2024-12-09, 17:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Merry christmas riktar sig specifikt till kristna julfirare, som firar "Jesus christ".

Happy holidays riktar sig till alla som vill fira jul, oavsett om de tror på kristus eller inte.

NÄHÄ?!

Citat:
Självklart så tänker sig näringslivet att den mer inkluderande hälsningen ska locka fler kunder till julhandeln.

Men snälla. Undersökningen var riktad till privatpersoner, inte till näringslivet. så min fråga var: Tror du 28 % av republikaner svarar att man inte ska säga "God Jul" för att de önskar att julhandeln i landet ska växa ytterligare?
Citera
2024-12-09, 17:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Republikaner har samma tradition som demokrater i hur man ser på religion i det officiella och publika.

USA är inte som Sverige alls vad det gäller det..

Goddag, yxskaft.
Citera
2024-12-09, 17:42
Medlem
Galejans avatar
Nu är det ju ängsliga democrats detta handlar om, inte riktiga människor. Jag tycker helt enkelt vi kan bortse från deras neuroser och fortsätta att benämna jul som jul. För vad ska de göra? Lagstifta?
Citera
2024-12-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
According to a poll conducted by the Public Religion Research Institute in 2016, 66 percent of Democrats said that stores and businesses should greet customers with “Happy Holidays,” “Season’s Greetings” or some other general greeting, rather than “Merry Christmas,” as a show of respect for different religious faiths.

https://www.history.com/news/the-war-of-words-behind-happy-holidays

Hur kan det på riktigt vara känsligt och lite tabu att säga god jul i USA? Istället ”ska” man säga Happy Holidays för att ”visa hänsyn” till andra religioner som eventuellt har högtider ungefär samtidigt. I alla fall om man vill vara politiskt korrekt. Och det här är inte bara ett inbillat fenomen som vanligt folk inte håller med om, utan länken jag gav visar att 66% av demokrater håller med.

Till och med själva ordet christmas har blivit lite tabu och hush-hush. I marknadsföring försöker man kliniskt undvika det ordet och ersätta det med varianter av holiday. Julklappar blir ”holiday gifts”. Julgran blir ”holiday tree”. På många håll är det tabu att ens avbilda juliga symboler som tomten, julgranar och rensläde. Det blir lite rondellhundstänk över det – man får inte avbilda den onämnbara.

Visserligen finns det historiska belägg för att ”happy holidays” använts redan för länge sedan, men då avsåg frasen hela advent. Folk satt inte på 20-talet och sa happy holidays för att vara woke utan då avsåg man helt enkelt alla kristna ”heliga dagar” från första till sista advent. Det var alltså en hälsningsfras specifikt kopplad till julen.

Men nu har man alltså kapat denna gamla adventsfras och låtsas att den gäller lite vad som helst. Man gräver i de djupaste avgrunderna på Wikipedia för att hitta eventuella högtider som inträffar ungefär samtidigt för att ha en ursäkt att säga Happy Holidays. ”Kwanzaa” är obegripligt nog något som brukar nämnas i dessa sammanhang. En påhittad pseudohögtid som lanserades 1966 och som ytterst få tar på allvar. Ändå matas man varje år med vikten av att Kwanzaa-firare inte ska bli sårade av att någon säger god jul.

För mig framstår allt det här som helt bisarrt. Har man ens frågat några Kwanzaa-firare om de blir sårade av att andra människor firar andra högtider? Vad är ens drivkraften bakom att självcensurera en så central högtid i sitt eget land? Kan vi förvänta oss samma sak i Sverige?

Merry Christmas har med religionen att göra men det har inte god jul.
Citera
2024-12-09, 17:49
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Merry Christmas har med religionen att göra men det har inte god jul.

Vad exakt tror du jul är för nåt?

Jul är en huvudsakligen kristen högtid som årligen firas över hela världen till minne av Jesu födelse,[3][4] enligt tradition framförallt den 25 december (juldagen).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jul
Citera
2024-12-09, 17:53
Medlem
Jag tycker de kan börja säga Merry Yule eller Happy Yuletid istället. Det tycker jag låter mycket mysigare.
Citera
2024-12-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilka ska jag vara inkluderande mot och varför det? Vad innebär det ens? Att inte säga god jul av ängslighet? Är det att vara inkluderande, eller är det något helt annat. Varför ska man vara inkluderande ens. Förstår inte det här. Man väljer väl sina vänner och behandlar andra som folk, utan att för den delen vara underdånig eller otrevlig. Ett korrekt bemötande. Man behöver inte gilla andra eller vara "inkluderande" alls.

Du har förstått mig helt fel. Finns ingen anledning att önska dem glad eid, men om de gör det, svarar man väl trevligt och artigt på det. Inte skäller man väl ut dem? Ser man någon har skrivit glad eid i ett skyltfönster. Inte tycker man väl att de ska byta det till glad helg, för att man anser att svenskar kan ta illa upp och ger dem rekommendationer om att göra det. Som man gör med Christmas i USA. Helt skitnödigt.

Men arabjävlarna ska inte behöva se eller höra god jul, verkar man mena.

Danskarna har även böjt sig i dag och blivit tystare. De är inte lika kaxiga som förr, när de vågade säga vad de tyckte. Alla multikulturella länder blir repressiva. Det är förstås klara kulturskillnader även mellan svenskar och danskar.

Här kommer ett glasklart svar som kanske inte passar din lätt autistiska personlighet.

Ju mer inflytande de har på dig och ditt liv, ju. Instigate är det att ha en bra relation.
Citera
2024-12-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tror att om det stod "Happy Christmas!", skulle kunderna vända i dörren. Tror jag inte alls. Jag anser att det bara är skitnödigt. Man tror något om hur andra är, som man egentligen inte kan visa.

Edit: Det är förstås ett feltänk. Om man tror att de som möts av Happy Holliday skulle tro att det var något annat än Christmas man avser, är man förstås inte riktig. För det är just Christmas man avser med Holliday. Helt knäppt och nåt sorts självbedrägeri.

Om du så vill.

Jag tror att handlarna själva bäst förstår hur de vill presentera butiken. Det ligger i deras vinstintresse och man får utgå från att en amerikansk handlare är ett proffs.
Citera
2024-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Goddag, yxskaft.

Ett yxskaft som bott några år i USA och enbart umgåtts med amerikaner, där de flesta var kristna republikaner.

Det är de erfarenheterna jag utgår ifrån.
Citera
2024-12-09, 18:40
Medlem
zombie-nations avatar
Kristna har ju en annan makt i USA. De förtrycker folk. De är vidriga. USA-kristna är som Livets ord. Då kanske man inte vill tänka på att julen är kristen.
Citera
2024-12-09, 19:09
Medlem
Incendios avatar
Så länge det inte handlar om något extra woke område, så är det ingen amerikan som bryr sig. Detta är en inblick i en media-bubbla som inte representerar verkligheten. Det är till och med ganska vanligt att "vanliga amerikaner"(dvs inte för woke och inte aktivister) av annan religion än kristen firar icke-religiös jul. Maken har en ingift muslimsk släkting i usa. De firar jul med presenter, pynt, mat och umgänge. Känner även ett antal "christmas tree-jews".
Citera
2024-12-09, 19:13
Medlem
Judar äger USA, och därför gillar de inte Merry Christmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in