2024-12-06, 16:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
...

Vad tror du blir "droppen" när folk ledsnar och börjar handla direkt för Bitcoin? Jag menar, vad händer om någon börjar sälja bröd anonymt (online?) för Bitcon? Kläder? Ägg? Frukt? Grönt? Någonstans blir det liksom gångbart att få betalt i Bitcoin, för man vet att man kan konsumera för det. Vad händer då?
Citera
2024-12-06, 16:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad tror du blir "droppen" när folk ledsnar och börjar handla direkt för Bitcoin? Jag menar, vad händer om någon börjar sälja bröd anonymt (online?) för Bitcon? Kläder? Ägg? Frukt? Grönt? Någonstans blir det liksom gångbart att få betalt i Bitcoin, för man vet att man kan konsumera för det. Vad händer då?

Så länge inte Bitcoin är legal tender så är det inte särkilt smidigt att använda Bitcoin i dagligvaruhandeln, då det blir ett skatteevent varje gång du köper något för Bitcoin och priset har gått upp. Så den frågan måste lösas på politisk nivå.
Lyckligtvis representerar politikerna folket, så det är upp till oss att se till att det blir en prioriterad fråga isf. Kan det vara 2-3 val bort innan vi är i en sådan bitcoinisierad värld kanske?

Men varför skall man överhuvudtaget göra sig av med minsta satoshi, med vetskapen att den kommer vara värd 10x mer om 5-6 år? Jag byter inte en enda satoshi mot en liter mjölk, ett par ägg och blöjor.
Citera
2024-12-06, 16:58
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Så länge inte Bitcoin är legal tender så är det inte särkilt smidigt att använda Bitcoin i dagligvaruhandeln, då det blir ett skatteevent varje gång du köper något för Bitcoin och priset har gått upp. Så den frågan måste lösas på politisk nivå.

Detta gäller ju bara om man över huvud taget tänker att man ska betala skatt. Skiter man i det och håller sig till BTC så är icke-KYC:ade coins en coinjoin bort.
Citera
2024-12-06, 17:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta gäller ju bara om man över huvud taget tänker att man ska betala skatt. Skiter man i det och håller sig till BTC så är icke-KYC:ade coins en coinjoin bort.
Du ställde frågan "när tror du folk...." och pratar vi om "folk" så vill dom betala skatt, det är vårat samhälle ett bevis på.

Men vill man som individ till alla pris undvika kronor och bara leva på Bitcoin så skall du prata med Stopp.Belagg som verkar praktisera det hårt redan idag.
Citera
2024-12-06, 19:10
Avslutad
Citat:
Du ställde frågan "när tror du folk...." och pratar vi om "folk" så vill dom betala skatt, det är vårat samhälle ett bevis på.

Men vill man som individ till alla pris undvika kronor och bara leva på Bitcoin så skall du prata med Stopp.Belagg som verkar praktisera det hårt redan idag.

Tveksamt dock om detsamma gäller för majoriteten svenska bitcoiners.

---

Apropå något helt annat och inget särskilt förutom den fortskridande bitcoiniseringen, så snubblade jag nyss över detta:

https://x.com/thomas_fahrer/status/1865004598483906765

Citat:
When Blackrock holds 1M Bitcoin and they've pushed the price to $1M

Blackrock will make $2.5B in Fees

Every. Year. Forever.
Citera
2024-12-06, 19:16
Medlem
hr4fninns avatar
Här pratar man bra och insiktsfullt om bitcoin på Svenska: https://youtu.be/Qy4ilL_YoDA?si=6RaTOfO0l7BY5VCA

Bra snack tycker jag. Lite ogrundat snack om Solana mot slutet där man inte ser skillnaden mellan bitcoin och alla alt-coins.

7:30 ”Bitcoins mål är inte att utkonkurrera usd eller sek. Man skall se på Bitcoin som en digital tillgång som guld eller fastigheter snarare än en valuta som skall ersätta usd eller sek”
Citera
2024-12-06, 19:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Tveksamt dock om detsamma gäller för majoriteten svenska bitcoiners.
Men gratis skola, vård och omsorg vill dom säkert ha...
Citera
2024-12-06, 19:30
Avslutad
Citat:
Men gratis skola, vård och omsorg vill dom säkert ha...

Med tanke på vilket sluttande plan det svenska samhället befinner sig på så är min gissning NEJ. Majoriteten svenska bitcoiners har nog ambitionen att ackumulera så mycket bitcoin som möjligt och sedan fly landet, men det är (som sagt) en gissning, som dessutom baserar sig på mina egna preferenser.

Bitcoiniseringen medför oavsett större valmöjligheter för oss som varit med ett tag.
Citera
2024-12-06, 20:14
Medlem
hr4fninns avatar
https://www.svtplay.se/video/jVwmwwM/aktuellt/igar-21-00?video=visa&position=619

Aktuellt igår.
Citera
2024-12-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
https://www.svtplay.se/video/jVwmwwM/aktuellt/igar-21-00?video=visa&position=619

Aktuellt igår.

Helt OK inslag faktiskt. Den unga damen i studion skötte sig bra!
Citera
2024-12-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Här pratar man bra och insiktsfullt om bitcoin på Svenska: https://youtu.be/Qy4ilL_YoDA?si=6RaTOfO0l7BY5VCA

Bra snack tycker jag. Lite ogrundat snack om Solana mot slutet där man inte ser skillnaden mellan bitcoin och alla alt-coins.

7:30 ”Bitcoins mål är inte att utkonkurrera usd eller sek. Man skall se på Bitcoin som en digital tillgång som guld eller fastigheter snarare än en valuta som skall ersätta usd eller sek”
Man måste ha haft en tia för att tycka jämförelsen med guld är bra då BTC egenskaper avseende liknande guld är lätta att replikera för vem som helst… och fastigheter, på riktigt
Senast redigerad av Datapengar 2024-12-06 kl. 21:25.
Citera
2024-12-06, 22:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Man måste ha haft en tia för att tycka jämförelsen med guld är bra då BTC egenskaper avseende liknande guld är lätta att replikera för vem som helst… och fastigheter, på riktigt
Internet är också lätt att replikera. Det svåra är att övertyga någon att använda mitt alternativa internet ”världs vida vebben” och fylla den med massa innehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in