2024-12-08, 14:56
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi pratar inte om språkundervisning utan att studera någonting i ett annat språk och sen få en examen.

Vad kan det bero på att intresset för ryska minskat i Ukraina. (tips: man har förstört poeters statyer, bränt en hel del böcker på ryska och gett rysktalande med annan åsikt ordentligt med stryk).

Vad tror du, är det fler i Ukraina som kan tala ryska än engelska, fundera nu ...
Du tror inte att intresset för ryska språket i Ukraina minskat pga ett orättvist våldsam invasion utförd ryzzland? Jävla tomte
Citera
2024-12-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det som skulle hänt är att folk på Krim skulle ha levt i frihet.
Ingen skulle ha torterats till döds av ockupationsmakten.
Ingen skulle ha blivit godtyckligt arresterad.
Vad yrar du om för drömmar. Folket på Krim har det bra och kommer att få det bättre efter kriget i Ukraina. Dom är ryssar och talar ryska och var tidigare autonoma inom Ukraina efter att Sovjet gav bort det från Ryssland till skapelsen Ukraina på 50-talet.

Du menar att ingen i Ukraina torterats till döds av facisterna från Kiev, ingen har arresterats för att dom har en annan åsikt, att inga präster har fått lämna sina kyrkor, att folket i Ukraina lever i fred och har det bra i någon form av demokrati? Är det här jag ska kasta fram massor av text och länkar så du tystnar?
Citera
2024-12-08, 15:04
Medlem
Citat:
Vad yrar du om för drömmar. Folket på Krim har det bra och kommer att få det bättre efter kriget i Ukraina. Dom är ryssar och talar ryska och var tidigare autonoma inom Ukraina efter att Sovjet gav bort det från Ryssland till skapelsen Ukraina på 50-talet.

Du menar att ingen i Ukraina torterats till döds av facisterna från Kiev, ingen har arresterats för att dom har en annan åsikt, att inga präster har fått lämna sina kyrkor, att folket i Ukraina lever i fred och har det bra i någon form av demokrati? Är det här jag ska kasta fram massor av text och länkar så du tystnar?
Jag vill se dina länkar där övergrepp har skett så ryssarna måste starta kriget.
Citera
2024-12-08, 15:06
Medlem
Citat:
Vi pratar inte om språkundervisning utan att studera någonting i ett annat språk och sen få en examen.

Vad kan det bero på att intresset för ryska minskat i Ukraina. (tips: man har förstört poeters statyer, bränt en hel del böcker på ryska och gett rysktalande med annan åsikt ordentligt med stryk).

Vad tror du, är det fler i Ukraina som kan tala ryska än engelska, fundera nu ...

Lite väl desperata och svaga argumen för att motivera allt stöd du gett mördarna, terroristerna, krigsförbrytarna, torterarna genom krigsåren. Jag tror du innerst inne skäms, men fundera för din skull varför du höll på dem? var det för att de verkade som att de skulle vinna i början, för det trodde väldigt många. Eller vad fick dej att hålla på ondskan annars? En inneboende känsla att "inte vara som alla andra"?

Men du är vilse. Du behöver hjälp. Rannsaka dig själv och inse att inbland kanske det är så att majoriteten har rätt? Kanske kolla lite på vad i helvete som händer i stället för att ta parti utifrån "jag är unik o inte som alla andra"?

När det gäller Syrien, jag tycker det är ett enormt problem att islamska fundamentalister av någon sort tar över, det gör inget bättre. Men det måste nu spela ut som det går. Staten hade uppenbarligen noll och inget stöd längre, kanske för att de var beroende av ryssen, som alla lär sej hata. Jihadisterna ärver nu ett land i ruiner och har väl det vanliga fokuset på att personligen berika sig själva av det som finns kvar. Inget kommer bli bättre kortsiktigt, men kanske långsiktigt när de är ersatta. Jag hatar verkligen hur det är där, men tänk om ryssarna hade gett fan i att bomba sjukhus och annat, skapat vänner i stället för hat? Försökt stötta sin sida militärt mot de med vapen i stället för mot allt och alla? Då hade nog jihadisterna haft det mycket svårare nu och kanske hade Assad haft kontroll över mycket större delar av syrien? Bara spekulationer givetvis.

Sen vad som händer med ryssarnas alla båtar i medelhavet kommer blir roligt att följa.

Jag hoppas det hela går snabbt med att kriget i ukraina tar slut. Ingen ser någonstans en rysk seger eller något i närheten. De har förlorat så enormt mycket och nu handlar det bara om hur mycket mer kommer de förlora. Någon vinst finns inte oavsett hur det går, det förstår även de mest inbitna "russia stronk" dräggen nu.
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du skriver om, Sovjet flyttade människor och så gjorde även USA med indianer, brutalt i båda fallen men det är inte diskutionen här. Vad jag vet så får man prata vilket språk man vill i Ryssland men ryska är ju naturligtvis huvudspråk precis som svenska är för oss. I vårt fall kan man studera i ett språk som engelska och det kunde rysktalande göra i Ukraina med en gång i tiden fast i ryska men nu ska allt ryskt avvecklas (problemet är ju att Ukraina är byggt upp av Ryssland och Sovjet men är man ivrig så). Krimtatarerna talar sitt språk på Krim men även ryska och undrar du aldrig vad som skulle ha hänt om Ukraina fortfarande styrde där och krävda att alla skulle tala ukraianska enligt de nya direktiven från Kievregimen?

Krimtatarerna? Du bör kanske veta att krimtatariska är ett av de mest utrotningshotade språken i världen, enligt UNESCO. Det håller helt på att trängas ut av ryskan. Och sedan den ryska annekteringen av Krim har situationen blivit ännu värre, nu bedöms läget som direkt kritiskt och språket kommer sannolikt att vara helt utplånat (extinct) redan inom någon eller några generationer.

Så kom inte och hävda att ryssarna värnar minoritetens språk. För hur kan då ett redan dåligt läge för krimtatatiska ha blivit ännu sämre sedan ryssarna tog över Krim?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Du tror inte att intresset för ryska språket i Ukraina minskat pga ett orättvist våldsam invasion utförd ryzzland? Jävla tomte
Det är i princip förbjudet att använda ryska officiellt för vanliga människor. Även i ryskspråkiga regioner är man tvungen att tala ukrainska som officiellt språk även i simpla affärer för att inte någon ska ta illa upp eller värre slå dom käften.

Hemma och bland vänner kan man ju tala ryska men inte på dagis, skolan eller officiellt som till exempel banker, statliga myndigheter, media osv.

Som soldat kan man få tala ryska eftersom det finns många rysktalande ukrainare men som du märkt är det många som nu deserterar. Det är ju inte konstigt då många i princip tvingas slåss mot sitt historiska hemland Ryssland.

Förstår du nu varför "intresset" minskar?
Citera
2024-12-08, 15:13
Medlem
Citat:

Varför skulle man kunna ta ut en examen på annat språk än Ukrainska i Ukraina? Det är knappast något land som bedriver högre utbildning i diverse ämnen på andra språk än nationens. Och som sagt tidigare, när Ukraina var en del av Sovjet så var all högre utbildning på ryska i Ukraina.

Efter ryssarnas framfart i Ukraina så kommer det snart att vara fler ukrainare som kan engelska än ryska. Redan idag är de sannolikt färre ukrainare som påstår sig behärska ryska än engelska, ännu en effekt av invasionen. När jag var i Polen i slutet på 80-talet kunde varenda polack ryska (mer eller mindre bra, förvisso), medan redan 1990 var det knappt en enda polack som begrep fler ryska ord än "njet". Ryskt förtryck får sådana effekter.
Citera
2024-12-08, 15:13
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Rysslands flottbas blir kvar ett tag till eller så får terroristerna välja att ge sig på en stormakt.

Flottbasen är körd och Ryssland är långt ifrån en stormakt. Snarare bananrepublik.
Citera
2024-12-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Krimtatarerna? Du bör kanske veta att krimtatariska är ett av de mest utrotningshotade språken i världen, enligt UNESCO. Det håller helt på att trängas ut av ryskan. Och sedan den ryska annekteringen av Krim har situationen blivit ännu värre, nu bedöms läget som direkt kritiskt och språket kommer sannolikt att vara helt utplånat (extinct) redan inom någon eller några generationer.

Så kom inte och hävda att ryssarna värnar minoritetens språk. För hur kan då ett redan dåligt läge för krimtatatiska ha blivit ännu sämre sedan ryssarna tog över Krim?
Vill man inte tala sitt språk hemma och utveckla det själva i byggdegårdar så kan jag inte hjälpa och inte Ryssland heller. Väst kan ju vara snälla och skicka över några miljarder till dom för språkunderhåll. Det är ju ett litet språk så det vore ju märkligt att alla skulle lära sig det det eller att det fick speciell status. Du förstår att det är så i många länder även vårt.

Vad jag skriver är att dom är fria att tala sitt språk utan att någon kommer och misshandlar eller arresterar dom. Det är inte så säkert att rysktalande i Ukraina kommer undan så lätt numera och då är ryska ett betydligt större språk.

Du får åka ner och göra en insats och visa hur det ska gå till, ryssarna lyssnar gärna.
Citera
2024-12-08, 15:23
Medlem
Citat:
Vill man inte tala sitt språk hemma och utveckla det själva i byggdegårdar så kan jag inte hjälpa och inte Ryssland heller. Väst kan ju vara snälla och skicka över några miljarder till dom för språkunderhåll. Det är ju ett litet språk så det vore ju märkligt att alla skulle lära sig det det eller att det fick speciell status. Du förstår att det är så i många länder även vårt.

Vad jag skriver är att dom är fria att tala sitt språk utan att någon kommer och misshandlar eller arresterar dom. Det är inte så säkert att rysktalande i Ukraina kommer undan så lätt numera och då är ryska ett betydligt större språk.

Du får åka ner och göra en insats och visa hur det ska gå till, ryssarna lyssnar gärna.

Är du här och ljuger fortfarande?

Kan ju påminna om att Ukrainas president är rysktalande och pratar ryska ibland. Ryska som språk är inte hotat, det är en kulturfråga. Litteratur osv.

Ryska som politiskt och militärt förtryck, våldtäkter, mord och plundring hör däremot inte hemma utanför Rysslands gränser.
Citera
2024-12-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Varför skulle man kunna ta ut en examen på annat språk än Ukrainska i Ukraina? Det är knappast något land som bedriver högre utbildning i diverse ämnen på andra språk än nationens. Och som sagt tidigare, när Ukraina var en del av Sovjet så var all högre utbildning på ryska i Ukraina.

Efter ryssarnas framfart i Ukraina så kommer det snart att vara fler ukrainare som kan engelska än ryska. Redan idag är de sannolikt färre ukrainare som påstår sig behärska ryska än engelska, ännu en effekt av invasionen. När jag var i Polen i slutet på 80-talet kunde varenda polack ryska (mer eller mindre bra, förvisso), medan redan 1990 var det knappt en enda polack som begrep fler ryska ord än "njet". Ryskt förtryck får sådana effekter.
Läs vad du skriver en gång till och tänk så kanske det klarnar.

Ja just det, språk lutar mot makten och för oss är det USA men för stora delar av Ukraina var det alltid Ryssland. Det finns många andra exempel från Europa där man klarar av att vara mångspråkiga.

Nu håller jag inte på med språk så diskutera det med någon intresserad.
Citera
2024-12-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ukraina provade ju terroristernas plan i Kursk och det gick inget vidare. Sen visade Ryssland, Iran och Irak ingen större lust att hjälpa Syrien och framför allt då regeringens soldater inte slåss. Syrien styckas nu och fler diktatorer kommer på plats som kan köra sina egna inbördeskrig. Rysslands flottbas blir kvar ett tag till eller så får terroristerna välja att ge sig på en stormakt. Som ni ser så låter man bli den remsan närmast kusten. Jag ser det som ganska kontrollerat och frågan är varför och vad planen blir men det är för en annan tråd.

Önsketänkande?
Nu är det endast de 2 ryska baserna som är rödmarkerade som icke kontrollerade av rebellerna.
Båda ligger strategiskt lågt placerade omringade av berg.
Utan Ryssland så hade den brutala regimen fallit för flera år sedan. Hur tror du syrier som blivit bombade i flera år av ryskt flyg och andra långdistansvapen ställer sig till ryssar idag? Där kan vi snacka om russofobi.
Tänker du dig att Ryssland skulle anfalla Syrien om de bad ryssen dra åt medelhavet? Med vadå och till vilket syfte? De skulle behöva genomföra en markinvasion för att försvara sina baser, högst osannolikt.

Ryssland är på dekis, alla resurser är uppbundna i Ukraina.
Senast redigerad av sinmandt 2024-12-08 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in