2024-12-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är lite oklart vad doping-förespråkaren vill men summering av Kristine Stavås Skistads hormonella experiment är:

Primolut innehåller substanser som som ger dopingeffekt och är dopingklassat.

Och huvudsyftet med hormontabletterna är att skjuta fram mensen och vid sjukdomar under menscykeln.

Det krävs bara att man är läskunnig för att förstå det.

Edit: Det var ingen pik mot dig utan till de bägge efterblivna norrmännen.

Ja, jag förstår vad du skriver och länkarna, har inga problem öht med vetenskaplig text utifrån min bakgrund. Försöker ändå förstå och lirka fram argumenten som framförs på andra sidan men det kommer ju inga sådana. Mer än typ ”att hon fick hormoner som faller ned till dopingklassade ämnen, men det var för att tolvåringen tvunget skulle in i puberteten direkt” inget att se, rotera.. tyvärr noll förtroende efter all doping som varit i Norge.
Citera
2024-12-09, 20:11
Avslutad
Grott-Kikki avstår alltså Davos, det var väl det jag visste, doping-trollet kommer bara våga tävla i Norge denna säsong, pga vissa omständigheter 😄
Citera
2024-12-09, 20:13
Medlem
Citat:

Och huvudsyftet med hormontabletterna är att skjuta fram mensen och vid sjukdomar under menscykeln. [/b]

Ännu ett äckligt mensbarn som håller på och tävlar alltså. Var det inte en svenska häromåret Hagström eller något som också kom ut som ett äckligt mensbarn?
Citera
2024-12-09, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Ännu ett äckligt mensbarn som håller på och tävlar alltså. Var det inte en svenska häromåret Hagström eller något som också kom ut som ett äckligt mensbarn?

Till skillnad från Grott-Kikki så har ju Hagström mens, Grott-Kikki proppar sig full med hormontabletter för att slippa mens och därmed kunna träna mer än alla andra. Och så såklart dopingeffekterna av tabletterna som "råkar" komma på köpet.
Citera
2024-12-09, 20:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Att titta på och intressera sig för vintersport, eller vilken idrott som helst för den delen, är och ska vara en trevlig sysselsättning. Att diskutera vintersport etc. ska även det kunna vara en trevlig sysselsättning.
Och beter man sig bara hyfsat och argumenterar ärligt ska det inte vara några problem med det. Tyvärr är det från "pro-Skistad-sidan" en väldig oförmåga eller ovilja att kunna diskutera konstruktivt. Man borde inte behöva försöka dra svar och kommentarer ur "meningsmotståndare" (jag sätter den termen inom citationstecken därför att det inte alls behöver råda någon fiendskap för att man tänker lite annorlunda om ett ämne).

Då dessa personer själva inte vill kommentera exempelvis att Björgen fastnade i ett dopingprov efter att som hon själv påstår ha tagit Primolut tvingas jag alltså be dem ge sin synpunkt på det. Likaså skulle jag vilja veta vad personerna i fråga tycker om vuxna idrottskvinnors Primolutätande , när det är känt att det kan leda till att spår av ett otillåtet ämne dyker upp i ett dopingtest. Är det för er helt okej om det skulle visa sig att Skistad åker fast i ett dopingtest och lyckas slingra sig undan därför att hon ju "bara tagit Primolut"?
Senast redigerad av Ezzelino 2024-12-09 kl. 20:32.
Citera
2024-12-09, 20:47
Medlem
Citat:
Grott-Kikki avstår alltså Davos, det var väl det jag visste, doping-trollet kommer bara våga tävla i Norge denna säsong, pga vissa omständigheter 😄

Konstigt att hon var med i Lillehammer eftersom ingen anledning nu anges mer än att hon måste träna efter skadan?
Citera
2024-12-09, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja, jag förstår vad du skriver och länkarna, har inga problem öht med vetenskaplig text utifrån min bakgrund. Försöker ändå förstå och lirka fram argumenten som framförs på andra sidan men det kommer ju inga sådana. Mer än typ ”att hon fick hormoner som faller ned till dopingklassade ämnen, men det var för att tolvåringen tvunget skulle in i puberteten direkt” inget att se, rotera.. tyvärr noll förtroende efter all doping som varit i Norge.

Man kan nog med lätthet avfärda team Stavås förklaring till varför hon började missbruka hormontabletterna.

Det finns ingen som helst logik i att ge ett 12-årigt barn hormontabletter med biverkningar som cancer och blodproppar, som är avsedda för mensförskjutning och PMS, för att hon ska sluta växa som 12-åring när alla i hennes familj är långa och därmed normal tillväxtkurva.

Självklart handlade tabletterna som generar dopingeffekt om att skapa fördelar i sin elitidrottssatsning.
Citera
2024-12-09, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Konstigt att hon var med i Lillehammer eftersom ingen anledning nu anges mer än att hon måste träna efter skadan?

Ja verkligen, är det något hon borde prioritera nu efter uppehållet och fiaskot på hemmaplan så är det väl tävlingsvana.

Men min teori, eftersom jag har 0% förtroende för norsk skidåkning vad gäller doping, så är jag säker på att hon bara kommer våga tävla på hemmaplan där norsk antidoping ansvarar för testerna.

Förmodligen har viljan av att vinna VM-guld på hemmaplan blivit för stor och hon har tagit en för stor dos av något.
Citera
2024-12-09, 21:17
Medlem
katws avatar
Det som talar emot dopinganvändning när det gäller Skistad är väl ändå hennes svaga resultat efter "genombrottet" i VM 2019. Då sades det ju (åtminstone från norskt håll) att hon skulle bli den nya sprintdrottningen. Två fjärdeplatser (Drammen 2020 och Dresden 2021) var de enda finalerna hon var i innan säsongen 2022-23. Då blev det två femteplatser (Ruka och Beito) innan hon plötsligt nådde en helt ny nivå från januari 2023 (Les Rousses). Eller menar ni att det var planerat från början att hon medvetet inte skulle bli för dominant, för tidigt?
Senast redigerad av katw 2024-12-09 kl. 21:20.
Citera
2024-12-09, 21:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det som talar emot dopinganvändning när det gäller Skistad är väl ändå hennes svaga resultat efter "genombrottet" i VM 2019. Då sades det ju (åtminstone från norskt håll) att hon skulle bli den nya sprintdrottningen. Två fjärdeplatser (Drammen 2020 och Dresden 2021) var de enda finalerna hon var i innan säsongen 2022-23. Då blev det två femteplatser (Ruka och Beito) innan hon plötsligt nådde en helt ny nivå från januari 2023 (Les Rousses). Eller menar ni att det var planerat från början att hon medvetet inte skulle bli för dominant, för tidigt?

Kan givetvis bara svara för min personliga ståndpunkt, och den är helt enkelt att det är rimligt att det ställs en del frågor om Skistads medicinering, i synnerhet med tanke på Björgen 2017 och dopingavstängningarna av Sundby och Johaug. Det borde även ges mer information från norska skidförbundet, någon sportjournalist borde ställa ärliga men kanske för dem irriterande frågor. Det var intressanta fakta du gav om hennes resultat från den tiden. Skistad är ju en enormt begränsad längdskidåkare, som när hon är i form dock kan spurta fenomenalt. Men hon försöker inte ens åka distans, medan hennes värsta motståndare hitintills, Sundling och Svahn, som bekant kan vinna mot världseliten i distanslopp.
Citera
2024-12-09, 21:35
Medlem
Citat:

Hon har ju utvecklat en väldig fysik som medger en spurt i sprint ingen annan kan matcha.

Det jag blir mest oroad över när jag läser denna tråd och det med Björgen. Tar SkiStad fortfarande sådana grejer som primolut som leder till positiva dopingsvar? Men som det inte skrivs om för hon har TUE? Hur var det, var alla TUE offentliga?
Citera
2024-12-09, 21:47
Avslutad
Citat:

Hon kom dock femma i VC-sprintfinalen i Lillehammer november 2018. Sen kom pressmeddelandet angående hormontabletterna ungefär en månad senare. Sen blev det svaga resultat några år för att sedan blixtra till igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in