2024-12-09, 19:19
Medlem
Ett påhitt av bajsnödiga och självhatande vita kvinnor, och män som tror de får ligga mer om de lägger sig platta.
Citera
2024-12-09, 20:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ett yxskaft som bott några år i USA och enbart umgåtts med amerikaner, där de flesta var kristna republikaner.

Det är de erfarenheterna jag utgår ifrån.

Och nästan en tredjedel av de republikaner du umgåtts med har alltså ansett att butiker inte ska säga "Merry Christmas"? Jag tvivlar.
Citera
2024-12-09, 20:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ett yxskaft som bott några år i USA och enbart umgåtts med amerikaner, där de flesta var kristna republikaner.

Det är de erfarenheterna jag utgår ifrån.

Och nästan en tredjedel av de republikaner du umgåtts med har alltså ansett att butiker INTE SKA säga "Merry Christmas"? Jag tvivlar.
Citera
2024-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och nästan en tredjedel av de republikaner du umgåtts med har alltså ansett att butiker inte ska säga "Merry Christmas"? Jag tvivlar.

Nej, men det där har butiker hållit på med länge. Det är ingen ny fråga för att den dyker upp på flashback nu.

Du får tvivla som du vill, tror de flesta menar att en butik för göra som den vill. USA är ett fritt kapitalistiskt land med religionsfrihet.
Citera
2024-12-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
För ett par år sedan så började DO kolla personalens julklapp för ”vintergåva”…

Tar verkligen en muslim illa upp om man säger julklapp eller god jul?

Nej!
Citera
2024-12-09, 20:52
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Vad exakt tror du jul är för nåt?

Jul är en huvudsakligen kristen högtid som årligen firas över hela världen till minne av Jesu födelse,[3][4] enligt tradition framförallt den 25 december (juldagen).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jul
OK. Men varför firade vi då jul i Europa innan vi hört talas om den där judiske snickarsonen?
Vart hittar du tomten, bocken, skinkan och granen i bibeln? Skinkan är väl mest intressant eftersom den kristne guden uttryckligen förbjudit sina följare att äta den.
Citera
2024-12-09, 21:17
Medlem
Pungpuckels avatar
Dom får lägga ner julen, det kanske är det bästa.
Självklart måste folk få köphetsa, feta amerikaner (och resten av västvärlden) förstår ju inte annat, så shoppa bara.. men lägg ner allt vad julskiten heter.
Citera
2024-12-09, 21:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Här kommer ett glasklart svar som kanske inte passar din lätt autistiska personlighet.

Ju mer inflytande de har på dig och ditt liv, ju. Instigate är det att ha en bra relation.
Nej det var nog lite oklart. Vilka är "de" som du syftar på? Avslutar första meningen med ju, glömde du nåt där. Sen ett Instigate är det att ha bra relation. Känns inte som det går ihop. Ah.. du menar att det skulle vara svårare att ha en relation av någon okänd anledning. Fast det verkar inte stämma med ordet.

Du verkar ha svårt med svenskan. Nu är jag inte autist och kan även kommunicera. Som en "internationell ledare" har du nog stora problem. Har du gått i svensk skola, skulle förklara en del.
Senast redigerad av EnCarte 2024-12-09 kl. 21:34.
Citera
2024-12-09, 21:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Om du så vill.

Jag tror att handlarna själva bäst förstår hur de vill presentera butiken. Det ligger i deras vinstintresse och man får utgå från att en amerikansk handlare är ett proffs.
Det är nog olika på handlarna där som här. Man vill väl ha en ekonomisk uträkning med båda alternativen och se det ekonomiska utfallet, innan man kan säga något. Problemet är även att det går inte göra sådana uträkningar, då det är svårt att ha exakta lika förhållanden i övrigt.

Personligen tror jag inte det gör någon skillnad alls.
Citera
2024-12-09, 21:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej,

Exakt. Så varför använder du det som argument då?

Citat:
Du får tvivla som du vill, tror de flesta menar att en butik för göra som den vill.

Men snälla. Läs vilken fråga som ställdes. Frågan var inte "Får butiker göra som de vill?". Frågan var "SKA butiker låta bli att säga God Jul?"

Citat:
USA är ett fritt kapitalistiskt land med religionsfrihet.

Mind blown. Berätta hur många delstater och vad huvudstaden heter för oss som inte vet.
Citera
2024-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är nog olika på handlarna där som här. Man vill väl ha en ekonomisk uträkning med båda alternativen och se det ekonomiska utfallet, innan man kan säga något. Problemet är även att det går inte göra sådana uträkningar, då det är svårt att ha exakta lika förhållanden i övrigt.

Personligen tror jag inte det gör någon skillnad alls.

Okej, men det finns inga lagar i USA vad jag vet gällande julskyltning. Handlarna brukar vara snabba att testa och utvärdera vad de tror. Ja inte COOP då, men riktiga handlare.
Citera
2024-12-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Exakt. Så varför använder du det som argument då?

Men snälla. Läs vilken fråga som ställdes. Frågan var inte "Får butiker göra som de vill?". Frågan var "SKA butiker låta bli att säga God Jul?"

Mind blown. Berätta hur många delstater och vad huvudstaden heter för oss som inte vet.

USA kommer inte att stifta lagar om julskyltning, du får visa på det.

Pga att det är ett fritt kapitalistiskt land med religionsfrihet. Låt det nu sjunka in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in