2024-12-07, 17:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Turkiet, Iran, Ryssland, Irak, Egypten, Jordanien och Saudi Arabien skall tydligen hålla möte i Doha nu i natt. Antagligen samtal hur man skall lösa Syriens eftermälde och därav planet till Doha. Även uppgifter om att Assad skall hålla tal klockan 18 deras tid.

Mycket spännande utveckling, verkar som regimen kollapsar helt nu. Då södra fronten är i Damascus förorter och att Homs har fallit i norr.
Värt att notera är att Hamas delegation befinner sig i Doha och har suttit i möte med Irans utrikesminister i dag.

Frågan är hur utsikterna för Golanhöjden ser ut. Skulle inte förvåna mig om det blir en framryckning mot Israel så småningom.
Citera
2024-12-07, 17:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Nu ser det ut som att planet inte alls går mot Doha, utan kanske Abu Dhabi eller Dubai ifall man följer Flightradar24? Spännande minst sagt att se var det skall landa.

Men satan, då...!
Citera
2024-12-07, 18:02
Medlem
Kan vi få ett Kurdistan nu??
Citera
2024-12-07, 18:04
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Värt att notera är att Hamas delegation befinner sig i Doha och har suttit i möte med Irans utrikesminister i dag.

Frågan är hur utsikterna för Golanhöjden ser ut. Skulle inte förvåna mig om det blir en framryckning mot Israel så småningom.

Rysslands, Irans och Turkiet är redan på plats i Doha.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Men satan, då...!

Blir Abu Dhabi ser det ut som.
Citera
2024-12-07, 18:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Turkiet, Iran, Ryssland, Irak, Egypten, Jordanien och Saudi Arabien skall tydligen hålla möte i Doha nu i natt. Antagligen samtal hur man skall lösa Syriens eftermälde och därav planet till Doha. Även uppgifter om att Assad skall hålla tal klockan 18 deras tid.

Mycket spännande utveckling, verkar som regimen kollapsar helt nu. Då södra fronten är i Damascus förorter och att Homs har fallit i norr.
Klockan är strax efter 20.00 deras tid? Kan de ha menat 18.00 GMT? Det är om knappt en timme.
Citera
2024-12-07, 18:06
Medlem
SVT kallar de för jihadistledda rebeller nu. Snart säger man väl som det är att många av de är terrorister.
Citera
2024-12-07, 18:11
Medlem
Bertillas avatar
Och vad säger USA som av någon anledning fortfarande ockuperar östra Syrien, öster om Eufrat samt en landtunga i södra delen, Al-Tanf. De vill väl fortfarande stjäla olja och lägga sig i i största allmänhet samt stötta kurderna mot Turkiet.
Citera
2024-12-07, 18:14
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Klockan är strax efter 20.00 deras tid? Kan de ha menat 18.00 GMT? Det är om knappt en timme.

Mycket möjligt, en av mina teorier är att Assad är ombord på planet och skall hålla tal när han är framme. Det var tänkt att han skulle landa i Doha men blev nekad så är påväg till Abu Dhabi istället och kommer hålla tal där.

Bara min egna lilla teori jag har och är säkert fel men min känsla säger mig att han har flytt landet i alla fall. Svårt att se att han skulle vara kvar i Damascus efter den här episoden av fullständigt panik bland SAA som verkar gett upp allt kring göra motstånd.
Citera
2024-12-07, 18:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Och vad säger USA som av någon anledning fortfarande ockuperar östra Syrien, öster om Eufrat samt en landtunga i södra delen, Al-Tanf. De vill väl fortfarande stjäla olja och lägga sig i i största allmänhet samt stötta kurderna mot Turkiet.
Amerika behöver ingen olja. Det är inte 1970-talet nu.

Man är på plats för att ha lite koll och hjälpa YPG lite.

Styrkorna från Al-Tanf har för övrigt ryckt fram och erövrat Palmyra.
Citera
2024-12-07, 18:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Mycket möjligt, en av mina teorier är att Assad är ombord på planet och skall hålla tal när han är framme. Det var tänkt att han skulle landa i Doha men blev nekad så är påväg till Abu Dhabi istället och kommer hålla tal där.

Bara min egna lilla teori jag har och är säkert fel men min känsla säger mig att han har flytt landet i alla fall. Svårt att se att han skulle vara kvar i Damascus efter den här episoden av fullständigt panik bland SAA som verkar gett upp allt kring göra motstånd.

Rhodies certainly never die. Tack.
Citera
2024-12-07, 18:22
Medlem
Har väst utsett någon korrupt marionett som är beredd att ta över efter Assad? Han fick trots allt 95% av rösterna förra valet.
Citera
2024-12-07, 18:25
Medlem
ReedMes avatar
Israel har sammankallat sitt säkerhetskabinett i kväll med anledning av att rebeller tagit kontroll över områdena Quneitra och Daraa vid gränsen och även beskjutit en FN-postering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in