2024-12-09, 17:34
  #1201
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Finns det nån vettig förklaring till varför Sverige alltid (?) presenterar truppen på tisdagar? Alla åkare måste ju normalt få beskedet redan på söndagen eller måndag förmiddag för planering av resa mm.

Fast det har inte alltid varit så, tidigare (typ fram till för två år sedan) brukade man presentera truppen på måndagar. Men kan väl vara på grund av att det kan vara ett pusslande ibland att få ihop de sista platserna.
Citera
2024-12-09, 17:37
  #1202
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fabienne Alder är ett nytt namn för mig.

Ja, uttagen i brist på annat. Hon var på plats 14-24-26 i alpcupen den gångna helgen. Inte precis Marina Kälin klass. Bäst i sprint vad det verkar, eller minst dålig.
Skulle gärna vilja ha en bekräftelse att Gina del Rio (AND) startar i helgen!

Desloges (FRA), U23arn. Verkar ha många mål denna säsong - U23-VM, VM, Touren och U23-cupen.

Edit. Fabienne var ett par tiondelar bättre än Marina i sprintkvalet i fredags faktiskt.
__________________
Senast redigerad av rainbowia 2024-12-09 kl. 17:46.
Citera
2024-12-09, 18:43
  #1203
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Såklart lätt att vara efterklok men väldigt märkligt att KSS hade så bråttom att komma igång med tävlandet efter sin operation. Nu avstår hon ju istället, eller var det kanske planerat på förhand?

Det var väl tränaren som rådde henne att åka "hjem å trene". Skistad kände sig kanske i bättre form än vad hon faktiskt var i. Det kan inte vara lätt att avgöra inför säsongspremiären.
Citera
2024-12-09, 20:20
  #1204
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norges lag till Davos:
.....

Heidi Weng avstår för att träna inför Tour de Ski. Tiril Weng saknas också.

Kalvaa med (väl). Trodde Johaug inte skulle köra mer i år faktiskt.
Citera
2024-12-09, 20:36
  #1205
Medlem
Vad krävs innan längdskidåkning når botten? Man lägger lopp i Ruka med 200 invånare..man lägger tävlingar i Lillehammer. Man tror att folk skall strömma till loppen i ett skidtokigt land. Man kan tänka sig att barnen har en friluftsdag just denna fredag för att gå och kolla på loppen...tom ledig dag..

Man kan tänka sig att folk tar lite ledigt för ” årets happening” i Lillehammer.

Nej, totaldött..då menar jag totaldött..knappt en människa var där. Alvar Myhlback säger det som alla förstått. Det är SVT, Tomas Pettersson från Expressen..och sedan några från norska blaskor..sedan INGENTING.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zAkP15/alvar-myhlback-forvanad-over-intresset-for-varldscupen-i-langdskidor

Dopingen av Johaug och Sundby var dråpslaget. Medicineringen av norska åkare har skapat ett ointresse kring sporten. Offentlig doping. Minimala dopingtester, korrumperade jurys..m.m.

FIS är en korrumperad organisation som styrs av ett gäng idioter. De fattar inte det grundläggande för att få intresse för en sport.

Man saknar Slottssprinten som innebar stora folkmassor. En mysig stämning. Saknar sprinten i Düsseldorf. Saknar Kvällslopp på vardagar…Kommer ihåg en tävling i Nässjö som drog 15 000 åskådare..enormt intresse i en mindre stad. Det saknas den typen av tävlingar. Man måste börja om från början. Detta håller inte längre.

Två av få tävlingar som håller är tävlingarna i Drammen och Ulricehamn.

Jag kommer inte att titta på tävlingarna i vinter.. eller extremt få. Det är meningslöst. Jag har skrivit vad som kommer att hända. Tom idioten Byström medger ” att det varit stökigt” men säger att det kommer viktigare tävlingar framöver. Byström har tappat omklädningsrummet för längesen.

Han säger efter två tävlingar typ ” vi bryr oss inte om att vinna Världscupen”.

Jag har sagt länge att det är ett vuxendagis. I ett vuxendagis krävs det att någon styr upp med hela handen.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/kaoset-i-landslaget-det-har-varit-stokigt/
__________________
Senast redigerad av TenBagger69 2024-12-09 kl. 20:43.
Citera
2024-12-09, 21:13
  #1206
Medlem
Ruka totalt 25 000 åskådare på tre dagar vilket är helt okej
Citera
2024-12-09, 22:34
  #1207
Medlem
Vill passa på att ta ett stavtag för "ccnut-placeringar" avseende längdåkarna i världscupen. Nedan redovisas åkare i Världscupen som denna säsong placerat sig 1-10 i distanslopp och de som varit i final i sprintar. Icke highlightade placerade sig "bra" förra säsongen. Kan vara ett sätt att hålla "reda" på åkarna. Flera "nya", yngre herrar har placerat sig bra än så länge!

1988 Brennan Niskanen Slind Johaug
1989
1990 Pärmäkoski
1991 Weng Diggins
1992 Kalvå
1993 Stadlober Gimmler
1994 Dahlqvist Sundling Theodorsen
1995 Carl Fähndrich
1996 Matintalo Joensuu Hennig Myhre T.Weng Claudel L.Weng
1997 Andersson Ilar Ribom Rydzek Janatova (27 år i år)
1998 Hagström Myhrvold Lundgren
1999 Karlsson Svahn Skistad Dolci
2000 Laukli Eiduka Fosnaes Sanness
2001 Bergane Fossesholm
2002 - | U23
2003 - | U23
2004 - | U23
2005 - | U20

1989 Halfvarsson
1990 Golberg Pellegrino Musgrave
1991 Tönseth Hakola Hyvärinen
1992 Niskanen Nyenget Notz Häggström Patterson
1993 Taugböl Krüger
1994 Jouve Chanavat Burman Tefre
1995 Mäki Northug Maloney-Westgaard Vuorinen
1996 Kläbo Valnes Novak Lapierre Stenshagen Klee Dönnestad Jenssen
1997 Dapra
1998 Amundsen Lapalus Lindholm Cyr Riebli
1999 Chappaz Johansson Vermeulen Schely Ruuskanen
2000 Schumacher Moch Poromaa Ogden Grond Evensen Schoonmaker Andersen Ree
2001 Jenssen Bourdin McMullen Hedegart
2002 Anger Barp Holmboe Desloges - | U23
2003 - | U23
2004 - | U23
2005 - | U20
__________________
Senast redigerad av ccnut 2024-12-09 kl. 22:41.
Citera
2024-12-10, 01:05
  #1208
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ruka totalt 25 000 åskådare på tre dagar vilket är helt okej

Jo, många missar att Ruka (209 invånare) ligger i Kuusamo kommun som har runt 24100 invånare…

Norge har segrat ihjäl intresset för langrenn i Norge…
Citera
2024-12-10, 05:42
  #1209
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Vill passa på att ta ett stavtag för "ccnut-placeringar" avseende längdåkarna i världscupen. Nedan redovisas åkare i Världscupen som denna säsong placerat sig 1-10 i distanslopp och de som varit i final i sprintar. Icke highlightade placerade sig "bra" förra säsongen. Kan vara ett sätt att hålla "reda" på åkarna. Flera "nya", yngre herrar har placerat sig bra än så länge!

1988 Brennan Niskanen Slind Johaug
1989
1990 Pärmäkoski
1991 Weng Diggins
1992 Kalvå
1993 Stadlober Gimmler
1994 Dahlqvist Sundling Theodorsen
1995 Carl Fähndrich
1996 Matintalo Joensuu Hennig Myhre T.Weng Claudel L.Weng
1997 Andersson Ilar Ribom Rydzek Janatova (27 år i år)
1998 Hagström Myhrvold Lundgren
1999 Karlsson Svahn Skistad Dolci
2000 Laukli Eiduka Fosnaes Sanness
2001 Bergane Fossesholm
2002 - | U23
2003 - | U23
2004 - | U23
2005 - | U20

1989 Halfvarsson
1990 Golberg Pellegrino Musgrave
1991 Tönseth Hakola Hyvärinen
1992 Niskanen Nyenget Notz Häggström Patterson
1993 Taugböl Krüger
1994 Jouve Chanavat Burman Tefre
1995 Mäki Northug Maloney-Westgaard Vuorinen
1996 Kläbo Valnes Novak Lapierre Stenshagen Klee Dönnestad Jenssen
1997 Dapra
1998 Amundsen Lapalus Lindholm Cyr Riebli
1999 Chappaz Johansson Vermeulen Schely Ruuskanen
2000 Schumacher Moch Poromaa Ogden Grond Evensen Schoonmaker Andersen Ree
2001 Jenssen Bourdin McMullen Hedegart
2002 Anger Barp Holmboe Desloges - | U23
2003 - | U23
2004 - | U23
2005 - | U20
är inte världseliten på damsidan ovanligt gammal? Har medelåldern bland de som uppfyller dessa krav nånsin varit högre? Kommer det bli rekordlite framgångar för u23 damer?
Citera
2024-12-10, 07:13
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
är inte världseliten på damsidan ovanligt gammal? Har medelåldern bland de som uppfyller dessa krav nånsin varit högre? Kommer det bli rekordlite framgångar för u23 damer?
Är väl en kombination av att man dels har Ebba och Frida med gänget som slog igenom direkt som seniorer och varit på topp i rätt många år nu samtidigt som något äldre åkare som Carl, Hennig, Kalvå, Joensuu, Matintalo med flera tagit rejäla kliv på senare år. Sen saknas det väl den där riktiga supertalangen just nu som bombar sig in på pallen, man trodde Fossesholm ett tag men det blev det inget med utan vi har istället Laukli och Eiduka med norskorna som sakta men säkert gnetar sig på mot nya nivåer. Bakom dem ser det dock rätt tunt ut, är väl Märta som gjort störst avtryck av de yngsta den här säsongen.
Citera
2024-12-10, 08:27
  #1211
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Vad krävs innan längdskidåkning når botten? Man lägger lopp i Ruka med 200 invånare..man lägger tävlingar i Lillehammer. Man tror att folk skall strömma till loppen i ett skidtokigt land. Man kan tänka sig att barnen har en friluftsdag just denna fredag för att gå och kolla på loppen...tom ledig dag..

Man kan tänka sig att folk tar lite ledigt för ” årets happening” i Lillehammer.

Nej, totaldött..då menar jag totaldött..knappt en människa var där. Alvar Myhlback säger det som alla förstått. Det är SVT, Tomas Pettersson från Expressen..och sedan några från norska blaskor..sedan INGENTING.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zAkP15/alvar-myhlback-forvanad-over-intresset-for-varldscupen-i-langdskidor
Media slår upp det som att det vore något nytt med lite publik i Lillehammer. Men så har det väl alltid varit när man tävlat i Lillehammer vid den här tiden på året. FIS lägger inte världscuptävlingar i Ruka och Lillehammer för att man tror att det skall bli jättepublik. Det är klassiska skidorter som är snösäkra (iaf Ruka) med bra och tuffa banor. Dessutom vill man i början av säsongen ha tävlingsorter där man samtidigt tävlar i längdskidor och backhoppning/nordisk kombination och då finns det inte jättemånga orter att välja mellan. Sedan blir det lite larvigt i Aftonbladets artikel när Myhlback jämför Lillehammer med slutfasen av Marcialonga.

Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Man saknar Slottssprinten som innebar stora folkmassor. En mysig stämning. Saknar sprinten i Düsseldorf. Saknar Kvällslopp på vardagar…Kommer ihåg en tävling i Nässjö som drog 15 000 åskådare..enormt intresse i en mindre stad. Det saknas den typen av tävlingar. Man måste börja om från början. Detta håller inte längre.

Två av få tävlingar som håller är tävlingarna i Drammen och Ulricehamn.
Sprinttävlingarna i Davos och Tallin går väl på kvällstid numera och det har väl varit bra stämning där de senaste åren. Les Rousses och Cogne har haft OK publik för att vara tävlingar i Mellaneuropa. Och mycket folk i Falun när det är världscupavslutningar. Så nej, det är inte dåligt med publik vid alla tävlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Jag kommer inte att titta på tävlingarna i vinter.. eller extremt få. Det är meningslöst. Jag har skrivit vad som kommer att hända. Tom idioten Byström medger ” att det varit stökigt” men säger att det kommer viktigare tävlingar framöver. Byström har tappat omklädningsrummet för längesen.

Han säger efter två tävlingar typ ” vi bryr oss inte om att vinna Världscupen”.

Jag har sagt länge att det är ett vuxendagis. I ett vuxendagis krävs det att någon styr upp med hela handen.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/kaoset-i-landslaget-det-har-varit-stokigt/
Bara tröttsam artikel i Expressen. Man behöver inte reagera på var enda värdelös kvällstidningsartikel. Ja det har varit några skador och några sjukdomar men det är inte Byströms fel. Men som vanligt, i alla idrotter du kommenterar, så är allt dåligt som sker förbundskaptenen fel och ansvar.
Citera
2024-12-10, 08:34
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Media slår upp det som att det vore något nytt med lite publik i Lillehammer. Men så har det väl alltid varit när man tävlat i Lillehammer vid den här tiden på året. FIS lägger inte världscuptävlingar i Ruka och Lillehammer för att man tror att det skall bli jättepublik. Det är klassiska skidorter som är snösäkra (iaf Ruka) med bra och tuffa banor. Dessutom vill man i början av säsongen ha tävlingsorter där man samtidigt tävlar i längdskidor och backhoppning/nordisk kombination och då finns det inte jättemånga orter att välja mellan. Sedan blir det lite larvigt i Aftonbladets artikel när Myhlback jämför Lillehammer med slutfasen av Marcialonga.


Sprinttävlingarna i Davos och Tallin går väl på kvällstid numera och det har väl varit bra stämning där de senaste åren. Les Rousses och Cogne har haft OK publik för att vara tävlingar i Mellaneuropa. Och mycket folk i Falun när det är världscupavslutningar. Så nej, det är inte dåligt med publik vid alla tävlingar.


Bara tröttsam artikel i Expressen. Man behöver inte reagera på var enda värdelös kvällstidningsartikel. Ja det har varit några skador och några sjukdomar men det är inte Byströms fel. Men som vanligt, i alla idrotter du kommenterar, så är allt dåligt som sker förbundskaptenen fel och ansvar.

Nej, det är ingen tröttsam artikel. Hedersamt att du försvarar längdåkningen och Byström i denna svåra situation. Inte dåligt att skrivit över 15 000 inlägg sedan 2012. Fast kanske tänka på mindre inlägg med kvalite i stället?

Sedan måste du förstå att längdåkningen måste sluta med att tuffa banor är viktigt. Det viktigaste är att tävlingar läggs i orter där publiken kommer. Det är grundläggande för ett ökat intresse.
__________________
Senast redigerad av TenBagger69 2024-12-10 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in