvud taget?
Citera
2024-12-10, 16:35
Medlem
321js avatar
En förvånansvärt pampig syn, även mullret var imponerande, för fem sekunder så kände jag mig stolt över att vara svensk.

Det var en helt ny känsla.
Senast redigerad av 321j 2024-12-10 kl. 16:59.
Citera
2024-12-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Dom passerade över norra förorterna nyss...snygg julgransformation och ett imponerande dån från EBK.

Man blir lite patriotisk ändå.

Visst var det imponerande och med tanke på hur många Stockholmare som var ute för att se denna 20 sekunders överflygning så visst finns det ett intresse bland folket för dessa ting.
(fast de körde nog inte med EBK i denna låga hastighet)
Citera
2024-12-10, 16:46
Medlem
Det får kanske Norge, Danmark och Finland att fundera extra om de inte skulle valt JAS Gripen ändå. Att ha stridsflygplan som inte fungerar eller som ständigt har tekniska fel kan ju inte vara så bra. Sverige gör reklam för sitt tekniska kunnande och omvärlden tittar. Härligt med dessa uppvisningar som även gör folk glada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in