2024-12-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Antinatalism kommer aldrig att fungera i praktiken. Drivkraften att sprida sina egna gener går inte att stoppa med filosofi.

Där har du fel eftersom att vi(svenska folket) redan idag slutat sprida våra gener på gruppnivå, och föder för få barn för att upprätthålla en befolkning och civilisation, mycket tack vare skadliga idéer som sedan blir till normer.

Citat:
För mig är antinatalism bara ett roligt tankeexperiment, precis som all filosofi är.

Du underskattar uppenbarligen kraften som finns i idéer och filosofi överlag. Vad tror du det var som möjliggjorde kommunisternas brutala masslakt av över 100 miljoner människor? En skadlig filosofi och idé.

För övrigt, så är du väl uttalad antinatalist, eller minns jag fel?
Citera
2024-12-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Där har du fel eftersom att vi(svenska folket) redan idag slutat sprida våra gener på gruppnivå, och föder för få barn för att upprätthålla en befolkning och civilisation, mycket tack vare skadliga idéer som sedan blir till normer.

Du underskattar uppenbarligen kraften som finns i idéer och filosofi överlag. Vad tror du det var som möjliggjorde kommunisternas brutala masslakt av över 100 miljoner människor? En skadlig filosofi och idé.

För övrigt, så är du väl uttalad antinatalist, eller minns jag fel?

Jag tycker att man ska få välja själv hur många barn man vill skaffa. Det är det mest naturliga.
Citera
2024-12-07, 12:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tänk på att skaffa barn är dåligt för klimatbluffen 😂 Och är du både förälder och har bil så är man en riktig miljöbov och ska skämmas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AAkjA/studie-skaffa-barn-ar-mer-skadligt-for-miljon--an-bilkorning
Vad då "klimatbluffen"? Att CO2-halten stadigt ökar är ett empiriskt faktum. Likaså har CO2-gasens växthusgasegenskaper (dvs vilka våglängder som absorberas resp släpps ut) varit kända i över hundra år. Glaciärerna minskar stadigt och en del försvinner helt. Uppmätta medeltemperaturer ökar rekordsnabbt jmf m historiska data. Tvågradradersmålet kommer att missas, frågan är bara med hur mycket. Extremväder blir allt vanligare.

Detta är den vetenskapliga verkligheten. Inte vänster, inte höger, bara vetenskap.

Pessimister är folk som anser att allt är hopplöst och att det inte är någon idé att göra något.

Optimister tror på att människor kan åstadkomma mindre mirakel om vi bara tar oss samman. Satsa framåt!

Och så finns det stollar och foliehattar som bara förnekar alltihop.
Citera
2024-12-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad då "klimatbluffen"? Att CO2-halten stadigt ökar är ett empiriskt faktum...

Heh, ja, men om man inte samtidigt ser hur detta empiriska faktum används som ett redskap för att pusha en viss politisk agenda, däribland antinatalism, så måste man vara både blind och döv.

Det är vad klimatbluffen är.
Citera
2024-12-07, 14:33
Medlem
Citat:
Vad då "klimatbluffen"? Att CO2-halten stadigt ökar är ett empiriskt faktum. Likaså har CO2-gasens växthusgasegenskaper (dvs vilka våglängder som absorberas resp släpps ut) varit kända i över hundra år. Glaciärerna minskar stadigt och en del försvinner helt. Uppmätta medeltemperaturer ökar rekordsnabbt jmf m historiska data. Tvågradradersmålet kommer att missas, frågan är bara med hur mycket. Extremväder blir allt vanligare.

Detta är den vetenskapliga verkligheten. Inte vänster, inte höger, bara vetenskap.

Pessimister är folk som anser att allt är hopplöst och att det inte är någon idé att göra något.

Optimister tror på att människor kan åstadkomma mindre mirakel om vi bara tar oss samman. Satsa framåt!

Och så finns det stollar och foliehattar som bara förnekar alltihop.

Vi får hålla tummarna för att både klimatet och barnen klarar sig i framtiden.

Trevlig lördag på dig nerdnerd och alla andra glada filosofer! 🙂
Citera
2024-12-08, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
När du skriver "i min värld" så närmar du dig pudelns kärna
Det finns inga absoluta sanningar inom filosofi eller livsåskådning.
Jag har inte mycket till övers för fundamentalister då de tenderar att vilja tvinga på andra sina värderingar och regler.
Du tycks ha hittat din sanning och dessutom andra som delar den.

Att avsiktligt vara biologisk förälder är som att vara nazist fast man är socialt accepterad av nästan alla 2024.

"Min värld" var bara ett uttryck.

Jag har faktiskt extremt frihetliga värderingar, som min syn på vapenlagar jag beskrev tidigare, men just att förhindra att människor skaffar nya barn är ett tvång som jag inte kan se som fel.
Citera
2024-12-08, 22:35
Bannlyst
Citat:
Nej, det kommer du inte göra eftersom att du är en feg fjant. Jag hoppas dock att du gör det. Det hade varit kul med ännu ett svenskt skrattobjekt på internet.

Jag har nog vågat betydligt mer än du redan...

Citat:
Är det du på videon? Om inte, vad har klippet för relevans? Du borde ta dig i kragen. Du är en parasit som lever på bidrag. Du har ingen ursäkt.

Om du inte vore en psykopat skulle du också tycka att det är för jävligt att den stackars killen måste leva med det där helvetet i näsan.
Citera
2024-12-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober

Du är en 50-årig jävla gubbstrutt och fjant. Du vågar ingenting. Det hade varit ett nöje att se vilken rädd liten stackare du är i verkligheten. Du är ju för fan helt livrädd för att ens leva livet - så patetisk är du.

Citat:
Om du inte vore en psykopat skulle du också tycka att det är för jävligt att den stackars killen måste leva med det där helvetet i näsan.

Om du inte vore en svagbegåvad kriminell parasit som aldrig tillfört något värde överhuvudtaget till mänskligheten och som spenderar sina dagar på att försöka övertala barn och unga att begå självmord på Discord så hade du förstått att jag aldrig sagt att det inte är hemskt att han har den där tumören i näsan.

Men nu är hans situation liksom helt irrelevant för din situation. Jag sa att du borde ta dig i kragen, din fjant.
Senast redigerad av Reiwa 2024-12-08 kl. 23:31.
Citera
2024-12-09, 00:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Ok. Så vad har DU gjort för cancerforskningen, jmf m t ex vad du har betalat för porr och prostituerade?? Vad har den där pojken DIG att tacka för? Att DU av alla människor använder hans beklagliga situation för att försöka framställa dig själv som högre stående med samvete och empati och så? Hoppas att du får ett tackbrev, för det är du ju värd, eller hur.
Citera
2024-12-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ok. Så vad har DU gjort för cancerforskningen, jmf m t ex vad du har betalat för porr och prostituerade?? Vad har den där pojken DIG att tacka för? Att DU av alla människor använder hans beklagliga situation för att försöka framställa dig själv som högre stående med samvete och empati och så? Hoppas att du får ett tackbrev, för det är du ju värd, eller hur.

Blocktuber har verkligen ingen skam i kroppen. Utan att överdriva så är han ondskan personifierad. Den här dåren Blocktuber säger alltså att han är 50 år och skryter i tråden om hur han tar springnotor på restauranger som om det vore något tufft och när man säger till honom att han är patetisk och borde skärpa till sig så länkar han till någon stackars pojk med cancer med svaret "men säg till den här pojken att skärpa till sig också!!!" med antydningen att vi skulle ha sagt samma sak till honom rörande hans cancer. Som om den där pojkens situation vore jämförbar med fjanten Blocktubers situation. Helt skamlöst. Vilket jävla avskum.
Senast redigerad av Reiwa 2024-12-09 kl. 01:08.
Citera
2024-12-09, 19:12
Medlem
FunAndGamess avatar
Men jävla bögeri, nivån av hetsighet och dålig stämning var ju helt underbar. Det här med att folk tillåts hålla på som trettonåriga tjejer och radera sina konton så fort de får ett emoanfall är ju helt obeskrviligt mongo.
Citera
2024-12-09, 21:13
Medlem
Citat:
Att avsiktligt vara biologisk förälder är som att vara nazist fast man är socialt accepterad av nästan alla 2024.

"Min värld" var bara ett uttryck.

Jag har faktiskt extremt frihetliga värderingar, som min syn på vapenlagar jag beskrev tidigare, men just att förhindra att människor skaffar nya barn är ett tvång som jag inte kan se som fel.

Vet inte om det freudianska felskrivningar men visst inser du att ”min värld” och ”min syn” samt ”som jag inte kan se som fel” är samma sak dvs att det är din tolkning och ingen absolut sanning.

Nu tar vi ditt påstående att biologiska föräldrar är samma sak som nazister.

Till skillnad från dig så finner många glädje och mening i livet, dvs de är glada över att få leva och vill vara friska så länge de kan. Deras livsåskådning är att livet är något som övervägande gott.

Så när de sätter barn till världen och ger dessa barn goda förutsättningar för att själva få ett gott liv så gör de en god gärning utan att skada någon annan människa. Då de allra flesta barn som får en närande uppväxt faktiskt också växer upp och finner mening i sina liv så är även utfallet övervägande positivt.

Nazisterna dödade miljontals människor genom sin slutgiltiga lösning, dvs deras ideologi var varken till syfte eller utfall positivt eller god.

Sedan är det intressant att du använder just ordet ”frihetlig” samtidigt som du i dina inlägg nästan alltid vill påtvinga andra dina värderingar och levnadsval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in