2024-12-08, 19:12
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vi får se vilken deal Ryssarna får med den nya regimen.

Allting är väldigt flytande just nu men enligt påstådda officiella kanaler från "rebellerna" så vill de ha ut allt som har med Ryssland att göra så fort som möjligt. Jag har svårt att tro att någon tycker om Ryssland i Syrien, de har ju knappast hållit tillbaka när det gäller bombandet av civila.
Citera
2024-12-08, 19:13
Medlem
Rent pragmatiskt kan jag se att rebellerna gör en deal med Ryssarna att de får behålla sina baser etc. Även med all dålig historia så skadar det inte att ha Ryssland i sina fickor
Citera
2024-12-08, 19:15
Medlem
JustTrollings avatar
Postat av TASS på hemsidan också nu.
TASS: Assad och hans familj anlände till Moskva

MOSKVA, den 8 december. /TASS/ Syriens tidigare president Bashar al-Assad befinner sig i Moskva och har beviljats asyl i Ryssland, uppger en källa i Kreml för TASS.

”Assad och hans familjemedlemmar har anlänt till Moskva. Ryssland har av humanitära skäl beviljat dem asyl”...
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/22612655
Citera
2024-12-08, 19:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hizbollah är de stora förlorarna efter Assad. Efter det på tredje plats just nu är troligen Kurderna. Iran har förlorat en del. De har fortfarande kvar sina miliser i Irak och Houthis i Yemen.

Israel har vunnit en del, men i princip förlorat all Humint över en natt. Jag förstår verkligen varför Israel bombar förråd mm i Syrien.

Vi får se vilken deal Ryssarna får med den nya regimen.

Slutligen detta visar hur mycket Israels bombkampanj förra året har skadat Hizbollah och Iran. Västerländskt* bombflyg och motiverade krigare verkar vara det som fungerar. Det funkade i Afganistan när USA slog ut Talibanerna första gången och verkar funka i Syrien. Då amerikaner och Israel och de tog lite tid på sig.

Houthierna har dock fått sin ekonomi pajjad. De fick ju i väg en robot som Iron Dome missade, vilket ledde till att den slog ned i närheten av Tel Aviv, så att en gammal farbror typ gjorde illa ett ben. Israelerna hämnades genom att slå ut houthiernas oljeinstallationer. Nu ligger produktionen nere på obestämd tid och ekonomin har tankat helt i Nordjemen.
Citera
2024-12-08, 19:19
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Att nu är Assad slut , rätt stort va?

Där hade jag fel, får stå för det.

Men jämförelsen faller fortfarande, 6dagarskriget är just ett krig, något Ryssland Ukraina ej officiellt är

1) Så du menar att målet med att ge sjukvård åt al-qaida och beväpna dem INTE var för att störta Assad?
Annars så är det ju precis som jag säger. Det var planen från början.

2) Alla krig är krig. Inget krig sen andra världskriget har föregåtts av officiella krigsförklaringar.
Citera
2024-12-08, 19:19
Medlem
Citat:
Rent pragmatiskt kan jag se att rebellerna gör en deal med Ryssarna att de får behålla sina baser etc. Även med all dålig historia så skadar det inte att ha Ryssland i sina fickor

Ligger inte deras militärbas i ett område som kontrolleras av en gruppering som är mer lojala till Al-Assad? Kanske inte helt troligt att HTS avser att gå in där i närtid?
Citera
2024-12-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
1) Så du menar att målet med att ge sjukvård åt al-qaida och beväpna dem INTE var för att störta Assad?
Annars så är det ju precis som jag säger. Det var planen från början.

Ja och nu är planen genomförd och spelplanen förändrar och då ändrar man vad man gör?

Citat:
1)
2) Alla krig är krig. Inget krig sen andra världskriget har föregåtts av officiella krigsförklaringar.

Men det har dock förklarats krig och med det gäller andra regler.
Citera
2024-12-08, 19:21
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Postat av TASS på hemsidan också nu.
TASS: Assad och hans familj anlände till Moskva

MOSKVA, den 8 december. /TASS/ Syriens tidigare president Bashar al-Assad befinner sig i Moskva och har beviljats asyl i Ryssland, uppger en källa i Kreml för TASS.

”Assad och hans familjemedlemmar har anlänt till Moskva. Ryssland har av humanitära skäl beviljat dem asyl”...
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/22612655

Humanitära skäl... De har humor trots allt, ryssarna....
Citera
2024-12-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskt
Ligger inte deras militärbas i ett område som kontrolleras av en gruppering som är mer lojala till Al-Assad? Kanske inte helt troligt att HTS avser att gå in där i närtid?

Alawiterna bor där, men HTS har redan eller iaf redan på väg dit , sett bilder/filmer där de river statyer etc på Assad, så de lär knappast strida för att hålla HTS borta
Citera
2024-12-08, 19:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Assad, snart i en förort till Moskva
Kan vi hoppas han tar med sig upproret dit..
Vad sa jag.....
Citera
2024-12-08, 19:23
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ja och nu är planen genomförd och spelplanen förändrar och då ändrar man vad man gör?

Men det har dock förklarats krig och med det gäller andra regler.

1) Då erkänner du ju att jag har rätt. Det var planen från början.
2) Krigets lagar gäller oavsett om man gett en officiell krigsförklaring eller inte. Du bara hittar på.
Citera
2024-12-08, 19:25
Medlem
Citat:
1) Då erkänner du ju att jag har rätt. Det var planen från början.
2) Krigets lagar gäller oavsett om man gett en officiell krigsförklaring eller inte. Du bara hittar på.

jag har inte sagt du har fel i en del, jag hävdade du tolkade saker fel.

Nej, det gör det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in