2024-09-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Haha, det finns bara 3 butiker i hela landet som har en över-disk betjäning där uttrycket kan vara relevant.

Lägger en slant på Överkalix, de andra två?
Citera
2024-09-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonetskula
Lägger en slant på Överkalix, de andra två?

Mycket möjligt möjligt, men det stod inte på Systembolagets hemsida vilka butiker som har över-disk betjäning.
Citera
2024-09-25, 20:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
"i full carreta" är ett väldigt märkligt, ålderdomligt men mustigt uttryck. Undrar vad det kommer från?

Carreta Carreta är en medelhavssköldpadda som ofta hittas i Kreta, namnet på ön sägs komma från Carreta.
Stora sköldpaddor rör sig inte särskilt snabbt. Men uttrycket betyder typ "i full fart som om de hade eld i baken".
Citera
2024-09-25, 20:34
Medlem
"Backa bandet!" som jag tycker man hör ganska ofta på nyheterna odyl. måste ju också vara smått obegripligt för yngre, när försvann liksom band?
Citera
2024-09-25, 22:22
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
"i full carreta" är ett väldigt märkligt, ålderdomligt men mustigt uttryck. Undrar vad det kommer från?

Carreta Carreta är en medelhavssköldpadda som ofta hittas i Kreta, namnet på ön sägs komma från Carreta.
Stora sköldpaddor rör sig inte särskilt snabbt. Men uttrycket betyder typ "i full fart som om de hade eld i baken".
Se (FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera
2024-09-26, 16:46
Medlem
Upplyftens avatar
Stå med skägget i brevlådan

(råka i klistret , vara i knipa)
Citera
2024-09-26, 21:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Unga, men också gamla, tenderar att använda uttrycket "360 grader" fel, väll? Låt mig förklara eftersom det lika gärna kan vara jag som missat nått.

När jag hör någon yttra (eller ser skriva) någonting i stil med "jag slutade ta droger och gjorde en total tre-sexti (360 grader) i mitt liv" så innebär väll detta att man är tillbaka på samma ruta igen som innan?

Blandar man in grader i ett uttryck som betonar hur man gick från en destruktiv livsstil till dess raka motsats så borde det väll vara 180 grader?

Nåväl.
Senast redigerad av Sqrbanken 2024-09-26 kl. 21:31.
Citera
2024-09-26, 22:00
Medlem
exoticspices avatar
Kalas.

(strålande + perfekt)

Det går inte bara bra för oss, det går kalas.
Citera
2024-12-06, 19:34
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Stå med skägget i brevlådan

(råka i klistret , vara i knipa)
"råka i klistret" tror jag också är obegripligt för många unga. Och även vad en knipa är.
Citera
2024-12-06, 22:58
Medlem
"Det är undantaget som bekräftar regeln"
Citera
2024-12-07, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riddickbowe
"Det är undantaget som bekräftar regeln"

Ja, det är antagligen många som inte förstår att "Förbjudet att gå på gräsmattan" implicit innebär att det är helt OK att cykla på densamma!
Citera
2024-12-07, 03:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, det är antagligen många som inte förstår att "Förbjudet att gå på gräsmattan" implicit innebär att det är helt OK att cykla på densamma!
Snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in