2024-12-07, 21:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som med aktier man kan investera i också. Lyllos dom som köpte Apple 2009. Synd för oss övriga.
Du missade alltså hela poängen med inlägget? Eller menar du att investering på börsen också är ett nollsummespel?
Citera
2024-12-07, 22:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du missade alltså hela poängen med inlägget? Eller menar du att investering på börsen också är ett nollsummespel?
Snitt livslängden på bolag på S&P är 21 år, vilket är en minskning från 36 år 1965.
Att investera i bolag som går i konkurs är inte ett nollsummespel, det är resursslöseri.

Bitcoin går inte i konkurs. Bitcoin är en safe haven, som hela tiden blir mer och mer efterfrågad. Ubudet är konstant så därför går priset rakt upp över tid. Bäst att vara med på resan nu innan FOMO kommer hos nation states.

Eller så lyder man ditt råd och tror att Bitcoin skall ner till 5k (härom sommaren)...
Jag sa 40k förra året - check
Jag sa 100k detta år - check
Jag säger 1M 2030 - ?
Citera
2024-12-07, 22:05
Medlem
Citat:
Snitt livslängden på bolag på S&P är 21 år, vilket är en minskning från 36 år 1965.
Att investera i bolag som går i konkurs är inte ett nollsummespel, det är resursslöseri.

Bitcoin går inte i konkurs. Bitcoin är en safe haven, som hela tiden blir mer och mer efterfrågad. Ubudet är konstant så därför går priset rakt upp över tid. Bäst att vara med på resan nu innan FOMO kommer hos nation states.

Eller så lyder man ditt råd och tror att Bitcoin skall ner till 5k (härom sommaren)...
Jag säger 1M 2030 - ?
Herre jävlar, alltså har du kollat hur mycket de bolag du talar om betalat ut i löner, utdelningar och skatt under tiden? Är det resursslöseri?
Citera
2024-12-07, 22:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Jag säger 1M 2030 - ?
Många ord för att uttrycka exakt ingenting.

Du verkar alltså hålla med om att totalsumman som investeras i bitcoin är negativ, till skillnad från börsen där det motsatta gäller.

Eller tänker du att bolag existerar endast för att deras aktier ska kunna handlas med? Det sker ingen ekonomisk aktivitet eller skapande av värde i något led?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-12-07 kl. 22:11.
Citera
2024-12-07, 22:09
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:

Nollsummespel är en chimär vad gäller Bitcoin.
På samma sätt som guld delvis värderas efter ansträngningar att gräva upp skrotet värderas Bitcoin efter energin som krävs att minea den.
China har nyligen gjort ett storfynd av guld. Guld är inte en ändlig resurs på långa vägar.
Citera
2024-12-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Nollsummespel är en chimär vad gäller Bitcoin.
På samma sätt som guld delvis värderas efter ansträngningar att gräva upp skrotet värderas Bitcoin efter energin som krävs att minea den.
China har nyligen gjort ett storfynd av guld. Guld är inte en ändlig resurs på långa vägar.
Vet du vilka mer som tror något värderas efter vilka resurser det tog i anspråk att producera det?
Citera
2024-12-07, 22:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Herre jävlar, alltså har du kollat hur mycket de bolag du talar om betalat ut i löner, utdelningar och skatt under tiden? Är det resursslöseri?
Och market caps för flera hundra miljarder blir till 0. Synd för dem som var investerade.

Citat:
Du verkar alltså hålla med om att totalsumman som investeras i bitcoin är negativ, till skillnad från börsen där det motsatta gäller.
Absolut inte. Tvärtom.
Marknaden, en market cap på $2T, verkar hålla med mig så jag känner mig rätt trygg med att att du fortfarande har fel.
Citera
2024-12-07, 22:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Absolut inte. Tvärtom.
Marknaden, en market cap på $2T, verkar hålla med mig så jag känner mig rätt trygg med att att du fortfarande har fel.
Så var någonstans sker det ekonomisk tillväxt eller aktivitet som skapar värde? Annars är det ju naturligtvis ett nollsummespel (market cap är ett irrelevant begrepp här och du försöker bara blanda bort korten).
Citera
2024-12-07, 22:13
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Vet du vilka mer som tror något värderas efter vilka resurser det tog i anspråk att producera det?

Olja.
Citera
2024-12-07, 22:17
Medlem
Leastons avatar
Vad tror ni om nästa vecka. Två stora profiler peggar upp något som är på gång...?

Citat:
@maxkeiser
First day in Abu Dhabi. I’m reminded of the time in 2012 I declared Bitcoin was Sharia Law compliant on a talk show broadcasting from South Africa: No Riba, same as Gold.

FLASH FORWARD TO 2024/5
The Muslim world is minutes away from massive, global, Bitcoin FOMO
(The global oil market is worth $3 trillion)

Citat:
@Dennis_Porter_

Next week there will be an announcement that will fundamentally shift the dialogue around Bitcoin.

No one is ready for what’s coming. One of the largest economies in the world is poised to win with Bitcoin.
Two huge mainstream outlets already agreed to cover it. It’s that big.

https://x.com/Dennis_Porter_/status/1864715451240190428
Citera
2024-12-07, 22:17
Medlem
Citat:
Och market caps för flera hundra miljarder blir till 0. Synd för dem som var investerade.

Absolut inte. Tvärtom.
Fattar inte vad du menar… att det är err stor problem (vanligt) att ett bolag som ena dagen är värt hundratals miljarder ena dagen (varför inte 40 000 miljarder när vi ändå är igen) och random går i konkurs dagen efter? Hittar du ens ett exempel? Och hur fan menar du att BTC på något sätt skulle ha med den problematiken att göra? Att BTC likt alla andra kryptovalutor alltid kommer ”finnas” så då är det bättre än att företag kommer och går och beroende på när man går in eller ur över tid så kan man förlora sina pengar?
Senast redigerad av Datapengar 2024-12-07 kl. 22:20.
Citera
2024-12-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Olja.
Nej det är marxister som tror att något blir värt vad det kostar att producera. Något normalbegåvade och till och med skolade ekonomer kastat på soptippen för 100år sedan. Du sätter åsnan framför vagnen. Marknaden värderar snarare olja olika över tid och på ett sätt att det i olika skeden är värt att ”gräva” olika djupt/i eländig terräng snarare. Fattar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in