2024-12-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Föreningar som satsar på herrar med pengar från damerna? Skidlandslaget?

Skämt åsido. Ja det är en fördel för ett damlag att tillhöra en klubb med ett starkt herrlag, helt klart. Det är inte bara sponsorpengar det är även sådant som varumärke, delade arenor och övriga lokaler, kunskap och resurser inom en klubb. Man slipper börja från noll och uppfinna hjulet på nytt när det redan finns.

Men det betyder inte att man inte ska synliggöra det damerna faktiskt bidrar med, deras värde ska inte sättas till noll i alla fall. Man kan vara så öppen som möjligt med hur det ser ut. Tror inte folk blir så arga som klubbarna verkar tro. Noll bidrag till sponsorintäkter från damer är inte en rättvis representation. Jag säger inte att det är 50/50. Bara att damernas andel är större än noll.

Det handlar oavsett inte om några extrema pengar inom svensk fotboll för klubbarna har inte de pengarna. Om Hammarby eller Häcken kunde få samma typ av investering från klubben som ett engelskt eller spanskt (eller amerikanskt) damlag så skulle aldrig klubbar som Vittsjö, Kristianstad, Piteå kunna matcha dem och ha liknande budgetar enbart baserat på lokala sponsorer och den typen av intäkter.

Sen tycker inte jag att det är ett mål att ha det så för all framtid. Det är en sak att hjälpa damfotbollen att växa. Men målet måste väl ändå vara att damfotbollen ska vara så självständig som möjligt. Det är svårt för en klubb att ha två elitlag under samma ekonomiska struktur, som tävlar i olika divisioner och marknader, men ändå räkna dem som ett. Det går knappt. Det enda sättet att till 100 % separera deras ekonomi är att de inte längre tillhör samma klubb. Och då är man tillbaka till frågan varför skulle en klubb inte ha både dam- och herrverksamhet? Det är ju där fotbollen finns. Det finns pojk och flick på ungdomsnivå.
Minns att Kristoffer Bergström på Aftonbladet exemplifierade med just skidlandslaget när diskussionen om jämnställdhet inom fotboll diskuterades.

Tycker inte heller om när klubbarna rapporterade noll i intäkter för damerna i EFDs statistik oavsett anledning.

Håller med allt du skriver i stort
Citera
2024-12-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Såg något om en tjej i AIK, Nova Selin som enbart verkar kört med pojkar tills förra året. Då kom hon med i AIKs a-lag men de tränade dagtid och hon gick i grundskolan så hon fortsatte träna med killarna och spelade matcher med damlaget. I år tror jag hon spelat lite F19 och därmed för första gången mött flickspelare. Och hon är från Solna och hade så klart kunnat köra med ett flicklag men hon verkar väldigt driven och vill spela med pojkarna för bättre utveckling.

Står att hon kommer från Vasalund? AIK har uppdelat pojk/flick redan från knatteålder, men det är så många fler pojklag i de yngsta åldrarna. Om de spridde ut så små tjejer i pojklagen istället för ett eget lag tror jag återigen det finns risk att många skulle sluta. Då blir inte alla som börjar vid 5 års ålder proffs oavsett.

Men om man vill pga det passar bättre med träningstider/plats eller som Selin då för att få bättre träning när de är äldre så är det säkert tillåtet att träna och spela med killar. Får se om hon får spela något med A-laget nästa år då. Står att hon har 5 matcher i damallsvenskan? Men om de gör som med hon som gick till Rosengård, har henne i seniortruppen på ett ungdomskontrakt, och hon fortsätter utvecklas då kommer de ju fortsätta att tappa den typen av spelare när andra klubbar erbjuder ett proffskontrakt.
Citera
2024-12-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Minns att Kristoffer Bergström på Aftonbladet exemplifierade med just skidlandslaget när diskussionen om jämnställdhet inom fotboll diskuterades.

Tycker inte heller om när klubbarna rapporterade noll i intäkter för damerna i EFDs statistik oavsett anledning.

Håller med allt du skriver i stort

Vad trevligt 😄 det uppskattas
Citera
2024-12-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Står att hon kommer från Vasalund? AIK har uppdelat pojk/flick redan från knatteålder, men det är så många fler pojklag i de yngsta åldrarna. Om de spridde ut så små tjejer i pojklagen istället för ett eget lag tror jag återigen det finns risk att många skulle sluta. Då blir inte alla som börjar vid 5 års ålder proffs oavsett.

Men om man vill pga det passar bättre med träningstider/plats eller som Selin då för att få bättre träning när de är äldre så är det säkert tillåtet att träna och spela med killar. Får se om hon får spela något med A-laget nästa år då. Står att hon har 5 matcher i damallsvenskan? Men om de gör som med hon som gick till Rosengård, har henne i seniortruppen på ett ungdomskontrakt, och hon fortsätter utvecklas då kommer de ju fortsätta att tappa den typen av spelare när andra klubbar erbjuder ett proffskontrakt.
Ja hon är från Vasalund och det var där hon spelade med killar. Värvades av AIK förra sommaren, hon provspelade med Bajen också men tror hon valde AIK för att skulle fortsätta träna med killar, få spela i a-laget och så var det väl närmare till träningen. Tror hon har a-lagskontrakt något år till.

Ja, AIK har tappat en del spelare till topplagen och utomlands. Verkar som de tappar ganska många unga till Bajen nu, några från akademin och ryktas om en som spelar i a-laget också. Förhoppningsvis är det en väckarklocka för dem så de satsar mer. Sett att en del supportar är arga och sportchefen fick gå.

Nej jag tror inte det är en generell lösning att blanda lag tjejer och killar men för några tjejer kanske det är optimalt. Är nog de som är lite mer grabbiga och kanske har många killkompisar.
Citera
2024-12-08, 10:02
Medlem
Flundran90s avatar
Elin Rubensson lämnar Houston Daesh, nästa MFF?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/nyBn2n/elin-rubensson-lamnar-houston-dash-i-nwsl
Citera
2024-12-08, 17:19
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Vilka intressanta spelare har kontrakt som löper ut vid nyår och där det ännu inte är klart vad som gäller 2025? Jag har tittat på följande. Fyll gärna på listan, det finns fler intressanta spelare.

Djurgården:
Matilda Plan , i mina ögon en av allsvenskans tuffaste försvarare
Sessy Åsland, gjorde nio mål i år

Hammarby:
Emma Westinn: Det var en total nyhet för mig att hennes kontrakt löper ut. Har varit en viktig inhoppare för Bajen hela året. 6 mål i år
Ellen Gibson: Klart att hon lämnar men inte vart

Häcken:
Josefin Rydbrink: Lär väl spela utomlands nästa år

Kristianstad:
Hlin Eriksdottir, 15 mål 2024

Rosengård
Rebecca Knaak, allsvenskans bästa försvarare och dessutom 11 mål framåt!
Olivia Holdt, 13 mål men hade säkert vunnit skytteligan om hon inte skadats

Hur många av dessa blir kvar i allsvenskan? Kommer någon att till slut förlänga med den klubb de spelar i ? Matilda Plan känns som en spelare någon av topplagen gärna skulle plocka in.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-12-08 kl. 17:24.
Citera
2024-12-09, 17:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Elin Rubensson lämnar Houston Daesh, nästa MFF?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/nyBn2n/elin-rubensson-lamnar-houston-dash-i-nwsl
Ja. Hon verkar vara nära om inte redan klar för MFF enligt flera medier. Återstår att se när det blir officiellt då.
Citera
2024-12-09, 17:38
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Hon verkar vara nära om inte redan klar för MFF enligt flera medier. Återstår att se när det blir officiellt då.
Stort!Känner mig lite mallig, då mina förutsägelser att MFF snabbt blir att räkna med på riktigt verkar slå in. Håller fast vid mitt tips: mittenplacering kommande säsong och sedan en topplacering. Kanske är det i underkant dock
Senast redigerad av Flundran90 2024-12-09 kl. 17:50.
Citera
2024-12-09, 19:12
Medlem
Nu gillar jag ju inte MFF, men tycker ändå det är kul att Rubensson verkar klar. Ni andra tyckte jag var galen när jag i oktober nämnde henne som potentiell värvning. Man kommer långt med ”feeling” ibland. Hehe.

Sedan är det väl oklart hur mycket hon har kvar att ge, men åtminstone en säsong till fixar hon nog som högkvalitetsspelare.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-12-09 kl. 19:17.
Citera
2024-12-09, 23:38
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu gillar jag ju inte MFF, men tycker ändå det är kul att Rubensson verkar klar. Ni andra tyckte jag var galen när jag i oktober nämnde henne som potentiell värvning. Man kommer långt med ”feeling” ibland. Hehe.

Sedan är det väl oklart hur mycket hon har kvar att ge, men åtminstone en säsong till fixar hon nog som högkvalitetsspelare.

Hon är väl inte lastgammalt? Idag är ofta spelare i sin Prime mellan trettio och trettiofem.

Sen så har jag fortfarande mina tvivel om MFF. För att vara med i toppen mer permanent krävs en supporterkultur inriktad på damlaget och det är inget man köpa sig till..Känns lite som RB Leipzig vilket väl kanske motsäger min tes.

Hade varit kul att se henne i någon av de europeiska topplagen men tyvärr verkar det inte bli så.
Citera
2024-12-09, 23:51
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Hon är väl inte lastgammalt? Idag är ofta spelare i sin Prime mellan trettio och trettiofem.

Sen så har jag fortfarande mina tvivel om MFF. För att vara med i toppen mer permanent krävs en supporterkultur inriktad på damlaget och det är inget man köpa sig till..Känns lite som RB Leipzig vilket väl kanske motsäger min tes.

Hade varit kul att se henne i någon av de europeiska topplagen men tyvärr verkar det inte bli så.

Tja, Rubensson är faktiskt åtta år yngre än Caroline Seger.
Citera
2024-12-10, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Tja, Rubensson är faktiskt åtta år yngre än Caroline Seger.

Tror Rubensson avslutar tidigare än många andra. Dels är hon skadebenägen och dels (framförallt) har hon andra saker i livet än bara fotboll. Jag tror ju hon spelar max två säsonger till, eller möjligen bara en (fyller 32 till våren).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in