2024-12-09, 13:51
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
De lyckades bärga den sent i söndagskväll, finns nu på Frösön för inspektion enligt uppdaterad Svt-artikel.

Tack för informationen.

Jag har sökt runt bland lokaltidningarna och på Avincis Aviations sociala medier då jag är nördigt intresserad av tillvägagångssättet. En sak är säker. Vill du göra någonting i fred från vittnen ska du bege dig till Vemdalsskalet! Jag hittar ingen information om hur det gick till. Alla sov, avstånd, ingen hade en fungerande kamera? När bärgningsförsöken officiellt avbryts, journalister och åskådare vänder hem, sker det. Inte ett foto. Bärgningen har ändå blivit en nationell nyhet.

Avincis har baser på Säve och Frösön så den har tagits till deras egen bas däruppe då.

Citat:
Enligt ett pressmeddelande från helikopterbolaget Avincis lyckades man till sist bärga helikoptern under söndagskvällen. Den har nu transporterats till en underhållsstation på Frösön för vidare inspektion.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ambulanshelikopter-fastnade-pa-myr-i-vemdalsskalet

Citat:
Sjukvården utan helikopter – vill se snabb lösning: ”Den behövs”

https://sverigesradio.se/artikel/sjukvarden-utan-helikopter-vill-se-snabb-losning-den-behovs
Citera
2024-12-09, 16:14
Medlem
Såg artikeln innan med H145 att den inte klarar snö och kyla, att man kör fast är nog något alla gör även fast man kör bil mer än man flyger helikopter (För helikopter piloter)

Men hur slank denna flygande farkost igenom om den inte är lämpad för flygning i kallt väder? alla har ju sina organ FMV är ett men där slank NH90 igenom.

Nu vet jag inte vad den civilare marknaden har för organ, men borde vara liknande
Citera
2024-12-09, 16:28
Medlem
Kan inte en helikopter hovra en liten bit ovanför marken ??
Citera
2024-12-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Jo men om man lastar så ökar man vikt, svårt att hålla rätt tryck över marken för att säkerställa en lastning utan att hjulen nuddar marken. Jag är lekman bara lite inte blint på mig.

Va någon som va helikopterpilot här inne, hoppas han svarar.
Citera
2024-12-09, 19:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Såg artikeln innan med H145 att den inte klarar snö och kyla, att man kör fast är nog något alla gör även fast man kör bil mer än man flyger helikopter (För helikopter piloter)

Men hur slank denna flygande farkost igenom om den inte är lämpad för flygning i kallt väder? alla har ju sina organ FMV är ett men där slank NH90 igenom.

Nu vet jag inte vad den civilare marknaden har för organ, men borde vara liknande

Jag följde det med H145 på nätet, efter en norsk händelse och läste den norska haveriutredningen. Det är ett luftfilter (ett per motor) som krånglar. De flesta verkar flyga utan numera så problemen verkar inte påverka idag.

NH90 förordades inte av Försvarsmakten/FMV utan en annan helikoptertyp förordades. Det var politikerna som valde NH90 (emot Försvarsmaktens och FMV’s inrådan).

Fastnat i skitväder händer nog de flesta någon gång. Där är NH90 bra, de dagar den flyger eftersom man flyger obehindrat oavsett idbildningsnivå. Bara tuta och köra. (De dagar den är på linjen flygbar, vilket inte är alla dagar).
Citera
2024-12-09, 19:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det är redan beskrivet i tråden.
Citera
2024-12-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är redan beskrivet i tråden.

Så pilotfel alltså?
Citera
2024-12-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag har loggat ~25000 landningar ute i terrängen. Med hjulställ/medar och skidor.

Det är förrädiskt på myrar innan det fryser så det garanterat bär. Problemet är att med lagom mycket is bär det kanske ett tag eller tills man avlastat så att det blir tillräcklig vikt på hjulen.

Med lite snö på kan det ibland vara svårt att avgöra om det är odlad mark eller myr. Odlad mark bär oftast rätt okey men myr gör det bara om det är ordentligt genomfruset.

Piloterna has säkerligen gjort den allra bästa bedömningen de kunde. Det är inte säkert att de förstod att det var en myr heller. Marken ser nästan plöjd ut på den första bilden jag såg.

Lätt for oss på ett forum att sitta och tycka och vara efterkloka men eftersom de flög en ambulanshelikopter så kan det ju ha funnits någon mycket sjuk i andra ändan. Sånt här kommer sannolikt hända lite då och då i den där verksamheten utan att piloterna gjort något som var uppenbart fel innan det hände.

Fantastiskt. Plötsligt ett inlägg här som tyder på att vdb vet vad han talar om. Man blir annars mörkrädd av allt svammel som förekommer här. Betr helikoptern verkar folk ha sett för många filmer om Vietnamkriget...
Citera
2024-12-09, 21:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Så pilotfel alltså?

Bevisar att du inte läst tråden. Gör om och gör rätt.
Citera
2024-12-10, 12:33
Medlem
Fakta:

1. Den aktuella olyckshelikoptern var regionens reservmaskin då den ordinarie är/var på underhåll i Östersund.

2. En reservhelikopter är nu på plats, dock behövs de ordinarie piloterna ersättas då dessa saknar rätt kompetens för den aktuella reservmaskinen.

3. Landningsplatsen där olyckan inträffade är Vemdalens(skalets) ordinarie landningsplats.
Citera
2024-12-10, 12:35
Medlem
Kungsgardens avatar
Regionen har fått en ersättningshelikopter nu. Det var en reservmaskin som havererade. Deras ordinarie ambulanshelikopter var på underhåll. Det rör sig tydligen om olika modeller. Vilket får mig att undra om det kan ha inverkat på något sätt. Eller om skillnaden mer gällde invändig utrustning och inte någonting som rörde landning och piloterna.

Citat:
Regionens vanliga ambulanshelikopter är inne på service och väntas vara klar först till helgen. I söndags skadades reservhelikoptern när den fastnade i en myr.

– Det är en annan modell än den vi vanligtvis har. Just nu håller vi på att installera både utrustning och personal, säger hon.

Regionen har varit utan helikopter under delar av söndagen och måndagen. Det är oklart om verksamheten eller patienter påverkats.

– Jag har inte fått några rapporter om att det varit något. Vi ska följa upp om det blivit förseningar och längre väntetider, säger Anna Granevärn.

Länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ambulanshelikopter-fastnade-pa-myr-nu-ar-ersattningshelikopter-pa-plats-i-jamtland

Två till artiklar i ämnet. Läkare kritiska, regionen tittar på landningsplats:

https://www.op.se/2024-12-09/darfor-finns-ingen-reserv-till-ambulanshelikoptern/

Helikopterläkaren vill att en avskärmad plats snöröjs:

https://www.tidningenharjedalen.se/2024-12-09/lakare-efterlyser-landningsplats-pa-vemdalsskalet/
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-12-10 kl. 13:23.
Citera
2024-12-10, 15:52
Medlem
Någon måste ha tänkt lite fel kring den där landningsplatsen. På terrängkartan är den märkt som ej öppen sankmark. Kan det vara så att man tidigare bara har landat där under den kalla och isiga delen av turistsäsongen, när turisterna bryter ben o dyl?

Uppenbarligen trodde någon att det skulle fungera även ofruset. Jag säger som vanligt: OTUR!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in