"i full carreta" är ett väldigt märkligt, ålderdomligt men mustigt uttryck. Undrar vad det kommer från?
Carreta Carreta är en medelhavssköldpadda som ofta hittas i Kreta, namnet på ön sägs komma från Carreta.
Stora sköldpaddor rör sig inte särskilt snabbt. Men uttrycket betyder typ "i full fart som om de hade eld i baken".
"i full carreta" är ett väldigt märkligt, ålderdomligt men mustigt uttryck. Undrar vad det kommer från?
Carreta Carreta är en medelhavssköldpadda som ofta hittas i Kreta, namnet på ön sägs komma från Carreta.
Stora sköldpaddor rör sig inte särskilt snabbt. Men uttrycket betyder typ "i full fart som om de hade eld i baken".
Unga, men också gamla, tenderar att använda uttrycket "360 grader" fel, väll? Låt mig förklara eftersom det lika gärna kan vara jag som missat nått.
När jag hör någon yttra (eller ser skriva) någonting i stil med "jag slutade ta droger och gjorde en total tre-sexti (360 grader) i mitt liv" så innebär väll detta att man är tillbaka på samma ruta igen som innan?
Blandar man in grader i ett uttryck som betonar hur man gick från en destruktiv livsstil till dess raka motsats så borde det väll vara 180 grader?
Nåväl.
Senast redigerad av Sqrbanken 2024-09-26 kl. 21:31.