2024-12-10, 09:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ingenjören/ Vägsaltmannen bjöd i varje fall på några kulor i sitt brev.

https://wpu.nu/wiki/Ingenj%C3%B6rssp%C3%A5ret

Det var lite "tyngre artilleri" från Vägsaltmannens sida än "snitsen på bågar i bokstäver i enstaka ord", (sannolikt så kallade Glenn Miller-bågar,) som SE skulle kunna beslås med.
Citera
2024-12-10, 09:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Här skulle faktiskt "Matte" med sitt "intelligenta(?) konstgjorda (artificiella) ljudtrollande" göra en insats på riktigt.

Modern forskning på riktigt? Här kunde han få upprättelse och visa hur en slipsten ska dras.
Citera
2024-12-10, 10:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok! Ska leta själv.
Jag tror dock att det inte kommer ge så mycket.

Citat:
Att anekdotiskt kunna knyta SE till ett "bekännelsebrev", skrivet av vem som helst som inte behöver vara mördaren, genom lutningen på enskilda bokstäver, kan säkert vara ett billigt nöje för den lättroade.

Jag tror dock inte heller att det kommer ge så mycket i själva skuldfrågan.

Aj då. Då har jag fältet för mig själv.

Hur ska det gå utan er ovärderliga input?
Citera
2024-12-10, 10:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Anér skrev väl i sin bok att (den säkerligen juridiskt tvivelaktiga) husrannsakan på SEs arbetsrum "stoppades från högre ort".

PH var väl försiktig att berätta i förhören 2017 att han inte följde lagen?
Den 12 juni fick Häggström, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Hans-Olof Olsson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vapendelar, vapenfett eller annat som kunde vara intressant.

-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.

(Den osannolika mördaren, sid 79 i första upplagan)"
Dessutom kör PH sin "SE-GM-till-vrje-pris-linje" som vanligt. Det räcker inte att konstatera att ingenting hittades 12 juni utan hypotesen är att det berodde på att "det var för sent". TP är inte sen att haka på och korkade läsare med huvudet i sanden drar så klart slutsatsen att det minsann funnits en hel mordarsenal på kontorsrummet före 12 juni; Magnumrevolver, ammunition, vapenfett, vapendelar och maskeringsattiraljer(?).

Har man inte stoppat huvudet allt för djupt i sanden kan man också konstatera att SEs rum var kliniskt fritt från denna påhittade mordarsenal. (Man hör dämpat under sanden: "Men det kan ha varit...")

För sandgänget med bristande läsförståelse följer här en liten läsövning:
Den 12 juni fick Kommissarie Closeau, efter en del parlamenterande med säkerhetschefen Mattias Göransson, tillstånd att gå in på Stig Engströms låsta tjänsterum. Han sökte efter vita elefanter, rymdvarelser eller annat som kunde vara intressant.

-Jag hittade ingenting av värde, säger han. Det var för sent, det hade gått för lång tid efter mordet.
Kontrollfråga läsförståelseövning: Betyder det du just läste att det fanns vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni ?

Svarsalternativ:
1. Ja, det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet eftersom man sökte "för sent".
2. Nej, det går inte dra några slutsatser om det fanns både vita elefanter och rymdvarelser på rummet före 12 juni.
3. Att skriva så här är "snömos". Det betyder ingenting, men visst vore det bra om SE vore skyldig ändå?

Edit Facit till läsövningen:
˙lᴉɹdɐ ɹǝllǝ sɹɐɯ 'ᴉɹɐnɹqǝɟ ᴉ ʇǝɯɯnɹ ᴉ ʇʇǝɟuǝdɐʌ ɹǝllǝ ɹɐlǝpuǝdɐʌ suuɐɟ ʇǝp ʇʇɐ ǝʇuᴉ ɹᴉlq uǝsʇɐsʇnlS

Vapenfettet blev till sand. Fritt ur minnet säger väl PH också någonstans att om bara han hade fått resurser hade mordet varit löst för länge sen. Han passar också på att ”hjälpa” PU med den kreativa teorin att OP och LP sköts med samma kula och att den andra smällen var ett löst skott. Lösa skott brukar man väl använda på teater, så jag reserverar mig nog från att ta råd om MOP-gåtans lösning från någon som tror på ett teatermord.

Som du säger är det ganska tydligt att PU inte gav PH grönt ljus för inbrottet 1986 och att han senare inte känner sig så sugen på att erkänna när PU återigen kontaktar honom 2017. Den teorin har klara fördelar framför de postmodernistiska ”missförstånd” som en annan användare ständigt torgför för att bortförklara obekväma uppgifter. Att till och med husguden TP skulle få en släng av sleven var emellertid lite oväntat.

Jag blir dock lite misstänksam av att texten är upp och ner längst ner i ditt inlägg. Det är ju så det ser ut i Kina och Indien som ligger på andra sidan jorden där allt är upp och ner. Och vi vet ju vem som kommer därifrån.
Citera
2024-12-10, 10:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Här skulle faktiskt "Matte" med sitt "intelligenta(?) konstgjorda (artificiella) ljudtrollande" göra en insats på riktigt.

Vad gör Skandiamannen i så fall INNE I CHEVAN, medan JA pratar med JÅS? SE säger ju också att han inte insåg att det skett någon skjutning förrän han kom fram till kroppen. Det måste vara JA som går upp i varv ...

De som står utanför bilen hörs inte lika tydligt
Citera
2024-12-10, 10:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
//

Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år och ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen, Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna.
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA&t=4m23s

Jämför vi den information som framkommer i Rapportsändningen med Engströms uppgifter till polisen i det första telefonförhöret så ser vi, att det enda som särskiljer Engströms är att han säger att mannen var något yngre – "i 20-års åldern" mot Rapports 30-45 år – och att mannen stått mot väggen på "kulturhuset" som alltså ligger på nordöstra hörnet av korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan.

För att bedöma äktheten i Engströms påstådda iakttagelse måste man alltså bedöma värdet i de detaljer som är specifika för honom själv. Hur mycket betyder det att han menar (1) att mannen var yngre och (2) att mannen stod mot väggen på kulturhuset?
//
Fast nu säger ju inte SE att Grändmannen "stått mot väggen", och inte heller att han "stod mot väggen". Det han säger är att han såg mannen mot väggen, vilket är helt förenligt med hur det framställs i teckningen, där den springande mannen avtecknar sig som en mörk silhuett mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset.

Det här med åldern på mannen är däremot lite intressant. Om man alltså tänker sig att det är från Rapportsändningen SE har hämtat sin information om Grändmannen, varför säger han då till polisen att mannen skall ha varit "i 20-årsåldern", snarare än att bara rakt av kopiera uppgifterna om att mannen skall ha varit 30-45 år? Eftersom det här med åldern är den enda detaljen där SE:s uppgifter till polisen avviker från det man har berättat om i Rapportsändningen så kan det här vara en viktig fråga att reda ut, och här kan man väl tänka sig åtminstone två olika alternativ:

1. SE försöker verkligen så korrekt som möjligt återge det han har hört i nyhetsinslaget, men eftersom han inte var beredd med papper och penna (och kanske inte heller hann slå på VHS-bandspelaren) så får han ta allting ur minnet när han sedan ringer polisen, och här minns han då helt enkelt lite fel.

2. SE har ju hört att det också cirkulerar "felaktiga" vittnesuppgifter som stämmer in på honom själv, och man kan tänka sig att det här oroar honom. Att han anger en ännu lägre ålder på Grändmannen än den man berättar om i TV kan i så fall vara ett försök att påverka polisens bild av mördaren lite åt det "yngre" hållet.
Citera
2024-12-10, 11:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, Anér påpekar flera gånger i Palme-Nytt, på 90-talet, att vapenfrågan borde utredas vad gäller SE. Att genomsökningen av rummet mycket riktigt stoppades av Holmér.

Synd att Irvell hade gått i pension. Kan tänka mig att spaningschefen hade gett grönt ljus till Skoglund.

För egen del fäster jag större tilltro till förhöret med PH. Det är så pass utförligt att det inte kan missförstås. Men om TP har en inspelad intervju med PH, eller en transkribering av det fulla samtalet med honom, så är jag förstås idel öra. Annars kan det dessvärre handla om ett missförstånd.

Artiklar och böcker ska man vara försiktig med. Det kan handla om tolkningar.

Helst vill man se den rena texten, ofiltrerad, från den intervjuades mun.

För trots allt, om PH hade gått in på Skandiamannens kontor, hade han känt till att mörkrummet inte fanns där. Det fanns i ett rum mittemot? Även detta låst?

Varför skulle han 31 år senare ha betänkligheter att berätta om att han gick in på kontoret?

Det måste ha känts konstigt för honom att polisen ringde på med en sådan fördröjning ...

Men alla är som bekant inte lika bra på att lägga pussel.

Citat:
Det var en fortsättning på det Irvell och Linder kom fram till. Om de hade känt till allting som vi vet hade de inte tvekat att plocka in SE för ett extra förhör och att genomföra en husrannsakan.

Så det var en fortsättning på utredningen i början på 1987, men minus slutsatsen i Ströms PM.

I alla andra fall i världshistorien hade indicierna betraktats som starka, men SE-teorin "väcker känslor".

Förhoppningen var kanske att allmänheten skulle sitta på något, som skulle ramla fram.

Än är det inte för sent för det, även om MOP-etablissemanget är motsträvigt med sina Walkie-Talkies.

Kontaktnätet är fortfarande inte helt utrett, och inte vapenfrågan heller.

Detaljer har framkommit som ökar frågetecknen kring SE.

Det finns ett par till intressanta brev.

P.S. Vem är den där kvinnan som PH pratar om i samband med "den androgyne" SE?

Anér jagade Anti Avsan i nästan 25 år innan han lade det till handlingarna. Åt Sticksn ägnade han inte ens tio år, villet torde ge en antydning om bärkraften i uppslaget.

Inget ont om Anér, han delade med sig av material på ett förnämligt sätt och grävde på som få. Dock lät han sig förledas lätt vilket sinkade honom. Engström fick han av Minell i form av dennes komposthög, Avsan blev han påprackad av Alsén.

Det fimns ingenting som tyder på.att Irvell var intresserad av Engström. I sitt efterlämnade material omnämns inte uppslaget Stig Engström äverhuvudtaget.

Det som är känt är att Holmér sade att Engström skulle köras i botten i november 1986. Allt tyder på att så gjordes. Och grundligt också, extra tid tog det också säkerligen p.g.a. att det börjat planeras ett större tillslag mot PKK. Ströms PM utgör endast en del av arbetet naturligtvis. Han satt inte med i Palmerummet och därför skrivs just PM. Linder har i efterhand inte sagt ett ord om att han hade Engström under lup och ville nita honom. Det är önsketänkande tyvärr.

Irvell, Linder och Ström kände till allt vi vet idag, plus att de hade tillgång till hela dåvarande utredningen i omaskad form. Olle Minells avskrädeshink och Petterssons återvinnande av det innehållet utgör inte "något nytt". Det hjälpte inte ens Pettersson att kliva in och pissa på Jallais gräsmatta i hopp om att finna "kopplingar" Pettersson kammade noll och blev avvisad, varvid han istället blev tvungen att jaga en åldrande dam

Att Minell, Wall och Borgnäs fortfarande letar efter Walkie-Talkies må vara hänt, men de flesta andra har kopplat sig fria från dem och letar själva i materialet.

Engströms kontaktnät utreddes väl grundligt av Petersson och Melander? Likaså vapenfrågan? De hittade helt enkelt inget och blev tvungna att koka ihop och presentera den kattdynga de samlat ihop under tre år.Inget i innehållet levde ens upp till en indicie, än mindre skapade frågetecken kring Engström.

Det är synnerligen illa ställt om pussel med stora och få bitar är svåra att lägga...
Citera
2024-12-10, 11:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vad gör Skandiamannen i så fall INNE I CHEVAN, medan JA pratar med JÅS? SE säger ju också att han inte insåg att det skett någon skjutning förrän han kom fram till kroppen. Det måste vara JA som går upp i varv ...

Du vet att LAC-bandet inte startar i samma sekund som skotten faller va? LL måste ringa upp först.

Baserat på LAC-bandets Fröken Ur sägs ”han vart skjuten” över en minut efter skotten. Detta enligt officiell mordtid.

SE behöver inte vara ”inne i chevan” för att höras in i chevan om en dörr stod öppen.
Citera
2024-12-10, 11:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Modern forskning på riktigt? Här kunde han få upprättelse och visa hur en slipsten ska dras.
Vi får se om Matte får huvudet ur kvarnstenen så kommer han faktiskt kunna göra en vetenskapligt kontrollerbar analys av SEs röst på bandet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-10 kl. 11:28.
Citera
2024-12-10, 11:21
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:

Flera personer hörs relatvt bra utanför Chevan. Björkman är troligtvis den första som hörs som befinner sig på gatan. Det.eftersom han uppger att han blir tilltalad av en av männen.i "skåpbilen" nästan omgående efter skotten.

Jan Andersspn och.Björkman kan konstteras på LAC-bandet. Att Svensson kan det finns ingen grund för.

Chevan har inte anlänt när Engström kommer fram till offret.
Citera
2024-12-10, 11:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vapenfettet blev till sand. Fritt ur minnet säger väl PH också någonstans att om bara han hade fått resurser hade mordet varit löst för länge sen. Han passar också på att ”hjälpa” PU med den kreativa teorin att OP och LP sköts med samma kula och att den andra smällen var ett löst skott. Lösa skott brukar man väl använda på teater, så jag reserverar mig nog från att ta råd om MOP-gåtans lösning från någon som tror på ett teatermord.

Som du säger är det ganska tydligt att PU inte gav PH grönt ljus för inbrottet 1986 och att han senare inte känner sig så sugen på att erkänna när PU återigen kontaktar honom 2017. Den teorin har klara fördelar framför de postmodernistiska ”missförstånd” som en annan användare ständigt torgför för att bortförklara obekväma uppgifter. Att till och med husguden TP skulle få en släng av sleven var emellertid lite oväntat.

Jag blir dock lite misstänksam av att texten är upp och ner längst ner i ditt inlägg. Det är ju så det ser ut i Kina och Indien som ligger på andra sidan jorden där allt är upp och ner. Och vi vet ju vem som kommer därifrån.

Jag tror faktiskt PH var inne i SEs rum 12 juni 1986 om han sagt så till TP. Om att PH då kammade noll, säger han till med "eftersom det var för sent."

Hur PH kan veta detta och slå fast det utan fria fantasier är en gåta för mig.

Hade jag fått göra en husrannsakan på PHs tjänsterum i tid, innan det var för sent, hade jag säkert hittat flera fantastiska fantasier undanstopoade i någon tom vapenfettburk.

Edit: Jag skrev facit upp och ned så de som tyckte läsövningen var för svår inte skulle fuska.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-10 kl. 11:29.
Citera
2024-12-10, 11:29
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Vi får se om Matte får huvudet ur kvarnstenen så kommer han fakriskt kunna göra en vetenskapligt kontrollerbar analys av SEs röst på bandet.

Om han får ihop det med sin nuvarande analys kanske. Anti Avsan, skjutande poliser och tre skott, någonstans mitt i allt det måste Engströms röst i sådana fall utrönas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in