2024-12-08, 14:40
Avslutad
Jag upplever min sexlust som konstig. Det finns inget mittemellan för mig. Jag har perioder där jag har väldigt hög sexlust och under dessa perioder kan jag ha sex flera gånger om dagen och är konstant upphetsad. När dessa perioder är över känner jag mig uttråkad och tröttnar på sex, kan till och med känna mig äcklad av det. Jag har partner så under mina "låga" perioder försöker jag ändå tvinga mig att ligga åtminstone en gång i veckan. Det är olika hur länge dessa perioder varar.

Är det fler som har det såhär? Jag har adhd vilket kanske kan vara kopplat till det.
Citera
2024-12-08, 14:50
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Jag upplever min sexlust som konstig. Det finns inget mittemellan för mig. Jag har perioder där jag har väldigt hög sexlust och under dessa perioder kan jag ha sex flera gånger om dagen och är konstant upphetsad. När dessa perioder är över känner jag mig uttråkad och tröttnar på sex, kan till och med känna mig äcklad av det. Jag har partner så under mina "låga" perioder försöker jag ändå tvinga mig att ligga åtminstone en gång i veckan. Det är olika hur länge dessa perioder varar.

Är det fler som har det såhär? Jag har adhd vilket kanske kan vara kopplat till det.

Ja asså sålänge du är kvinna är detta fullt normalt. Detta låter som ett typiskt kvinnoproblem som är väldigt vanligt. Är du dock man då kan det vara något som du bör kolla upp
Citera
2024-12-08, 14:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
ADHDn bär säkert spår av bipoläritet - det blir inte sällan så med åren (främst hos unga kvinnor) - det som spökar.
Citera
2024-12-08, 15:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
ADHD har tydliga perioder av AV och PÅ. Det vill säga att man plötsligt är supersugen på att göra saker. Och sen lika plötsligt är ointresserad av det. För att efter ett tag blir intresserad igen. Detta inkluderar även sex.

Ovanpå på det menscykeln där hormoner gör att sexlusten ökar och minskar.

Sen påverkas ju lusten också av vad som händer runtomkring en. Är man trött och slutkörd vill man nog hellre sova än att ha sex.

Men jag tycker inte det låter okej att du tvingar dig till att ha sex, bara för att du tycker det att du borde ha sex. Det kan ge olustkänslor och få dig att känna att sex inte är så skoj. Ha därför inte sex för att du ”måste” eller för att partnern tjatar. Det brukar inte bli så bra. Ha sex för att du vill det.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2024-12-08 kl. 15:04.
Citera
2024-12-08, 15:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
ADHDn bär säkert spår av bipoläritet - det blir inte sällan så med åren (främst hos unga kvinnor) - det som spökar.

Ja, det förvånar mig inte alls om det är så. Träffat många flickor och unga kvinnor med ADHD i olika jobb jag haft.

För att citera prins Daniel, så var deras känslor all over the place. Det som var roligt och möjligt ena dagen, var tråkigt och omöjligt nästa.

Intellektuellt kunde de vara vuxna och väldigt intelligenta, men mentalt var det ibland lite som att ha att göra med små barn. Humöret svängde fort. Aldrig en tråkig stund med dem, vilket i sig inte är fel.

Men jag har aldrig tänkt på att det kan påverka sexlivet förrän jag läste den här tråden.
Citera
2024-12-08, 15:35
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:

Det är pga menscyklen. Sexlust och fertilitet hänger ihop och du är inte fertil en hel månad i streck. När du har som mest sexlust har du också störst chans att bli med barn. Ser inget konstigt alls.
Citera
2024-12-08, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Det är pga menscyklen. Sexlust och fertilitet hänger ihop och du är inte fertil en hel månad i streck. När du har som mest sexlust har du också störst chans att bli med barn. Ser inget konstigt alls.
Jag går på preventivmedel så är inte fertil och har ingen menscykel.
Citera
2024-12-08, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Ja asså sålänge du är kvinna är detta fullt normalt. Detta låter som ett typiskt kvinnoproblem som är väldigt vanligt. Är du dock man då kan det vara något som du bör kolla upp
Det är väl vanligare att tappa sexlusten helt
Citera
2024-12-08, 17:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Är det ett preventivmedel som ger hormonpåverkan?
Citera
2024-12-08, 18:44
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:

Vad får dig då att tro att din sexlust ska följa en naturlig cykel eller kännas regelbunden när du på ett onaturligt sätt aktivt hämmar den med preventinmedel?
Citera
2024-12-08, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är det ett preventivmedel som ger hormonpåverkan?
Ja
Citera
2024-12-08, 20:14
Moderator
pudelluss avatar
Rubriken förtydligad. Originalrubrik: Konstig sexlust.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in